Guest susdan74 Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 Alltså, jag tycker det finns överdrivet många omröstningar på det här forumet om sådant man lika gärna skulle kunna diskutera i en tråd istället. Det går nästan inte en dag utan att någon skapar en ny omröstning och jag tycker faktiskt det börjar kännas överdrivet. Är det tvunget att man måste starta sådana istället för att ställa frågan i en lämplig tråd? Tycker att forumet saknar en användarvänlighet då det tillkommer nya medlemar nästan varje dag och att det är en hel del trådar som lyfts upp och där inläggen inte tillför diskussionen speciellt mycket. Tänker inte peka ut någon speciell men jag tycker flera borde känna sig träffade. Jag vet att man kanske är ivrig när man är ny här men lite eftertanke i sina inlägg kan ju inte skada. Risken är att när man loggar in så finns det X antal nya trådar där flera av inläggen känns så onödiga. I stil med "det tycker jag också" "den filmen tycker jag inte om" och så vidare. Jag vill hellre se djupare diskussioner kring Star Trek, ämnet är ju trots allt större en omröstningar eller inlägg på 10 ord. Det känns kort och gott som lite för mycket lekstuga här ibland. Sedan det här med äldre trådar. Jag utgår från att dom hänger kvar sedan ni slog ihop dom två forumen/databaserna men ibland kanske det är bättre att låsa en del äldre ämnen och om någon vill diskutera samma sak så är det bara att starta upp en ny tråd i ämnet. Som det är nu så lyfts en del trådar fram där det inte gjorts ett inlägg på många, många år och det känns inte som den mest optimala utgången för att starta upp en diskussion på. Speciellt inte då en del envisas med att citera äldre inlägg som kanske har 3-4 år eller mer på nacken och av användare som inte är aktiva längre. Jag tycker att forumet som det är nu behöver styras upp lite och optimeras så att det blir mer användarvänligt, både för nytillkomna men även för äldre användare. Jag känner på mig att jag inte är ensam om att tycka så. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schran Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 (edited) Jag håller helt med om susdan74's synpunkter. Jag saknar också mer seriösa och djuplodande diskussioner där flera perspektiv får mötas och är även rätt trött på den mängd omröstningar som finns. Inte för att omröstningar är fel, de kan var grund för bra diskussioner, men den typ av fanboy-omröstningar som finns i överflöd här ger inte upphov till mycket diskussion. Fanboy-omröstnignar ska också få finnas, men inte bara. Det är som med godis, det är gott men inte om du äter för mycket av det. Till slut tröttnar man på godis och vill ha något mer matnyttigt. Vad gäller ivriga, ofta yngre medlemmar, är det förståeligt att man är ivrig och inget ont med det, men där kunde forumledarna gå in och styra upp bättre och uppmuntra ett annat beteende. (Det här med att gamla trådar lyfts med enradare är verkligen ett otyg och en arkivering eller dylikt av äldre trådar vore önskvärt.) Med det sagt, det innebär inte att alla måste skriva en essä i varje inlägg och det ska och måste finnas en blandning av seriöst och mer "lättsmält". Men idag är problemet är att det "lättsmälta" (fanboyism, enradare och omröstningar) helt tar över på seriösare diskussioners bekostnad. Det är med andra ord så att ingen uppmuntras (ibland snarare tvärtom) av tonen i forumet att skapa och delta i mer seriösa diskussioner. Det är i alla fall min upplevelse, det kan ju hända att forumledningen har en annan upplevelse och tycker att forumet som det är idag är bra och inte saknar det jag (och susdan74) efterfrågar. Jag vet själv hur svårt det är att driva forum och hitta rätt balans och inte minst få folk att delta, särskilt när det gäller mer seriösa diskussioner, och risken med att styra upp är att man förlorar kvantitet. Det är alltid en avvägningsfråga och att hitta balansen kvalitet/kvantitet är svårt, men min erfarenhet är att kvalitet är det som får forum att överleva. Jag drogs själv hit av de djupare diskussioner som fördes av numera inaktiva medlemmar. Vi vill ju alla att STDB ska vara ett forum för alla och inspirera till en mångfald av samtal kring Trek och inte minst attrahera nya medlemmar av alla de slag, unga som gamla. Edited February 5, 2009 by