Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad

Jag blir arg när jag ser vad kritikerna på tidningen ger till star trek filmerna

Generations 2stjärnor :arg: :arg: :arg: Och den star trek filmen tycker jag är den bästa av alla :(

Skrev att kopplade gamla och nya serien dåligt ihop allt misslyckades,Jag igen tycker den var bra gjort när kirk och picard sammarbetade.

Kritikerna ger alltid dåligt till filmer jag tycker är bra :(

Postad

När jag läser att en kritiker ger en film dåligt betyg, så försöker jag se filmen, då jag oftast tycker precis tvärt emot kritikerna. Får en film bra betyg, betyder det i min kritik-översättar-bok att filmen är dålig.

Det här med kritik är väldigt godtyckligt. Vad en person tycker om en film, kan nästa person tycka helt olika om. Sedan spelar det inte så stor roll om personen är en filmkritiker. Personen kommer ändå att ge sin högst personliga åsikt om filmen.

Postad (redigerade)

Ja även om en person har sett många filmer och kan ruggigt mycket om film så blir aldrig kritiken opartisk! Håller i övrigt till stor del med Unkas- om kritikerna säger att filmen inte är bra så finns det en god chans att man gillar den!

/Nils Petter Sundgren ;)

Redigerad av michael ricochet
Postad

Jag håller med unkas! Kritikerna tenderar att ge alla mina favoritfilmer låga betyg så därför tittar jag på filkritik med tvärtomglasögonen på. Jag såg tex en film som fick etta i dn, stealth - det osynliga hotet, enkom för att den fick så dåligt betyg och så dålig var den inte. Det var inte en av de bättre filmerna jag har sett men inte var den värd en etta inte.

Kritiker tenderar ofta att tycka att mainstream produktioner från hollywood är dåliga bara därför att de är från hollywood och hyllar gärna lågbudget filmer från europa som ingen djäkel som inte doktorerat i filmkunskap fattar nåda av. (varning för generalisering!) J.

Postad (redigerade)

Jag gör också som Unkas. Om inte annat ställer man så låga förväntningar att man oftast blir positivt överraskad. "Uppskrivna" filmer känns nog oftare sämre eftersom man satt så stort hopp till dem.

Det är klart att det är finare att gilla lågbudgetproduktioner om obskyra ämnen än dyra filmer med specialeffekter. Tror att kritikerna ofta försöker göra sig lite "smarta".

Gissar att en hyfsad procent av filmkritikerna själva ville bli skådisar/regissörer/producenter eller något annat, och att de nu är lite bittra och därför vill hämnas på storfilmerna. Det gäller inte bara filmkritiker, även musikbranschen har kritiker som är bittra för att de själva aldrig lyckats med sin artistkarriär.

(Jag vet att jag är fördomsfull och generaliserar grovt här. Men så tänker jag när jag är ilsken över en onödigt hård recension.)

Redigerad av Marvin
Postad

Man lär sig ganska snart vilka kritiker man kan "lita" på (i.e de som tycker likadant som en själv :) ). Orvar Säfström är en sådan för mig till exempel. Säger han att en film är dålig är den det, det säger empirin.

Med det sagt, Generations är en dålig film, ST eller inte. Inte lika illa som ST:V men inte mycket att hänga i julgran.

Jag har sagt det förr, men i min mening är det egentligen bara fyra ST-filmer som är sevärda: ST:I, ST:II ST:VI och ST:VIII. Resten kan man både ha och mista.

Postad (redigerade)
Man lär sig ganska snart vilka kritiker man kan "lita" på (i.e de som tycker likadant som en själv :) ). Orvar Säfström är en sådan för mig till exempel. Säger han att en film är dålig är den det, det säger empirin.

Med det sagt, Generations är en dålig film, ST eller inte. Inte lika illa som ST:V men inte mycket att hänga i julgran.

Jag har sagt det förr, men i min mening är det egentligen bara fyra ST-filmer som är sevärda: ST:I, ST:II ST:VI och ST:VIII. Resten kan man både ha och mista.

Pöh Generations var både spännande och rolig.... Men sååklart får du ha egen åsikt Redigerad av startrek92
Postad (redigerade)
Kritiker tenderar ofta att tycka att mainstream produktioner från hollywood är dåliga bara därför att de är från hollywood och hyllar gärna lågbudget filmer från europa som ingen djäkel som inte doktorerat i filmkunskap fattar nåda av. (varning för generalisering!) J.

Måste få hålla med dig här. Många märkliga filmer från exempelvis någon forna öst-stat, höjs till skyarna, medan en Sci-Fi från Hollywood blir ratad. Kanske är det så att de där "märkliga" filmerna är det enda som kan intresera och farscinera en ärgad gammla filmkritiker, som ser fler filmer på en dag, än jag gör på en veckan.

Sedan kan jag visst förstå en del kritik om Hollywood. Själv klagar jag friskt på dem ibland. Men det kan dock komma filmer därifrån som är bra. Och en film behöver inte vara helt nytänkande och unik för att jag ska gilla den. En hederlig gammla Action eller romantisk rulle kan ha sitt underhållningsvärde och vara sevärd, även om den inte kommer med något "nytt".

Redigerad av Unkas
Postad (redigerade)

Star Trek-filmer får generellt bättre kritik i USA än i Sverige. Beror nog på att recensenterna har sett serierna i högre grad där.

Men all Trek-film får inte dålig kritik här. Några exempel:

Nyligen nedlagda Filmkrönikan gav First Contact 4 av 5 i betyg 1997. Dock var det en trekker som recenserade <_<

(Dåvarande programledaren Gunnar Rehlin sågade den dock helt och gav den noll. Han avskyr Star Trek sedan The Motion Pictures svenska premiär.

Hans största klagomål på FC var att det var samma fiende som i TMP :D )

ZTV 1997 gav FC 3 av 5. Samma betyg som gav Göteborgs-Posten den.

Göteborgs-Posten brukar också ge treor till tvåan, sexan och FC när de visas på teve.

Så att alla hatar Trek är lite överdrivet.

Redigerad av Aike
Postad

Det är väl för farao inte några borg med i tmp? Och inga flygande jättemoln i fc heller såvitt jag kan minnas. Så man undrar om den kritikern hade sett filmen överhuvudtaget.

Det är just sådana recenter som jag ogillar mest. Sådana som bygger sina betyg på förutfattade meningar och generaliseringar av olika filmgengrer snarare än vad de tycker om filmen. J.

Postad (redigerade)

Det finns en teori om att det var V'GER som skapade Borg, det är det som menas med att det är samma fiende i TMP som i FC. Jag skulle väl dock aldrig säga att det är samma, men kanske besläktade iaf.

Redigerad av NX-01
Postad
Det är väl för farao inte några borg med i tmp? Och inga flygande jättemoln i fc heller såvitt jag kan minnas. Så man undrar om den kritikern hade sett filmen överhuvudtaget.

Det var så han argumentarde i alla fall. Undrar om någon har det inspelat och kunde lägga upp den på youtube? Det vore kul att se igen :lol:

Den gode Gunnar Rehlin är dock ingen dålig recensent. Han kanske är den mest kände i Göteborg efter att ha varit GT:s huvudrecensent under många år. Dock är hans aversion mot Star Trek tydlig.

Postad

Den där Gunnar Rehlin är typexempel på någon som helt och hållet betygsätter filmer utifrån eget tycke. Ingen som häls tanke på att det kan vara en bra film för de som gillar ST. Sedan kan jag inte fatta hur han kan kasta ur sig en kommentar som att det är samma fiende i FC som i TMP. Tyder på total okunnighet och fullständigt förakt för ST.

Postad

Äh, jag har favoritfilmer som fått såväl 5 som 1 i betyg av kritiker. Själv är jag minimalt intresserad av det samlade betyget i siffer eller symbolform. Vad som står i recensionen däremot är viktigare.

Sedan är förstås det faktum att GEN fått en tvåa inget världsomvälvande. Det är ganska många som anser att en filmen har stora brister. Själv är jag någonstans i mitten och skulle kanske ha gett den 2,5 eller 3, om jag nu hade gett betyg. Jag har slutat med sådant.

Postad

Det här är något som drabbar Star Trek för jämnan tycker jag. Förutfattade meningar och rykten, folk som påstår sig veta så mycket om allt och tycker att Star Trek är rena skiten, fast de aldrig har sett ett enda avsnitt. Man vill gärna gratulera dom för sitt öppna sinne.

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu
  • Skapa nytt...