Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

• Svar 144
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad
Tja, jag har lagt märke till flera missar, men jag kan inte komma på något exempel. I allmänhet så slarvar de rätt mycket med översättningar, inte bara i Star Trek. :huh:

Det är sant. Översättning har ofta en märkligt låg nivå. Man kan givetvis tolka översättningar på olika sätt, men det är ibland väl lågt kvalite.

Att det sedan blir mycket fel i Star Trek är kanske inte så konstigt då det krävs ganska mycket efterforskning för att kunna översätta ST på ett bra sätt. och efterforskning är något jag inte tror översättare bryr sig om eller har tid till.

• 4 veckor senare...
Postad

Man kan ju samtidigt tycka att man kunde samlat ihop sina efterforskningar på företaget där man jobbar, så hade översättarkollegor sen kunnat vara konsekventa och ha en bra källa att leta i.

Den bästa lösningen på alltet är ju dock att se utan text, för star trek är bäst på orignalspråket, precis som hamlet;)

Postad

Jag stör mig på att tv6 översatte titelsekvensen i TNG på säkert 5 olika sätt under seriens gång där det hette ju både rymdskeppet/stjärnskryssaren/starship/skeppet och säkert fler saker än så det störde jag mig på.

Postad
Jag stör mig på att tv6 översatte titelsekvensen i TNG på säkert 5 olika sätt under seriens gång där det hette ju både rymdskeppet/stjärnskryssaren/starship/skeppet och säkert fler saker än så det störde jag mig på.

Jag har också lagt märket till detta. Kanal 6 vinner knappas några pris för översättning. Fast kanske ett pris för uppfinningsrikedom och kreativitet. :lol:

• 4 veckor senare...
Postad
Jag längtar till den dag då man själv kan välja hemma på tvn om man vill ha text eller inte, ett knapptryck bort från helt ostörd bild fri från dåliga översättningar... Jag hoppas det blir mer än en dröm

Eller om man kan välja att textningen är på det språk de talar, jag har hellre engelskt textning än svensk om de snackar engelska på det man tittar på. Väldigt bra om de talar någon halvkonstig dialekt vilket händer titt som tätt =P

Postad (redigerade)

Jo det är sant, för ibland förstår man inte ett dugg trots all engelska man har lyssnat på och pratat och läst halva livet.

Se det här så förstår du vad jag menar ;)

Edit:

Jag insåg just att jag kände igen musiken i bakgrunden, någon annan som gör det? hint:Kommer från en utmärkt serie som med lite god vilja kan klassas till sci-fi

Redigerad av crazy_voyager
Postad (redigerade)
Nej dom har en fruktansvärd dialekt! Inte ens min flickvän som bott flera år i USA (och därför är tvåspråkig) kunde urskilja mycket, men jag tycker den är rätt kul ändå så;)

Jo, fast det är en ruskig skillnad på amerikanska engelska och skottsk engelska så där är jag inte så förvånad. Hade de pratat lite långsammare i klippet hade jag nog hunnit med att höra det mesta, nu fick jag spela om meningar ett par gånger för att urskilja. Och den är ju lite överdriven också, det är ju det som är det roliga i sketchen.

Redigerad av Tom_Hell
  • 4 månader senare...
Postad

jag tycker det är lite störand med felöversättningar när man tittar men jag har tänkt på em sak tänk om dom får sitta i et arbets läger och måste översätta ungefär 10 avsnitt på en timme var då lär det bli några felstavningar.

• 2 veckor senare...
Postad (redigerade)
jag tycker det är lite störand med felöversättningar när man tittar men jag har tänkt på em sak tänk om dom får sitta i et arbets läger och måste översätta ungefär 10 avsnitt på en timme var då lär det bli några felstavningar.

Vi hade väl en översättare på forumet här ett tag? Han gjorde ett ämne i DS9-delen av forumet. Han översatte ett ST avsnitt på 5-6 timmar och han var snabb, de flesta översatte ca 20 minuter av ett avsnitt per arbetsdag. Så 10 avsnitt på en timme är en feluppfattning. Här har du tråden: http://www.startrekdb.se/forum/index.php?s...=3543&st=20

Redigerad av Mr Trek
  • 7 månader senare...

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...