Gå till innehåll

Angående forumet, postning, omröstningar med mera

Rekommenderade inlägg

Postad

Jag vet att jag skrev en del sämre inlägg mina första dagar på detta forum. Men nu försöker jag att skriva bättre och mer innehållsrikt. Jag blir också irriterad på dem som eftersöker längre inlägg, ett innehållsrikt inlägg är mycket bättre. Inlägg som tar upp 20 rader blir mest jobbiga att läsa om det inte finns mycket innehåll i dem.

Så jag efterlyser mer innehåll inte mer längd och tror att det säkert finns flera som håller med mig.

• Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Långa inlägg går väldigt smidigt att läsa om folk lär sig ordentlig styckeindelning. Se mitt "synpunkts"-inlägg längre upp, det är inte optimalt men mycket bättre än många andra 10+radersinlägg jag sett. Sedan underlättar det förstås om man inte har bråttom!

Postad (redigerade)

Måste också ge Tom_Hell en komplimang, ditt långa inlägg högst upp på sidan var inte alls jobbigt att läsa eftersom det var mycket välskrivet och fullt med innehåll.

Redigerad av Mr Trek
Gäst susdan74
Postad
Om man har något RELEVANT att säga och tillföra så ser jag inget fel med att man tar upp en gammal tråd!

Jag håller med. Bara att hoppas att det tillkommer några sådana inlägg. Merparten av dom som återfinns nu är ju oftast inte alls relevanta.

Viss utsvävning i inläggen skall tillåtas anser jag..hur många tröttnar om det ständigt påpkekas om stavfel och att man lite något har glidit från själva kärnämnet. Visst ska man hålla efter men jag anser att detta görs på en balanserad nivå.

Håller med om att man måste tillåta en viss utsvävning i ämnen. Dock tycker jag att det gör i på tok för stor utsträckning just nu. Det tar oftast inte lång tid innan ett ämne går från att vara "on topic" till att vara "off topic".

Värt att tänka på är att det finns två sidor på ett mynt. Finns det dom som tycker det är trevligt så finns det även dom som tycker det är otervligt. Det skulle inte förvåna mig om det finns flera som drar sig för att starta diskussioner för att dom är rädda att tråden ska gå ifrån ämnet.

för så himla nersållat med omröstningar tycker inte jag att det är.

Du får ursäkta mig men jag håller inte alls med. Det är bara att gå in under valfri avdelning på forumet och nästan överallt återfinns det omröstningar bland ämnena som ligger överst.

I många fall tycke jag att man kan ta en diskussion istället för att starta upp en omröstning då själva ämnet är det man vill diskutera och själva röstningsresultatet inte säger speciellt mycket.

Jag har tidigare engagerat mig i att styra upp forumet så att det blir optimalt och lättöverskådligt (något som inte alltid varit uppskattat, skall sägas), men om vi kan ta nya tag och göra det på ett ännu bättre sätt så tar jag/vi tacksamt emot alla konstruktiva förslag.

Vad gjordes det för åtgärder förra gången? :)

Susdan74: "Kan ni gå in och uppmuntra till sådant på ett bra sätt, utan att bli spydiga[...]" - jag hoppas inte att du har upplevt spydighet här, eller var det bara figurativt skrivet?

I en del svar från er forumledare har jag ibland observerat en ton som kan upplevas som lätt spydig, men det kanske är något som ligger i betraktarens öga.

En annan sak jag gärna tar upp i den här diskussionen är följande. Hur länge har dom nuvarandre forumledarna varit ledare för forumet? Brukar ni ha rotation så att det kommer in nya forumledare med tiden, oavsett om tidigare har skött sig? Eller är det samma hela tiden?

Vi har nog alltid försökt stävja skrivandet av enradare.

Hur har ni gjort då?

Att klaga på diskussionernas djup och på de ämnen som medlemmar vill rösta och diskutera om är ju egentligen att nedvärdera personen i fråga (och alla andra som deltar).

Är det? Jag startade tråden i syfte att försöka komma till bukt med någonting jag upplever som jobbigt här på forumet. Inte för att nervärdera någon annan då allas åsikter är intressanta och lika viktiga. Men man måste börja någonstans och för mig var den här tråden den mest självklara vägen.

Postad (redigerade)

Jag delar Schrans synpunkter helt, mer eller mindre. Tycker det är lite för mycket av enkelspåriga diskussioner och skulle mer än gärna uppmuntra användarna till att fördjupa oss och förlora oss helt i lite olika ämnen, där man verkligen kan diskutera lite djupare om olika aspekter inom Star Trek.

Omröstningar är det en hel del av, dom kan dock vara en bra inspirationskälla för vidare diskussioner så att bannlysa dom helt är väl ingen bra idé. Dock kan vissa saker tas som en vanlig diskussion känns det som, något som någon annan (kommer ej ihåg vem exakt) var inne på. Det gäller att man själv känner av det hela innan man startar upp en tråd. Behöver jag ha en omröstning av det här eller kan jag ta det i en vanlig diskussion?

Vad gäller ivriga, ofta yngre medlemmar, är det förståeligt att man är ivrig och inget ont med det, men där kunde forumledarna gå in och styra upp bättre och uppmuntra ett annat beteende.

Instämmer helt. Sker det på ett trevligt sätt omgående när man börjar uppleva detta fenomen tror jag att man kan komma till bukt med den biten smidigt och snabbt.

Lite mer moderering skulle vara önskvärt. Känns som att en del ämnen går överstyr och att det får fortgå lite för länge ibland, vilket kanske är trevligt för dom som skriver OT men inte lika trevligt för dom som vill ha en seriös diskussion. Det gäller hela tiden att känns av läget. Hellre gå in i tråden och påpeka att man kanske ska hålla sig till ämnet, en gång för mycket, än att bara låta det fortgå tills man blir tvungen att stänga en tråd eller liknande.

Redigerad av Tuvok
Postad

De åtgärder som gjorts tidigare är mer generella och exempelvis har "FAQ-diskussionerna" överst i varje forum tillkommit som ett sätt att ge folk tips på befintliga trådar att diskutera i.

Postad

En god och generell regel är väl helt enkelt att spana in forumregler samt "startrubriken" i början av varje tråd innan man startar ny tråd eller brakar loss med sina frågor/påståenden.

(Jo jag har själv i början också fått påpekande för att jag "chattade" haha. Och i ärlighetens namn kan jag tycka att nåt´enstaka påpekande var hårklyveri, dock ej den om chattande. Men man får helt enkelt rätta sej efter reglerna)

Men om de om ovanstående följs så finns ingen anledning till att skärpa regler...Bättre att hjälpa än att skärpa ;)

Postad (redigerade)

Den här diskussionen påminner om den tecknade filmen "The Wise Little Hen", där Kalle Anka dyker upp för första gången.

Fast skillnaden är att i filmen finns det bara en Kalle Anka, medan här finns det fyra :lol: . (Michael är inte av dem.)

Redigerad av Aike
Postad

Ibland måste man peka med hela handen och det kan säkert upplevas som spydigt och nedlåtande av en del. Men avsikten är alltid att hålla diskussionerna på en trevlig och lagom nivå. Jag själv går bara in och påpekar enradare och annat när det helt klart inte är någon inbjudan till diskussion och jag är väldigt försiktig med att rätta stavfel och redigera inlägg just för att inte skrämma bort någon.

Vad det gäller dubbeldiskussioner så stänger jag dem när det är helt säkert att det finns en exakt samma tråd men försöker i övrigt att vara tillåtande. I tveksamma fall överlåter jag beslutet på högre makter, dvs Jocke och Pjotrk.

För övrigt tycker jag det är kul att det just nu är många ungdommar på forumet och att man helt enkelt får acceptera mer och tillåta ett mer chatartat språk när man har med dessa att göra... J.

Postad (redigerade)

Vad många attacker på oss "ungdomar" det var idag. Jag tycker att de flesta "ungdomar" på forumet inte använder vad Supreme Commander JAF refererar till som ett chatartat språk. Undrar hur många här som verkligen har chattat. Där kan jag säga er att det används ett mycket värre språk med förkortningar på nästan allt(det är därför jag inte chattar längre).

Självklart har vi inte riktigt lika stort ordförråd som 40 åringar men ni ska även tänka på att dem ungdomar som gillar Star Trek oftast har en mycket högre nivå av kunskap än genomsnittsungdomen.

Så sluta prata på detta sätt om oss för vi läser faktiskt också den här tråden!

Redigerad av Mr Trek
Postad

Vilken intressant vänding den här tråden har tagit!

Jag tror och tycker att man som ny medlem "vänjer" sig efter ett tag med den lite mer formella stilen som finns vid det här forumet. Och självklart ska man tillåta ett lite mer chatartat språk, varför inte? Så länge det är läsbart, förstås. Nu menar jag självklart inte att alla ska omfamna den typen av skrivande, men att man ska låta alla ha sin egen "stil" på sina inlägg. Jag kan personligen tycka att det formellaste inläggen lätt blir lite torra, jag menar, det är ju ingen doktorsavhandling man ska skriva, eller? Det är viktigt att låta alla skriva på sitt eget sätt, även om man själv kanske inte föredrar just den stilen som andra använder. De är ju en blandning av olika individer som gör ett bra forum till vad det är.

Postad
Viss utsvävning i inläggen skall tillåtas anser jag..hur många tröttnar om det ständigt påpkekas om stavfel och att man lite något har glidit från själva kärnämnet. Visst ska man hålla efter men jag anser att detta görs på en balanserad nivå.

Håller med om att man måste tillåta en viss utsvävning i ämnen. Dock tycker jag att det gör i på tok för stor utsträckning just nu. Det tar oftast inte lång tid innan ett ämne går från att vara "on topic" till att vara "off topic".

Värt att tänka på är att det finns två sidor på ett mynt. Finns det dom som tycker det är trevligt så finns det även dom som tycker det är otervligt. Det skulle inte förvåna mig om det finns flera som drar sig för att starta diskussioner för att dom är rädda att tråden ska gå ifrån ämnet.

Om det är så att ni tycker att ett ämne svävar ut för mycket så får ni gärna skicka ett PM till en forumledare och informera om det, så kollar någon på det. Är mycket möjligt att vi inte alltid ser när det händer.

Susdan74: "Kan ni gå in och uppmuntra till sådant på ett bra sätt, utan att bli spydiga[...]" - jag hoppas inte att du har upplevt spydighet här, eller var det bara figurativt skrivet?

I en del svar från er forumledare har jag ibland observerat en ton som kan upplevas som lätt spydig, men det kanske är något som ligger i betraktarens öga.

En annan sak jag gärna tar upp i den här diskussionen är följande. Hur länge har dom nuvarandre forumledarna varit ledare för forumet? Brukar ni ha rotation så att det kommer in nya forumledare med tiden, oavsett om tidigare har skött sig? Eller är det samma hela tiden?

Om det är så att du känner att någon forumledare är spydig i sina kommentarer, så får du gärna ta upp det privat med mig (om det nu inte är jag som du tycker är spydig), så tar jag antagligen upp det med forumledaren. Du får även tänka på att det inte alltid är lätt att uttrycka sig rätt i skriven text, så det mycket väl vara något som ligger i betraktarens ögon som du skriver.

Mikael och Supreme Comander JAF blev forumledare den 3:e april 2007, som du kan läsa här. Pjotr'k är mer en administratör än forumledare, då vi i stort sett driver forumet tillsammans, så han får nog stanna kvar så länge han vill :)

Nej, vi har aldrig haft någon rotation, men ofta så blir det naturlig rotation, då en forumledare oftast inte stannar kvar för evigt. Vi söker tex nu nya forumledare.

Vi har nog alltid försökt stävja skrivandet av enradare.

Hur har ni gjort då?

Vi har gjort som vi alltid har gjort. Är det så att vi upptäcker att det skrivs flera enradare i ett ämne så brukar någon gå in och skriva ett inlägg typ "Varför tycker du som du tycker? Skriv gärna något mer än en enradare.". Är det så att det är en viss medlem som enbart skriver enradare eller onödiga inlägg så får den medlemmen en varning.

Postad
Vad många attacker på oss "ungdomar" det var idag. Jag tycker att de flesta "ungdomar" på forumet inte använder vad Supreme Commander JAF refererar till som ett chatartat språk. Undrar hur många här som verkligen har chattat. Där kan jag säga er att det används ett mycket värre språk med förkortningar på nästan allt(det är därför jag inte chattar längre).

Självklart har vi inte riktigt lika stort ordförråd som 40 åringar men ni ska även tänka på att dem ungdomar som gillar Star Trek oftast har en mycket högre nivå av kunskap än genomsnittsungdomen.

Lugn och fin nu mr trek. Jag har inte påstått att någon har chattat bara att man får tåla mer chattartat språk när inläggen kommer från ungdommar. Dessutom sa jag att jag tyckte att det var skoj med mycket ungdommar här. :)

Om mitt inlägg kan tolkas som angrepp på ungdommar beklagar jag det då det verkligen inte var tanken bakom. :rodna: J.

Gäst susdan74
Postad (redigerade)
De åtgärder som gjorts tidigare är mer generella och exempelvis har "FAQ-diskussionerna" överst i varje forum tillkommit som ett sätt att ge folk tips på befintliga trådar att diskutera i.

En bra åtgärd och start, men det verkar inte räcka. Kanske att även ni forumledare får gå inte lite oftare och stävja upp trådar som är på väg att spåra ut? Jag menar inte att ni ska bosätta er på forumet men kanske bli lite mer aktiva och synas lite mer än vad ni gör nu. Det räcker med en liten vänlig tillsägelse så kan man nog i 8 av 10 fall komma från problemet. Värt att prova kanske?

Den här diskussionen påminner om den tecknade filmen "The Wise Little Hen", där Kalle Anka dyker upp för första gången.

Fast skillnaden är att i filmen finns det bara en Kalle Anka, medan här finns det fyra :lol: . (Michael är inte av dem.)

Du får ursäkta, men vi kanske kan hålla oss från den typen av inlägg då det inte tillför den här diskussionen något. Jag har sagt tidigare att man inte ska vara för hård om någon råkar gå från ämnet lite men det vore väldigt synd om just den här tråden skulle behöva gå ifrån ämnet tack vare inlägg som detta.

Ibland måste man peka med hela handen och det kan säkert upplevas som spydigt och nedlåtande av en del.

Ursäkta, men som moderator och forumledare ska man kunna gå in och peka med hela handen utan att för den delen behöva uppfattas som spydig och nedlåtande. Det finns många exempel på forum som fungerar så och det finns minst lika många som visar på motsatsen. Men kan man inte gå in och styra upp trådar utan att man ska vara spydig och nedlåtande, då ska man nog låta bli att vara moderator och forumledare.

Jag själv går bara in och påpekar enradare och annat när det helt klart inte är någon inbjudan till diskussion och jag är väldigt försiktig med att rätta stavfel och redigera inlägg just för att inte skrämma bort någon.

Här håller jag med dig. Att ägna sig åt rättstavning är fel och ingen bra ide. Alla har ju möjligheten att själva redigera sina inlägg och jag har sett att det finns instruktioner om hur man bör se över sina inlägg innan man postar dom. Tycker det räcker med det. Om det är något som spoilar i en diskussion kan forumledare gå in och redigera så att inte fler än nödvändigt blir spoilade. Även om någon ägnar sig åt att bara provocera och bråka kan man gå in och redigera inlägg och så.

I tveksamma fall överlåter jag beslutet på högre makter, dvs Jocke och Pjotrk.

Synd om du ska behöva känna dig osäker på ditt förtroendeuppdrag. Även synd att det bara finns 2 personer över dig som kan fatta ett beslut om du själv är osäker. Låter som väldigt få personer för ett så stort forum med så många inlägg.

För övrigt tycker jag det är kul att det just nu är många ungdommar på forumet och att man helt enkelt får acceptera mer och tillåta ett mer chatartat språk när man har med dessa att göra... J.

Jag tycker också det är trevligt. Ålderna har ingen betydelse, men man kan alltid uppmuntra användarna till att inte skriva enradare eller chattinlägg. Speciellt om man märker att dom fortsätter efter att ha varit på forumet ett tag.

Om det är så att ni tycker att ett ämne svävar ut för mycket så får ni gärna skicka ett PM till en forumledare och informera om det, så kollar någon på det. Är mycket möjligt att vi inte alltid ser när det händer.

Givetvis kan man göra det. Tänkte fråga varför ni inte har en liten "rapportera detta inlägg" ikon vid varje inlägg men kom på att man kan ta upp det i ett PM direkt med någon forumledare. Hoppas bara att ingen drar sig för att öra det av någon anledning.

Om det är så att du känner att någon forumledare är spydig i sina kommentarer, så får du gärna ta upp det privat med mig (om det nu inte är jag som du tycker är spydig), så tar jag antagligen upp det med forumledaren. Du får även tänka på att det inte alltid är lätt att uttrycka sig rätt i skriven text, så det mycket väl vara något som ligger i betraktarens ögon som du skriver.

Bra att veta.

Fast jag tycker nog allt att man som moderator och forumledare måste veta hur man ska bete sig i en situation. Även om man tycker att någon kanske är tjatig eller inte uppför sig så kan måste det alltid finnas en eftertanke i det man skriver. Speciellt från er som leder forumet tycker jag. Ingen är perfekt och även jag gör fel och saker på ett mindre bra sätt, men jag tycker det här är lite av ett förtroendeuppdrag från er sida och det är inget trevligt alls om man inte kan ha respekt för er för att någon har svårt att formulera sig.

Mikael och Supreme Comander JAF blev forumledare den 3:e april 2007, som du kan läsa här. Pjotr'k är mer en administratör än forumledare, då vi i stort sett driver forumet tillsammans, så han får nog stanna kvar så länge han vill :)

Nej, vi har aldrig haft någon rotation, men ofta så blir det naturlig rotation, då en forumledare oftast inte stannar kvar för evigt. Vi söker tex nu nya forumledare.

Jag såg det. Såg även att ni arkiverat äldre inlägg. Jag tror det är en riktigt bra ide och jag är tacksam för att ni lyssnade på mina förlag.

Tycker det kan vara bra med en viss rotation då det är vanligt att man faller in i ett vanemönster som moderator och forumledare. Jag tycker att ni sköter er bra överlag, med en del synpunkter här och där som alltid kan bli bättre och som jag påpekat i tidigare poster. Så, det kan vara bra att se sig om efter nytt blod ibland även om ledningen är nöjd med dom som är nu.

Vi har gjort som vi alltid har gjort. Är det så att vi upptäcker att det skrivs flera enradare i ett ämne så brukar någon gå in och skriva ett inlägg typ "Varför tycker du som du tycker? Skriv gärna något mer än en enradare.". Är det så att det är en viss medlem som enbart skriver enradare eller onödiga inlägg så får den medlemmen en varning.

Jag har sett några sådana inlägg om "tillsägning" men långt ifrån så många som skulle behövas. Kanske att jag bara haft otur och kollat in trådar som inte haft någon sådan, eller så kanske ni behöver vara flitigare på den biten?

Redigerad av susdan74
Postad

Givetvis kan man göra det. Tänkte fråga varför ni inte har en liten "rapportera detta inlägg" ikon vid varje inlägg men kom på att man kan ta upp det i ett PM direkt med någon forumledare. Hoppas bara att ingen drar sig för att öra det av någon anledning.

Möjligheten att rapportera ett inlägg finns, den knappen ser ut så här p_report.gif. Visserligen så är väl det kanske inte meningen att man ska rapportera när ett ämne har gått utanför ämnet, men om ni vill så går den väl använda för det också.

Gäst susdan74
Postad (redigerade)

Jag ser faktiskt inte någon sådan knapp. Vet inte om jag tittar på fel ställe?

Nu ser jag den. Tittade mycket riktigt på fel ställe. :rodna:

Redigerad av susdan74
Postad (redigerade)

Lugn och fin nu mr trek. Jag har inte påstått att någon har chattat bara att man får tåla mer chattartat språk när inläggen kommer från ungdommar. Dessutom sa jag att jag tyckte att det var skoj med mycket ungdommar här. :)

Om mitt inlägg kan tolkas som angrepp på ungdommar beklagar jag det då det verkligen inte var tanken bakom. :rodna: J.

Nej ditt inlägg var inte ett direkt angrepp men många i den här tråden har liksom gjort "miniattacker" på oss ungdomar.

Det är inte så kul för oss att se "sen har det ju kommit många yngre medlemmar på sistone så vi får väl acceptera lite lägre nivå än vanligt på inläggen". Det är alla sådana inlägg jag stör mig på vilket jag inte tror att jag är ensam om. Det känns lite som att en del pratar bakom ryggen på oss.

Jag hade bara fått nog av den typen av inlägg, så att jag reagerade just efter ditt inlägg var inget personligt.

Redigerad av Mr Trek
Postad

Nu har jag plöjt tråden och har en del kommentarer.

Jag har bara varit medlem på ett annat forum tidigare, och där var det verkligen sandlådenivå, offtopic-debatter och en absurd mängd trådupprepningar. Därför blev jag livrädd när jag kom hit och tyckte att nivån låg högt. Jag vågar fortfarande knappt starta en tråd (utom i Ten Forward) eftersom jag inte vill verka lat och dum om jag inte sökt efter en tråd mer än tre sidor (eller år) bakåt i ämnet som intresserar mig.

Nu är jag van vid upplägget, men fortfarande låter jag ofta bli att svara i en tråd eftersom risken finns att det blir en enradare, att jag upprepar vad andra medlemmar skrivit eller att jag kliver en bit OT. Hade jag svarat på allt jag har en åsikt/kunskap om hade jag haft iväg minst dubbelt så många inlägg som idag. Det är helt enkelt så att många här kan mycket mer än mig, och jag känner mig ofta tillräckligt bortkommen utan att få en tillsägelse för att jag missat någon tråd eller eller tolkat en forumregel för fritt.

susdan74, jag håller med om att det vore trevligt med mer djupa/seriösa debatter (och arkiveringen var en bra idé, som de visst har ordnat). Uppenbarligen är det många här som är intresserade av det, jag är en av dem. Jag kommer med all sannolikhet läsa i en sådan tråd, men inte ha lust att skriva eftersom jag inte villl få en virtuell smäll på fingrarna för att jag inte är seriös nog eller skriver ett tillräckligt långt eller givande inlägg.

Nå, vad var det jag skulle komma fram till? Jag gillar nivån på forumet och tycker att det sköts bra. Det är skönt att slippa en massa dumheter som finns på andra ställen. Om jag inte har mod nog att kommentera i en tråd jag inte är 100% hemma i så är det ju mitt problem. Omröstningarna är något jag vanligen gillar, men jag svarar ju inte på alla sådana heller. För att hålla ett forum levande måste man med jämna mellanrum kunna skapa trådar som delvis upprepar sig. Annars skulle det aldrig komma några nya trådar alls, och vi kunde nöja oss med en tråd för TOS, en för TNG etc. (uj, vad jag skrev "tråd" mycket nu...).

...och det var allt just nu. :)

Postad

Nej jag pratar verkligen inte bakom ryggen på någon och har ingen dold agenda mot ungdommar eller andra då det helt enkelt inte är min stil. Om det kan låta så kanske det snarare beror på min klumpighet när det gäller att förklara sådana här saker och om jag har trampat någon på tårna ber jag om ursäkt. :(

Jag försöker att någorlunda konskekvent stävja enradare, dubbeldiskussioner med mera men ingen är ofelbar och det händer naturligtvis att jag missar detta.

Jocke och Pjotrk är de som äger forumet och databasen och därmed mina chefer så att säga. Saker jag inte tycker mig kunna besluta om av olika anledningar tar jag därför upp med dem så att vi tillsammans kan komma fram till ett beslut.

Om det är forumets åsikt att jag eller någon annan forumledare har suttit för länge på stolen så kan vi givetvis ta upp denna fråga till diskussion förutsättningslöst. Men det förutsätter att det finns andra som vill ta över "stafettpinnen". <_< J.

Postad
Jag har bara varit medlem på ett annat forum tidigare, och där var det verkligen sandlådenivå, offtopic-debatter och en absurd mängd trådupprepningar. Därför blev jag livrädd när jag kom hit och tyckte att nivån låg högt. Jag vågar fortfarande knappt starta en tråd (utom i Ten Forward) eftersom jag inte vill verka lat och dum om jag inte sökt efter en tråd mer än tre sidor (eller år) bakåt i ämnet som intresserar mig.

Nu är jag van vid upplägget, men fortfarande låter jag ofta bli att svara i en tråd eftersom risken finns att det blir en enradare, att jag upprepar vad andra medlemmar skrivit eller att jag kliver en bit OT. Hade jag svarat på allt jag har en åsikt/kunskap om hade jag haft iväg minst dubbelt så många inlägg som idag. Det är helt enkelt så att många här kan mycket mer än mig, och jag känner mig ofta tillräckligt bortkommen utan att få en tillsägelse för att jag missat någon tråd eller eller tolkat en forumregel för fritt.

susdan74, jag håller med om att det vore trevligt med mer djupa/seriösa debatter (och arkiveringen var en bra idé, som de visst har ordnat). Uppenbarligen är det många här som är intresserade av det, jag är en av dem. Jag kommer med all sannolikhet läsa i en sådan tråd, men inte ha lust att skriva eftersom jag inte villl få en virtuell smäll på fingrarna för att jag inte är seriös nog eller skriver ett tillräckligt långt eller givande inlägg.

Nå, vad var det jag skulle komma fram till? Jag gillar nivån på forumet och tycker att det sköts bra. Det är skönt att slippa en massa dumheter som finns på andra ställen. Om jag inte har mod nog att kommentera i en tråd jag inte är 100% hemma i så är det ju mitt problem. Omröstningarna är något jag vanligen gillar, men jag svarar ju inte på alla sådana heller. För att hålla ett forum levande måste man med jämna mellanrum kunna skapa trådar som delvis upprepar sig. Annars skulle det aldrig komma några nya trådar alls, och vi kunde nöja oss med en tråd för TOS, en för TNG etc. (uj, vad jag skrev "tråd" mycket nu...).

Jag tycker definitivt inte att du ska avstå från att delta i diskussionerna pga rädsla att göra något fel. Vi skriver alla efter bästa förmåga och din åsikt om ämnet är minst lika intressant och relevant som andras. Ingen kommer heller att bli arg om du råkar göra ett misstag. Trådar som hamnar fel flyttas enkelt, enradare brukar oftast bemötas med en uppmuntran att utveckla svaret och när vi hamnar alltför långt bort på sidospår hjälper våra kära forumledarna till att ledsaga oss tillbaka till ursprungsämnet. Ju fler medlemmar som skriver destor mer nyanserad blir diskussionen och därigenom mer intressant.

För att kommentera valet att arkivera gamla trådar får jag nog säga att det var ett bra beslut. Då får vi, precis som Star Trek, en sorts reboot och kan behandla ämnen som togs upp i dessa trådar utifrån forumets medlemmar och struktur av idag. Det kan annars vara svårt att hålla diskussionen vid liv när många av de som postat inte längre är aktiva här.

Postad
Nej jag pratar verkligen inte bakom ryggen på någon och har ingen dold agenda mot ungdommar eller andra då det helt enkelt inte är min stil. Om det kan låta så kanske det snarare beror på min klumpighet när det gäller att förklara sådana här saker och om jag har trampat någon på tårna ber jag om ursäkt.

Som jag ska du skall inte ta det personligt att jag reagerade just efter ditt inlägg och först??r att de flesta inte menar något illa, men det är säkert bra för er som skriver sådant som jag refererade till i tidigare inlägg att veta att det inte är så kul för oss "ungdomar" att höra sådant.

Så som jag sa ta det inte personligt "Supreme Commander JAF" jag gillar det mesta du skriver och gör här på forumet.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...