Schran Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest susdan74 Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 (edited) Som ni ser har jag varit registrerad här ett bra tag men har gjort få inlägg, en del på grund av att jag har varit datorlös ett bra tag men nu äntligen fått en fin dator och bra uppkoppling. Men även för att jag har saknat förmågan att försöka starta upp några diskussioner eller deltagit i några befintliga. Det har mest blivit att man loggat in och sedan klickat på "visa nya inlägg" kollat genom dom och klickat på "markera alla som lästa". Egentligen borde jag tagit mod till mig och startat upp lite mer seriösare diskussioner själv men det har tagit emot ska jag erkänna. Nivån har varit helt annorlunda på andra ämnen jämfört med det jag velat ta upp så jag har mer eller mindre dömt ut mina egna förslag. Kanske lite dumt men motivationen dör nästan så fort man loggar in här och ser hur tramsigt det faktiskt kan vara ibland. Det känns bra att det finns fler som tycker som mig. Hoppas få lite åsikter kring mina tankar och funderingar. Är lite orolig att jag inte ska få det då jag dels inte gjort så många inlägg, men även för att dom flesta faktiskt verkar trivas i den miljö som råder. Givetvis kan man inte beordra fram seriösa diskussioner men jag är väldigt förvånad över att det inte finns fler sådana än vad det faktiskt gör. Givetvis får jag skylla mig själv för att jag inte ens försökt starta upp någon egen diskussion, men det kanske är så enkelt att vi är flera som har samma önskan men att ingen av oss vet riktigt vart vi ska börja? Det är inte lätt när motivationen tryter och merparten verkar vara intresserade av omröstningar, annat än Star Trek och kallprat. Det borde finnas så mycket mer att säga än enradare på 10-20 ord och som inte leder eller bjuder in till vidare diskussion. Star Trek är ju ett så pass stort fenomen med spel, litteratur, serietidningar, filmer och tv-serier att man borde kunna skappa en rad olika diskussioner att fördjupa oss i. Utan att för den delen skriva långrandigt eller så mycket som en essä som Schran skrev. Det går säkert att hitta en bra balans mellan djupare diskussioner/omröstningar/lättsammare diskussioner. Det är jag övertygad om, men som det är nu tycker jag inte att det finns några seriösa och djupare diskussioner att delta i. Jag hoppas att få lite respons i tråden och då inte enbart från dom som tycker att jag har fel, för sådana är jag övertygad om kommer dyka upp. Nu när frågan är uppe för diskussion och alla har möjlighet att göra sin röst hörd och vara med och påverka så borde alla som känner så här ta den chansen. Forumet blir till vad vi gör det och jag tycker det känns som att forumet kommer självdö om detta får fortskrida länge till. Vi måste hitta en bättre balans mellan djupa och seriösa diskussioner och mer lättsammare sådana än vad som finns i dagsläget. Hellre kvalitet framför kvantitet säger jag. Är även som Schran för att man skapar någon form av arkiv för äldre trådar så att dom inte ska behövas lyftas fram som dom görs i dagsläget för något kommentar i stil med "det tycker jag också" eller "den filmen tycker inte jag om". Sådana inlägg brukar sällan inbjuda till någon diskussion direkt. Där kommer även forumledningen i. Det är er uppgift att styra upp sådant och uppmuntra till lite bättre beteende. Detta gäller speciellt nya användare men även vi som har varit här ett tag. Kan ni gå in och uppmuntra till sådant på ett bra sätt, utan att bli spydiga, så ökar ju chansen att man kommer ifrån den typen av företeelse. Detta är vad jag har att säga nu. Fyller på allteftersom om jag kommer på något mer. Edited February 5, 2009 by susdan74 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borgmi Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 Jag håller med till stor del.. Men det är en del grejer som jag anser oklara. Jag tror att de flesta lite "djupare" diskussionerna om Star Trek redan är gjorda, och att de flesta åsikter redan är luftade på ett eller annat sätt. Man vill ju självklart, som nyare medlem, vara med i dessa diskussioner och gå djupt in på vad Star Trek egentligen är och vad det egentligen står för. Det är ju därför man blir medlem på ett Star Trekforum! Men det är svårt, eftersom att många diskussioner är inofficiellt avslutade. Jag tror att ett alternativ är att ta bort alla diskussioner som är äldre än t ex ett, eller kanske två år och låta det komma igen, på nytt. Den senaste tiden har det kommit till flera nya medlemmar och fler lär komma tack vare den nya filmen. Men om forumet är "dött" på det viset att det inte finns några levande, djupa diskussioner så tror jag att intresset svalnar. Jag tror inte heller att man ska vara så hård på om någon startar en diskussion som redan har funnits, en gång i tiden, utan låta det gå. Självklart betyder inte det att man ska ha fem likadana diskussioner om typ borger, men ni förstår principen. Jag tror att en nystart skulle fräscha upp det hela. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest susdan74 Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 (edited) Jag tror att de flesta lite "djupare" diskussionerna om Star Trek redan är gjorda, och att de flesta åsikter redan är luftade på ett eller annat sätt. Men det är svårt, eftersom att många diskussioner är inofficiellt avslutade. Visst är det så. Men jag tycker det är omvänt också att mycket av dom mer lättsammare ämnena är också dom mer eller mindre iofficiellt avslutade och diskuterade flera gånger om. Därför behöver forumet en nystart. Jag tror att ett alternativ är att ta bort alla diskussioner som är äldre än t ex ett, eller kanske två år och låta det komma igen, på nytt. Jag har också varit inne på den tanken. Vill man inte ta bort dom helt (det kan ju finnas dom som vill ha kvar sina inlägg av nostalgiska skäl) så kan man antingen låsa trådarna eller spara dom i ett arkiv. Jag vet forum där båda metoderna förekommer och det har fungerat bra. Jag ser ingen poäng med att ha kvar äldre trådar som är mer än högst ett par år. Chansen är stor att det t.ex. kommer någon ny användare som lyfter upp en äldre tråd bara för att skriva något i stil med "det tycker inte jag, voyager är bäst". För att skapa en trevlig miljö som kan bidra till nya tag och en friskare fläkt i diskussionsandan så behöver man göra en omstart. Där man som du föreslår, låser/arkiverar/raderar en hel del trådar om olika ämnen så att om man vill kan diskutera detta en gång till och få en nystart istället för att försöka dra igång en diskussion utifrån inlägg gjorde 2002 eller liknande. Sedan finns det en viss risk att någon citerar något inlägg som har en massa år på nacken, saker tas ur dess sammanhang och missförstånd uppst??r oftast när en sådan sak händer. Jag tror inte heller att man ska vara så hård på om någon startar en diskussion som redan har funnits, en gång i tiden, utan låta det gå. Självklart betyder inte det att man ska ha fem likadana diskussioner om typ borger, men ni förstår principen. Jag tror att en nystart skulle fräscha upp det hela. Helt rätt. Bättre att starta upp den typen av diskussion en gång till istället för att ha en tråd som hänger med år ut och år in istället. Edited February 5, 2009 by susdan74 Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 (edited) Då får väl jag som motvikt säga att jag till stor del INTE håller med trådskaparen här! Visst ska man påpeka meningslösa enradare men ibland säger en rad allt! Man får se detta från fall till fall! Och jag kan tycka att när man tar upp en gammal tråd som på nytt har blivit aktuell så är det lite som rolig arkeologi- man ser vad som har tänkts och tyckts tidigare och kan få nya perspektiv i sitt tyckande! Om man har något RELEVANT att säga och tillföra så ser jag inget fel med att man tar upp en gammal tråd! Det tillkommer ju nya tittare/fans hela tiden och dom vill ju fråga och diskutera. Varför skapa en ny tråd då när det redan finns fakta och tänkt och annat matnyttigt i en gammal tråd? Viss utsvävning i inläggen skall tillåtas anser jag..hur många tröttnar om det ständigt påpkekas om stavfel och att man lite något har glidit från själva kärn??mnet. Visst ska man hålla efter men jag anser att detta görs på en balanserad nivå. OCh det är kanske just ordet "balanserad" som är nyckeordet här- Vi tycker att balansen ligger på olika ställen. Själv så tycker jag omröstningar är kul..jag menar om man inte gillar dom så behöver man ju inte bry sej om dom, för så himla nersållat med omröstningar tycker inte jag att det är,,,okej att Aike har kommit igång lite med en del omröstningar men det är säkert kopplat till att det är en ny film på gång! Summa sumarum- Jag tycker att det är perfekt som det är nu!! Vi får väl se om jag får medhåll av någon men det hoppas jag hehe. ;) Edited February 5, 2009 by michael ricochet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borgmi Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 michael ricochet; du säger "Varför skapa en ny tråd då när det redan finns fakta och tänkt och annat matnyttigt i en gammal tråd?" och det är ju just det som gör att forumet blir "dött", och segt. Om man till exempel skapar ett arkiv så kan man ju, om man vill, läsa dessa gamla diskussioner, eller helt enkelt starta en ny likadan (kanske inte exakt lika, men på ett ungefär) och diskutera vidare om man känner för det. Sen håller jag med dig när det gäller den lite formella stilen på forumet, t ex vissa enradare - ibland behövs bara en rad för att förklara det man tycker! Men om någon skrivetr t ex "voyager är den sämsta serien" så förstår jag regeln mot enradare. Men jag röstar verkligen för att vissa äldre trådar ska stängas/låsas/arkiveras. Arkivering var en mycket bra idé, så att trådarna inte försvinner helt. För dessa gamla, lite djupare trådar är verkligen intressant läsning och bör definitivt sparas. Jag, som fortfartande anser mig vara ny på forumet, känner ofta att jag inte har något att direkt bidra med i lite "seriösare" diskussioner, för mycket av det jag tycker är redan sagt i någon tråd, i någon tid. Det vore trevligt med en omstart. Ska kanske tillägga att jag verkligen inte anser att det bara ska finnas seriösa diskussioner på ett forum. Länge leve mångfald!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 (edited) Jag håller med michael ricochet, ibland behövs det inga långa utläggningar och jag kan tvärtom bli trött på ordbajseri istället, det är sällan man har lust att tugga sig igenom en låååång utläggning i en tråd där det finns några som är sådär lagom långa (= några rader med åsikter och träffande observeringar). Då skummar jag hällre igenom de långa och läser noggrannare lite här och där, visst kan det vara kul med lite längre debatter ibland men det får inte gå till överdrift, i vissa ämnen kan man inte analysera så mycket. Och vad beträffar det här med att sortera trådar efter hur gamla de är och hur relevanta de är (Borgmi och andra) - för vissa diskutioner kan man ju helt enkelt inte ta bort även om ingen skrivit i dem på länge (det finns mycket tänkvärt i dem som skulle gå till spillo) och skulle man då istället frysa gamla och öppna nya diskutioner som är likadana blir det helt plötsligt en massa trådar överallt (ska jag läsa tråden om Janeway som frystes för ett två eller tre år sedan? :blink: Eller ska jag starta en ny?) om saker som redan har diskuterats och det skulle vara både överflödigt och förvirrande. Detssutom tror jag inte att de som administrerar det här forat har lust att sitta och solla allt hela tiden, de lägger ner så mycket tid ändå och det ska de ha tack för. Edited February 5, 2009 by Commander Michels Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 Ja varför inte ha detta mattnyttiga och redan diskuterade på samma ställe? Så länge man inte skapar en ny tråd om samma sak så ser jag mer nytta med en gammal bra tråd som kan lätt blåsas liv i, förutsatt att man orkar leta bland dom äldre trådarna förstås. Förstår inte varför man ska skapa nya trådar och riskera missa gammalt och bra som har diskuteras. Du får ju mer trådar på sätt och vis om man arkiverar en tråd och sedan skapar en ny med samma ämne. Det finns ingen anledning att känna att man inte har något nytt att tillföra då det alltid kommer upp olika personers olika tolkningar och ideer. Och fantasin är inte att förglömma! ;) Och vad skulle det göra om man råkar ställa en fråga som man har missat att den har besvarats 100 inlägg bak i tråden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 Då får väl jag som motvikt säga att jag till stor del INTE håller med trådskaparen här! Visst ska man påpeka meningslösa enradare men ibland säger en rad allt! Man får se detta från fall till fall! Och jag kan tycka att när man tar upp en gammal tråd som på nytt har blivit aktuell så är det lite som rolig arkeologi- man ser vad som har tänkts och tyckts tidigare och kan få nya perspektiv i sitt tyckande! Om man har något RELEVANT att säga och tillföra så ser jag inget fel med att man tar upp en gammal tråd! Det tillkommer ju nya tittare/fans hela tiden och dom vill ju fråga och diskutera. Varför skapa en ny tråd då när det redan finns fakta och tänkt och annat matnyttigt i en gammal tråd? Viss utsvävning i inläggen skall tillåtas anser jag..hur många tröttnar om det ständigt påpkekas om stavfel och att man lite något har glidit från själva kärnämnet. Visst ska man hålla efter men jag anser att detta görs på en balanserad nivå. OCh det är kanske just ordet "balanserad" som är nyckeordet här- Vi tycker att balansen ligger på olika ställen. Själv så tycker jag omröstningar är kul..jag menar om man inte gillar dom så behöver man ju inte bry sej om dom, för så himla nersållat med omröstningar tycker inte jag att det är,,,okej att Aike har kommit igång lite med en del omröstningar men det är säkert kopplat till att det är en ny film på gång! Summa sumarum- Jag tycker att det är perfekt som det är nu!! Vi får väl se om jag får medhåll av någon men det hoppas jag hehe. ;) Håller med dig så mycket det går att hålla med, att frysa gamla trådar och arkivera dom är jag starkt emot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 Det var många frågor som yttrades här och som forumledare är väl jag en av de som är träffade. Först: Vad det gäller enradare syftar det inte på ordlängden eller antalet rader så mycket som att man fäller ett yttrande utan att på minsta sätt förklara varför man anser så. Och anledningen till att vi vill att man ska förklara sig är att detta just är ett diskussionsforum och inläggen därför bör inbjuda till fortsatt debatt. Därför är inlägg av typen: "Med skägg." inte önskvärda medan inlägg av typen "Med skägg därför att jag tycker att det är vackrare." är det. Diskussionen om huruvida gamla trådar ska frysas har varit uppe förut och jag anser att man bör vara sparsam med att stänga trådar enbart på grund av ålder. Om inte annat är ju den senaste tidens uppdykande av gamla ämnen ett tydligt tecken på att det inte spelar någon roll vilken ålder någonting har. Sedan bör man ju givetvis kolla hur gammalt det förra inlägget är och om det och tråden har någon som helst relevans idag. En diskussion om Sveriges medaljchanser i os år 2000 kanske tillhör sådant som inte är relevant idag. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 (edited) Tittar man på forum så finns det tre typer som besöker dem ofta, enligt min erfarenhet,: 1. De som skapar trådar 2. De som gärna svarar på trådar, men aldrig skapar en tråd 3. Lurkers (dvs. de som bara läser) På detta forum, och säkert de flesta andra, dominerar 2 och 3. Det blir mycket tydligt på ett litet forum som StarTrek Databas. Dessutom är de allra flesta som tillhör grupp två enbart intresserade av att uttrycka sin egen åsikt. Därför funkar listtrådar, omröstningar, frågor av typen vad tycker du och kontroversiella ämnen bäst för att få svar. Jag tror att forumet skulle vara mycket öde utan dessa trådar. Därför det är få som har tid, verkar vilja eller har kunskap att starta respektive diskutera i de djupare ämnena. Till Schran: Är inte de djupa diskussionerna de som verkligen är fanboyism;)? Att tycka något om en tv-serie g??r nästan alla. (Och vad gäller de tre grupperna ovan är de väl knappast fasta och ingen tillhör enbart en grupp.) Edited February 6, 2009 by Aike Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 5, 2009 Report Share Posted February 5, 2009 Viss utsvävning i inläggen skall tillåtas anser jag..hur många tröttnar om det ständigt påpkekas om stavfel och att man lite något har glidit från själva kärnämnet. Visst ska man hålla efter men jag anser att detta görs på en balanserad nivå. OCh det är kanske just ordet "balanserad" som är nyckeordet här- Vi tycker att balansen ligger på olika ställen. Själv så tycker jag omröstningar är kul..jag menar om man inte gillar dom så behöver man ju inte bry sej om dom, för så himla nersållat med omröstningar tycker inte jag att det är,,,okej att Aike har kommit igång lite med en del omröstningar men det är säkert kopplat till att det är en ny film på gång! Summa sumarum- Jag tycker att det är perfekt som det är nu!! Vi får väl se om jag får medhåll av någon men det hoppas jag hehe. ;) Jupp, jag upptäckte hur enkelt det var att skapa omröstningar <_< Men jag ser alla som jag har skapat som relevanta. De är aktuella (filmomröstningarna) och de övriga bygger på saker som har diskuterats i andra trådar. Samtidigt kan jag inte heller hålla med de som tycker att det är för många omröstninger när inte ens omröstningen vilken ST-serie är bäst finns. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Jag håller med dej Aike, så det var inte menat som kritik! Kul med omröstningar om dom handlar om något vettigt, vilket jag anser att dom hittils gör! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 (edited) Jag håller med dej Aike, så det var inte menat som kritik! Kul med omröstningar om dom handlar om något vettigt, vilket jag anser att dom hittils gör! Nej, jag förstod det Det är bara kul att du gillar dem! Jag var lite otydlig kanske utan menade att de som var emot dem hade fel. Jag kan iofs förstå TS att det har varit mycket omröstningar och enradare sista två veckorna. Och jag och Dominionmaster ligger bakom mycket. Men det är ju något som knappast skedde för en månad sen. Det kommer nog att ändra sig om ett tag igen. Edited February 6, 2009 by Aike Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Pga en urnsättning idag har jag inte möjlighet att läsa samtliga inlägg riktigt än, men jag ville bara säga att jag som forumledare tycker den här diskussionen är oerhört intressant. Jag har tidigare engagerat mig i att styra upp forumet så att det blir optimalt och lättöverskådligt (något som inte alltid varit uppskattat, skall sägas), men om vi kan ta nya tag och göra det på ett ännu bättre sätt så tar jag/vi tacksamt emot alla konstruktiva förslag. Jag är kanske inte så överförtjust i s.k. "bumpande" av gamla trådar med en enradare (enradare är för övrigt beskrivet i forumreglerna), men i huvudsak tycker jag det vore bra om gamla trådar nyaktiverades med förnyad diskussion, istället för att man startar en ny diskussion och missar sådant som diskuterats tidigare. Susdan74: "Kan ni gå in och uppmuntra till sådant på ett bra sätt, utan att bli spydiga[...]" - jag hoppas inte att du har upplevt spydighet här, eller var det bara figurativt skrivet? Många inlägg har en "låg nivå", som ni beskriver det, men ett tag var det istället tvärtom - folk vågade inte skriva något för att inläggen hade en för "hög nivå", intellektuellt och i omfattning. Forumet bör vara en plats för samtliga typer, så att vi är inbjudande. Kan vi hitta något sätt att uppmuntra detta på, vore jag sannerligen glad för tips! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borgmi Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Jag vill, som andra redan gjort, börja med att verkligen tacka alla forumledare för ett underbart jobb. Ni håller ordning och reda, forumet är verkligen lättöverskådligt och trevligt. Tack! Jag förstår vad ni menar med att det finns så mycket intressanta åsikter i äldre diskussioner, så varför stänga dom? Men jag tycker att det behövs nytt liv i forumet, och jag tror inte detta kan uppnås genom att man helt enkelt tar vid där den gamla tråden slutade. Jag tror att många inte orkar läsa igenom hela den gamla tråden, då dessa ofta är väldigt långa. Man kanske läser de två sista sidorna och fortsätter diskussionen direkt. Därför tror jag att risken är stor för upprepningar, och det tror jag inte skulle uppskattas hos många (det blir ju inte så givande om man bara upprepar). Om man arkiverar så kan man ju faktiskt läsa igenom dessa arkiverade trådar, och om något är oklart så är det bara att starta en ny diskussion med en liknande frågeställning, för att få sitt svar. Sen kanske den diskussionen utvecklas till nya, oanade höjder. Risken finns självklart att det blir ungefär samma åsikter i den nya tråden som i den gamla, arkiverade, men jag tror det är en risk man får ta. Pjotr'k sa en vis sak, när det gäller nivån på inläggen. En blandning är bäst, jag tycker att "låg nivå"-inlägg bör få finnas, så länge man förstår vad personen menar. Självklart ska man sträva efter en hög nivå, men det gör inget om inte alla inlägg ligger på topp. Tvärtom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Jag är också böjd att hålla med! Vi bör ha en tillåtande och öppen attityd (därför säger jag aldrig till om inlägg är korta eller dåligt formulerade tex (om det inte är mycket svårläsbart)) utan bar om de uttrycker en rak åsikt utan inviterande till vidare diskussion. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Skillnaden mot tidigare är att vi dom senaste månaderna fått flera nya medlemmar som skriver inlägg, vilket är jättekul , men det gör också att det skapas fler ämnen och skrivs fler enradare. Det tar ett tag innan alla lär sig att man ska bete sig annorlunda i ett forum än i en chatt. Vi har nog alltid försökt stävja skrivandet av enradare. Då detta är ett diskussionsforum så bidrar dom oftast inte med så mycket, men det går såklart inte att hindra detta helt. När det gäller omröstningar så tycker jag nog inte att det ännu skapas för många. En omröstning har oftast en tendens att övergå till en bra diskussion. Rena omröstningar där man bara röstar har vi nog inte många av i forumet. Är det så att det skapas flera omröstningar som inte tillför något till forumet så får vi såklart kolla på det. Tror vi ska ta upp en diskussion mellan forumledarna om hur vi ska göra med gamla ämnen. Jag vet inte om jag själv tror på att arkivera gamla ämnen. Möjligtvis kunde vi arkivera dom riktigt gamla ämnen, som tex är över 5 år gamla eller något liknande. För gärna diskussionen vidare då jag, som Pjotr'k, tycker att denna diskussion är väldigt intressant Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Jag är ju relativt ny på forumet måste hålla med Pjotr'k om att både bra och "dåliga" inlägg ska få finnas. Ibland kan man ju uttrycka sig med endast några få ord. Jag tycker också att inlägg inte bör vara för långa så att det blir jobbigt att läsa. Jag gillar inlägg på säg 4-8 rader jag tycker dem är lagom långa. Men ibland tycker jag inte att det är fel med kortare inlägg. Men det ska helst inte bara stå "Voyager är bäst!!!" utan "Voyager är bäst för att... Men kan få in många åsikter på 10 ord! Tycker för övrigt att detta är en mycket intressant och viktig diskussion. Och jag lägger mig väl på michael ricochets sida. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Några synpunkter från en semi-erfaren medlem. Gravedigging eller "Bumpning" Jag har uppskattat fenomen som att det är hyfsat okej att gräva upp gamla trådar. Det ses inte med blida ögon på utländska forum till exempel. Dock har väl enstaka personer överdrivit detta, speciellt på senare tid, men överlag tycker jag att det är skönt och praktiskt att Star trek Databas inte har infört hårda regleringar på detta område, för jag upplever att det ändå hålls på en bra nivå. Självklart behöver alla tänka sig för innan de lyfter upp en gammal tråd, men på det stora hela föredrar jag det framför att starta en ny tråd varje år i samma ämne. (Visserligen är det inte bra om en tråd blir för stor men på det stora hela är jag starkt för detta). Att man, som Borgmi påpekade, tenderar att bara läsa de två senaste sidorna i en gammal tråd ser jag inget problem med. De upprepningar som eventuellt kan uppstå är att någon uttrycker en åsikt som någon annan uttryckte tidigare. Så vadå? Det kan väl ändå inte vara något fel? Hur många aktuella trådar finns det inte där två tycker samma sak??? Och själv har jag hyfsad koll på vilka trådar jag skrivit in min åsikt i för länge sedan så att jag postar samma åsikt två gånger är extremt sällsynt och det tror jag inte att jag är ensam om. Hellre Gravedigging på sansad nivå än 20 trådar på samma ämne! Diskussionernas "djup" Vad det gäller diskussionernas nivå kan väl jag också ha vissa synpunkter, men tycker att på sätt och vis är väl den här tråden det värsta exemplet. Att klaga på diskussionernas djup och på de ämnen som medlemmar vill rösta och diskutera om är ju egentligen att nedvärdera personen i fråga (och alla andra som deltar). Håll också i åtanke att det dykt upp många yngre medlemmar på sistone. Ska vi skrämma bort dom genom att klaga på deras specifika intressen och tankar? Att en 13-åring inte håller samma djup i en diskussion som en 25-åring? Detta är ju en diskussion som visserligen är viktig och kan vara intressant som Pjotr'k och Jocke säger, men den kan också lätt dansa på gränsen till åsiktsfrihet. OMRÖSTNINGAR Jag har inte haft mycket till övers för de omröstningar som startats den senaste tiden men inte kan jag för den sakens skull klaga på dom. Precis som när det gäller diskussionerna generellt finns det ju några väldigt enkla grundregler. Gillar du inte en diskussion - hoppa då över den. Blir du frustrerad över att folk inte diskuterar det du vill - starta en egen tråd. Detta gäller förstås även omröstningar. Vad forumledarna behöver göra (om något) är bara att fortsätta att beivra enradare och uppmuntra till bättre diskussioner. Morot är alltid att föredra fram piska och restriktioner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Jag håller med till fullo, mkt bra utläggning och väl rutet! Jag tycker det här forat är bra som det är, varför ändra på något som fungerar så bra? Det är positivt att det finns så många olika människor här med olika ideer och synpunkter, det är Star Treks anda ;) mångfald och tolerans. Och vad mer beträffande omröstningar så är det ett utmärkt sätt att skaffa översikt för hur folk tycker, jag förstår inte varför det rackas ner på dem som Tom Hell skriver blir det oftast diskutioner ändå och det kan vara bra att ha några alternativ ibland - annars kanske man glömmer ngn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borgmi Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Hm, jag känner mig lite nerröstad :P Men jag står fast vid mina åsikter. Arkivering som medför nya, djupa diskussioner och mer liv i forumet. Inte för att forumet på något sätt är dött, men jag saknar lite mer djupa diskussioner, som jag tror det fanns mer av "förr". Håller någon med mig? Men, om ett beslut för arkivering ska tas så tycker jag att det ska vara en stor majoritet som är för det beslutet, för annars tror jag att det bara får en negativ effekt, att folk inte är så pigga på att diskutera "samma" saker igen, och de nya trådarna blir livlösa. Jag viker mig för demokratin, helt enkelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 OMRÖSTNINGAR Jag har inte haft mycket till övers för de omröstningar som startats den senaste tiden men inte kan jag för den sakens skull klaga på dom. Precis som när det gäller diskussionerna generellt finns det ju några väldigt enkla grundregler. Gillar du inte en diskussion - hoppa då över den. Blir du frustrerad över att folk inte diskuterar det du vill - starta en egen tråd. Detta gäller förstås även omröstningar. Vad forumledarna behöver göra (om något) är bara att fortsätta att beivra enradare och uppmuntra till bättre diskussioner. Morot är alltid att föredra fram piska och restriktioner. Jag håller helt med dig när det gäller de två först punkterna. Samtidigt undrar jag vad du tycker är fel med de omröstningar som jag och några andra har skapat när du själv har varit aktiv i majoriteten av dem. Och kommit med intressanta synpunkter. Det verkar lite motsägelsefullt. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 6, 2009 Report Share Posted February 6, 2009 Jag håller helt med dig när det gäller de två först punkterna. Samtidigt undrar jag vad du tycker är fel med de omröstningar som jag och några andra har skapat när du själv har varit aktiv i majoriteten av dem. Och kommit med intressanta synpunkter. Det verkar lite motsägelsefullt. ;) Jag har hållit mig för att klaga på omröstningarna så då känns det lite fel att recensera dom här och nu. Det är väl inget direkt fel med dem, bara att jag personligen finner dom ofullständiga, meningslösa eller tråkiga. Men så länge andra uppskattar dem är det väl inget problem. Sedan att jag trots allt röstar och deltar i diskussionerna är helt enkelt därför att jag vill delta i diskussionerna äbven om jag själv inte skulle ha startat tråden/ämnet på det sättet. Det finns inget motsägelsefullt i att medverka även om jag inte gillar det. Bojkott behöver inte vara den enda aktionen när man inte gillar något. Men för att ta ett exempel (som jag faktiskt inte skrivit eller röstat i) kan jag ju nämna din egen omröstning över "Bästa romans". Bästa i vilket avseende? Ska det vara utifrån bäst personkemi, vilka som hånglar bäst, vilka skådisar som skådespelar romantikscenerna bäst eller något annat? Eftersom vi alla röstar där utefter olika kriterier känns inte resultatet av omröstningen lika intressant för mig. Så mer uppstyrda, specifika omröstningar är väl det som lockar mig mer. Men det är som sagt en högst personlig "tycke & smak"-åsikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts