Gå till innehåll

Fildelar du?  

31 medlemmar har röstat

1. 1.

• Ja, men inte så mycket, men jag delar ut det jag har
      14
    • Ja men jag delar inte ut något
      6
    • Nej, men jag har (slutade när den nya lagen kom)
      4
    • Nej, men jag hade börjat om inte lagen funnits
      3
    • Nej, det är ju olagligt
      4

Rekommenderade inlägg

Postad
Jag läste för ett tag sedan detta apropå fildelning:

Min sambo och jag undrar hur det blir nu framöver när det är straffbart med fildelning.

Vi brukade dela på ett paket fil till frukost. Men nu måste vi kanske köpa var sitt paket fil och skriva respektives namn på paketen så att vi inte råkar dela fil och göra en överträdelse?

Hur ska vi göra??

:D

Lol, Rofl :w00t:

Mycket olaga fildelning blir det.

Postad (redigerade)

Min sambo och jag undrar hur det blir nu framöver när det är straffbart med fildelning.

Vi brukade dela på ett paket fil till frukost. Men nu måste vi kanske köpa var sitt paket fil och skriva respektives namn på paketen så att vi inte råkar dela fil och göra en överträdelse?

Hur ska vi göra??

Lol, Rofl :w00t:

Mycket olaga fildelning blir det.

Haha den där var riktigt bra. jag förstår mej inte på de där nya lagarna, varför skulle det vara olagligt och dela med sej av filen, man fick ju lära sej på dagis att man skulle dela med sej :lol:

Redigerad av NX-01
  • 1 månad senare...
Postad

Tänkte bara säga att fildela är ett sätt för att försöka få musik-, film-, och spelskaparna att fatta att de inte kan ta ut sådarna hutlösa priser om dete gör.

Postad
Tänkte bara säga att fildela är ett sätt för att försöka få musik-, film-, och spelskaparna att fatta att de inte kan ta ut sådarna hutlösa priser om dete gör.

woohoo äntligen någon som vet vad det handlar om!

Postad

Hur ska vi göra??

*HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA* :)

Allmänt så tycker jag att det är alldeles för dyrt att köpa. Det är ju märkligt att varje gång ett nytt lagringsmedium introduceras så kostar det en bråkdel att producera men mycket mer att köpa. Från LP till CD, från VHS till DVD. Producenterna har sig själva att skylla. Sen kan man ju helt klart ha synpunkter på varför skådisar ska få typ 10-tals miljoner för några månaders jobb. Keanu Reaves fick tydligen 1 MILJARD för matrix-filmerna. Det är ju löjligt.

Men så blir det ju om man har kapitalism :)

Själv skaffade jag hela TNG för 1000 spänn/box och resten av de andra serierna har jag kommit över på annat sätt. Hade det kostat 300 spänn/box som nån av serierna gör nu hade jag nog köpt allt. 1000 spänn/box är ju löjligt

Postad

Så då är det rätt att stjäla sig en bil bara för man tycker att priset är hutlöst?

Postad

Så då är det rätt att stjäla sig en bil bara för man tycker att priset är hutlöst?

Ja! Så därför tänker jag gå och skäla en ferarri... (skämtar bara) J.

Postad

Ja! Så därför tänker jag gå och stjäla en ferarri... (skämtar bara) J.

Man stjäl inte, man kopierar, så JAF kommer få en fin röd bil och ägaren kommer att ha kvar sin.

Postad (redigerade)
vad är "fildela"?har det med verktyg att göra?

Ja du tar en fil, och sedan filar du isär ett föremål med filen tills du har 2 mindre föremål. Eller är det kanske filen du delar på med en annan fil?

Det kan ju också var så att du äter fil till frukost och delar din fil med resten av familjen.

Ytterligare en teori är att det är felstavatt och egentligen ska hetta filMdelning. Alltså uthyrning av film, då delar man ju på en film.

Redigerad av Unkas
Postad
EN reklampaus per långfilm skulle jag kunna tänka mej. Ibland måste man ta en kaffe eller springa på på dasset mitt i filmen.

Ytterligare en anledning till att inte se på TV. Jag vill själv bestämma när jag ska se en film eller gå på Toaletten, det ska ingen reklampaus göra.

Postad
EN reklampaus per långfilm skulle jag kunna tänka mej. Ibland måste man ta en kaffe eller springa på på dasset mitt i filmen.

Ytterligare en anledning till att inte se på TV. Jag vill själv bestämma när jag ska se en film eller gå på Toaletten, det ska ingen reklampaus göra.

instämmer fullständigt! det är det som är såjobbigt när man tittar på BSG på Kanal 5, det är mer paus än man får se av programmet, och pauserna håller på i 5-6 minuter där också till skillnad från dom ca 3 minuter som andra kanaler har.

Postad

Skulle aldrig falla mig in att ladda ner saker, filmer, etc, från nätet om inte tillverkarna eller upphovmakarna anser det vara "gratisprov".

I slutändan kan det ju slå tillbaka mot oss själva, genom att priserna på produkterna höjs. Tänk på hur det var för spelindustrin för ett antal år sedan. Priserna på spelen sköt i höjden för att man inte hade kommit tillrätta med piratkopieringen.

Jag minns när jag själv var systemutvecklare på ett mindre företag. Vår huvudprodukt var oerhört populär, men genom att så många kopierade produkten (det fanns då inget bra sätt att skydda den på), så var vi tvungna att slå igen, eftersom inkomsterna sjönk så drastiskt för oss.

instämmer fullständigt! det är det som är såjobbigt när man tittar på BSG på Kanal 5, det är mer paus än man får se av programmet, och pauserna håller på i 5-6 minuter där också till skillnad från dom ca 3 minuter som andra kanaler har.

Det som gör mig så frustrerad med reklampauser, är att man inte lägger dom på ett sätt så att de inte förstör handlingen. Finns det t.ex. något värre än när spänningen i en film närmar sig klimax... och så bryter man för reklam. Luften går ju ur en!

Postad
Skulle aldrig falla mig in att ladda ner saker, filmer, etc, från nätet om inte tillverkarna eller upphovmakarna anser det vara "gratisprov".

I slutändan kan det ju slå tillbaka mot oss själva, genom att priserna på produkterna höjs. Tänk på hur det var för spelindustrin för ett antal år sedan. Priserna på spelen sköt i höjden för att man inte hade kommit tillrätta med piratkopieringen.

Jag minns när jag själv var systemutvecklare på ett mindre företag. Vår huvudprodukt var oerhört populär, men genom att så många kopierade produkten (det fanns då inget bra sätt att skydda den på), så var vi tvungna att slå igen, eftersom inkomsterna sjönk så drastiskt för oss.

Det som gör mig så frustrerad med reklampauser, är att man inte lägger dom på ett sätt så att de inte förstör handlingen. Finns det t.ex. något värre än när spänningen i en film närmar sig klimax... och så bryter man för reklam. Luften går ju ur en!

Ja verkligen. En film blir helt förstörd. Man tittar och spänningen stiger....plöttsligt så är det någon tjomme som säger att jag ska köpa findus färdiglagade mat??? Ok, Mycket spänning i det.

Clas Eriksson från Galenskaparna har ju varit upp i domstol och annklagat tv4 för att föstöra helheten i hans filmer när dom lägger in 5 reklampauser mitt i handlingen. Om jag inte mins fel så vann han sisst. Bravo, önskar fler gjorde så. Vågade kritisera.

Postad
Ja verkligen. En film blir helt förstörd. Man tittar och spänningen stiger....plöttsligt så är det någon tjomme som säger att jag ska köpa findus färdiglagade mat??? Ok, Mycket spänning i det.

Clas Eriksson från Galenskaparna har ju varit upp i domstol och annklagat tv4 för att föstöra helheten i hans filmer när dom lägger in 5 reklampauser mitt i handlingen. Om jag inte mins fel så vann han sisst. Bravo, önskar fler gjorde så. Vågade kritisera.

riktigt bra! applåder till han!!! nu när DVD-spelare med hårddisk blir allt vanligare så behöver man inte en enda reklampaus, för då kan man ju pausa när man vill för till exempel toabesök eller påfyllning av popcornen. det är bättre det för då kanske det räcker med en snabb paus eller ingen och dessutom bestämmer man själv när man vill ha den. TVs pauser hamnar alltid mitt i spänningen, nu kanman sätta pausen precis när man vill. på tal om pauser, har ni tänkt på hur tydligt man märker när det skulle ha varit paus i TNG om det var på amerikansk TV.

Postad

ja och efter pausplatsen får man se enterprise utifrån och picard drar en sammanfattning om vad som hänt tidigare i avsnittet (captains log, supplemental).

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
  • Skapa nytt...