Gå till innehåll

Angående forumet, postning, omröstningar med mera

Rekommenderade inlägg

Gäst susdan74
Postad
Sedan var det skapandet av en kreativare miljö. Stäng omröstningarna i två månader och se vad som händer. Kanske skulle detta innebära en förändring till meningsfullare texter, kanske inte men det skulle vara roligt att se resultatet.

En intressant tanke som skulle vara intressant att se genomföras.

Forumledare: Är det något ni är intresserad av att prova?

Till sist en stor hyllning till Jocke och Pjotrk som håller denna sida vid liv trots alla omröstningars meningslöshet. Och deras påstådda spydigheter är direkta skitkommentarer.

Vad vet du om det? Du har ju inte varit aktiv här på forumet på bra länge säger du, så jag har svårt att se hur du skulle ha läst alla inlägg och om någon skulle ha tagit illa vid sig av spydigheter.

Kan vi inte enas om att det faktist råder en balans redan nu på forat vad gäller seriositet, oneliners, långa inlägg och dylika? Det kommer alltid att finnas dom som VILL ha omröstningar, dom som vill ha djupa långa diskussioner och de som vill uttrycka sej lite kortare(ibland med oneliners). Det måste finnas den flerfalden anser jag! Och jag tror att det är detta som forumledarna vill säga oss.

Vi kan enas om att vi inte är överens. Givetvis ska det finnas mångfald på ett forum men nu handlar ju frågan även delvis om att komma med förbättringar som kan få alla att trivas ännu mer, inklusive både dom som är nöjda nu och dom som inte är fullt lika nöjda. Ett forum kan alltid bli bättre och en öppen diskussion om det bör alltid finnas till för dom som är intresserade tycker jag.

Men som sagt- denna tråd börjar bli upprepande... tjöta :blink:

Sedan så behöver du ju inte läsa inläggen i tråden om du tycker att diskussioner börjar bli tjatig. Det är valfritt.

• Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad
Sedan var det skapandet av en kreativare miljö. Stäng omröstningarna i två månader och se vad som händer. Kanske skulle detta innebära en förändring till meningsfullare texter, kanske inte men det skulle vara roligt att se resultatet.

Varför? Vad skulle vi tjäna på det? Färre omröstningar? Naturligtvis. Irriterade forummedlemmar? Förmodligen. Meningsfullare texter? Knappast.

Att begränsa möjligheterna, om än bara för en tid, känns inte som ett bra alternativ. Förbud, hur obetydliga de än kan verka, brukar inte fungera särskilt bra som motivation. Vill vi se en ökning av antalet diskusioner av mer filosfisk karaktär måste vi själva arbeta för det. Skapa nya trådar om sådant vi själva vill diskutera. Förhoppningsvis hakar någon på och vi har kommit ett steg närmare vårt mål. Har vi otur finns inget intressa hos andra att diskutera ämnet och då spelar det ingen roll om vi stänger av omröstningsfuktionen för all framtid.

Gäst susdan74
Postad
Varför? Vad skulle vi tjäna på det? Färre omröstningar? Naturligtvis. Irriterade forummedlemmar? Förmodligen. Meningsfullare texter? Knappast.

Svårt att veta hur utgången blir innan man prövar.

Postad (redigerade)
Jag hade hållit med dig om det hade varit du som hade klagat.

(Ovanstående var riktat till Kai Dukat.)

Så jag har inte försökt tillräckligt? Inte startat tillräckligt många djupa trådar för att få uttala mig? Kom igen. Jag och andra har försökt på mitt sätt att fördjupa diskussionen i olika trådar, men mötts av ointresse eller ovilja. Forumet vill inte ha dem, och det faktum att vi istället har eyt tjogtal omröstningar om bästa ditten eller datten istället för mer djuplodande diskussioner säger mig att min upplevelse är intersubjektiv. Detta klimat, vad det sen må bero på, är vad jag och andra reagerat på. Att då få ett förtäckt personangrepp som indirekt svar av Aike, och mer direkt av Tom Hell, av typen men gör bättre själv då, är inte kosher. Tyvärr är det inte första gången denna attityd slår igenom här på forumet. Som Kai Dukat säger (välkommen tillbaka förresten!) är det konstigt att jag, susdan74 och andra måste försvara oss när vi önskar en utveckling av forumet.

Jag gick in i den här diskussionen med en vilja att förbättra forumet och bidra till att skapa en bättre och mer dynamisk miljö där jag känner att mer seriösa diskussioner välkomnas och frodas, inget annat. Det finns som sagt en anledning till att jag deltar i diskussionen och jag INTE startat alla dessa djupa trådar Aike talar om, därför att jag upplever att de försök som görs av mig och andra till mer djuplodande diskussioner trängs undan och möts med ointresse och ovilja. Jag och andra har gjort våra försök men mötts med en kompakt vägg av trivialiteter, ointresse och ibland spydigheter.

Låt mig vända på Aikes påstående: varför har inte du (och andra) startat eller deltagit i mer djuplodande diskussioner? Om det inte är forumets miljö som är problemet kan jag bara anta att du är ointresserad.

Om jag ska följa Aikes (och Tom-Hells) logik så är det alltså jag, susdan74 och andra som lyfte frågan som är problemet, inte forumets ton och miljö? Way to shoot the messenger... Naturligtvis är det båda det handlar ju om dynamik och vi visar ju vilja till utveckling och fördjupning av forumet, men har ännu att få någon egentlig respons från forumet och övriga medlemmar.

Återigen, vi vill ju något tillsammans här, skapa ett forum med mångfald, dynamik, högt i tak, med olika perspektiv, en blandning mellan högt och lågt, med ST som gemensam bas men inte som lagbok. Inte en klubb där antalet inlägg spelar roll utan vad folk faktiskt skriver. Där det inte bildas klubbar för inbördes beundran, där diskussion snarare än utrop och tyckanden är framträdande. Vill någon något annat? Eller anser ni andra att vi har det idag?

Redigerad av Schran
Postad (redigerade)

Tror att det skulle bli intressant att testa att ta bort rangerna och istället bara ha medlem, redaktör, hedersmedlem(ges av forumets medlemar), forumledare och administratör.

Någon mer som tycker att det vore intressant att testa?

Redigerad av Mr Trek
Postad (redigerade)

Susdan74 skrev:

"Sedan så behöver du ju inte läsa inläggen i tråden om du tycker att diskussioner börjar bli tjatig. Det är valfritt."

Och jag kan ju svara med samma sak- om du stör dej lättsamma trådar och omröstningar- Läs dom inte !

Varsågod att skapa "seriösa" trådar och uppmana deltagare att inte svara med oneliners och vara uttömmande i sina svar! Men låt dom andra (enlig vissa)oseriösa trådarna finnas också. Skulle nästan våga mej på att påstå att 85-90% av dom aktiva deltagarna i forat tycker att det är en helt okej balans på seriöst och oseriöst här. Hmm jag kanske skulle starta en omröstning i ämnet!!? :D

Redigerad av michael ricochet
Postad

Jag är nog böjd att hålla med Expandeble ensign i denna fråga. Visst kan man tänka sig att stänga alla omröstningar men vad skulle forumet tjäna på det som motiverar de missnöjda deltagarna i dessa omröstningar (som ju faktiskt är ganska intressanta diskussioner med, åtminstonde en del).

Vad det gäller förslaget att ta bort rankerna så tycker jag att de ger en del charm (äh nu kan jag inte stava) åt forumet, åtminstonde så länge jag får vara amiral. :lol: :D J.

Postad

Jag kan inte heller se motiveringen till att stänga omröstningar. Såvida man inte vill försöka få bort de medlemar som läger merparten av sinna innlögg där. Men det är väll knappas något att stäva efter.

Att sedan vissa trådar (som denna) får längre innlägg och mer djuplodande, och vissa har kortare inlägg, ser jag som natuligt. Vissa ämen räcker inte till att skriva 20 rader, men de kan ändå vara trevliga och givande. Det är inte på något sätt nödvändigt att ett inlägg ska vara långt för att det ska vara givande. Ibland kan det vara nödvändigt, men vissa gånger är ett kortare inlägg minst lika uttömmande.

Redigeringsorsak: Ändrat stavfel. J.

Postad (redigerade)
Så jag har inte försökt tillräckligt? Inte startat tillräckligt många djupa trådar för att få uttala mig? Kom igen.

Jag har aldrig sett en enda tråd som du har startat. Men visa mig gärna en.

Jag och andra har försökt på mitt sätt att fördjupa diskussionen i olika trådar, men mötts av ointresse eller ovilja.

Kan du ge ett konkret exempel på det? Och då gärna bortsett från Star Trek 3-diskussionen som var ganska intressant, men som spårade ur lite grann på slutet.

Forumet vill inte ha dem, och det faktum att vi istället har eyt tjogtal omröstningar om bästa ditten eller datten istället för mer djuplodande diskussioner säger mig att min upplevelse är intersubjektiv.

Jag kan hålla med om att Dukats inlägg har möts med en del gnäll. En annan som kanske inte har fått den responsen som han är värd är Sanmere. Men de har varit inaktiva under det senaste åren respektive året bortsett från Dukats inlägg igår.

Det är dock inte så konstigt eftersom de flesta inklusive du är mest intresserad av att uttrycka era egna åsikter, inte att göra en analys över något. Och nej, detta är inget personangrepp, eftersom jag kan lyfta fram dina inlägg för att visa det.

Detta klimat, vad det sen må bero på, är vad jag och andra reagerat på. Att då få ett förtäckt personangrepp som indirekt svar av Aike, och mer direkt av Tom Hell, av typen men gör bättre själv då, är inte kosher. Tyvärr är det inte första gången denna attityd slår igenom här på forumet. Som Kai Dukat säger (välkommen tillbaka förresten!) är det konstigt att jag, susdan74 och andra måste försvara oss när vi önskar en utveckling av forumet.

Det är skillnad på personangrepp och peka ut fakta. Ni beskriver en situation som ni inte gillar, men ni har gjort lite för att ändra på den själva. Istället för att vara proaktiva är ni reaktiva. Hela ämnet är för övrigt en reaktion på en situation som det såg ut några veckor i januari när det just bumpades en del gamla inlägg samt skapades en del omröstningar.

Just nu är det inte så.

Jag gick in i den här diskussionen med en vilja att förbättra forumet och bidra till att skapa en bättre och mer dynamisk miljö där jag känner att mer seriösa diskussioner välkomnas och frodas, inget annat. Det finns som sagt en anledning till att jag deltar i diskussionen och jag INTE startat alla dessa djupa trådar Aike talar om, därför att jag upplever att de försök som görs av mig och andra till mer djuplodande diskussioner trängs undan och möts med ointresse och ovilja. Jag och andra har gjort våra försök men mötts med en kompakt vägg av trivialiteter, ointresse och ibland spydigheter.

Hur kan du veta att det blir så, utan att ens ha startat en diskussion? En del av dina inlägg är genomtänkta, men när du är med är det inte du som har tagit initiativ till den. Precis som den här tråden är ett bevis för. Och det är ok, men om du vill ha andra diskussioner får du ju starta dem själv.

Låt mig vända på Aikes påstående: varför har inte du (och andra) startat eller deltagit i mer djuplodande diskussioner? Om det inte är forumets miljö som är problemet kan jag bara anta att du är ointresserad.

Jag vet inte vad du menar med djuplodande diskussioner. Är det som denna där nästan alla skriver långt men bara egentligen tycker och aldrig blir särskilt konkreta i mer än vad de inte tycker om?

För övrigt jag har varit med i en hel del diskussioner till exempel Dukats senaste, Star Trek 3 mfl.

Om jag ska följa Aikes (och Tom-Hells) logik så är det alltså jag, susdan74 och andra som lyfte frågan som är problemet, inte forumets ton och miljö? Way to shoot the messenger...

Det är ingen som har hävdat det du påstår. Jag har pekat på fakta, vare sig du eller Susdan har startat ett ämne om Star Trek så länge jag har varit medlem. Det hade varit skillnad om ni hade gjort det och inte fått någon vettig respons. Angående Tom Hells svar, så upplever jag att han pekar på en proaktiv hållning snarare än den reaktiva som detta ämnet bygger på.

Redigerad av Aike
Postad
Tror att det skulle bli intressant att testa att ta bort rangerna och istället bara ha medlem, redaktör, hedersmedlem(ges av forumets medlemar), forumledare och administratör.

Vad vill du komma med det? Att folk inte postar skräpinlägg för att de vill uppnå en rang? Jag tror att det är få som skriver ett inlägg för att få en befodran :D Eller gör du det själv? ;)

Postad

Vad vill du komma med det? Att folk inte postar skräpinlägg för att de vill uppnå en rang? Jag tror att det är få som skriver ett inlägg för att få en befodran :D Eller gör du det själv? ;)

Vart jag vill komma med det? Precis det du sa, att folk inte postar skräpinlägg för att få bättre rang.

Jag ska faktiskt erkänna att min första dag(eller första dagar) gjorde jag det själv. Men då hade jag inte läst forumdirektiven om att inte posta inlägg utan någon motivation. Så som sagt har jag lite "bevis" för att det händer.

Och om rangerna inte är så viktiga för dig så har du väl inget att oroa dig för?

Postad

Jag skulle visserligen tycka att det nog skulle bli lite trist helt utan omröstningar trots att jag sällan deltar i dem själv, men jag skulle inte protestera om någon vill testa. Jag har bara väldigt svårt att förstå hur man kan tro att de ligger i vägen för djupare diskussioner. Jag tror mer på att de som gärna petar upp en ytlig omröstning drar sig för att posta överhuvudtaget när de inte får göra omröstningar.

Morot är i de flesta fall bättre än piska. Att begränsa omröstningarna är ingen morot!

Jag och andra har försökt på mitt sätt att fördjupa diskussionen i olika trådar, men mötts av ointresse eller ovilja. Forumet vill inte ha dem, och det faktum att vi istället har eyt tjogtal omröstningar om bästa ditten eller datten istället för mer djuplodande diskussioner säger mig att min upplevelse är intersubjektiv. Detta klimat, vad det sen må bero på, är vad jag och andra reagerat på. Att då få ett förtäckt personangrepp som indirekt svar av Aike, och mer direkt av Tom Hell, av typen men gör bättre själv då, är inte kosher.

Jag förstår inte hur det kan vara personangrepp om du går ut med en åsikt som jag sedan bemöter. Ett personangrepp av den typen som brukar anses vara förkastlig är när någon angriper ens person i syfte att smutskasta den personen och det inte har någon relevans för diskussionen. Hade jag bemött dina åsikter med exempelvis "Du låter som en smygbög" hade det varit skillnad.

Allt jag har försökt att peka på är:

* Morot fungerar bättre än piska

* Man kan inte tvinga folk att tycka eller tänka på ett visst sätt, det måste uppmuntras

* Den bästa (och enda) rejäla förändringen jag kan komma på är att föregå med gott exempel.

Den sista punkten betyder alltså att jag som svar på dina framföranden föreslår att du nog får vara med och leda utvecklingen själv och inte hoppas på att någon annan ska göra den förändringen åt dig. Och visst, det betyder väl i klartext gör det själv! Men att kalla det för personangrepp är ju rent löjeväckande.

(Faktum är att det börjar närma sig personangrepp när du påstår att jag sysslar med personangrepp!) ;)

Tyvärr är det inte första gången denna attityd slår igenom här på forumet. Som Kai Dukat säger (välkommen tillbaka förresten!) är det konstigt att jag, susdan74 och andra måste försvara oss när vi önskar en utveckling av forumet.

Hmm, ni ser er lite som offer (tycker jag mig kunna läsa mellan raderna) och det är att ta i tycker jag. Ni framför en eller flera åsikter på kanske bristande (subjektiva) grunder. Vi är några som inte håller med/inte känner igen oss/inte tycker som ni och i god diskussions och debatt-anda bemöter vi dessa åsikter. Jag ser verkligen inte problemet, och jag kan inte se att det spårat ur någonstans.

Vad hade ni förväntat er? Att alla skulle tycka som ni och en revolution skulle kommit och gått på en natt?

Låt mig vända på Aikes påst??ende: varför har inte du (och andra) startat eller deltagit i mer djuplodande diskussioner? Om det inte är forumets miljö som är problemet kan jag bara anta att du är ointresserad.

För egen del har jag deltagit i min beskärda del av "djupare" diskussioner, så jag har torrt på fötterna i den frågan. Så upplever jag att det är med Aike och flera andra i och utanför den här tråden. Jag har till exempel hoppat med i flera av Kai Dukats mer djuplodande diskussioner. Sedan kan man alltid diskutera vad som är djupt, kvasi-djupt och liknande men det hoppas jag vi håller till en annan tråd.

Om jag ska följa Aikes (och Tom-Hells) logik så är det alltså jag, susdan74 och andra som lyfte frågan som är problemet, inte forumets ton och miljö? Way to shoot the messenger...

Löjligt, och nu är det övertydligt att ni utser er själva till några slags offer här. Jag har heller aldrig påstått att ni skulle vara problemet. Det är ju befängt och jag tar det som en personlig förolämpning. Vrid inte mina ord (och min logik) till något det inte är. Har jag framfört något svårtolkat så be mig istället förklara och förtydliga mig först. Då slipper vi mycket sådant här.

Och för att adressera själva grundfrågorna lite:

Jag upplever inget stort problem just nu, men jag kan erkänna att det finns ett potentiellt problem på sikt. Diskussionsvågornas djup kommer och går har jag märkt. Jag tror att det är lättare att få till djupare inlägg när det finns nytt Star Trek att "dissekera" samt att de som ska diskutera det hela har nått en viss mognad. Av den anledningen tycker jag att framtidens utveckling för forumet ser gynnsamt ut.

Vad ska vi då göra åt det i nuläget för att påverka utvecklingen åt rätt håll? Ruskigt svårt att svara på och jag sitter verkligen inte på någon patenterad lösning. Dock finns det en grundläggande åtgärd som alla kan göra för att främja mångfalden i en demokrati (och även om det i slutänden inte är en riktig demokrati här så mår innehållet bäst av att komma fram genom en demokratisk process, det tror jag nog att Jocke & co kan hålla med om), och den åtgärden stavas Gör mot andra som du vill att de ska göra mot dig.

Det är den mest simpla men också mest kraftfulla lösningen anser jag.

Andra vettiga åtgärder kan vara:

Vi ska aktivt uppmuntra de yngre, eller vilka det nu är som inte deltar i djupare diskussioner, att faktiskt kunna bidra med något även i diskussioner som tenderar att vara djuplodande. Det innebär givetvis att förenkla språket. Kai Dukat gjorde som bekant en liten comeback här med en osedvanligt svårläst och svårtolkad text - en text han med lite tankemöda skulle ha kunnat tillgängliggjort för långt många fler om han ansträngt sig lite. Visserligen tror jag att den var humoristiskt skriven, men den kan hållas som typexempel på hur vi inte får folk att engagera sig i de tyngre trådarna!

Vi ska också försöka bemöta medlemmars klagomål och försöka att engagera oss lite i deras specifika diskussionsintressen. Det inkluderar till exempel Schran:s och Susdan74:as klagomål på hur de blir bemötta när de vill diskutera olika saker. Jag känner inte alls igen bemötandet de beskriver men sannolikt finns det ingen rök utan eld.

Men gemensamt för allt det här är att det arbetet och den förändringen börjar hos en själv. Dock är det kanske bra att detta kommit upp till ytan så att alla blir uppmärksammade på det och kan göra något tillsammans. Så om någon nu skulle ha trott det så tycker jag att den här tråden är jätteviktig; jag har bara inte upplevt problemen som lika stora!

Postad

Intressant diskussion att följa! Jag vill bara lägga till att jag tror att trådar som diskuterar saker så som vem som är bästa kapten eller vilken serie som är bäst kan vara en väg in till djupare diskussioner för många. Man börjar i dessa och sedan vill man diskutera vidare och hamnar då kanske i mer filosofiska spörsmål. Då är det ju dumt att stänga själva inkörsporten till forumet om man ser saken så. Bara en fundering. J.

Postad

Angående djupa diskusioner. Det är på många sätt givande och trevligt att ha dessa diskusioner, och jag har deltagit i min beskärda del och kommer fortsätta göra så. Dock fins det ett språk och text i dessa diskusioner som många gånger kan vara lite svårt att hänga med i. Blir ofta lite för akademiskt. Jag ser inte det som ett direct problem, men om forumet endast skulle bestå av dessa trådar skulle vi få ett allvarligt problem.

Vi får aldrig glömma att flera av medlemmarna är i tidiga tonåren. Skulle vi skippa omröstningar, skulle vi endast koncentrera forumet på "djupa" trådar, kommer många av dessa medlemmar snart känna sig utanför. Och nya unga Star Trek-euntiaster skulle blir färre. Det vore tråkigt för forumet som helhet. Vi skulle förlora den mångfald vi har och forumet skulle otvivelaktigt krympa. Det skulle inte vara den knutpunkt för alla som gillar Star Trek, och forumet skulle inte vara en mötesplats för gammla och nya ST-fan. Det skulle bli en plats för inpiskade akademier som gillar ST

Själv är jag heller inte alltid så intreserad av djuplodande diskusioner. Ibland är man för trött, ibland vill man bara snacka om de enklaste triviala saker. Det är också en del av ST. Huvudsaken är att det fins möjlighet till båda delarna. Detta främjar ett forum som är rikare och bredare på alla fronter.

Postad

Som jag har nämnt tidigare(i sida 3 av denna tråd) så är det inte så kul för oss "ungdomar" att höra att det är vi som till stor del skulle vara "problemet". Självklart har vi inte samma ordförråd som en vuxen men vi har nog bra mycket större än många vuxna tror. Vi klarar ju iallafall att kolla på Star Trek som många vuxna inte klarar på grund av "technobabbel" etc. Så sluta prata om oss på detta sätt för vi är också människor och som ni säkert vet kan människor bli förolämpade.

En sak ni också skall ha i åtanke om oss ungdomar är att människor ofta förstår fler ord än vad de använder när de skriver och pratar. Så bara för att vi kanske inte använder en lika stor mångfald av ord när vi skriver betyder inte det att vi inte förstår texter med "krångligare" ord. Visst, Kai Dukats inledningstext i hans ämne "ST och den filosofiska basen till prognoser och kommunikation" var stundtals svår att ta in men jag tror inte att det bara är jag som tycker på detta sätt.

Sen börjar jag också undra på vart Schran och susdan74 egentligen vill komma, de har tillexempel inte deltagit i Kai Dukats "djupa" diskussion "ST och den filosofiska basen till prognoser och kommunikation". Så en fråga till er är vad ni egentligen vill ha? Starta gärna ett ämne var som är den typen av diskussion ni önskar så f??r ni se om alla verkligen är så ointresserade som ni påstår. Om ni inte startar upp något kan ni ju aldrig få som ni vill ;)

Själv tycker jag att forumet är ganska lagom balanserat för stunden men lite fler aktiva ämnen i "Teknologi och Filosofi" delen av forumet skulle inte vara fel. Då menar jag alltså mer diskussioner om teknologi och även lite fler "djupa" diskussioner.

Hoppas ni förstår var min ståndpunkt ligger i denna diskussion finns efter att ha läst detta inlägg.

Postad
Sen börjar jag också undra på vart Schran och susdan74 egentligen vill komma, de har tillexempel inte deltagit i Kai Dukats "djupa" diskussion "ST och den filosofiska basen till prognoser och kommunikation". Så en fråga till er är vad ni egentligen vill ha? Starta gärna ett ämne var som är den typen av diskussion ni önskar så får ni se om alla verkligen är så ointresserade som ni påstår. Om ni inte startar upp något kan ni ju aldrig få som ni vill ;)

Kanske därför det inte handlar om djupa ämnen utan revolution som Tom Hell var inne på ;)

Postad

Vart jag vill komma med det? Precis det du sa, att folk inte postar skräpinlägg för att få bättre rang.

Jag ska faktiskt erkänna att min första dag(eller första dagar) gjorde jag det själv. Men då hade jag inte läst forumdirektiven om att inte posta inlägg utan någon motivation. Så som sagt har jag lite "bevis" för att det händer.

Och om rangerna inte är så viktiga för dig så har du väl inget att oroa dig för?

Jag tycker inte att problemet med "posthunting" är särskilt utbrett här. Ofta handlar det, som du själv nämner, om nya medlemmar som missat att läsa igenom riktlinjerna. Visst händer det att även vi andra, jag själv inkluderad, ibland postar sådant som kan ses som skräpinlägg men jag tror ingen gör det för att stiga i rang. Dessutom brukar moderatorerna ta hand om det då det sker.

Personligen lägger jag inte så stor vikt vid antal inlägg eller rang mer än att det är lite smått intressant som statistik. Men som i fallet med omröstningarna ser jag ingen anledning att ta bort det. Vinsten, om någon, känns obetydlig.

Postad

Jag tänkte länge och väl på om och hur jag skulle fortsätta diskussionen i den här tråden som väsentligen spårat ur och börjat handla om person snarare än sak, med benäget bistånd av Aike och andra. Jag förstår fortfarande inte varför jag och andra som diskuterat vad vi upplever som problem med det här forumet har gjort för att få så mycket ovett, och varför vi verkar upplevas som ett hot mot ett slags inbillat tillstånd av jämvikt som den aktiva minoriteten med näbbar och klor vill upprätthålla. I min enfald trodde jag att det fanns en öppenhet och vilja till mångfald på det här forumet och vi var mer än fanboys som skriver för att imponera på varandra. Men helt klart är att den vilja till mångfald i harmoni som är kärnan i ST inte återspeglas på det här forumet.

Så istället för att fortsätta att ödsla energi på ovett och trivilateter så lämnar jag forumet omedelbart och på obestämd tid. Jag hör inte hemma på forumet, vilket understrukits med frenesi av Aike och andra. Så, varsågod, lekplatsen är eran igen.

Postad (redigerade)

Jag har då verkligen inte upplevt några personangrepp här! Bara mothugg, som sej bör i en diskussion med motstridiga åsikter! Diskussionen har möjligen på något ställe varit lite het men helt inom ramarna för vad en rejäl diskussion bör hållas!

OCH- klarar man inte av sakliga mothugg så bör man ej ge sej in i en diskussion! Det känns som att det utkristalliserar sej olika verklighetsuppfattningar här på två punkter:

1. Behovet av mer seriösa diskussioner och eventuellt styrande dit därhän.

2. Existensen av personangrepp i denna diskussion.

Jag tycker att det är en betydande majoritet som tycker att balansen vad gäller det oseriösa och seriösa, är god redan nu.

Tag i beaktande att man i slutändan ej kan tillfredställa ALLA! (självklart ska man få ta upp saker man ej är nöjd med och diskutera dessa men-) Man får nog vara nöjd om 80% av medlemmarna är helt nöjda!

Jag vidhåller att denna tråd nu bara uppvisar ett upprepat utbytande av samma åskiter och nu på slutet en, enligt mej, ensidig pajkastning. Visst, det är frestande att ge svar på tal och understryka sin åsikt ytterligare men det kanske är gjort tillräckligt mycket nu?

Please- avrunda och stäng denna tråd. Ärligt talat tycker ni att vi kommer så mycket längre här...? :blink:

Redigerad av michael ricochet
Postad

Jag instämmer med föregående talare. Jag uppfattar inte att det varit personangrepp, men en lite väl het diskussion där det kanske inte funnits utrymme för en samsyn mellan de yttersta åsikterna. Jag bedömer att denna diskussion därmed har uppfyllt sitt ursprungliga syfte (att diskutera postning och omröstningar) och att diskussionen kan stängas.

Någon däremot?

Postad (redigerade)
Jag tänkte länge och väl på om och hur jag skulle fortsätta diskussionen i den här tråden som väsentligen spårat ur och börjat handla om person snarare än sak, med benäget bistånd av Aike och andra. Jag förstår fortfarande inte varför jag och andra som diskuterat vad vi upplever som problem med det här forumet har gjort för att få s?? mycket ovett, och varför vi verkar upplevas som ett hot mot ett slags inbillat tillstånd av jämvikt som den aktiva minoriteten med näbbar och klor vill upprätthålla.

Tar man upp en diskussion om något får man också vara beredd på motargument. Var du finner detta ovett förstår jag inte. Kanske en och annan mindre smidig kommentar har fällts men det har skett från båda håll. Det som genomgående har sagts är att om man vill ha djupare diskussioner måste man arbeta för det. Det går inte att skapa genom förbud mot enklare diton eller på något annat konstlat sätt.

I min enfald trodde jag att det fanns en öppenhet och vilja till mångfald på det här forumet och vi var mer än fanboys som skriver för att imponera på varandra. Men helt klart är att den vilja till mångfald i harmoni som är kärnan i ST inte återspeglas på det här forumet.

Som jag ser det är det just m??ngfalden som påpekats gång på gång. För att uppnå den behövs både simpla och djupgående diskussioner. Jag har inte sett att någon har sagt något annat.

Så istället för att fortsätta att ödsla energi på ovett och trivilateter så lämnar jag forumet omedelbart och på obestämd tid. Jag hör inte hemma på forumet, vilket understrukits med frenesi av Aike och andra. Så, varsågod, lekplatsen är eran igen.

Det är givetvis ditt beslut men jag tycker det är synd att du lämnar forumet pga en av de mer engagerade diskussionerna forumet har haft på ett tag. Att kalla det för lekplats är dock onödigt.

Tillägg: Ser att fler anser att denna tråd har kommit så långt den kan. Jag röstar också för att den stängs.

Redigerad av Expendable Ensign
Postad (redigerade)

Jag tycker också den här diskussionen kan stängas. Den har blivit som en eld och som vi alla vet är det lättare att tända en än att släcka den.

Sedan upplever jag inte den på något vis som ett konstruktivt eller konkret sätt att förbättra, utan som en reaktion och kritik på ett visst läge som rådde under en kort tid.

Det luktar dessutom snobbism och vilja att vara moderator snarare än att diskutera Star Trek ur olika perspektiv.

Därför det finns definitivt flera djupa diskussioner igång just nu.

De jag har startat om att Star Trek och Star Wars blir mer likt samt vad du skulle göra annorlunda om du skapade Voyager. Eller Kai Dukats filosofiduskussion eller Commander Michels om högtider är alla exempel på ämnen som kan diskuteras ur djupare perspektiv. Jag kan inte heller se att flera av de senaste omröstningarna om den nya filmen är annat än rätt både i tid och i sin frågeställning.

Jag tycker också att nästa diskussion som startas för att förbättra forumet borde utgå från en kontruktiv attitityd.

Redigerad av Aike
Postad

Jag håller med till fullo, på senare tid har flera "djupare" diskussioner vart upp på tavlan.

Och som jag redan har sagt kan den här tråden stängas inom en snar framtid.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...