Marvin Postad 3 April, 2008 Rapport Postad 3 April, 2008 (redigerade) En grej jag undrar över, men som kanske kan klassas som översättarmiss, har förvirrat mig länge. Det stavas olika från avsnitt till avsnitt och från internetsida till internetsida. Hur stavas det egentligen? Qapla'? Qua´plah Kha´plah? Eller på ett helt annat sätt? Hjälp! (Och av bara farten så tog jag examen från akademin och blev fänrik, trevligt! ) Redigerad 3 April, 2008 av Marvin
johannalaforge Postad 3 April, 2008 Författare Rapport Postad 3 April, 2008 En grej jag undrar över, men som kanske kan klassas som översättarmiss, har förvirrat mig länge. Det stavas olika från avsnitt till avsnitt och från internetsida till internetsida. Hur stavas det egentligen? Qapla'? Qua´plah Kha´plah? Eller på ett helt annat sätt? Hjälp! (Och av bara farten så tog jag examen från akademin och blev fänrik, trevligt! ) Själv har jag nog endast sett översättningen Qapla', av vad jag vet (även på internetsidor). Detta gäller då TNG (som då är den serien jag tittar mest på), när det gäller om de skriver Qapla' i de andra serierna vet jag faktiskt inte hur det ligger till. Som sagt, det enda jag någonsin har sett är Qapla', så även om den inte är den korrekta så borde det vara den mest populära översättningen/stavningen.
commander ricochet Postad 3 April, 2008 Rapport Postad 3 April, 2008 (redigerade) En grej jag undrar över, men som kanske kan klassas som översättarmiss, har förvirrat mig länge. Det stavas olika från avsnitt till avsnitt och från internetsida till internetsida. Hur stavas det egentligen? Qapla'? Qua´plah Kha´plah? Eller på ett helt annat sätt? Hjälp! (Och av bara farten så tog jag examen från akademin och blev fänrik, trevligt! ) Jag säger som "expendable enseign" Grattis! Gå nu och skrubba en jeffreys-tube! ;) Redigerad 3 April, 2008 av michael ricochet
Marvin Postad 3 April, 2008 Rapport Postad 3 April, 2008 *Tar på mig gummihandskar och hämtar en trasa* ;) Senast på gårdagens TNG-avsnitt på 6:an stavades det åtminstone med K och en ´ i mitten av ordet. Övriga bokstäver har jag möjligen förväxlat i mitt halvtaskiga minne, men just det är jag säker på. Jag bestämmer mig för att lita på att "Qapla'" är rätt.
Unkas Postad 3 April, 2008 Rapport Postad 3 April, 2008 *Tar på mig gummihandskar och hämtar en trasa* ;) Senast på gårdagens TNG-avsnitt på 6:an stavades det åtminstone med K och en ´ i mitten av ordet. Övriga bokstäver har jag möjligen förväxlat i mitt halvtaskiga minne, men just det är jag säker på. Jag bestämmer mig för att lita på att "Qapla'" är rätt. Tror det stavas Qapla, men är inte säker på hur apostroferna ska sitta. Johannalaforge, jag skulle villja utnämna dig till förste korekturläsare av ST-material. Du verkar vara bra på att hitta fel.
johannalaforge Postad 4 April, 2008 Författare Rapport Postad 4 April, 2008 *Tar på mig gummihandskar och hämtar en trasa* ;) Senast på gårdagens TNG-avsnitt på 6:an stavades det åtminstone med K och en ´ i mitten av ordet. Övriga bokstäver har jag möjligen förväxlat i mitt halvtaskiga minne, men just det är jag säker på. Jag bestämmer mig för att lita på att "Qapla'" är rätt. Tror det stavas Qapla, men är inte säker på hur apostroferna ska sitta. Johannalaforge, jag skulle villja utnämna dig till förste korekturläsare av ST-material. Du verkar vara bra på att hitta fel. JA! *ser lite mallig och stolt ut* :P Den enda anledningen att jag hittar så många fel är för att jag mest har texten som en trygghet när jag kollar på TNG. Det gör ju att man lyssnar på det engelska talet och helt plötsligt nere i hörnet skymtar en jättekonstig översättning. Huuh, jag ryser av bara tanken på hur konstiga översättningar det finns. Shame on them.
Supreme Commander JAF Postad 4 April, 2008 Rapport Postad 4 April, 2008 Jag tror att det ska vara Qa´pla men jag är väldigt osäker på var apostrofen ska sitta. Stavningen är jag 99 procent säker på dock. J.
K´hogh son of Klintoch Postad 4 April, 2008 Rapport Postad 4 April, 2008 (redigerade) En grej jag undrar över, men som kanske kan klassas som översättarmiss, har förvirrat mig länge. Det stavas olika från avsnitt till avsnitt och från internetsida till internetsida. Hur stavas det egentligen? Qapla'? Qua´plah Kha´plah? Eller på ett helt annat sätt? Hjälp! (Och av bara farten så tog jag examen från akademin och blev fänrik, trevligt! ) de två sista stavningarna verkar rent amatörmässiga . Qapla' ska det nog vara . angående att du nu är fänrik...här är en tandborste , ut och skrubba skrovet! Redigerad 4 April, 2008 av K´hogh son of Klintoch
johannalaforge Postad 21 April, 2008 Författare Rapport Postad 21 April, 2008 Nytt dumt fel: "Parisis Squares" eller hur det nu var, men fel var det iallafall. "Parisses Squares" ska det vara. Visst, inte så stor skillnad, men den finns. En till halvmuppig översättning enligt mig är "Adekvat" istället för Tillräcklig (Ordet är då Adequete). Adekvat känns lite som en nödöversättning som hela Sveriges befolkning inte nödvändigtvis förstår. Sen tänkte jag på det där med att översätta Engineering. Ibland skriver de Tekniken och ibland Maskinrummet, vad tycker ni?
Supreme Commander JAF Postad 21 April, 2008 Rapport Postad 21 April, 2008 Kolla i vår eminenta ordlista vet jag! J.
Marvin Postad 17 Juni, 2008 Rapport Postad 17 Juni, 2008 Tittade på en del avsnitt från första TNG-säsongen idag. Noterade att på min DVD-version stavas Khitomer som Kittamar i textremsan. Grattis...
Unkas Postad 17 Juni, 2008 Rapport Postad 17 Juni, 2008 Tittade på en del avsnitt från första TNG-säsongen idag. Noterade att på min DVD-version stavas Khitomer som Kittamar i textremsan. Grattis... Jag har också märkt det när jag ser på minna boxar. Sorgligt nog så reagerar jag nästan inte längre. Bara noterar att det är fel och glömmer. Så vanligt är det med stavfel och dåliga översättningar. Orkar inte bli iriterad längre.
ConDodgy Postad 25 Juni, 2008 Rapport Postad 25 Juni, 2008 Var glad att det finns folk som översätter. Herregud!!! Ett ord är felstavat? Ring polisen! Ut och ta en nypa frisk luft så mår ni bättre ;)
Supreme Commander JAF Postad 25 Juni, 2008 Rapport Postad 25 Juni, 2008 Fast ibland är det skönare utan text än med... Men är man inte bra på engelska så är ju naturligtvis översättningarna oersättliga. Även dåliga dito. Men jag säger ändå: Ska ni översätta skaffa någon som begriper vad i helskotta det är ni arbetar med. Det kan bli lite jobbigt med kursändringar på 720 grader babord (som i en ubåtsfilm jag såg). J.
Unkas Postad 26 Juni, 2008 Rapport Postad 26 Juni, 2008 (redigerade) Jag måste hålla med Supreme Comander JAF. Om någon ska få betalt för att göra ett jobb, så är det ganska självklart att denne någon bör veta vad han eller hon gör. Det räcker inte med att vara bra på det engelska/Svenska språket. Kunskap och kännedom om det man översätter, är också viktigt. Därfört förespråkar jag att vederbörande bör undersöka ämnet, film, serie, dokumentär eller vad det måne vara, såpass att Han/hon går iland med uppgiften på ett helt tillfredställande sätt. Vidare torde det vara lämpligt att rådfråga expert på området, om och när det dycker upp svårare ord att översätta, iställt för att, som ofta göres, hitta på en egen översättning. Detta gäller i synnerlighet Star Trek, men även lika viktigt i exempelvis dokumäntärer som hanterar akademiska ämnen såsom astonomi, fysik, biologi med mera, där språket ofta inbegriper ord som ej är vardagliga, utan mycket explicita och unika. Ord där dess exakta betydelse är av stor vikt för sammanhanget. Redigerad 26 Juni, 2008 av Unkas
johannalaforge Postad 16 December, 2008 Författare Rapport Postad 16 December, 2008 (redigerade) En ny: I "The voyage home" översätter de Cloaking device till Smyg-generator (de översätter cloak och stealth till smyg under hela filmen! Urkul!) :lol: . "Löjtnant, koppla på smygfunktionen!" ;) (ungefär så) Redigerad 16 December, 2008 av johannalaforge
Supreme Commander JAF Postad 16 December, 2008 Rapport Postad 16 December, 2008 Den var bra. Men ändå inte heltokig med tanke på att svenska försvaret hade ett skepp som hette smyge (om jag nu inte har drömt alltihopa) en gång i tiden när de experimenterade med stealtlh. J.
Aike Postad 16 December, 2008 Rapport Postad 16 December, 2008 Kommendör är som jag ser det den rätta titeln på kaptenen för ett rymdskepp inom stjärnflottan (jämför med flottans grader). Skriver man kapten så kan det i flottans grader jämföras med lieutenant. Självklart är det så att ordet kapten förvillar - gäller det kaptenen för skeppet eller graden kapten inom flottan... Om det är något som är värre än detta, så är det väl när de skriver "chefen" som i sig är korrekt, men som bara låter helt fel. Detta har diskuterats tidigare här, vad jag minns. Jag undrar när de började att använda dessa översättningarna i Star Trek. I Voyager på SVT? Eller TNG på femman (vilket jag tror det var)? Jag kan ha fel, men när TOS visades på Tv5 Nordic (nuvarande Kanal 5) 1992-1993, så var det Kapten Kirk och inte kommendör Kirk som gällde. Picard är även kapten i First Contact-översättningen från 1997 (vhs-versionen).
Aike Postad 16 December, 2008 Rapport Postad 16 December, 2008 Det kan vara Alex Schulman som står för de usla översättningarna. Han har ju översatt en del Simpsonsavsnitt, vilka är uselt översatta. Skämt åsido så kanske inte Paramount prioriterar dvd-översättningarna pga för små försäljningssiffror här i Sverige. Samtidigt borde de ha någon som kollar att det är rätt översatt.
Fleetadmiral Postad 16 December, 2008 Rapport Postad 16 December, 2008 Det vore bra om översättningarna åtminstone vore konsekventa. Var det inte så att han som översätter DS9 på "TV4 Science Fiction" är trekker? (Det vore förstås idealet. Han var förresten här en gång när han var osäker på hur ett ord skulle översättas. Om ändå dom andra kunde vara lika seriösa när dom utför sitt jobb )
Supreme Commander JAF Postad 17 December, 2008 Rapport Postad 17 December, 2008 Kommendör är som jag ser det den rätta titeln på kaptenen för ett rymdskepp inom stjärnflottan (jämför med flottans grader). Skriver man kapten så kan det i flottans grader jämföras med lieutenant. Självklart är det så att ordet kapten förvillar - gäller det kaptenen för skeppet eller graden kapten inom flottan... Om det är något som är värre än detta, så är det väl när de skriver "chefen" som i sig är korrekt, men som bara låter helt fel. Detta har diskuterats tidigare här, vad jag minns. Jag undrar när de började att använda dessa översättningarna i Star Trek. I Voyager på SVT? Eller TNG på femman (vilket jag tror det var)? Jag kan ha fel, men när TOS visades p?? Tv5 Nordic (nuvarande Kanal 5) 1992-1993, så var det Kapten Kirk och inte kommendör Kirk som gällde. Picard är även kapten i First Contact-översättningen från 1997 (vhs-versionen). Efter vad jag har hört så gör varje utgivare sin egen översättning. Det är alltså inte samma översättning som används gång på gång utan det räcker med att en ny tvkanal (tex tv4 sci fi) sänder serien så behövs det en ny översättning. J.
Tom_Hell Postad 19 December, 2008 Rapport Postad 19 December, 2008 Det kan vara Alex Schulman som står för de usla översättningarna. Han har ju översatt en del Simpsonsavsnitt, vilka är uselt översatta. Skämt åsido så kanske inte Paramount prioriterar dvd-översättningarna pga för små försäljningssiffror här i Sverige. Samtidigt borde de ha någon som kollar att det är rätt översatt. Fast är det inte överlag väldigt bra översättning hos de professionella? Jag kan bara jämföra med de amatörbaserade översättningssajter på nätet som finns. Undertexter m fl. Och de är riktigt riktigt usla. Är det något som kan försötra en film eller ett avsnitt så är det de texterna, de professionella kan jag leva med om de gör lite fel ibland. Sedan ska man nog komma ihåg att det är en lite högre svårighetsgrad på att översätta Star Trek, så man kanske ska ge dom lite svängrum.
Schran Postad 19 December, 2008 Rapport Postad 19 December, 2008 (redigerade) Grejen är ju att de professionella översättarfirmorna har tillgång till manus och kringmateriel vilket amatörerna på nätet inte har. Jag tycker generellt amatörerna gör ett bra jobb utifrån förutsättningarna, medan de professionella ibland verkar för bundna till manus och översätter lite "rakt av" ibland och inte anpassar översättningen till vad som händer på skärmen. Ofta missar de syftningar då deras översättning säkert är rätt utifrån manus, men blir konstig i konversationen on-screen. Redigerad 19 December, 2008 av Schran
Tom_Hell Postad 19 December, 2008 Rapport Postad 19 December, 2008 Jag tycker generellt amatörerna gör ett bra jobb utifrån förutsättningarna, Pkej, där skiljer vi oss i åsikt. men kanske har jag helt enkelt högre krav. jag vet bara att jag hör klart och tydligt vad som sägs och så får man en fullkomligt idiotisk översättning på remsan. Det här har hänt ofta. Som tur är behöver jag inte nyttja eländet så ofta.
Aike Postad 19 December, 2008 Rapport Postad 19 December, 2008 Fast är det inte överlag väldigt bra översättning hos de professionella? Jag kan bara jämföra med de amatörbaserade översättningssajter på nätet som finns. Undertexter m fl. Och de är riktigt riktigt usla. Är det något som kan försötra en film eller ett avsnitt så är det de texterna, de professionella kan jag leva med om de gör lite fel ibland. Jag tänkte främst på de exempel som har kommit fram i tråden, där många TNG-grodor tas fram. Som jag förstår är det dvd-översättningarna som åsyftas. Det enda jag har sett översatt på DVD är något avsnitt av DS9. Det höll god klass.
Rekommenderade inlägg
Vänligen logga in för att kunna kommentera
Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in
Logga in nu