Jump to content

Narnia - Filmen

B'Elanna

Recommended Posts

Jag skapar en ny tråd för att diskutera filmen. Jag har själv ej sett filmen ännu men funderar på att göra den.

Läste dock att den fått väldigt dålig kritik. De hade bland annat skrivit att den känns som en "kostymfilm" och att specialeffekterna var dåliga och att den inte hade magin som Harry Potter filmerna har.

Vad tycker ni som har sett filmen? Är den sevärd? Kan man gå och se filmen. Tacksam om ni svarar utan allt för mycket spoilers!

Klart vi ska separera film och bok i två trådar! :)

Jag försöker att berätta om filmen utan att spoila:

Häxan och Lejonet är i vilket fall som helst en film som jag varmt kan rekommendera för alla älskare av stämningsfulla äventyr. Det är en mycket välgjord film, på många sätt. Den är charmig och stämningsfull och lyckas med konststycket att ta hand om de lite mer storslagna scenerna på ett bra sätt mot slutet.

Sceneriet är väldigt vackert, och några av bilderna är fantastiska. Snölandskapet med gatlyktan är verkligen helt rätt till exempel. Jag tycker att de datoranimerade djuren är välgjorda, och deras röster fungerar bra. Liam Neeson är mycket bra som Aslan, och det är roligt att notera att skurkarna talar med amerikansk brytning och de goda djuren med engelsk (det brukar ju vara tvärtom). Alla övriga sagoväsen är väldigt snygga!

Tolkien ogillade Narnia just för att Lewis blandade element från en massa olika sagor, och en påläst recensent gav Tolkien rätt och hävdade att på film blir det tydligt eftersom det bara ser fånigt ut med alla olika sagodjur och väsen. Jag hävdar motsatsen! Som inbiten tolkienist är det inte ofta jag säger det, men den här gången måste jag göra det: Tolkien hade fel! :)

Skådespelarinsatserna är verkligen bra. Tilda Swinton har fått mycket beröm för sin prestation som den vita häxan, men jag tycker att om det är några som ska höjas i beröm så är det de fyra barnen Pevensies som är helt lysande. Och då ska jag kanske först påpeka att jag vanligtvis har svårt för barnskådespelare. Framförallt lilla Georgie Henley som spelar Lucy är helt fantastik.

Filmen är också väldigt trogen boken, och det glädjer mig mycket. Det känns som en värdig filmatisering där man verkligen har respekterat författarens vision. Kanhända att det är en fördel om man redan när man går och ser filmen är en "vän av Narnia", vilket nog speglar mitt omdömme. Men är man inte redan vän av Narnia, så kanske man blir efter filmen?

Min dotter 5 år är rent utsagt urför.. ja ni fattar. vi har läst boken minst 4 gånger här under hösten och kan den utantill och nu får hon inte gå och se på filmen :( Gissa hur kul det är att vara förälder just nu. Hennes argument när man säger den är lite för hemsk är att hon minsan vet att det ??r masker och ingen riktig snö för det har hon minsan letat upp på internet och sett. Obs ungen är helt mediaskadad och jag kan inte begripa ur det gick till Det blir inte bättre när hon får höra att storasyster var och såg den igår kväll, trotts sina 16 år så missar hon inte chansen att strö lite salt i såren.

Att filmen följer boken bra har jag räknat med, för faktum är - efter 4 lästa omgångar denna höst - är att storyn i Denna Narnia bok inte är alltför imponerande. ja rent utsagt den är väldigt väldigt enkel och borde passa som film hur bra som helst. Faktum är att jag Tror att filmen blir lite mer än boken. Förstå mig nu rätt, detta är en helt lysande barnbok som jag tror blir en helt lysande film. :D

Jag kommer så väl ihåg hur frusterande det var att inte få se de filmer man ville se för att man var för liten. Man var ju så medveten om att det bara var påhitt allting. Men jag minns oxå att jag med detta argument fick se en vampyrfilm (Fright Night) som jag efter halva avbröt och sade att jag var trött, fast jag var livrädd och ville gömma mig under täcket. Den natten innehöll härliga mardrömmar. Och som vuxen kan jag bli irriterad på mig själv för att ha sett vissa filmer som fastnat på obehagliga sätt i mitt huvud och inte vill försvinna.

Men Narnia kan inte bli så otäck? Visst är det väl vargar och en obehaglig drottning, men det finns väl värre saker i Disneyfilmer? Jag vet att det inte är någon tröst i nuläget för din dotter (Kai), men det dröjer väl inte alltför länge tills filmen kommer på dvd.

Wow!

(Eftersom jag inte tycker att det räcker med en enradare :D , lägger jag till följande...)

Det här var en av de allra bästa filmerna jag någonsin har stet. Jag har sett fram emot denna film sedan januari då de började visa trailers på bio för den. Trots att förväntningarna var gigantiska, toppade filmen ändå! Personligen gillar jag den starka kopplingen till boken. Självklart är det mycket som inte är med (den är ju ändå "bara" 2h21m lång), men många detaljer var med. Jag gillar också att C S Lewis anda har behållts. Hans tankar bakom boken tyckte jag klart framgick (i varje fall för mig som är kristen) och scenen med Aslan och altaret på klippan var så perfekt.

Magnifika scener, inget dväljande i blod och mycket bra skådespeleri, särskilt av barnen, gjorde denna film till en riktigt bra händelse. Den perfekta julfilmen! Skall dock gå och se den igen i nästa vecka, med några andra kompisar den gången!

Jag älskade filmen! Mycket vackert gjord! Vet ni om de ska fortsätta sen med att filmatisera de andra böckerna?

Ja, åtminstone några av de andra böckerna ska bli film, men jag vet inte om alla ska bli det. Om jag får tippa är det väl The Magician's Nephew och The Horse and His Boy som inte blir det i så fall.

Om filmen tyckte jag, fast den fyllde ut boken med lite extra lustigheter och dialog och händelser här och var.

Jag är ingen direkt fan av böckerna, de är ok, men inte mer. Filmen är underhållande men inget man kommer ihåg som något som utmärker sig. Bra skådespelarinsatser av de som spelade Lucy och Edmund. Och det kommer från en som inte är så förtjust i barnskådespelare.

KaiD: Om din dotter verkligen kan sitta still och hålla tyst i 2.20 h så tycker jag inte att det finns något direkt hinder att se filmen. Mitt råd är dock att vänta tills den släpps på dvd eftersom det kan vara svårt att förstå. Inte alla svenska 5åringar kan läsa texten eller förstå engelska eller som sagt sitta stilla så länge.

Jag älskade filmen! Mycket vackert gjord! Vet ni om de ska fortsätta sen med att filmatisera de andra böckerna?

Disney har rättigheterna på alla sju böckerna och har sagt att om Häxan och Lejonet går bra så kommer de att spela in fler filmer. Det känns rimligt att anta att "Caspian, prins av Narnia" har premiär om ca två år. :)

Disney har rättigheterna på alla sju böckerna och har sagt att om Häxan och Lejonet går bra så kommer de att spela in fler filmer. Det känns rimligt att anta att "Caspian, prins av Narnia" har premiär om ca två år. :)

Hoppas det blir så! Filmen verkar ju gå bra på bio... :)

Tyckte filmen var rätt bra faktikst. Inte läst böckerna så hade inte en aning om vad jag hade framför mig. men tycker Narnia var väldigt bra "frambyggt" (lack of word), det enda som jag har att klaga på är att filmen verkar vara lite framrusad. det tog helt plöstligt slut bara :/

Hade blandade förväntningar efter att ha tagit del av inläggen här, men tyckte att det var en helt ok film. Jag är väl förtrogen med boken och tyckte att de fick med det mesta, gillade även de nya actionelementen som de lagt in. Sedan är den lite lång vilket leder till en viss uttråkning mot slutet, men det har snarare att göra med bokförlagans beskaffenhet, liksom det något udda slutet att hoppa tjugo år fram i tiden och sedan abrupt sluta historien.

Jag hoppas oxå att de ska fortsätta filma, allrahelst Kung Caspian och skeppet Gryningen samt Silvertronen vilka är mina två favoritböcker i serien. Surpöl är min favoritkaraktär liksom Eustace när han är trumpen och sur. Gillar visst de sura/udda karaktärerna?

Jag har läst böckerna och sett den gamla serien som gick på TV för länge sen.

Jag tycker att filmen står bra jämfört med boken. Den är välgjord men ingen höjdare så, något saknas i känslan från böckerna tror jag, jag har inte greppat det än.

Filmen följer boken bra, man har lagt till lite och tagit ifrån en del. Saknar tomtens julklapp till fru bäver t.ex. :)

Vi får hoppas på en fortsättning. Fantasifulla filmer behövs. Och då får vi kanske möte Surpöl! Också min favorit såsom Odo II:s.

• 3 years later...