Gå till innehåll
rehnvall

Hur fördelar federationen lyxprodukter?

Rekommenderade inlägg

TNG star trek beskrivs lite som ett utotpiskt samhälle utan pengar, och folk bara jobbar med vad de tycker är intresant/roligt.

Med nästan obegränsad engergi och saker som replecatorer/Holodec kan man tänka sig ett sådant samhälle.

Men hur fördelar man saker som är begränsade? tex biljeter till ett Vulkaniskt hårdrocks band (Det är begränsat eftersom det finns endast ett vulkansiak hårdrocksbandet, och inga andra vulkaner är intreserade av att spela hårdrock) Därför det otroligt stora intreset från almänheten av att se dem "live".....

Hur fördelar fredrationen biljeterna om antalet besökare överstiger antalet biljeter....på vilka grunder avgörs det det om du får en biljet eller inte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga hårdrockare i framtiden och absolut inga på Vulcan. Inte ens ett enda. Så problemet uppstår aldrig.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett flertal sätt att få sådant att fungera. Dels så finns det ju alltid först till kvarn får först mala metoden och sedan kan man alltid ha ett lotteri. Jag misstänker dock att det förekommer rätt mycket byteshandel här och där, aka en fiskare byter till sig resturangbesök mot att resturangen får fisk för att ta ett exempel.

Dessutom kan jag tänka mig att bra kontakter är minst lika viktigt i framtiden som nu. Känner du rätt folk får du biljetter annars inte.. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TNG star trek beskrivs lite som ett utotpiskt samhälle utan pengar, och folk bara jobbar med vad de tycker är intresant/roligt.

Detta stämmer inte helt. Vem som helst kan ju inte komma in i Stjärnflottan, så att man kan jobba med vad man vill är fel.

Sedan vet vi för lite om hur vanliga människor lever på jorden eller kolonier. De enda jag erinar mig som har vanliga jobb är Picards bror och Siskos pappa vilka bägge är småföretagare. Frågan är hur de kan driva sin verksamhet, utan någon form av betalningsmedel.

Med nästan obegränsad engergi och saker som replecatorer/Holodec kan man tänka sig ett sådant samhälle.

I rubriken skriver du lyxprodukter. Jag tror inte att folk i allmännhet är intresserade av sådana just för att man har replicators samt att det inte är ett konsumtionssamhälle. I senare Trek (inte TOS och ENT) är ju grundfilosofin att förbättra sig själv och andras liv. Sålunda är folk inte alls intresserade att skaffa prylar eller upplevelser som man är i Väst idag.

Just det konkreta exemplet med hårdrockskonsert, så undrar jag därför om det finns en nöjesindustri på samma sätt som nu.

Olika musikstilar, tv-serier mm är ju en form av eskapism från en grå vardag. Är levnadsnivån och människors medvetenhet högre så lär också intresset för sådant gå ner.

Sedan verkar det framtida samhället mer inkluderande och klasslöst. Så subkulturer som frodas pga att det finns människor som känner sig utanför samhället lär vara färre.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja eskapism kommer nog människan alltid att vilja ha i alla tider. Kanske är en form av eskapism tydlig i TNG där Picard läser vanliga gamla böcker och lyssnar/spela musik. Och den moderna varianten av eskpismen skildras ju frisk i form av holodecs!

Sedan så tror jag att ett riktigt liveframträdande aldrig någonsin kommer att kunna överträffas av en ack så avancerad teknik och uppleveleseförstärkare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det borde väl stå ganska klart för alla som sett tillräckligt mycket av Star trek att det finns ett ekonomiskt system. Den stora grejen är väl bara att det, till skillnad från idag, inte är drivande i samhället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mja eskapism kommer nog människan alltid att vilja ha i alla tider. Kanske är en form av eskapism tydlig i TNG där Picard läser vanliga gamla böcker och lyssnar/spela musik. Och den moderna varianten av eskpismen skildras ju frisk i form av holodecs!

Jo, det är sant att vissa karaktärer som särskilt Barclay ägnar sig åt eskapism. Så just holodäcket ersätter nog mycket nöjesindustrin. Det lär finnas sådana i varje by och stad på jorden. Så den som vill gå på konsert går dit.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just holodäcket ersätter ju egentligen de flesta av våra nöjesindustrier. Men någon måste ju göra alla dessa program och jag kan tänka mig att de duktiga holodäcksprogrammerarna är hyllade på samma sätt som de duktiga filmmakarna/författarna är idag.

Vad det gäller Picards bokläsande så är ju boken även i dag (trots datorer/tv/film/internet) i hög grad levande och visar inga tecken på att vilja dö ut. Så jag tror att även i star treks värld så finns det behov av att hålla i en bok när man läser. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske det var ett dåligt exempel med vulkanisk rock. Men kärnfrågan återstår hur fördelar Fredrationen resurser det är "brist" på. Kan tänka mig att 10 000 tals personer vill vara mekaniker/få flyga Phoenix under en veteranflygdag, och känslan av att mecka/flyga den äkta Phoenix går inte att "ersättas" av ett holodec.

Hur fördelas vem som får vara passagerae/piloter alternativt ingå i mekaniker teamet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att Rehnvall får bäst svar genom att läsa länkarna jag postade ovan. Det är genomtänkta idéer om hur ekonomin fungerar. Även om de inte exakt ger svar på hur konkreta exempel fördelas.

Angående Phoneix så kanske det finns en kölista eller så får man skriva till sin politiker för att få möjligheten (Man skriver ju till sin senator för att få biljetter till uppskjutningar hos NASA).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De har ju Federation Credits som nämns flera gånger åtminstånde i de senare serierna. Annars är det ju Latinum som gäller även om många människor inte gillar latinum så mycket så används det flitigt inte bara av Ferengier. T.ex har Julian lite latinum understoppat vilket nämns i nått avsnitt av DS9.

Som jag förstår det så används federationens kredit vid sådant som tillhör federationen medan latinum används för svarta börsen. (för att göra en jämförelse med våran värld. I en lägenhet har man tillgång till en hel del kanaler på TVn gratis men vill man ha mer kostar det. Är väl samma sak i Star Trek, man har allt man behöver men vill man lyxa till det är det latinum, byteshandel eller kontakter)

Sen har det nämts alla fall i DS9 flera gånger att Jorden är ett paradis men att inte alla världar har det så bra. Men är mycket Star Trek som blir mörkare och mörkare, man ansåg att TOS och TNG var för orealistiskt utopiskt. Sen kan man diskutera om det var dåligt eller bra att gå ifrån Gene Roddenberrys vision men de flesta får väl ändå erkänna att även de senare Star Trek serierna är canon.

Redigerad av dagas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hur fördelar man saker som är begränsade? tex biljeter till ett Vulkaniskt hårdrocks band (Det är begränsat eftersom det finns endast ett vulkansiak hårdrocksbandet, och inga andra vulkaner är intreserade av att spela hårdrock) Därför det otroligt stora intreset från almänheten av att se dem "live".....

Hur fördelar fredrationen biljeterna om antalet besökare överstiger antalet biljeter....på vilka grunder avgörs det det om du får en biljet eller inte?

Det finns ju flera alternativ. Ett alternativ är ju att helt enkelt dela ut biljetter enligt principen först till kvarn vilket även sker idag då man säljer biljetter till populära konserter. Idag säljer man ju biljetter tills dess att evenemnget är fullbokat. I ett pengalöst samhälle så delar man helt enkelt ut biljetter allt eftersom folk beställer dem tills dess att alla biljetter är slut. För dom som inte får biljett så erbjuder man nog dock möjlighet att följa evenemanget via holodeck. Sedan kan man ju också ha ett system där man helt enkelt lottar ut biljetter. Nu kommer det garanterat att bli svarta börsen handel med biljetter mot t ex latinum precis som det blir idag då biljetterna inte räcker till för alla som vill ha dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är ju varför skulle man vilja ha biljetter till detta hårdrocksband när jag lika gärna kan skriva ett program där bandet dessutom bara spelar de låtarna som just jag tycker är bra och sedan kliva in på holodecket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är ju varför skulle man vilja ha biljetter till detta hårdrocksband när jag lika gärna kan skriva ett program där bandet dessutom bara spelar de låtarna som just jag tycker är bra och sedan kliva in på holodecket?

Hm, jag tror att det isf inte har ett värde för att det inte anses vara äkta.

lite som att samla på autografer. De har bara ett värde om det är äkta.. Är det tryck så är det ju inte samma sak.. Typ..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är möjligt... jag har lite svårt att förstå varför dock men det är kanske bara jag. Jag har iofs. svårt att förstå hela den där autograf-biten också, varför skulle jag vilja ha någons autograf om jag inte planerar att förfalska den för eget (miss)bruk isf.. :huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att uppleva en konsert virtuellt på ett holodeck blir ju inte samma känsla som att se sina idoler live. Av samma anledning så har vi ju fortfarande opera och teater live trotts att vi borde kunna uppleva opera på bio i stället. Visserligen har ju SF börjat att visa opera på sina biografer men det kan ju aldrig bli samma sak som att uppleva opera på riktigt.

Redigerad av Jonas1968

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men när du är på holodecket så är ju upplevelsen så verklig att du inte skulle kunna avgöra om det var en holodeckskoncert eller en "riktig" om du t.ex. strålades dit och således inte visste om det var den virtuella eller liveversionen. När du t.ex. ser en opera på bio så blir ju sångarna tvådimensionella och det är ju en dead giveaway. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men när du är på holodecket så är ju upplevelsen så verklig att du inte skulle kunna avgöra om det var en holodeckskoncert eller en "riktig" om du t.ex. strålades dit och således inte visste om det var den virtuella eller liveversionen. När du t.ex. ser en opera på bio så blir ju sångarna tvådimensionella och det är ju en dead giveaway. ;)

Även om det är samma upplevelse rent fysiologiskt så blir det nog inte riktigt samma känsla som att se sina idoler live på riktigt. Många kommer nog ändå föredra att gå på riktig livekonsert framför att följa konserten på ett holodeck. Sedan har väl inte holodecken obegränsad kapacitet. Vill 4 miljarder människor samtidigt uppleva konserten på holodeck i realtid så kommer nog inte utrymmet på holodecken räcka till eller har alla lägenheter eget holodeck?

Redigerad av Jonas1968

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla lägenheter har säkert inte eget holodeck utan istället s.k. holopods vilket är någon slags "miniversion" av ett holodeck. Principen är, som jag förstår det, ändå den samma bara det att man antagligen inte kan vistas flera i en holopod samtidigt utan det är enbart för en person. Om jag inte minns fel så har varje hytt på ett Galaxy Class-skepp en holopod vilket skulle göra det troligt att en lägenhet skulle kunna ha åtminstone två eller tre holopods. Större lägenheter och hus kan säkert ha ett eget holodeck för t.ex. familjesemestrar.

Kan vara så att det inte var en holopod i varje hytt utan en samling holopods som besättningen fick dela på... länge sen jag läste om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla lägenheter har säkert inte eget holodeck utan istället s.k. holopods vilket är någon slags "miniversion" av ett holodeck. Principen är, som jag förstår det, ändå den samma bara det att man antagligen inte kan vistas flera i en holopod samtidigt utan det är enbart för en person. Om jag inte minns fel så har varje hytt på ett Galaxy Class-skepp en holopod vilket skulle göra det troligt att en lägenhet skulle kunna ha åtminstone två eller tre holopods. Större lägenheter och hus kan säkert ha ett eget holodeck för t.ex. familjesemestrar.

Kan vara så att det inte var en holopod i varje hytt utan en samling holopods som besättningen fick dela på... länge sen jag läste om det.

Oj, nytt för mej. Var kan jag läsa om detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är intressant det där med varför vi föredrar äkta vara framför likvärdiga, eller rent av bättre, kopior. Eller varför många föredrar att se direktsändningar från sportevenemang eller Nobelfester och liknande. Egentligen är det ju ingen skillnad, men något väldigt djupt rotat i människan accepterar inte det. Upplevelsen blir annorlunda på något sätt. (Om man inte blir lurad att man blivit strålad till den riktiga förstås.)

En faktisk skillnad mellan en holodeck konsert och en riktig kunde kanske vara kontakten med artister och övrig publik. Jag minns inte om jag sett holodeckprojektioner där de virtuella personerna är verkliga i ett annat holodeck. Det vill säga fungerat som en videokonferens. Minns någon annan det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan bara tala för mig men jag tycker det är en väldigt stor skillnad på att se någonting live, på plats, framför att se något genom tv eller så, visserligen ser man oftast bättre på tv men närvarokänslan och stämningen på plats går i mångt och mycket förlorad. Jag antar att det är något liknande om man "vet" att det är replikatormat eller på holodecket. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu