Jump to content

Måste-TV-serier!

Supreme Commander JAF

Recommended Posts

Om man bortser från star trek, vilka tv serier anser ni att man måste ha sett åtminstonde några avsnitt av innan man sett sitt sista tvprogram eller dvd skiva?

Själv håller jag följande serier högt:

5 myror är fler än 4 elefanter.

JAG (På heder och samvete).

West Wing (Vita huset).

Las Vegas.

Mythusters.

Riket.

Expedition: Robinsson.

Nord och Syd.

Familjen Macahan.

V.

Stargate (eftersom filmen var så himla bra!)

Det var några (kommer säkert på fler efterhand). J.

Lägger till Airwolf även om fiendehelisarna i bland var lite si och så. J.

Edited by Supreme Comander JAF

Håller med angående Nord och Syd (älskar den serien)

Min lista skulle sedan fortsätta med:

Frasier

Babylon 5

Battlestar Galactica

Törnfåglarna

The O.C.

Ultraviolet

Twin Peaks

Arkiv X

Xena

Firefly

Det finns så mycket mer bra serier som jag skulle vilja skriva upp, men då skulle listan bli alltför lång!

Edited by Trolsk

Spanarna på Hill Street (världens bästa och ända polisserie med klass)

Twin Peaks (Världens bästa serie någonsin)

Columbo (Deckarnas deckare)

Buck Rogers (Skit samma det är bara så roligt)

Frasier (sitcoms när det är som bäst)

Cityakuten (ja menar 12 säsongen i usa de ni)

Battlestar G (nytänkande inom sf)

Babylon 5 (STs största konkurrent)

I Mördarens spår (Helen Mirren är så så bra)

Dark angel (Så välgjord så snygg så misskrediterad)

Sopranos (Tunga pojkar)

Arkiv X (modern klassiker)

Ally Mcbeal (eller hur det nu stavs, riktigt roligt är det i alla fall)

Melrose Place (Micheal rock på)

Dallas (den moderna veckosåpans moder, visst ni att det började med en amerikansk version av Bergmans Scener ur ett äktenskap: tank hur det kan gå)

Tre Kroner (Säsong tre är magisk)

Månbas Alpha (ja klassiker prater vi om här)

Riket (ojojoj, den danska serien med Ernst Hugo alltså)

Oz (brutalt)

Ojoj det finns så mycket jag måste nog tänka efter lite mer…

Edited by Kai Dukat

Usch, vad svårt. Man vet ju att man glömmer en massa... <_<

Men här är tio favoriter jag kommer ihåg:

Columbo, för att citera Kai, deckarnas deckare.

Kojak, polisernas polis

Babylon 5, lika bra som star trek, nästan...

Familjen Macahan, zebbe regerar.

Arkiv X, kanonspännande

Ally McBeal, kul

Albert och Herbert, superkul

Baretta, älskar signaturen - "Put your eyes on the sparrow"

Farscape, utflippad sf när den är som allra bäst.

Riket, Ernst-Hugo, Ernst-Hugo, Ernst-Hugo

Kommer säkert på fler, som sagt. :)

Simpsons

Hill Street Blues

Buffy the vampire slayer

Angel

Babylon 5

Riket (precis som föregående talare menar jag alltså Lars Von Triers serie)

Monty Python´s flying cirkus

Fawlty Towers

Firefly

Arkiv X (men frågan är om man bör se hela serien, själv orkade jag aldrig med de sista säsongerna)

Vita huset

Edited by Centerwall

Magnum PI (roligt, roligt, roligt)

Dellaventura (superb deckarserie. Bra foto, utmärkt manus med mycket känsla. Tyvärr finns bara en säsong)

Profiler (Alley walker som profileraren Sam. Hon tvingas tillbaka ut i aktiv tjänst när en otäck person från hennes förflutna åter dyker upp i en mordutredning. Serien är underbar tills det att alley walker byts ut. Se så långt men inte längre)

MASH (roligt så det förslår)

Svart Idyll ( En sheriff i en mycket liten misisippi stad har mycket inflytande över allt som händer i stan. Vem är han egentligen... Krypande...Lite twilight zone eller fright night över det hela)

Seinfeld (kanske den roligaste komediserien)

Nightmare café( Personer som dött på olika sätt befinner sig plötsligt vid en pir. Där finns ett café i vilket en servitris en kock och en stamgäst finns. Robert englund är stamgästen som samtaler med de döda och försöker få dem att ta itu med saker de inte lyckades få gjorda under sin livstid. Är han sankte per eller kanske något annat...)

Simpsons (underhållning och roligt upp till ca säsong 10-11 därefter sjunker kvalitén drastiskt.)

South Park Inte så fint språk men ack så roligt. Etablisemanget får sig en känga

The awful truth: Härlig satir.

Några av dessa serier är relativt ovanliga. Det är inte många som sett dem (är min uppfattning i alla fall) har du sett dem och vad tyckte du i så fall?

Edited by orville

Pippi Långstrump med Inger Nilsson

Emil i Lönneberga

Battlestar Galactica (alla serierna!!! ok slipp BSG80)

Xfiles (första säsongerna, sedan blev den beige)

Friends

Frasier

Simpsons

Månbas Alfa

Buck Rodgers

B5

Macahans (alla tjejerna gillade Luke Macahan)

V - den första miniserien

Det var en gång

Zvampen med Lasse Åberg

Lilla huset på prärien

[

Svart Idyll ( En sheriff i en mycket liten misisippi stad har mycket inflytande över allt som händer i stan. Vem är han egentligen... Krypande...Lite twilight zone eller fright night över det hela)

Nightmare café( Personer som dött på olika sätt befinner sig plötsligt vid en pir. Där finns ett café i vilket en servitris en kock och en stamgäst finns. Robert englund är stamgästen som samtaler med de döda och försöker få dem att ta itu med saker de inte lyckades få gjorda under sin livstid. Är han sankte per eller kanske något annat...)

Några av dessa serier är relativt ovanliga. Det är inte många som sett dem (är min uppfattning i alla fall) har du sett dem och vad tyckte du i så fall?

Svart Idyll har jag sett något avsnitt av, men jag minns faktiskt bara en eller två bilder av det hela, jag tror dessutom att jag tyckte det var bra. NC har jag bara sett nått avsnitt just för Englund och Wes Craven som skapare av serien - 92? eller??, men nej tyvärr en i mängden trotts cool idé. Däremot tyckte jag att serien Briamstone - eller hur det nu stavas var riktigt underhållande. Vad heter Svart Idyll på engelska???

Edited by Kai Dukat

Expedition Robinson liksom alla andra dokusåpår bojkottar jag!! :arg: :arg: :arg:

Bra tv-serier är förutom Star Trek

Vänner

Simpssons

Våra värsta år.

Medicinmannen.

Lagens änglar

Cityakuten

Emma åklagare.

Scooby doo

Kalle Anka

Crime night och efterlyst är intressanta med skrämmande program. :huh: Det är alltid verkligheten som är mest skrämmande.

[

Svart Idyll har jag sett något avsnitt av, men jag minns faktiskt bara en eller två bilder av det hela, jag tror dessutom att jag tyckte det var bra. NC har jag bara sett nått avsnitt just för Englund och Wes Craven som skapare av serien - 92? eller??, men nej tyvärr en i mängden trotts cool idé. Däremot tyckte jag att serien Briamstone - eller hur det nu stavas var riktigt underhållande. Vad heter Svart Idyll på engelska???

Jag vill minnas att den faktiskt heter brimstone som du nämnde kai (stjärna i kanten). Vad det gäller nightmare cafe så kanske det kan vara så att det inte var en av de mest briljanta serierna men jag upplevde den som jättebra. Skulle dock vilja se den igen.

Måste tv-serier för mej är stargate sg-1 och atlantis, även dessa

Simpsons

Futurama

Robotech

MacGyver

A-Team

Våra Värsta År

Arkiv X

V (miniserien)

Lost

Buffy

Angel

Dark Angel

Desperate Housewives

Smallville

Vänner

Spin City

Alf

Airwolf

Boston Public

Black Adder

Firefly

Finns flera, kommer dock inte på mer just nu

Här kommer mitt inlägg i debatten. Det här är serier som varit viktiga för mig och som jag tycker det hör till allmänbildningen att ha sett åtminstone ett par avsnitt av... :)

Vänner - suverän serie i alla 10 säsonger.

Sex and the city - precis som Vänner är det en serie om vänskap, och ingen blir ond som annars sker förr eller senare i alla serier. Intelligent manus och intressanta karaktärer...

Monty Pythons flying circus - underbar skruvad brittisk humor...

Fawlty towers - John Cleese. Han är ett geni!

Absolutely Fabolous - jag gillar brittiska serier, märks det?

Dallas - första såpan jag såg. Och med ett av de mest omtalade story-twistarna. Bobby är inte död, Pam har bara drömt.

Cityakuten - om man bara ska titta på en sjukhusserie så rekommenderar jag den här. Speciellt första säsongerna. Jag tycker den går lite utför när Dr Ross försvinner....

CSI - Då menar jag originalet i Las Vegas, inte de bleka efterföljarna.

Spanarna på Hill Street - klassisk polisserie.

Beverly Hills 90210 - Den bästa (?) high-school-ungdomsserien. Jag var INTE med i I-hate-Brenda-fanclubben, men det är ju fascinerande att det fanns en sån.

Twin Peaks - framför allt de första åtta avsnitten....

Lilla huset på prärien - lärde mig många bra värderingar av den här serien när jag var liten.

V - var ju outstanding när den kom. ALLA tittade på den. Och vår TV gick sönder mitt i tredje avsnittet, hur traumatiskt var inte det??!!

Anne på Grönkulla - i alla fall om man är tjej. Vem älskar inte Anne?

Jag tyckte om Anne på Grönkulla när jag var liten...?

Ja, men visst är de engelska serierna helt fantastiska? Fawlty Towers som flera har nämnt, Monthy Python över huvud taget, Absolutely Fabulous, The Office, Black Adder för att nämna några, jag vet att det finns fler men kommer inte på dem nu.

Sedan finns det vissa andra bra:

Six feet under: Så underbart skruvat och trovärdigt och hemskt och realistiskt och påträngande och...

Cheers: Det var här embryot till Frasier kom som i sig är en fantastiskt intelligent sitcom, men man får inte glömma bort ursprunget! Myspys med charmiga karaktärer.

Matador: fantastisk dansk serie om uppkomling i andra världskrigets Danmark.

Mupparna: Jag var helt galen i denna serie som liten, och får väl erkänna att jag fortfarande ser stora likheter mellan mig och Kermit...

Professor Balthasar: Det blev visst ett barntema här. Tjeckiskt när det är som bäst!

Oz: jag saknar ord. Dock inget barnprogram...

Vad gäller såpor så tyckte jag aldrig om Dallas, såg hellre på Dynastin och Falcon Crest vilka båda var lite mer skruvade. Jag gillar den ingrediensen i en såpa, att det ska vara med inslag som är på gränsen. Detta lyckades de med i Melrose Place, men misslyckades totalt i Beverly Hills.

Sedan kan jag bli oerhöret fascinerad av evighetsserierna från USA, t.ex. Days of our lives, och det har antagligen att göra med det skruivade får så stor plats, och att de just har hållit på så länge. Det ska de ha credit för.

Sedan kan jag bli oerhöret fascinerad av evighetsserierna från USA, t.ex. Days of our lives, och det har antagligen att göra med det skruivade får så stor plats, och att de just har hållit på så länge. Det ska de ha credit för.

Ha, ha! Jag håller med! Jag tror att de kan hålla på så länge just för att allt går så trögt...de ska mjölka varenda liten vändning så att man kan göra veckolånga uppehåll och ändå vara kvar i samma situation när man väl tittar in igen. Helt galet! Men ändock fascinerande... just för att se va mer dumheter de ska hitta på!

Jag tycker att det finns otroligt mycket roligt i serien, kanske inte just nu, men jag har sällan haft så roligt som när samma skådespelerska spelade fyra roller, typ sig själv, en nunna, en störd dubbelgångare och en brittisk dubbelgångare till nunnan eller hur det nu var... Eller som när Marlena var besatt av en demon och blev en panter - need I say more?? Tänk om något sådant hade skett i Dallas, då hade jag varit en fan av den serien, eller kanske inte??

• 3 weeks later...

Det här är vad jag kan komma på så här på rak arm:

Monty Python's Flying Circus

Genialisk galenhumor av allra högsta kvalité. Det blir inte bättre än så här.

Fawlty Towers

John Cleese visar att han kan skapa humor utan Pythongänget. Underbara karaktärer.

Black Adder

Härlig mörk humor. Första serien är lite knagglig men resten är av toppkvalité. Ordvitsar levereras med säkerhet av kompetenta skådespelare.

En himla många program, Tornado, Macken

Galanskaparna och After Shave levererar humor av samma kalliber som ovanstående britter. Tyvärr har de tappat stinget på senare tid (gruppen, inte nämnda serier).

The Persuaders (Snobbar som jobbar)

Kemin mellan Roger More och Tony Curtis är höjdpunkten i serien och väger upp eventuella brister i storyn. Återsåg nyligen hela serien på DVD och kunde inte peka ut ett enda dåligt avsnitt.

Miami Vice

Tuff och stilbildande serie med kvalitativ action.

Saturday Night Live (modell äldre)

Vet inte om man kan kalla det en serie men hur som helst, slutet av 70 och början av 80 talet visade upp några av amerikas bästa komiker som Dan Aykroyd, John Belushi, Chevy Chase, Bill Murray m.fl.

V

Kultserie med Marc Singer och Michael Ironside som mina favoritkaraktärer Donovan och Tyler, tuffa som få. TV serien som kom efter The Mini Series och The Final Battle började bra men blev sämre mot slutet.

Dominion Tank Police / New Dominion Tank Police

Det finns många bra animeserier men Dominion av Masamune Shirow är min absoluta favorit. Action och komedi blandas på ett underhållande sätt. Ska med fördel ses på orginalspråk.