Jump to content

Tråkigaste figuren i Star Trek: Q

Sanmare

Recommended Posts

Q. Jag undrar om DVD-boxen med Q-avsnitt de gett ut säljer något?

Jag har alltid tyckt att ett Star Trek-avsnitt med Q är ett förstört avsnitt. Det är som om Gud skulle vara med: alla regler upphävs därför att Gud är allsmäktig och därför kan ingen riktig intrig konstrueras för avsnittet.

Mina barn och deras kompisar tittar ibland på Star Trek, även om dessa 90-talister tycker att det är en gubb-serie. Men om Q är med så suckar de garanterat djupt och flyr från teven och vardagsrummet.

Om någon här tycker att karaktären Q tillfört något när det gäller Star Trek så skriv gärna och motivera varför.

sf-omsorg

Sanmare

Jag tycker det kan vara ganska fascinerande att se hur en nästan allsmäktig varelse kan interagera med oss vanliga dödliga. Dessutom lägger det till en extra dimension (!) till Star Trek, dvs gör att man kan variera avsnitten mer.

Är iof inte någon större älskare av Q, för jag tycker mest "han" är jobbig.

Edited by Fleetadmiral

Jag skulle vilja säga att Q är en av seriens huvudantagonister och tillför oerhört mycket. Han är en slags djävulens advokat, ja, kanske till och med djävulen själv så som han beskrivs i Gamla Testamentet, som åklagare och "trickster". Q prövar ständigt människans invanda tankegångar och tvingar ofta människan till rannsakan samt frestar dem att överskrida sig själva och sin "verklighet".

Dessutom är han grymt rolig också.

Och sen upphävs inte alla regler heller när Q är med, det byts bara ut mot Q:s egna regler. Och sen så hjälper inte alltid hans allsmäktighet för att få som han vill med människan vilket gör att han får pröva andra vägar, Vilket gör att både han och människan får pröva sig fram. Jag tror Q gillar utmaningen med människan så nog finns det gott om intriger att hämta där.

Om det är något som upphäver alla regler och gör intriger omöjliga eller tråkiga är det tidsresor. Usch.

Nej, TNG utan Q vore väsentligt mycket sämre. Helt klart en av Roddenberrys bästa idéer.

Edited by Schran

Jag tycker att Q är en rolig kille och att Q avsnitten är bland de bästa i st. Men jag kan förstå att vissa inte uppskattar hans sätt och hans påflugenhet. Men det kanske är för att du är så lik honom? *lol*

Men att utnämna honom till den löjligaste figuren i ST skulle jag aldrig göra och jag har svårt att förstå en sådan argumentation. J.

Ja, Q, hmmm, han kan vara jobbig då o då som att lägga sig i andras liv, som när han var med i DS9 och gick efter den där kvinnan (kommer inte ihåg var hon hette) överallt, det kallar jag att Q är jobbig. Men som Shran säger så tycker jag att utan Q så skulle TNG vara tråkig, som ett avsnitt som när han presenterar Borg för människorna (Q who) är ett bra avsnitt.

Nån annan här som har kassetter med "Alien Voices"?. Jag minns jag köpte en när jag var yngre; Spock Vs. Q. Jag har alltid funnit Q facinerande, och det har ju flertalet gånger fastställts att dom inte är allsmäktiga (hur många ggr har inte Q sagt "that's just what they'd like you to think"). Att någon till synes allsmäktig varelse har något att lära av människor är ju också något attraktivt, men det är det väl meningen att det ska vara också. Stroke:ar våra egon lite, för vår moral m.m är ju kronan på skapelsen; kanske kan vi leva upp till det en dag.

Jag tycker det kan vara ganska fascinerande att se hur en nästan allsmäktig varelse kan interagera med oss vanliga dödliga. Dessutom lägger det till en extra dimension (!) till Star Trek, dvs gör att man kan variera avsnitten mer.

Är iof inte någon större älskare av Q, för jag tycker mest "han" är jobbig.

Vaaa??? Helt bizarrt ba ;) Jag tycker han är otroligt rolig men också en intressant karaktär som tål att filosofera över

Jag skulle vilja säga att Q är en av de roligaste personerna i Star Trek, han är opålitlig, bisarr och helt loco, kommer det den ena grejjen galnare än den andra. När han är med vet man att avsnittet är bra, med undantag för de allra första avsnitten där han är med och man inte ännu hittat vad Q är. Jag gillar när han hittar på dumheter och kommer med sina kommentarer, det är helt underbart.

jag älskar Q, dom avsnitten är bland dom bästa! jag var hemma hos johannalaforge och vi skulle se på TNG, vi kom fram till att båda ville se ett Q-avsnitt. det roliga var att några dagar innan såg vi Generations och då pratade vi genom hela filmen, men när vi såg på Tapestry satt vi helt tysta och tittade, ja förutom när man skrattade förstås :P

Finns det en box med bara Q-avsnitt? Vilken tanke!!

Jag tycker Sanmare tar upp ett intressant ämne, men jag måste medge att jag håller mig till majoriteten. Jag tycker inte att Q är precis tråkig. Åtminstone inte jämt, bara ibland. I vissa avsnitt gör Q en komisk profil, men som domare i pilotavsnittet till TNG är han ju inget skrattpiller precis.

Sammanfattningsvis så tycker jag att Q är bra i lagom doser, men att se avsnitt efter avsnitt med Q skulle nog vara påfrestande. Dessutom skulle man säkert lägga märke till och irriteras över alla motsägelser om personen och kontinuumet som finns i Star Trek som man normalt kan acceptera eftersom avsnitten är jämnt utspridda.

Jag tycker att skådespelaren är jättebra i sin roll så bara därför kan man glädjas åt Q-avsnitten, men som sagt att se en massa avsnitt i följd vore ingen höjdare. <_<

Vad sägs om en box med bara ferengi-avsnitt. Brrr!! ... Den kanske redan finns?? :o

Jag gillar avsnitt med Q. han är både rolig och allvarlig. Han driver med Picard och ställer till en massa ofog. Men han är ändå inte elak eller ond. Någon riktig ondska ställer han inte till med. Så nej, han är inte djävulen. Förövrigt tror jag inte på att det finns någon djävul utan ondskan finns i onda handlingar som människor ställer till med.

Visst ställs alla regler ur spel när Q dyker upp. Fast det är just det som är kul. Jag hade tycket det var kul att träffa Q fast i lagom dos.

I all sin allsmäktighet har Q gott om mänskliga drag. Han har humor, är opålitlig och illojal fast hjälper till när det verkligen behövs. Som när han visade borg för Picard. Framför allt älskar han uppmärksamhet. Det är väldigt mänskligt. Det är att han är så mänsklig som gör honom så himla kul. Han är ytterligheten!

Allra bäst är Q i Voyager. Q och Janeway i hop är verkligen jätte roliga. När Q vill ha barn med Janeway det är jätte roligt och tänkvärt. Q varelsen som vill dö ställer intressanta frågor kring liv, död och dödshjälp. Det är just det som gör Sci Fi så bra att den kan användas till att ställe frågor som är relevanta för samhället i dag.

Jag tycker att Q är helt enkelt toppen!

• 2 weeks later...
Jag skulle vilja säga att Q är en av seriens huvudantagonister och tillför oerhört mycket. Han är en slags djävulens advokat, ja, kanske till och med djävulen själv så som han beskrivs i Gamla Testamentet, som åklagare och "trickster". (...) Om det är något som upphäver alla regler och gör intriger omöjliga eller tråkiga är det tidsresor. Usch.

Salve!

Jag respekterar givetvis alla som gillar Q, även om jag inte håller med. Tänkte bara säga att du framkastar en intressant tanke när du kallar Q för trickster. Det stämmer ju att den Q vi ser är en skälm och Q-kontinuets motsvarighet till Loke, Manabush eller Maui.

Tidsresor eller snarare lek med tiden bör förekomma som en del av intrigen i enstaka avsnitt av science fiction-långkörare som har många säsonger med inspelade avsnitt. Det blir intressant när det på skeppet uppstår situationer där vissa däck ligger en minut före andra däck, osv, eller som i Star Trek Voyager (tror jag) där tiden på en planet går mycket fortare än i resten av Universum och folket på planeten hinner utvecklas från bronsålder till rymdålder under de få dygn som Voyager fastnat runt den aktuella planeten. Eftersom tidsresor är ett av de allra äldsta teman som förekommer i science fiction-kulturen så har det helt visst hunnit utvecklas ett helt regelverk som författarna har att hålla sig inom. Det är när författaren "fuskar" för att berättelsens ska kunna avslutas som det blir tråkigt (och sådant fusk är både oförlåtligt och avslöjas lätt av läsarna/tittarna, något som Stephen King vid upprepade tillfällen upprepat.

Det är också trist när filmgänget ger upp för att de trasslat till det så att de inte får ihop det på slutet. Jag anser att detta hände med TV-serien Twin Peaks och befarar att något liknande kommer att hända med Lost.

Sanma Re

• 2 weeks later...
Tråkigaste ST-figuren är väl Neelix?! Tyvärr sabbade den figuren hela Voyager imho.

Neelix?? han är ju inte det minsta tråkig! tycker att han är en väldigt bra och viktig (och kul) karaktär även fast jag inte sett mer än två säsonger. älskar att han alltid kallar Tuvok för mr Vulcan :lol:

Edited by NX-01