Supreme Commander JAF Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 (edited) Om man bortser från star trek, vilka tv serier anser ni att man måste ha sett åtminstonde några avsnitt av innan man sett sitt sista tvprogram eller dvd skiva? Själv håller jag följande serier högt: 5 myror är fler än 4 elefanter. JAG (På heder och samvete). West Wing (Vita huset). Las Vegas. Mythusters. Riket. Expedition: Robinsson. Nord och Syd. Familjen Macahan. V. Stargate (eftersom filmen var så himla bra!) Det var några (kommer säkert på fler efterhand). J. Lägger till Airwolf även om fiendehelisarna i bland var lite si och så. J. Edited December 23, 2005 by Supreme Comander JAF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolsk Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 (edited) Håller med angående Nord och Syd (älskar den serien) Min lista skulle sedan fortsätta med: Frasier Babylon 5 Battlestar Galactica Törnfåglarna The O.C. Ultraviolet Twin Peaks Arkiv X Xena Firefly Det finns så mycket mer bra serier som jag skulle vilja skriva upp, men då skulle listan bli alltför lång! Edited December 15, 2005 by Trolsk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 (edited) Spanarna på Hill Street (världens bästa och ända polisserie med klass) Twin Peaks (Världens bästa serie någonsin) Columbo (Deckarnas deckare) Buck Rogers (Skit samma det är bara så roligt) Frasier (sitcoms när det är som bäst) Cityakuten (ja menar 12 säsongen i usa de ni) Battlestar G (nytänkande inom sf) Babylon 5 (STs största konkurrent) I Mördarens spår (Helen Mirren är så så bra) Dark angel (Så välgjord så snygg så misskrediterad) Sopranos (Tunga pojkar) Arkiv X (modern klassiker) Ally Mcbeal (eller hur det nu stavs, riktigt roligt är det i alla fall) Melrose Place (Micheal rock på) Dallas (den moderna veckosåpans moder, visst ni att det började med en amerikansk version av Bergmans Scener ur ett äktenskap: tank hur det kan gå) Tre Kroner (Säsong tre är magisk) Månbas Alpha (ja klassiker prater vi om här) Riket (ojojoj, den danska serien med Ernst Hugo alltså) Oz (brutalt) Ojoj det finns så mycket jag måste nog tänka efter lite mer… Edited December 14, 2005 by Kai Dukat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Usch, vad svårt. Man vet ju att man glömmer en massa... <_< Men här är tio favoriter jag kommer ihåg: Columbo, för att citera Kai, deckarnas deckare. Kojak, polisernas polis Babylon 5, lika bra som star trek, nästan... Familjen Macahan, zebbe regerar. Arkiv X, kanonspännande Ally McBeal, kul Albert och Herbert, superkul Baretta, älskar signaturen - "Put your eyes on the sparrow" Farscape, utflippad sf när den är som allra bäst. Riket, Ernst-Hugo, Ernst-Hugo, Ernst-Hugo Kommer säkert på fler, som sagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 (edited) oj du Ono det syns på listorna att vi är lite äldre ska man bli nojjig nu eller??? Edited December 14, 2005 by Kai Dukat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted December 15, 2005 Report Share Posted December 15, 2005 (edited) Simpsons Hill Street Blues Buffy the vampire slayer Angel Babylon 5 Riket (precis som föregående talare menar jag alltså Lars Von Triers serie) Monty Python´s flying cirkus Fawlty Towers Firefly Arkiv X (men frågan är om man bör se hela serien, själv orkade jag aldrig med de sista säsongerna) Vita huset Edited December 15, 2005 by Centerwall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted December 15, 2005 Report Share Posted December 15, 2005 (edited) Magnum PI (roligt, roligt, roligt) Dellaventura (superb deckarserie. Bra foto, utmärkt manus med mycket känsla. Tyvärr finns bara en säsong) Profiler (Alley walker som profileraren Sam. Hon tvingas tillbaka ut i aktiv tjänst när en otäck person från hennes förflutna åter dyker upp i en mordutredning. Serien är underbar tills det att alley walker byts ut. Se så långt men inte längre) MASH (roligt så det förslår) Svart Idyll ( En sheriff i en mycket liten misisippi stad har mycket inflytande över allt som händer i stan. Vem är han egentligen... Krypande...Lite twilight zone eller fright night över det hela) Seinfeld (kanske den roligaste komediserien) Nightmare café( Personer som dött på olika sätt befinner sig plötsligt vid en pir. Där finns ett café i vilket en servitris en kock och en stamgäst finns. Robert englund är stamgästen som samtaler med de döda och försöker få dem att ta itu med saker de inte lyckades få gjorda under sin livstid. Är han sankte per eller kanske något annat...) Simpsons (underhållning och roligt upp till ca säsong 10-11 därefter sjunker kvalitén drastiskt.) South Park Inte så fint språk men ack så roligt. Etablisemanget får sig en känga The awful truth: Härlig satir. Några av dessa serier är relativt ovanliga. Det är inte många som sett dem (är min uppfattning i alla fall) har du sett dem och vad tyckte du i så fall? Edited December 15, 2005 by orville Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 Pippi Långstrump med Inger Nilsson Emil i Lönneberga Battlestar Galactica (alla serierna!!! ok slipp BSG80) Xfiles (första säsongerna, sedan blev den beige) Friends Frasier Simpsons Månbas Alfa Buck Rodgers B5 Macahans (alla tjejerna gillade Luke Macahan) V - den första miniserien Det var en gång Zvampen med Lasse Åberg Lilla huset på prärien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 (edited) [ Svart Idyll ( En sheriff i en mycket liten misisippi stad har mycket inflytande över allt som händer i stan. Vem är han egentligen... Krypande...Lite twilight zone eller fright night över det hela) Nightmare café( Personer som dött på olika sätt befinner sig plötsligt vid en pir. Där finns ett café i vilket en servitris en kock och en stamgäst finns. Robert englund är stamgästen som samtaler med de döda och försöker få dem att ta itu med saker de inte lyckades få gjorda under sin livstid. Är han sankte per eller kanske något annat...) Några av dessa serier är relativt ovanliga. Det är inte många som sett dem (är min uppfattning i alla fall) har du sett dem och vad tyckte du i så fall? Svart Idyll har jag sett något avsnitt av, men jag minns faktiskt bara en eller två bilder av det hela, jag tror dessutom att jag tyckte det var bra. NC har jag bara sett nått avsnitt just för Englund och Wes Craven som skapare av serien - 92? eller??, men nej tyvärr en i mängden trotts cool idé. Däremot tyckte jag att serien Briamstone - eller hur det nu stavas var riktigt underhållande. Vad heter Svart Idyll på engelska??? Edited December 16, 2005 by Kai Dukat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aliline Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 Stargate SG-1 Macgyver Frasier Arrested Development Arkiv x CSI Miami (eller orginalet) NYPD Blue (första säsongen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
osceke Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 FAMILY GUY!!!!!!!!!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 Expedition Robinson liksom alla andra dokusåpår bojkottar jag!! :arg: :arg: :arg: Bra tv-serier är förutom Star Trek Vänner Simpssons Våra värsta år. Medicinmannen. Lagens änglar Cityakuten Emma åklagare. Scooby doo Kalle Anka Crime night och efterlyst är intressanta med skrämmande program. Det är alltid verkligheten som är mest skrämmande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Homer Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 Simpsons Futurama Ren and Stimpy Stargate SG-1 Seinfeld Band of Brothers Couplings Monty Pythons Flying Circus Black Adder Bottoms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 Narturligtvis Mr Bean också..... Hur kunde jag glömma honom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted December 17, 2005 Report Share Posted December 17, 2005 B)--> CITAT(B @ 17 Dec 2005, 21:52) <{POST_SNAPBACK}> Narturligtvis Mr Bean också..... Hur kunde jag glömma honom! Man gör sånt... glömmer alltså. Hur kunde jag glömma Pang i bygget (Fawlty Towers) som Centerwall nämde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 [ Svart Idyll ( En sheriff i en mycket liten misisippi stad har mycket inflytande över allt som händer i stan. Vem är han egentligen... Krypande...Lite twilight zone eller fright night över det hela) Nightmare café( Personer som dött på olika sätt befinner sig plötsligt vid en pir. Där finns ett café i vilket en servitris en kock och en stamgäst finns. Robert englund är stamgästen som samtaler med de döda och försöker få dem att ta itu med saker de inte lyckades få gjorda under sin livstid. Är han sankte per eller kanske något annat...) Några av dessa serier är relativt ovanliga. Det är inte många som sett dem (är min uppfattning i alla fall) har du sett dem och vad tyckte du i så fall? Svart Idyll har jag sett något avsnitt av, men jag minns faktiskt bara en eller två bilder av det hela, jag tror dessutom att jag tyckte det var bra. NC har jag bara sett nått avsnitt just för Englund och Wes Craven som skapare av serien - 92? eller??, men nej tyvärr en i mängden trotts cool idé. Däremot tyckte jag att serien Briamstone - eller hur det nu stavas var riktigt underhållande. Vad heter Svart Idyll på engelska??? Jag vill minnas att den faktiskt heter brimstone som du nämnde kai (stjärna i kanten). Vad det gäller nightmare cafe så kanske det kan vara så att det inte var en av de mest briljanta serierna men jag upplevde den som jättebra. Skulle dock vilja se den igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted December 18, 2005 Report Share Posted December 18, 2005 Jag med, Wes Craven ska aldrig underskattas - även om Sam Remi är snäppet bättre - , har kollat upp det hela 6 avsnitt blev det i allafall jag har sett fyra avsnitt som jag definitivt inte hittade på nätet ;) utan denna finns ju och köpa på ica ;) ;) ;) ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Hunter Posted December 19, 2005 Report Share Posted December 19, 2005 Måste tv-serier för mej är stargate sg-1 och atlantis, även dessa Simpsons Futurama Robotech MacGyver A-Team Våra Värsta År Arkiv X V (miniserien) Lost Buffy Angel Dark Angel Desperate Housewives Smallville Vänner Spin City Alf Airwolf Boston Public Black Adder Firefly Finns flera, kommer dock inte på mer just nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted December 19, 2005 Report Share Posted December 19, 2005 Här kommer mitt inlägg i debatten. Det här är serier som varit viktiga för mig och som jag tycker det hör till allmänbildningen att ha sett åtminstone ett par avsnitt av... Vänner - suverän serie i alla 10 säsonger. Sex and the city - precis som Vänner är det en serie om vänskap, och ingen blir ond som annars sker förr eller senare i alla serier. Intelligent manus och intressanta karaktärer... Monty Pythons flying circus - underbar skruvad brittisk humor... Fawlty towers - John Cleese. Han är ett geni! Absolutely Fabolous - jag gillar brittiska serier, märks det? Dallas - första såpan jag såg. Och med ett av de mest omtalade story-twistarna. Bobby är inte död, Pam har bara drömt. Cityakuten - om man bara ska titta på en sjukhusserie så rekommenderar jag den här. Speciellt första säsongerna. Jag tycker den går lite utför när Dr Ross försvinner.... CSI - Då menar jag originalet i Las Vegas, inte de bleka efterföljarna. Spanarna på Hill Street - klassisk polisserie. Beverly Hills 90210 - Den bästa (?) high-school-ungdomsserien. Jag var INTE med i I-hate-Brenda-fanclubben, men det är ju fascinerande att det fanns en sån. Twin Peaks - framför allt de första åtta avsnitten.... Lilla huset på prärien - lärde mig många bra värderingar av den här serien när jag var liten. V - var ju outstanding när den kom. ALLA tittade på den. Och vår TV gick sönder mitt i tredje avsnittet, hur traumatiskt var inte det??!! Anne på Grönkulla - i alla fall om man är tjej. Vem älskar inte Anne? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odo II Posted December 19, 2005 Report Share Posted December 19, 2005 Jag tyckte om Anne på Grönkulla när jag var liten...? Ja, men visst är de engelska serierna helt fantastiska? Fawlty Towers som flera har nämnt, Monthy Python över huvud taget, Absolutely Fabulous, The Office, Black Adder för att nämna några, jag vet att det finns fler men kommer inte på dem nu. Sedan finns det vissa andra bra: Six feet under: Så underbart skruvat och trovärdigt och hemskt och realistiskt och påträngande och... Cheers: Det var här embryot till Frasier kom som i sig är en fantastiskt intelligent sitcom, men man får inte glömma bort ursprunget! Myspys med charmiga karaktärer. Matador: fantastisk dansk serie om uppkomling i andra världskrigets Danmark. Mupparna: Jag var helt galen i denna serie som liten, och får väl erkänna att jag fortfarande ser stora likheter mellan mig och Kermit... Professor Balthasar: Det blev visst ett barntema här. Tjeckiskt när det är som bäst! Oz: jag saknar ord. Dock inget barnprogram... Vad gäller såpor så tyckte jag aldrig om Dallas, såg hellre på Dynastin och Falcon Crest vilka båda var lite mer skruvade. Jag gillar den ingrediensen i en såpa, att det ska vara med inslag som är på gränsen. Detta lyckades de med i Melrose Place, men misslyckades totalt i Beverly Hills. Sedan kan jag bli oerhöret fascinerad av evighetsserierna från USA, t.ex. Days of our lives, och det har antagligen att göra med det skruivade får så stor plats, och att de just har hållit på så länge. Det ska de ha credit för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolsk Posted December 19, 2005 Report Share Posted December 19, 2005 Sedan kan jag bli oerhöret fascinerad av evighetsserierna från USA, t.ex. Days of our lives, och det har antagligen att göra med det skruivade får så stor plats, och att de just har hållit på så länge. Det ska de ha credit för. Ha, ha! Jag håller med! Jag tror att de kan hålla på så länge just för att allt går så trögt...de ska mjölka varenda liten vändning så att man kan göra veckolånga uppehåll och ändå vara kvar i samma situation när man väl tittar in igen. Helt galet! Men ändock fascinerande... just för att se va mer dumheter de ska hitta på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted December 19, 2005 Report Share Posted December 19, 2005 Days of our lives hade premiär 1965 de ni ! Detta är i sig fascinerande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolsk Posted December 19, 2005 Report Share Posted December 19, 2005 Ännu en amerikansk serie med religiösa övertoner... *ryser* Den enda roliga är Stefano... kul att se vad för djävulskap han hittar på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odo II Posted December 20, 2005 Report Share Posted December 20, 2005 Jag tycker att det finns otroligt mycket roligt i serien, kanske inte just nu, men jag har sällan haft så roligt som när samma skådespelerska spelade fyra roller, typ sig själv, en nunna, en störd dubbelgångare och en brittisk dubbelgångare till nunnan eller hur det nu var... Eller som när Marlena var besatt av en demon och blev en panter - need I say more?? Tänk om något sådant hade skett i Dallas, då hade jag varit en fan av den serien, eller kanske inte?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted January 10, 2006 Report Share Posted January 10, 2006 Det här är vad jag kan komma på så här på rak arm: Monty Python's Flying Circus Genialisk galenhumor av allra högsta kvalité. Det blir inte bättre än så här. Fawlty Towers John Cleese visar att han kan skapa humor utan Pythongänget. Underbara karaktärer. Black Adder Härlig mörk humor. Första serien är lite knagglig men resten är av toppkvalité. Ordvitsar levereras med säkerhet av kompetenta skådespelare. En himla många program, Tornado, Macken Galanskaparna och After Shave levererar humor av samma kalliber som ovanstående britter. Tyvärr har de tappat stinget på senare tid (gruppen, inte nämnda serier). The Persuaders (Snobbar som jobbar) Kemin mellan Roger More och Tony Curtis är höjdpunkten i serien och väger upp eventuella brister i storyn. Återsåg nyligen hela serien på DVD och kunde inte peka ut ett enda dåligt avsnitt. Miami Vice Tuff och stilbildande serie med kvalitativ action. Saturday Night Live (modell äldre) Vet inte om man kan kalla det en serie men hur som helst, slutet av 70 och början av 80 talet visade upp några av amerikas bästa komiker som Dan Aykroyd, John Belushi, Chevy Chase, Bill Murray m.fl. V Kultserie med Marc Singer och Michael Ironside som mina favoritkaraktärer Donovan och Tyler, tuffa som få. TV serien som kom efter The Mini Series och The Final Battle började bra men blev sämre mot slutet. Dominion Tank Police / New Dominion Tank Police Det finns många bra animeserier men Dominion av Masamune Shirow är min absoluta favorit. Action och komedi blandas på ett underhållande sätt. Ska med fördel ses på orginalspråk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts