Jump to content

Voyager info från SVT

Jocke

Recommended Posts

Henrik Bennetter hallåan på SVT skrev detta brev till Svenska Trekkers listan och jag tänkte att ni skulle tycka att det är intressant:

Hej på er!

Här kommer ett visserligen ganska långt brev, men det kan också vara bra att sprida detta till alla tänkbara ST-kretsar.

Jag gissar nämligen att det är många som undrar, kanske kan jag klargöra lite kring Voyager på SVT.

F??r det första - varför byter Star Trek tid?

Avsnitten har ETT stort problem - de är för långa. Eller för korta, beroende på hur man ser på det. 45 minuter är de insatta på, oftast är de 46 minuter eller längre, vilket gör att avsnitten skjuter resten av tablån framför sig, vilket i

så fall gör att resterande program blir försenade samt att SVT förlorar värdefull marknadsföringstid MELLAN programmen. Om man istället åtgärdar det genom att ge Voy en så kallad 50-minuters"slot" så blir det istället problem med att fylla ut den skarv som blir mellan Voy och nästföljande program, eftersom det i så fall plötsligt blir ett 3-4-minuters hål och det är en EVIGHETi TV-tid.

Det är ett evigt tråcklande att få ihop en fungerande tablå, på söndagar ärdet ju dessutom så att Mitt i naturen - film ligger klockan 20 och det är inte bara att förkorta det programmets tid i en handvändning.

Problemet var alltså följande - redigera ner (=korta)avsnitten eller ge dem en ny tid då det är lättare att stuva om i tablån. Ergo - 22.35 på söndagar.

Visst, det drabbar de som ska upp tidigt nästa morgon, men samtidigt gynnar det alla dem som har småbarn att lägga vid 19-tiden... Det är ju tyvärr omöjligt att göra alla glada och jag kan säga att vi under en lång tid fått in önskemål

om att flytta Voy till en senare tid.

Detta om detta.

Vad gäller huruvida vi ska visa resterande säsonger så har jag visserligen berättat det förut, men jag säger det så gärna igen. Vi har köpt in SAMTLIGA avsnitt av Voyager och kommer att fortsätta visa avsnitten utan avbrott.

Nu på söndag visar vi ju Equinox del 1, nästa söndag kommer del 2, söndagen efter det Survival Instinct, söndagen efter det Barge of the dead och så vidare. Det blir alltså inget uppehåll inom den närmaste framtiden.

Hur det blir i sommar kan jag inte svara på just nu, så långt fram har inte jag tillgång till att se i tablådatabasen.

Hoppas detta besvarar de frågor hos de som undrar. Och kom ihåg - det går ju att spela in på video också....;-)

LL&P

HallåanHenrik

Detta förklarar ju varför dom har bytt sändningstid på Voyager till 22:35

*haha* va komiskt att de flyttar sändningstiden för att avsnitten är för långa. Jag tycker alltid att de är på tok för korta. ;)

Tycker jag med. Och det är lättare att förstå nu varför dom har vänt min Söndag uppochned. Det är ju bättre än att korta ner dem. Fast det är ju sant att VOY aldrig håller tiden, antingen någon minut mer eller mindre....

undrar hur de lyckades med det i usa... där all tv-tid e svindyr och allting ska vara tajmat på sekunden...?

jaja... iaf så e det tur att de _inte_ kortar ner något, och dessutom e 2235 perfekt för mig som precis hinner komma hem och hinna käka och sätta mig framför tv:n... :)

undrar hur de lyckades med det i usa... där all tv-tid e svindyr och allting ska vara tajmat på sekunden...?

Det som skiljer en kommersiell amerikansk tv-kanal och en svensk statlig kanal är det faktum att den amerikanska kanalen kan lägga in reklam i princip närsomhelst under den timmen som programet sänds, SVT å andra sidan får inte göra det och måste tajma sin program lite bättre.

Möjliggt att hela det jhär inlägget är ludigt och felstavat, isåfall säg baara till om ni inte fattar så fixar jag det imon, ber även om ursäkt.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
...men jag tycker att Voyager avsnitten är för korta!! :(

Nja...det tycker nog inte jag.

med den nya sändningstiden får man (jag, alltså  :) ) 7,5 timmars sömn på natten till måndag.

Kan knappt hålla mig vaken.

Tänk vad ytterligare en timme skulle göra, skulle somna under mattelektionen...men det gör man ju redan ändå...

Kanske inte vore så dumt, ändå.

Ångrar mig och håller med Jennie.....längre avsnitt ! !  :)

:vulcan: 7,5 timmar... dont be such a human.

Vadå? Man behöver faktiskt sova...  :sly:

Ja det behöver man....fast för min del så blir det ju "ännu" minde sömn för jag g??r upp 20 i 6....+ att det tar en stund att somna också...

Proton

Nu är ju OS sluta kommer då VOy flyttas ner till sin vanliga tid då??

Proton

Nej, voyager kommer att fortsätta att visas på samma tid.

Pucko SVT Pucko SVT

var glad över att det visas överhuvudtaget. det vore ju katastrof om det inte visades. eller om det visades i 3:an eller 5:an. då skulle ju inta jag kunna se det. :(

• Create New...