Gå till innehåll

10 år av svensk Voyager


Nyhet

Rekommenderade inlägg

voy-logo.jpg

För 10 år sedan, denna helg, sändes det första avsnittet av Star Trek: Voyager på SVT. Två dagar senare började undertecknad titta på serien och kommer alltså den 17 juni att räkna sig som tioårsjubilerande trekker. Många har säkert i likhet med mig funnit Star Trek genom just denna TV-serie, så vi är därför glada över SVTs engagemang under flera år att faktiskt fortsätta visa TV-serien.

caretaker-4.jpg

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häftigt! Även jag hittade Star Trek genom Voyager när SVT visade serien. Dock var jag såpass ung (var väl 8 år när det började sändas) att jag idag bara minns vissa scener ur vissa avsnitt, men jag vet att jag troget satt där så ofta jag kunde :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Indeed! Upptäckte också serien när jag var liten, 6 år om man räknar på det. Har också minnen från vissa avsnitt, t.ex. ladan från Caretaker, lastbilen från The 37's.

I och med att jag var så liten så kunde jag inte läsa textremsorna själv, utan min pappa fick göra det åt mig. Tänka sig att det är 15 års gräns på DVD-boxarna, inget föräldrarna visste om :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 år sedan, oj tiden har gått fort. :blink: Har för mig jag började titta from första avsnittet då. Hade sett några avsnitt av TOS och något av DS9 innan.

så vi är därför glada över SVTs engagemang under flera år att faktiskt fortsätta visa TV-serien.
Annat är det nu för tiden med sci-fi serier på svt tänker på Enterprise och Doctor Who. :arg:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 år sedan, oj tiden har gått fort. :blink: Har för mig jag började titta from första avsnittet då. Hade sett några avsnitt av TOS och något av DS9 innan.

så vi är därför glada över SVTs engagemang under flera år att faktiskt fortsätta visa TV-serien.
Annat är det nu för tiden med sci-fi serier på svt tänker på Enterprise och Doctor Who. :arg:

Ja SVT.monopolet suger bigtime! Ett förlegat synsätt på televisionens existens. Att dom inte kan visa enterprise klart! Eller bättre vore om dom visade hela serien från början till slut! Men men, wishful thinking!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var visserligen redan hängiven trekker när Voyager hadde sin premiär. Men jag hadde inte sett något av VOY innan SVT började sända, så jag följe varje avsnitt. Känns härligt att det är nu 10 år sedan vi började se på Voyagers resa, 10 år sedan många av er andra började se ST, och fortfarande 10 år senare, så talar vi om Voyager och övriga ST. Det är kärlek det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade sett en hel del Trek innan SVT började visa VOY men jag upptäckte VOY först när SVT startade sina sändningar. Än idag anser jag att just den serien är en av dom bästa. Mycket tack vare persongalleriet, alla karaktärer, allt från ytliga till väldigt komplexa. Deras levnadsöde, till en början helt strandsatta långt hemifrån och sedan sakta men säkert rör dom sig hemåt, med både hopp och fruktan som medpassagerare.

Som sagt, en oerhört bra serie. :)

Redigerad av Tuvok
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Voyager är den enda ST-serien som jag har följt och sett via TV. Allt de andra har jag själv införskaffat och sett på allt efter som. Det är något visst med att följa en serie på TV, även om jag helst vill uppleva bra serier i maraton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Voyager är den enda ST-serien som jag har följt och sett via TV. Allt de andra har jag själv införskaffat och sett på allt efter som. Det är något visst med att följa en serie på TV, även om jag helst vill uppleva bra serier i maraton.

ja maraton är rätt skoj. jag och tjejen började titta på BSG själva (från början då asså) när kanal 5 började med säsong 3. när kanal 5 var klarade med den säsongen hade vi redan tittat igenom allt och satt redan spänt och väntade på säs 4 :lol: vi brukade titta på ett avsnitt varje dag till maten men ibland var man ju bara tvungen att se ett eller två extra avsnitt efter maten på grund av spänningen :P nuförtiden blir det dock ENT vi tiuttar på till maten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med dig, serier ska ses efter i marathon. Har på sistonde börjat se Star Gate SG-1 non-stop, och jag måste säga att det är en stor skillnad mot att vänta veckovis på varje avsnitt. (I allmänhet, vet att Star Gate går varje dag :P )

Redigeringsorsak: Tagit bort onödigt citat. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med det är marathon som gäller,problemet hemma hos oss är bara att vi har börjat försumma våra vänner till förmån för star trek TOS,TNG,DS9 och till slut voyager dessa har plöjts igenom på lite drygt ett år plus alla 10 filmer.Har sett alla serierna och fiimer innan men det är först nu de alla finns i min ägo

väntar dock med min beställning av enterprise såg den på tv men är inte jätte glad för den...........en sak till jag saknar inte mina vänner så mycket desto mer Quark och co.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Voyager följde jag på TV varje vecka men annars föredrar jag att se på serier på DVD eller liknande. Då kan man själv välja vilka och hur många avsnitt man ser och man slipper vänta en hel vecka på andra delen av ett dubbelavsnitt (vilket jag avskyr).

Jag vet precis vad du menar med att avsky dubbelavsnitt. Det är det mest irriterande jag vet, när jag ser på serier. Kan lika gärna vara utan de avsnitten om jag måste vänta en vecka till nästa avsnitt. Därför är jag allergisk mot sesongs-avslutningar, där det nästan verkar vara lag på att ha ett fortstättning följer-avsnitt. Vänta 6 månader på lösningen gör mig irriterad och minskar chansen att jag kommer att titta på serien igen. Är det en bra serie så behöver det inte vara ett avslut utan slut, jag kommer att titta igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså Voyager är så gammalt, men det stämmer ju. Jag minns att vi var utomlands över jul en gång när Voyager gick. Vi hade en blomvakt som vattnade blommorna, tömde brevlådan och bytte videokasset så att vi skulle ha alla avsnitt inspelade när vi kom hem igen. Det funkade bra. Blommorna överlevde och vi fick se nästan alla avsnitten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbelavsnitt med en härlig cliffhanger är bara av godo i min mening, det passar extra bra i Star Trek-serier. Då får man tid att fundera lite själv på hur det kan komma att sluta istället för att få allting serverat på ett silverfat så snabbt som möjligt. Voyager bjöd på många bra sådana avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå Voyager på SVT. Kommer ni ihåg när hallåan Henrik Bennetter presenterade ett avsnitt i uniform och med en liten egensnickrad "sketch" (något om "akutpresentatörsprogrammet" eller liknande)? Kommer inte ihåg vilket avsnitt det rör sig om men jag har det inspelat på VHS.

Av dubbelavsnitten så gillar jag mest Future's end och Scorpion bäst men dom andra är bra dom med, i olika utsträckning. Har dock lite svårt för Year of Hell och Workforce. Trots att dom hade två avsnitt till förfogande så lyckades dom i min mening inte med att förmedla färdigt historien dom ville berätta. Tycker avsnitten springer fram för fort och sedan sitter man där trots två avsnitt och fortfarande undrar varför allt tog slut så abrupt. I Year of Hell har dom dessutom nästan helt missat med att förmedla känslan att handlingen verkligen utspelar sig under ett års tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var det jag tyckte var så bra med tredje och fjärde säsongen på ENT, då hade man avnsnitt med handling som sträckte sig över flera avsnitt. i tredje säs hängde handlingen med hela säsongen och i fjärde fanns det gott om trippelavsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För egen del får det gärna finnas en fortsättning i en serie, såsom det görs i Voyager, där handlingen och karaktärerna förs framåt under de sju åren serien utspelar sig. Jag vill dock inte ha så kallade cliffhangers i varje avsnitt. De bör avsluta den berättelse som just det individuella avsnittet behandlar, eller åtminstånde tillfälligt sätta punkt för ämnet. Jag kan dock emellanåt gå med på dubbelavsnitt, men inte för ofta och dessa bör avslutas på ett snyggt sätt. Tre avsnitt eller mer är dock inte något jag är förtjust i. Det är, som jag sagt tidigare, något av det jag ogillar mest i serier. Ämnet blir då för utdraget, och jag tappar intresse för historien, som mig synes aldrig verkar ha ett avslut.

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...