Fleetadmiral Posted June 21, 2007 Report Share Posted June 21, 2007 (edited) Själv skulle jag nog vilja vara vetenskapsofficer. Tänk att få ändra designen på lite av varje för att få saker och ting att fungera bättre. T.ex. "Nu kör vi ett race mot dom där stöddiga typerna i skeppet USS Zeus, så får vi se vilka som vinner!" (efter att jag fixat warpdriven så att den gör typ warp 9,9999999999!) Vem skulle du vilja vara? Edited June 21, 2007 by Fleetadmiral Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted June 22, 2007 Report Share Posted June 22, 2007 Jag skulle nog skriva hollonoveller. Kanske någon om människorna ombord på USS Enterprise och dess utforskande av rymden. Sedan skulle jag se till att installera dessa ombord på USS Enterprise. :blink: Kan kanske vara bra för dem att veta hur de ska lösa komplicerade problem utan att behöva förnedra sig själva... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsMorn Posted June 24, 2007 Report Share Posted June 24, 2007 Jag hade velat vara chief O'Brians assistent på DS9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted June 25, 2007 Report Share Posted June 25, 2007 Jag skulle nog skriva hollonoveller. Kanske någon om människorna ombord på USS Enterprise och dess utforskande av rymden. Sedan skulle jag se till att installera dessa ombord på USS Enterprise. :blink: Kan kanske vara bra för dem att veta hur de ska lösa komplicerade problem utan att behöva förnedra sig själva... J. Att få skriva hollonoveller skulle vara en dröm. Vilken skaparglädje att kunna föra samman bildkonst, litteratur och kulisser. Hollonovell-författare skulle bli mitt heltidsyrke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted June 26, 2007 Report Share Posted June 26, 2007 Vi är visst flera "författare" här. Citerar mig själv från ämnet Livet i ST: Jag hade nog bosatt mig i en lugn del av galaxen och blivit holonovellförfattare. Ett mera traditionellt yrke ombord på ett skepp är jag tveksam till. För det första föredrar jag att arbeta ensam i lugn och ro. För det andra avskyr jag ämnen som matematik, fysik och kemi vilket förmodligen skulle försvåra det avsevärt för mig (de verkar ju inte göra annat än att beräkna saker hela tiden <_< ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted June 27, 2007 Report Share Posted June 27, 2007 (edited) Vi är visst flera "författare" här. Citerar mig själv från ämnet Livet i ST: Jag hade nog bosatt mig i en lugn del av galaxen och blivit holonovellförfattare. Ett mera traditionellt yrke ombord på ett skepp är jag tveksam till. För det första föredrar jag att arbeta ensam i lugn och ro. För det andra avskyr jag ämnen som matematik, fysik och kemi vilket förmodligen skulle försvåra det avsevärt för mig (de verkar ju inte göra annat än att beräkna saker hela tiden <_< ). om man inte hamnar på en BoP förståss , då handlar det mest om att sikta och skjuta! :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Edited June 27, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted June 27, 2007 Report Share Posted June 27, 2007 Vi är visst flera "författare" här. Citerar mig själv från ämnet Livet i ST: Jag hade nog bosatt mig i en lugn del av galaxen och blivit holonovellförfattare. Ett mera traditionellt yrke ombord på ett skepp är jag tveksam till. För det första föredrar jag att arbeta ensam i lugn och ro. För det andra avskyr jag ämnen som matematik, fysik och kemi vilket förmodligen skulle försvåra det avsevärt för mig (de verkar ju inte göra annat än att beräkna saker hela tiden <_< ). om man inte hamnar på en BoP förståss , då handlar det mest om att sikta och skjuta! :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Snarare handlar det väl om att slå sig uppåt... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted June 27, 2007 Report Share Posted June 27, 2007 Security detail all the way Med "sammfunktion" som medlare/diplomat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted June 27, 2007 Author Report Share Posted June 27, 2007 (edited) Ett mera traditionellt yrke ombord på ett skepp är jag tveksam till. För det första föredrar jag att arbeta ensam i lugn och ro. För det andra avskyr jag ämnen som matematik, fysik och kemi vilket förmodligen skulle försvåra det avsevärt för mig (de verkar ju inte göra annat än att beräkna saker hela tiden <_< ). Och matematik, fysik - men inte kemi - som är det roligaste som finns. Det är inte mycket som slår att räkna ut resultatet för ett samband som inte kan översättas till en fjantig ekvation. Annars verkar det vara många som vill ägna sig åt författarskap ombord, bara det blir några över som kan sköta skeppet! Edited June 27, 2007 by Fleetadmiral Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted June 27, 2007 Report Share Posted June 27, 2007 Ett mera traditionellt yrke ombord på ett skepp är jag tveksam till. För det första föredrar jag att arbeta ensam i lugn och ro. För det andra avskyr jag ämnen som matematik, fysik och kemi vilket förmodligen skulle försvåra det avsevärt för mig (de verkar ju inte göra annat än att beräkna saker hela tiden <_< ). Och matematik, fysik - men inte kemi - som är det roligaste som finns. Det är inte mycket som slår att räkna ut resultatet för ett samband som inte kan översättas till en fjantig ekvation. Annars verkar det vara många som vill ägna sig åt författarskap ombord, bara det blir några över som kan sköta skeppet! I´ll take the helm! The night watch! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted August 22, 2007 Report Share Posted August 22, 2007 Om jag var i Starfleet: Tekniker, of course. Att få mickla med skeppet när det inte funkar och att få kräla runt i en Jeffery's tube (minns ej vad de kallas på svenska, tyvärr) vore jättecoolt! Bara skenet från Warpreaktorn är ju helt hypnotisernade. Om jag var på skeppet tex för att jag var gift med någon där eller liknande: Bartender, då får man ju chansen att träffa besättningen inofficiellt, studera deras beteenden och sådant. Låter helspännande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 23, 2007 Report Share Posted August 23, 2007 Ett mera traditionellt yrke ombord på ett skepp är jag tveksam till. För det första föredrar jag att arbeta ensam i lugn och ro. För det andra avskyr jag ämnen som matematik, fysik och kemi vilket förmodligen skulle försvåra det avsevärt för mig (de verkar ju inte göra annat än att beräkna saker hela tiden <_< ). Och matematik, fysik - men inte kemi - som är det roligaste som finns. Det är inte mycket som slår att räkna ut resultatet för ett samband som inte kan översättas till en fjantig ekvation. Annars verkar det vara många som vill ägna sig åt författarskap ombord, bara det blir några över som kan sköta skeppet! I´ll take the helm! The night watch! Night watch har jag funderat lite på faktiskt. Gärna tillsammans med Data. Tänk att kunna diskutera allt möjligt och omöjligt. Dessutom ger det ju tid att tänka en hel massa. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted August 23, 2007 Report Share Posted August 23, 2007 (edited) [Night watch har jag funderat lite på faktiskt. Gärna tillsammans med Data. Tänk att kunna diskutera allt möjligt och omöjligt. Dessutom ger det ju tid att tänka en hel massa. J. hellre med Troi och/eller Crusher...men då skulle Riker undra varför det hånglades istället för att kartlägga den d??r nebulosan :lol: :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Edited August 24, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lorien Posted September 3, 2007 Report Share Posted September 3, 2007 Det skulle vara trevligt och ha Jean-Luc Picards jobb, som kapten på Enterprise. Att dessutom ha en enskild kontor på bryggan låter inte fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebbe Posted October 21, 2007 Report Share Posted October 21, 2007 Säkerhets Officer eller pilot. Helst då över ranken Lieutenant så man får en egen hytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
W T Riker Posted January 19, 2008 Report Share Posted January 19, 2008 picards jobb han är bara bäst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanmare Posted January 19, 2008 Report Share Posted January 19, 2008 Själv skulle jag nog vilja vara vetenskapsofficer. Tänk att få ändra designen på lite av varje för att få saker och ting att fungera bättre. T.ex. "Nu kör vi ett race mot dom där stöddiga typerna i skeppet USS Zeus, så får vi se vilka som vinner!" (efter att jag fixat warpdriven så att den gör typ warp 9,9999999999!) Vem skulle du vilja vara? Antropolog, även om det inte finns fasta antropologer på skeppen i de serier som visats. Jag skulle vilja ha samma talang för och utbildning på detta område som Hoshi har när det gäller utomjordiska språk. Tänk bara att vara expert på samhällen och ha ett oändligt antal att utforska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schwozh Posted January 20, 2008 Report Share Posted January 20, 2008 Själv skulle jag nog vilja vara vetenskapsofficer. Tänk att få ändra designen på lite av varje för att få saker och ting att fungera bättre. T.ex. "Nu kör vi ett race mot dom där stöddiga typerna i skeppet USS Zeus, så får vi se vilka som vinner!" (efter att jag fixat warpdriven så att den gör typ warp 9,9999999999!) Vem skulle du vilja vara? Antropolog, även om det inte finns fasta antropologer på skeppen i de serier som visats. Jag skulle vilja ha samma talang för och utbildning på detta område som Hoshi har när det gäller utomjordiska språk. Tänk bara att vara expert på samhällen och ha ett oändligt antal att utforska. Me to =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted January 20, 2008 Report Share Posted January 20, 2008 Jag hoppas och tror nog att det finns fasta humanister och samhällsvetare på Federationens rymdskepp. De nämns aldrig i serien, förutom psykologen/rna, men jag finner det orimligt att det bara skulle bedrivas naturvetenskaplig forskning där. Antropologer, sociologer, psykologer, språkvetare, historiker, statsvetare alla kan de bedriva forskning i rymden. En forskning som behövs. Men det blev nog för krångligt f??r manusförfattarna, för mycket folk att hålla reda på, plus att serien i grunden var teknikorienterad. En annan som sällan omnämns i serierna annat än indirekt, och när Jack Sisko stannar kvar under Dominions ockupation av DS9 samt i Generations, är journalister/informationsarbetare. Det verkar orimligt att stora rymdskepp som Enterprise inte har såväl egna informationsofficerare samt då och då gästas av fria journalister. Nästan alla stora företag har ju personaltidningar/nyhetsbrev/företagsradio/tv. Och det finns ju fria medier även i ST. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fairy_Of_Darkness Posted January 20, 2008 Report Share Posted January 20, 2008 Jag skulle antingen vilja vara Försteofficer på Voyager, eller B'Elannas back-up i engineering, (hon måste väll ha nån som jobbar när hon är ledig, och det ska vara jag...) Om jag förengångsskull ska ägna mig åt ngt annat än Voyager, skulle jag vilja vara Dr Crushers assist... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 Jag hoppas och tror nog att det finns fasta humanister och samhällsvetare på Federationens rymdskepp. De nämns aldrig i serien, förutom psykologen/rna, men jag finner det orimligt att det bara skulle bedrivas naturvetenskaplig forskning där. Antropologer, sociologer, psykologer, språkvetare, historiker, statsvetare alla kan de bedriva forskning i rymden. En forskning som behövs. Men det blev nog för krångligt för manusförfattarna, för mycket folk att hålla reda på, plus att serien i grunden var teknikorienterad. En annan som sällan omnämns i serierna annat än indirekt, och när Jack Sisko stannar kvar under Dominions ockupation av DS9 samt i Generations, är journalister/informationsarbetare. Det verkar orimligt att stora rymdskepp som Enterprise inte har såväl egna informationsofficerare samt då och då gästas av fria journalister. Nästan alla stora företag har ju personaltidningar/nyhetsbrev/företagsradio/tv. Och det finns ju fria medier även i ST. Vore jag kapten skulle jag nog hålla alla journalister på en armlängds avstånd för annars finge man väl inget gjort. Men visst finns det journalister i st! J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 Jag hoppas och tror nog att det finns fasta humanister och samhällsvetare på Federationens rymdskepp. De nämns aldrig i serien, förutom psykologen/rna, men jag finner det orimligt att det bara skulle bedrivas naturvetenskaplig forskning där. Antropologer, sociologer, psykologer, språkvetare, historiker, statsvetare alla kan de bedriva forskning i rymden. En forskning som behövs. Men det blev nog för krångligt för manusförfattarna, för mycket folk att hålla reda på, plus att serien i grunden var teknikorienterad. En annan som sällan omnämns i serierna annat än indirekt, och när Jack Sisko stannar kvar under Dominions ockupation av DS9 samt i Generations, är journalister/informationsarbetare. Det verkar orimligt att stora rymdskepp som Enterprise inte har såväl egna informationsofficerare samt då och då gästas av fria journalister. Nästan alla stora företag har ju personaltidningar/nyhetsbrev/företagsradio/tv. Och det finns ju fria medier även i ST. "fria journalister" :blink: menar du Paparazzi? isånafall hoppas jag att de är på flykt undan lagen (otrevliga typer de där Paparazzi) . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 Med fria medier menar jag medier vars innehåll inte ägs och styrs av staten eller andra politiska organ. Medier som inte förhindras i sin utövning av censur och har som syfte att förmedla saklig och opartisk information till allmänheten. Fri etableringsrätt, rätt att trycka och säga vad man vill utan politiska hänsynstaganden. En fri press helt enkelt, såsom den svenska. Detta till skillnad från informationsarbetare vars uppgift är att presentera en specifikt utformad information om och för ett specifikt företag, eller organisation. Vilket kan göras genom pressmeddelanden, personaltidningar bland annat. Angående journalister på stjärnskepp har väl Federationen ett intresse av att visa för allmänheten vad som händer och sker på dessa stora arbetsplatser och allt de möter på. Den amerikanska militären är ju mästare på att inkludera journalister i sina "aktioner", genom bland annat inbäddade journalister. något liknande vore ju fullt rimligt på Federationens stjärnskepp. Plus att de som arbetar i Federationen och på Stjärnskeppen säkert är intresserade av information om vad som händer och sker i organisationen och vad som händer runt om i Federationen. Och någon måste ju granska även Federationen så den inte utvecklas åt fel håll. En liten not, i DS9 nämns det ju att Federationen har en "news-service" alltså någon form av nyhetsbyrå och någon måste ju rapportera vad som händer till nyhetsbyrå, varför det måste finnas informationsofficerare och/eller journalister ombord på de flesta skepp, och då särskilt Enterprise. Sen kan dessa naturligtvis inte rapportera allt som händer och sker av olika skäl, men det mesta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 Nja det är inte helt säkert att en news service har nyhetsrapportörer på varje skepp. De kanske helt enkelt bara läser officiella rapporter och sammanställer därigenom vad som har hänt. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted January 21, 2008 Report Share Posted January 21, 2008 Vore det inte rimligare att ha informationsofficerare och/eller rapportörer som sammanställer telegram/artiklar/inslag på stjärnskeppen/andra planeter samtidigt som man har detsamma i San Francisco. De på jorden kan ju sammanställa inflödet till någon from av sänding/tidning samtidigt som de bevakar det som händer på jorden. Sen kanske inte alla missions utrustas med informationsofficerare men de stora skeppen/planeterna bör ju nästan ha det. Anledningen till att jag framhärdar är att Jake Sisko tar på en sådan roll i DS9, nämligen att rapportera till Federationens news-service, vilket han rimligen inte kan vara ensam om. Och all Starfleet-personal har ju då lämnat vilket leder mig till slutsatsen att någon rimligen gör det arbetet annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts