Jump to content

Next

Cecilia

Recommended Posts

Måste tipsa om denna film!

En trollkarl som uppträder med en rätt dålig show på en glest befolkad bar i Las Vegas har en riktig magisk gåva. Han kan förutsäga de närmast kommande två minuterna av sin egen framtid. Detta ger honom möjlighet att påverka framtiden genom att göra rätt val i olika situationer.

FBI får nys om hans gåva och börjar jaga honom för att få hans hjälp med att avvärja ett terroristhot. Det är dock inte lätt att fånga någon som alltid har två minuters försprång.

Filmen är baserad på en SF-novell (The Golden Man) av Philip K. Dick. Jag kan verkligen rekommendera filmen som är underhållande, spännande och fantasieggande.

Måste tipsa om denna film!

En trollkarl som uppträder med en rätt dålig show på en glest befolkad bar i Las Vegas har en riktig magisk gåva. Han kan förutsäga de närmast kommande två minuterna av sin egen framtid. Detta ger honom möjlighet att påverka framtiden genom att göra rätt val i olika situationer.

FBI får nys om hans gåva och börjar jaga honom för att få hans hjälp med att avvärja ett terroristhot. Det är dock inte lätt att fånga någon som alltid har två minuters försprång.

Filmen är baserad på en SF-novell (The Golden Man) av Philip K. Dick. Jag kan verkligen rekommendera filmen som är underhållande, spännande och fantasieggande.

Har sett den, det är faktis en helt sevärd film, och Nicolas Cage gör sig verkligen bra i huvudrollen.

Tyvärr är det lite en sånn film att ha man sett den en gång så vill man inte se den på länge.

• 2 weeks later...

jo den e helt okej.

men gillar man inte Nicolas Cage så kanske den inte lockar lika starkt.

den ligger iaf på min önske lista på Discshop. ska köpa den när den kommit ner till typ 49 kr.

för ja ha en fin liten kopia av filmen här hemma på nått videoband nån stans, å det få duga så länge.

Jessica Biel e oxå me i filmen. gillar man inte Nicolas så gillar man kanske henne.

Edited by T'Pol

Författaren bakom den här berättelsen (som gav upphov till filmen) är ett snille! Jag har just läst "Ur led är tiden" av Philip K Dick (finns på bibliotek). Det var första gången på länge som jag fastnade så i en bok att jag förstörde min nattsömn, men det var värt det. Det ären gammaldags SF-roman, med psykologi, samhällskritik och spänning (men begränsat med energivapen). Naturligtvis får berättelsen en helt oväntad vändning i slutet. Rekommenderas! Boken är skriven på 1950-talet och utspelar sig till viss del på 1990-talet vilket ger ytterligare en intressant vikel åt berättelsen.

• 7 months later...
  • 8 months later...

Såg Next för ett tag sedan. Den är klart underskattad även om det inte är en klassiker precis. Väl värd att hyra i alla fall.

Spelar ingen roll om filmerna är bra eller dåliga, nicolas cage gör alltid en strålande insats. Detta är inte hans bästa film i mitt tycke.

Ja, han är en skicklig skådespelare. Han lyckas alltid göra sina roller trovärdiga och olika. Dessutom har han stor bredd. Något som många betydligt mer populära skådisar inte har.

Att en del ogillar honom tror jag mest beror på att han har gjort så enormt många filmer de senaste åren. Hyr man film via t ex Lovefilm, så får man ju aldrig de senaste releaserna, men en Cagefilm får man alltid :D

Är det en ny film som fins att hyra, eller går på bio nu? Har inte hört talas om den.

Förlåt att jag missade så viktig information. Jag vet inte om den har gått på bio i Sverige. Jag hyrde den via lovefilm: www.lovefilm.se.

Jag tror att den gick på bio, men inte fick någon större lansering.