thestargaze Posted February 15, 2009 Report Share Posted February 15, 2009 (edited) Kräver inte "Quantum Slipstream" (eng.) Omega partikeln?? Jag har för mig att det är ganska svårt att bemästra partikeln och dessutom väldigt svårt att få tag på. Tror ni att Starfleet någonsin kommer att lyckas att få slipstreamdrift att fungera? De hade ju problem med att warpdrift förstörde "subspace"(eng.) . Lyckades de hitta en lösning?? Om de inte får bukt med det, vad annars ska de använda?? Vad tror ni är framtiden i Star Trek? Jag har för mig att i Hidden Frontiers så kan de använda slipstreamdrift om de har Omega partikeln. Edited February 17, 2009 by Kathryn Archer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 15, 2009 Report Share Posted February 15, 2009 Tror ni att Starfleet någonsin kommer att lyckas att få Slipsteam "drive" att fungera? De hade ju problem med att warp drive förstörde "subspace". Lyckades de hitta en lösning?? Om de inte får bukt med det, vad annars ska de använda?? De begränsade väll farten under en tid, tills de lyckades modifiera motorerna så att de inte skadade subspace. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted February 16, 2009 Report Share Posted February 16, 2009 Jag har för mig att i Hidden Frontiers så kan de använda Quantum Slipstream om de har Omega partikeln. Du har helt rätt men de har samtidigt problem med den som gör att det blir förbjudet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted February 16, 2009 Report Share Posted February 16, 2009 (edited) De begränsade väll farten under en tid, tills de lyckades modifiera motorerna så att de inte skadade subspace. Det stämmer nog, jag för mig att jag läste om det någonstans. Ok, så Warpdrift är inte längre farligt. Fortsätter de med Warpdrift eller kommer de att utveckla transwarpdrift eller slipstreamdrift?? Vad tror ni är framtiden..? Edited February 17, 2009 by Kathryn Archer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 16, 2009 Report Share Posted February 16, 2009 Om man skall tro böckerna så är Slipstreamen under vidareutveckling, med start i USS Aventine där Ezri Dax är kommendör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted February 17, 2009 Report Share Posted February 17, 2009 Om man skall tro böckerna så är Slipstreamen under vidareutveckling, med start i USS Aventine där Ezri Dax är kommendör. Vilket år sker detta? Är det i början av 2400? Vad du menar alltså är att USS Aventine är den första rymdskepp som utrustas med (fungerande?) slipstream drive? Ifrån vilken bok har du fått denna information? Förresten Ezri Dax som kommendör, låter spännande.. Det är synd att man inte kan låna Star Trek böcker via biblioteket. Det borde väl räknas som Science Fiction..? Är inte detta lite motstridande av händelserna i Hidden Frontiers serierna? Frågan är kanske här om man ska inkludera Hidden Frontiers i Star Trek världen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted February 17, 2009 Report Share Posted February 17, 2009 Både slipstrimdrift och transwarpdrift kan bryta igenom warpbarriären (Warp 10) Vad du menar är alltså att slipstreamdift och transwarpdrift åker med ljushastigheten (eller snabbare)? Vad finns då efter warpbarriären? Kan det finnas snabbare än Warp 10 som inte är upptäckt ännu (ännu snabbare hastigheter än ljushastigheten)? Jag har för mig att Warp 10 motsvarar 1 gånger ljushastigheten. (Säg gärna till om jag har fel!) Hur snabb är då slipstreamdrift jämfört med warpdrift? Innebär slipstream eller transwarp att man skulle kunna åka från ena sidan galaxen till den andra sidan på någon sekund? Är det inte lite farligt för själva storyn..skulle man kunna bygga upp en story/"framtida Star Trek serie" med sådana möjligheter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted February 17, 2009 Report Share Posted February 17, 2009 Om jag inte minns fel hade vi en diskussion om detta för länge sen. Warp1=ljushastighet Warp10=oändlig hastighet, du är överallt samtidigt (finns en referens i voyager, tror avsnittet är threshold) Sen har jag för mig att vi konstaterade att efter warp 10 går skalan neråt igen, dock med mycket mindre steg. Jag kan försöka rota upp den gamla diskussionen senare (den kan vara i arkivet). Men i princip är slipstream och transwarp oerhört mycket snabbare än vanlig warp, det är dock inte så snabbt att man kan färdas vart som helst hur som helst. Men det är snabbt nog för att kunna sticka från vilket federationskepp som helst. Notera dock att borgerna använder transwarp hubs (endgame) som skapar fasta transwarpledningar med möjligheten att flytta skepp över hela galaxen på mycket kort tid. Jag tror dock att det mest uppfanns för att voyager faktiskt skulle komma hem, jag har aldrig hört det nämnas utanför endgame. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted February 17, 2009 Report Share Posted February 17, 2009 Den som inte har sett sista TNG avsnittet All Good Things... bör inte öppna spoilerboxen! Om jag inte minns fel så är det så att när Picard skiftat till framtiden så använder de där warp-13. Det stämmer inte riktigt alltså med det som brukar sägas alltså att warp 10 är max. Är det någon som vet mer om detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted February 17, 2009 Report Share Posted February 17, 2009 Den som inte har sett sista TNG avsnittet All Good Things... bör inte öppna spoilerboxen! Om jag inte minns fel så är det så att när Picard skiftat till framtiden så använder de där warp-13. Det stämmer inte riktigt alltså med det som brukar sägas alltså att warp 10 är max. Är det någon som vet mer om detta? Troligtvis slö manusförfattare som ville att det skulle låta framtidsaktigt, inget att bry sig om igentligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 17, 2009 Report Share Posted February 17, 2009 Om man skall tro böckerna så är Slipstreamen under vidareutveckling, med start i USS Aventine där Ezri Dax är kommendör. Vilket år sker detta? Är det i början av 2400? Vad du menar alltså är att USS Aventine är den första rymdskepp som utrustas med (fungerande?) slipstream drive? Ifrån vilken bok har du fått denna information? Förresten Ezri Dax som kommendör, låter spännande.. Det är synd att man inte kan låna Star Trek böcker via biblioteket. Det borde väl räknas som Science Fiction..? Är inte detta lite motstridande av händelserna i Hidden Frontiers serierna? Frågan är kanske här om man ska inkludera Hidden Frontiers i Star Trek världen. Om Ezri Dax och böckerna Greater than the sum och Gods of night: I boken Greater than the sum (år 2380) är hon andreofficer ombord USS Aventine och det talas där mycket om Slipstreamdriven som dock inte känns tillräckligt säker än. År 2381 (i boken Gods of night) så är hon kommendör över skeppet och Aventines slipstream har använts vid flertalet tillfällen. Fler skepp börjar nu utrustas med detta. I s.k. "kanon" ingår avsnitten och filmerna och så lite till. Snäppet därefter står böcker, dataspel och andra licensierade varor där detaljer om olika händelser och personer framgår. Hidden Frontier kommer ytterligare ett snäpp ner på trappstegen, då de inte har licensierats av Paramount/CBS och därmed har lägre styrka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted February 18, 2009 Report Share Posted February 18, 2009 Om Ezri Dax och böckerna Greater than the sum och Gods of night: I boken Greater than the sum (år 2380) är hon andreofficer ombord USS Aventine och det talas där mycket om Slipstreamdriven som dock inte känns tillräckligt säker än. År 2381 (i boken Gods of night) så är hon kommendör över skeppet och Aventines slipstream har använts vid flertalet tillfällen. Fler skepp börjar nu utrustas med detta. Vad intressant! Jag har länge funderat och hoppats på att det ska komma en Star Trek serie utspelad i framtiden. Om hela galaxen är inom räckhåll (kanske t.o.m. andra galaxer) m.h.a slipstreamdrift eller transwarpdrift (eller liknande) skulle det fortfarande vara "Star Trek". Tror ni att sådan Star Trek serie är möjlig och tillräckligt intressat? Eller är det mer intressat att gå tillbaka i tiden då man inte hade så stora möjligheter med att resa så långt under kort tid? På tal om Slipstream, hur snabb är egentligen Slipstreamdrift jämfört med Warpdrift? Finns det några bra exempel? Tex. I avnittet där Voyager stötte på Slipstreamdift, hur snabbt skullle det ta för dem att åka hem om den nu hade fungerat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas1968 Posted October 30, 2010 Report Share Posted October 30, 2010 Men borde inte federationen ha teknologin för att skapa en hyperdrive? Om du tittar i temat Richterskalan för kultur- och civilisationsnivåer ser du att Federationen klassas som en Typ II-civilisation, och Galaktiska Republiken som en Typ III-civilisation. Trotts detta är ju Federationen mera utvecklad på vissa områden. Transportörer och replikatorer finns i federationen men något sådant existerar ju inte i Star wars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SvanUlf Posted December 5, 2010 Report Share Posted December 5, 2010 (edited) Nu är jag absolut ingen Star Trek-fanatiker utan är mer allmänt intresserad av sci-fi och fysik så ni får ursäkta mig om jag har uppfattat saker något alldeles åt skogen fel vad gäller Star Trek. Däremot vågar jag sticka ut hakan och påstå mig vara en auktoritet vad gäller Star Wars. :P För att reda ut lite olika begrepp: Full impulse = 0.25c (c = ljusets hastighet i vakuum) om jag inte är helt vilse och är alltså, som tidigare påtalats i tråden, inte att tänka på för resor mellan solsystem... tidsdilationen bör således vara försumbar. Dessutom har jag för mig, men nu kanske jag är helt ute och cyklar, att stardates infördes just för att tiden skulle vara densamma oavsett var och i vilken hatighet du färdades. Vad gäller Star Wars och Millennium Falcon så hade väl George Lucas ingen vidare koll på olika begrepp inom fysiken när han gjorde den filmen. Han Solo säger ordagrant "Fast ship? You've never heard of the Millennium Falcon? It's the ship that made the Kessel-run in less than 12 parsecs!" Vilket vore det samma som att säga "Om jag har en snabb bil? Jag kan köra Stockholm - Göteborg på mindre än 25 mil!" 1 parsec = 3,26 ljusår och ett ljusår är ju, som jag antar att alla på detta forum vet, inte ett mått på tid utan en sträcka. Vidare säger han "She makes .5 past light-speed, she's fast enough for you old man!". Förutom warp, hyperrymd och FTL-jumps så har jag sett ytterligare ett alternativ i en film som heter Supernova där hela skeppet på något märkligt vis konverteras till energi eller liknande och slungas in i en annan dimension för att sedan materialiseras vid destinationen. Sedan har vi ju oxå Stargate Universe där "The Ancients" på något märkligt sätt lyckats bygga ett skepp som kan färdas snabbare än ljusets hastighet i "normalrymd" vilket torde kräva MER än oändlig energi... det är inte illa gjort. ;) Sedan var en fråga hur man kan färdas snabbare än ljuset utan att föryngras. Ett något förenklat svar på den frågan är att DIN upplevelse av en resa i ljusets hastighet (eller snabbare) är att tiden flyter på som vanligt och att tiden i resten av universum istället verkar gå långsammare. EDIT: Såg att många redan svarat på flera av dessa frågor... skyller på att jag öppnade tråden igår och svarade idag. :P Edited December 5, 2010 by SvanUlf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SvanUlf Posted December 5, 2010 Report Share Posted December 5, 2010 Den som inte har sett sista TNG avsnittet All Good Things... bör inte öppna spoilerboxen! Om jag inte minns fel så är det så att när Picard skiftat till framtiden så använder de där warp-13. Det stämmer inte riktigt alltså med det som brukar sägas alltså att warp 10 är max. Är det någon som vet mer om detta? Om vi håller oss till den verkliga världen så var det så att warp 10 från början (TNG inte TOS nu alltså) inte innebar oändlig hastighet utan bara att det krävdes oändlig energi för att uppnå den hastigheten, något som alltså skulle kunna varit löst i den framtiden. Till nästa serie ändrades det uppenbarligen till att warp 10 är oändlig hastighet istället... irriterande, ja... ovanligt när det gäller TV-serier, nej. <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted December 5, 2010 Report Share Posted December 5, 2010 Sedan har vi ju oxå Stargate Universe där "The Ancients" på något märkligt sätt lyckats bygga ett skepp som kan färdas snabbare än ljusets hastighet i "normalrymd" vilket torde kräva MER än oändlig energi... det är inte illa gjort. ;) Jag har uppfattat det som att de går in i FTL, vilket de verkar göra genom att gå in i någon "flashig-moln-grej", jag tror inte att de gör det i normalrymd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SvanUlf Posted December 5, 2010 Report Share Posted December 5, 2010 Jag har uppfattat det som att de går in i FTL, vilket de verkar göra genom att gå in i någon "flashig-moln-grej", jag tror inte att de gör det i normalrymd. Det är möjligt att de inte gör det i normalrymd men jag vet att Dr. Rush har talat om att skeppet inte använder sig av hyperrymden. Den "flashiga-moln-grejen" har jag tolkat som fotoner, d.v.s. ljus, som p.g.a. hastigheten skeppet rör sig i inte hinner stabilisera sig i ögat utan istället formar "pölar" av ljus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted December 12, 2010 Report Share Posted December 12, 2010 http://stargate.wikia.com/wiki/FTL Enligt wikin verkar det vara normalrymd. Dock har de väl också intertial dampeners och liknande grejjer för att komma undan trist och jobbig fysik :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SvanUlf Posted December 14, 2010 Report Share Posted December 14, 2010 Jo, det får man väl utgå ifrån eftersom de annars skulle sitta som frimärken i bakre väggen på skeppet när det hoppade till FTL. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas1968 Posted December 17, 2010 Report Share Posted December 17, 2010 Om Ezri Dax och böckerna Greater than the sum och Gods of night: I boken Greater than the sum (år 2380) är hon andreofficer ombord USS Aventine och det talas där mycket om Slipstreamdriven som dock inte känns tillräckligt säker än. År 2381 (i boken Gods of night) så är hon kommendör över skeppet och Aventines slipstream har använts vid flertalet tillfällen. Fler skepp börjar nu utrustas med detta. Vad intressant! Jag har länge funderat och hoppats på att det ska komma en Star Trek serie utspelad i framtiden. Om hela galaxen är inom räckhåll (kanske t.o.m. andra galaxer) m.h.a slipstreamdrift eller transwarpdrift (eller liknande) skulle det fortfarande vara "Star Trek". Tror ni att sådan Star Trek serie är möjlig och tillräckligt intressat? Eller är det mer intressat att gå tillbaka i tiden då man inte hade så stora möjligheter med att resa så långt under kort tid? På tal om Slipstream, hur snabb är egentligen Slipstreamdrift jämfört med Warpdrift? Finns det några bra exempel? Tex. I avnittet där Voyager stötte på Slipstreamdift, hur snabbt skullle det ta för dem att åka hem om den nu hade fungerat? Jag såg nyligen detta avsnitt då det sändes på Tv400 och jag tror att på den korta stund som hade igång den innan den stängdes av så kortades resan ner mer 10 år allså kom dom på bara en kort stund lika långt som dom skulle ha kommit på 10 år med vanlig warp så slipstream är nog oerhört mycket snabbare en warp.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted December 24, 2010 Report Share Posted December 24, 2010 (edited) Slipstreamtekniken är en typ av av transwarpdrift där en warptunnel projiceras framför rymdskeppet och kan tunnla skeppet över warpfaktor 10. Dvs. skeppet kan gå in i nästa transwarpdomän, vilket inte automatiskt betyder att skeppet rör sig snabbare, utan i första hand att energiåtgången blir mindre, vilket förstås leder till att det är lättare att nå högre hastigheter. Skälet är att grafen för transwarp är cyklisk (upprepas), där hastigheten alltid är högst vid gränsen till nästa transwarpdomän (det finns oändligt många). Det finns exempel på när skepp i Star Trek har nått andra galaxer, så det vore ingenting nytt. Man har då inte befunnit sig i en transwarpdomän, men ytterst nära warpfaktor 10 (som innebär oändlig hastighet). För att accelerera till/bromsa från warphastighet behövs inga tröghetsdämpare eftersom själva rumtidskontinuumet accelereras/bromsas; skeppets tröghet är irrelevant. Edited December 24, 2010 by Fleetadmiral Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SvanUlf Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 Mjo, tröghetsdämpare behöver man även i Star Trek då inte skeppet är stillastående, det rör sig bara inte över ljushastighet i förhållande till warp-bubblan men det rör sig fortfarande... faktum är att även om man kunde få skeppet att vara stillastående och bara övriga universum att röra sig så skulle man fortfarande behöva tröghetsdämpare eftersom rörelsen i rumtiden är relativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted January 7, 2011 Report Share Posted January 7, 2011 (edited) Mjo, tröghetsdämpare behöver man även i Star Trek då inte skeppet är stillastående, det rör sig bara inte över ljushastighet i förhållande till warp-bubblan men det rör sig fortfarande... faktum är att även om man kunde få skeppet att vara stillastående och bara övriga universum att röra sig så skulle man fortfarande behöva tröghetsdämpare eftersom rörelsen i rumtiden är relativ. Jag är ledsen, men jag kan inte hålla med (även om jag inte är helt säker på vad du menar... dina formuleringar finner jag lite svårtolkade). Det räcker med att studera principerna bakom Alcubierres hypermotor (som warpmotorn närmast kan jämföras med) för att inse att accelerationen/retardationen ständigt blir noll, dvs. besättningen utsätts inte för några tröghetskrafter (http://en.wikipedia....lcubierre_drive). Däremot kan tröghetsdämparna behövas vid impulsdrift, då detta är ett konventionellt framdrivningssätt där skeppet accelereras/retarderas i vanlig ordning (jag utgår då ifrån när g-krafterna är så höga att det kan vara svårt att stå upprätt). Dessutom märks de relativistiska effekterna vid full impuls (ca. 1/4 av ljushastigheten) och vid längre färder, vilket man inte märker av i warpbubblan (detta beror på att regionen som skeppet befinner sig i själv förflyttas, och skeppet kommer därför inte att utsättas för lokala relativistiska effekter, i enlighet med den speciella relativitetsteorin). Edited January 7, 2011 by Fleetadmiral Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts