Gå till innehåll

Vad tycker du?  

64 medlemmar har röstat

1. 1.

• Utmärkt
      18
    • Mycket bra
      22
    • Bra
      11
    • Godkänd
      6
    • Usel
      7

Rekommenderade inlägg

• Svar 168
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Vad gäller de skakiga kamerorna och ljusglimtarna i kameran osv så har jag inget emot detta, det är ganska likt vad som gjordes i Firefly och Serenity, och som en rent stilistisk poäng så gillar jag det. Det är inte vad som klassiskt har gjorts i ST, men man måste anpassa sig lite till tiderna. Alla ST-serier har kameratekniker som daterar dem på det sättet, i TOS har man t.ex. de klassiska närbilderna och långsamma klippningen som var typisk för den tiden.

Postad
Vad gäller de skakiga kamerorna och ljusglimtarna i kameran osv så har jag inget emot detta, det är ganska likt vad som gjordes i Firefly och Serenity, och som en rent stilistisk poäng så gillar jag det. Det är inte vad som klassiskt har gjorts i ST, men man måste anpassa sig lite till tiderna.

Problemet var lite att Berman inte gjorde det. Han hittade en form för hur Star Trek skulle se ut och ändrade lite på det. Det funkar bra, men blev till sist gammalt och ointressant för många. Särskilt om man är uppvuxen med snygga tv-spel och realityshower.

Postad
Jag kan hålla med om mycket som sägs, filmen är inte så trekkig. Men faktum är att alla filmerna vänder sig till en större publik så man kan inte riktigt jämföra filmerna med serierna. Man får se de från olika vinklar helt enkelt!

Star Trek-filmerna (och serierna) speglar ju mycket tidsandan också. TNG gjordes när det rådde stor optimism. Det är inte riktigt samma sak nu. Jag tror att en serie i stil med TNG inte skulle gå hem idag just pga det.

Postad
Hur är det med Unkas & Expendable Ensign? Har ni sett filmen än? Vet att Expendable Ensign funderade över att vänta på DVD'n men Unkas hade ju planer att se den. Skulle vara intressant att höra vad ni tyckte om den.

Jag har inte sett filmen ännu men efter att ha läst kommentarerna här så har jag faktiskt blivit lite mer sporrad att pallra mig iväg till den lokala biografen. Får återkomma med ett betyg om/när jag gjort det.

Postad (redigerade)

Ang. nya filmen! #SPOILER#

Det är uppenbart att att det är ett helt nytt Star Trek som man åsyftat att skapa. Det är mycket som skilljer sig.

Jag ogillar alltid i liknande filmer, och även denna, att allt ska vara så flashigt. Till och med menyerna är blippbloppiga rörande saker. För mig verkar det handla mer om att skaparna säger " titta på oss, se vad vi kan göra" änn att det verkligen bidrar till filmen. Samtidigt så ser stora delar av Enterprise ut som någon gammal rörfabrik från 60-talet. Kanske är det ett försök att återknyta till gammal TOS, men det funkar inte, definitivt inte när man sedan kommer upp på bryggan som är ett kliniskt labb som verkar vara inspirerat av skeppen De Gamla (The Ancients) har i Stargate. Dock kan man förklara mycket med att det faktiskt är menat att vara en helt alternativ tidslinje. Allt i tekniken ser nytt ut och det fins prylar som inte fans på TOS tid. Man kan argumentera att det inte fans på grund av att vi inte hade den tekniken när de gjorde tv-serier på 60-talet, men 60-talet och TOS stil är vad man har att rätta sig efter, och då borde man kanske försökt göra det lite mer. Tyvärr domineras dock Hollywood mer av vad som kan göras och vad som ser tufft ut, än vad som ser bäst ut. Men nu kommer jag av ämnet.

Utfällbara svärd, transport-teknik som ser helt annorlunda ut, och även övergången till Wars-fart är ändrad. Jag skulle inte ha gillar det, men det funkar och jag ska berätta varför. Oavsett om man hade för avsikt att göra så eller inte, så är det ett ganska fiffigt sätta att markera skillnaderna mellan denna alternativa tidslinje, och de uppenbara små eller större skillnaderna som därför bör finnas.

Det är en nystart man har velat ha av ST och det har man fått med denna nya tidslinje. Nu kan Paramount utforska ST från början och skriva det på nytt, fast anorlunda och med dagens teknik. Vilket är vad de velat hela tiden(senaste 10 åren), när de försökt "starta om Star Trek". Jag är emot det, men paramount har nog lyckats i sin strävan, och kommer säkert att få med sig större delen av gammal fans och en del nya.

Bråket mellan Spock och Kirk...gäsp, nja inte ens det. Jag tittar på och är oengagerad. Det varken funkar eller inte funkar. Spock och Uhuras förhållande var en intresant twist som jag inte ogillade helt. Att skjuta ut Kirk till en isplanet däremot, nä det funkar inte. Kunde de inte hitta på något bättre sätt att involvera "gammle Spock". Och striden med djuren på den planeten?? Den ena varelsen såg bekant ut för oss som sett tidigare filmer. Den andra hade det nog tagit från någon av de senaste Star Wars filmerna. Och appropå SW så måste Spock (gamla Spock) varit där och lånat sitt skepp av dem. Var som tagit från Lukas filmer. Lamt tycker jag.

Så vad tycker jag om denna nya film i ST. Jag är inte så besviken som jag trodde, samtidigt som jag hade enormt låga förväntningar för att inte bli allt för besviken. Det faktum att det är en parrallel tidslinje räddar mycket för mig. Det är mycket mer Star Trek än jag trodde. Hade mer förväntat mig mer en Sci-Fi-rulle fullt av effekter, med namnet Star Trek.

Skådespelarna gjorde väll inte dåliga insattser. Det var förvånandsvärt dugliga. Inte i närheten av de riktiga skådespelarna bakom rollerna, men det var det väll ingen som förväntade sig heller. Gamla Spock är som han alltid varit, om änn äldre. Kirk...nja. Spock..han var vad han var. Scotty, Sulu, Tjekov ok. Den som som bäst klädde sin föregångares kläder tycker jag var Karl Urban. Han lyckade faktiskt fånga en del av den Bones jag gillar så mycket, men så är han en duktig skådespelare också. Han har nog tittat mycket på TOS när han förberede sig inför sin roll. Men skådespelarna får ett godkänt, och det är åter igen på grund av denna nya tidslinje, som jag känner så. Den räddar mycket. Fast jag tycker fortfarande att man borde fortsatt att gå framåt i Star Trek och inte bakåt.

Musiken är också ny. Visst känner man igen någon ton här och där, men i stort har de försökt att skapa något eget till denna filmen. Det är klassiskt, som sig bör i Star Trek, men tyvärr inget som sätter sig i huvudet. Det påminde mig dock om vissa toner i Star Ship Troopers.

Innan jag slutar måste jag påpeka ytterligare två saker. Ögonen på sköterskan i början av filmen. Helt kass. Såg så dataanimerat och löjligt ut. Inte var det focuserat heller. Sedan är jag urless på dessa kamerafolk som alltid verkar vara drabbade av eppilepsi när de ska filma. Hoppar och skakar så fruktansvärt att man inte ser något. Men det är väll tanken. när filmskaparna i Hollywood är för inkometenta för att göra bra action-cener. Man ser istället till att skaka på kameran så mycket att ingen kan se något.

Så är det Star Trek. Nej inte för mig, inte som jag vill ha det. Men jag kan dock ge ett ok för detta "Alternativa Star Trek".

Redigerad av Unkas
Postad

Kan inte säga att jag inte hade några direkta reaktioner på cenerna. Nimoy gör spock som han alltid har. Mycket bra. Det är inget nytt i Spock, han är det/den enda man riktigt känner igen. På sätt och vis trevlig att se honom i den rollen igen, men samtidigt är jag inte helt säker på att jag egentligen ville ha med honom i filmen. Om det nu är en omstart av Star Trek som Paramount vill göra, och bya ut alla skådespelarna, så borde han inte varit med i filmen, men det är väll delvis en flört till alla gammla ST-fans.

Lite intresant var det att Spocks förehavande hoss Romulans passar in i vad som hände i TNG.

Postad
Måste säga det att jag också är emot dessa "skakscener"! Nån´enstaka gång i en film med liknande mängd action, skulle man kunna ha det men som det är nu för tiden så sabbar det ju det hela! Man vill ju SE alla goa effekter och så!

Precis! Låt oss se vad som händer. Som det är nu ser man inget och då vet man att det är action :blink:

Vad av det jag skrev The Holy Three är det som du håller med om och vad håller du inte med om? Vad tyckte du själv om cenerna med Nimoy?

Postad
Kan inte säga att jag inte hade några direkta reaktioner på cenerna. Nimoy gör spock som han alltid har. Mycket bra. Det är inget nytt i Spock, han är det/den enda man riktigt känner igen. På sätt och vis trevlig att se honom i den rollen igen, men samtidigt är jag inte helt säker på att jag egentligen ville ha med honom i filmen. Om det nu är en omstart av Star Trek som Paramount vill göra, och bya ut alla skådespelarna, så borde han inte varit med i filmen, men det är väll delvis en flört till alla gammla ST-fans.

Lite intresant var det att Spocks förehavande hoss Romulans passar in i vad som hände i TNG.

Well, han var ju limmet som höll ihop filmen, så han var allt nödvändig. Dock kunde dom kanske skrivit ett manus där han inte behövde vara med. Vad jag tyckte om Nimoy's scener kan du se i min recension några sidor längre bak ;)

De sakerna jag håller med om är actionscenerna, till viss del. Det störde mig inte enormt men det kunde ha gjorts bättre. Skådisarna håller jag också med om, de flesta iaf, dom var helt om men ett nytt TOS-gäng är dom inte.

Postad

Var och såg filmen tidigare idag och tänkte skriva ner min första reaktion. Jag kommer inte avända några spoilerboxar då hela tråden är spoilervarnad och de flesta av er har säkert sett filmen minst en gång.

Till att börja med kan jag säga att jag var inte förbannad när jag lämnade biografen vilket alltid är ett gott tecken. Som film sett var det en rätt okej sci-fi action. Högt tempo och bra effekter rakt igenom. Tyvärr använde de sig av samma gräsliga filmningsteknik som verkar vara förhäxande i Hollywood nuförtiden, där kameran slängs till en rabiesmittad rottweiler som får ruska runt den bäst den vill. Resultatet blir att man inte ser ett jota av vad som händer. Jag förstår inte vitsen med att lägga miljontals kronor på specialeffekter när dessa sedan inte syns.

Designen på skeppen gav mig en blandad reaktion. Exteriören på Enterprise och flera av de andra Starfleetfarkosterna såg bra ut medan Neros skepp inte alls gav intrycket av att vara Romulanskt. Enterprises innandömme kändes som ett mycket underligt hopplock där bryggan, sickbay och korridorerna bestod av kliniskt vita ytor som jag tyckte skar sig rejält mot motorrummets skitighet. Varför skulle denna del se ut som en gammal rysk traktorfabrik om nu resten av skeppet var så fint? Den här fabrikslooken dök dessutom upp på fler ställen. Jag önskar att de hade varit lite mer konsekventa när de skapade sceneriet.

Skådespelarinsattserna var godkända. Varken mer eller mindre. De som stod ut mest var nog Pine och Urban. Quintos roll som Spock verkade lite påtvingad och inte alls lika naturlig som Nimoy. Visserligen har Nimoy många år bakom sig men detta gäller även jämfört med hans prestation i originalserien. Saldana och Cho som Uhura respektive Sulu hade inte mycket att jobba med men gjorde ändå bra ifrån sig. Trots detta kände jag dock aldrig att det var Kirk & Co jag såg på. Att de var tvugna att hålla på och driva med Chekov och än mer med Scotty var dessutom bara tråkigt och onödigt.

Handlingen fungerade och idén med en alternativ tidslinje var ett smart, om än lite fegt, sätt att göra ändringar i historien utan att bryta mot kanon. En av de brister jag reagerade på var supernovan som tydligen hotade att förstöra "hela galaxen" vilket var ett steg bort från Star Treks seriösa hållning till vetenskapen. Att Spock, en respekterad Starfleetofficer, skulle dumpa någon på en planet med hårt klimat och livsfarliga djur kändes också främmande. Förövrigt var hela sekvensen där Kirk blir jagad av dessa djur som hämtad ur George Lucas söndertrasade CGI-fantasi och hade kunnat lämnats på klippbordet vad mig behagar. Mötet med Spock den äldre verkade också malplacerat på något sätt och gav intryck av att han var med enbart för att få en legitim koppling till den tidigare Star Trek-världen. Nimoy gjorde dock det han skulle och gav filmen lite mer pondus.

Med allt detta i åtanke sätter jag betyget "godkänd". Filmen i sig gick att se. Den var bättre än Nemesis, som fortfarande är det absoluta bottenskrapet av alla Star Trek-filmer, men jag fick aldrig känslan av att det var just en Star Trek-film jag såg. Enda gången den kom i närheten var när Spock drog "Space, the final frontier"-talet och den gamla musiken spelades men då var ju filmen slut. Vid ett tillfälle var jag också nära att gå därifrån. Det var under biljakten. För det första kändes både bilen och musiken helt och hållet fel. Men värst av allt var ändå den vidriga produktplaceringen med Nokiatelefonen. Vad sjutton tänkte de på?!

Nåväl, detta är min uppfattning av filmen så här kort efteråt. Får se hur det känns när allt sjunkit in och jag bearbetat upplevelsen lite mer.

Postad

Haha, du får ursäkta Expendable Ensign, men jag skrattade till lite när jag såg det framför mig hur du halvstod upp och var beredd på att lämna salongen under bilfärden. Det är den scen jag gillar absolut minst i hela filmen jag med, produktplanceringen kändes fel och ungen kändes bara löjlig, vissa ungar ska hålla sig i skolan och låta vuxna ta hand om skådespelandet.

Vi verkar stå på samma sida vad gäller Chekov & Scotty. Kan inte förstå att vissa påstår att alla karaktärer i filmen är jättelika dom i originalserien (har inte läst det här) då det inte stämmer i fler fall än ett. Comic relief är helt ok att ha i en film, men att en hel karaktär endast har det som uppgift i en annars seriös film är inte ideellt enligt mig, denna film hade två stycken såna i Chekov & Scotty och det blir lite overkill.

Tack för läsningen!

Postad (redigerade)

Mycket intresant läsning Expendable Ensign.

"kameran slängs till en rabiesmittad rottweiler som får ruska runt den bäst den vill"

Vi är många som känner det samma.

"Varför skulle denna del se ut som en gammal rysk traktorfabrik om nu resten av skeppet var så fint"

Ha ha ha :lol:

Precis som dig känder inte heller jag att det var en Star Trek film jag såg. Det var inte den där kännslan i märgen som man borde få. Hadde de kallat filmen något annat skulle den troligen funka lika bra.

Redigerad av Unkas
Postad

Jag känner mer och mer nu när den har sjunkit in att denna film inte var riktig star trek faktiskt. Synd att man har slagit in på denna vägen med en alternativ tidslinje. Synd att man inte kan ändra sin röst ;)

Kommer att göra detta tillägg i min recension:

Som science fiction actionfilm får den 4/5

Som star trek film får den 3/5 MEN utan Nimoy hade den fått 2/5

Jag har skrivit om första delen av min recension samt sista meningen. Man var så glad att man fick se star trek att man blev lite förblindad av det. Men nu i efterhand så känns det inte som "min" star trek. Men att säga att star trek är död pga denna film är fel. Star trek lever alltid vidare i våra hjärtan, i fan-film, böcker och kanske kanske i andra filmer/serier än den som det har slagits in på nu. Men måste vara optimist ;) Och man får se denna film och dess eventuella fortsättning som en annan form av star trek...ingen favoritform men ändock. Om man ser på det hela som jag gör då.

Postad (redigerade)
Är jag den enda som faktiskt GILLADE kameratekniken?

Nej, jag gillade det. Det var en väl behövlig uppdatering och modernisering. Dessutom hade man rätt ofta konstiga kameravinklar i allmänhet i TOS Skakig kamera var också standard för slagsmålssekvensterna serien.

Angående Chekov och Scotty så var de ofta comic relief i serien och de tre sista filmerna. Chekovs fejkryska accent var alltid menad att få folk att skratta.

Uhura och Spock finns det hintar om i avsnitt som The Man Trap och Charlie X.

Manusförfattarna kan defintivt hitta stöd för det mesta eller tom allt i serien. Sedan kan man förstås tolka det olika. Men att de har skrivit filmen utan att titta noggrant på serien är osant.

Redigerad av Aike
Postad

Jag har läst igenom vad du skrev om filmen Unkas och ser att vi berör i stort sett samma punkter med liknande åsikter. Jag måste också hålla med om att det som räddar filmen är den alternativa tidslinjen. Tack vare den går det att ursäkta avvikelser som jag annars hade haft svårt att acceptera. Ju mer jag tänker tillbaka på filmen desto mer infinner sig en känsla av likgiltlighet. Jag är inte besviken men samtdigit inte överväldigad.

Haha, du får ursäkta Expendable Ensign, men jag skrattade till lite när jag såg det framför mig hur du halvstod upp och var beredd på att lämna salongen under bilfärden.

Inte långt ifrån sanningen faktiskt. :)

Vi verkar stå på samma sida vad gäller Chekov & Scotty. Kan inte förstå att vissa påstår att alla karaktärer i filmen är jättelika dom i originalserien (har inte läst det här) då det inte stämmer i fler fall än ett. Comic relief är helt ok att ha i en film, men att en hel karaktär endast har det som uppgift i en annars seriös film är inte ideellt enligt mig, denna film hade två stycken såna i Chekov & Scotty och det blir lite overkill.

Håller med dig i detta. Det är inte fel med lite comic relif om det levereras i lagom doser. Tidigare filmer och serier har för det mesta lyckats med detta just för att det inte gått överstyr. Här har man dedikerat två hela rollfigurer till att stå för humorn och det blir för mycket. Med tanke på vilka posteringar de har på skeppet så borde de få visa upp en betydligt mer seriös sida också.

Är jag den enda som faktiskt GILLADE kameratekniken?

Det finns säkert fler som uppskattar detta sätt att filma. Jag kan själv tycka att det kan fungera när det används vid rätt tillfälle. Men här, liksom i många andra filmer, nyttjas det konstant och jag får nästan känslan av att man försöker dölja brister i scenerna. Dessutom blir jag lätt åksjuk och detta flackandet i bilden kan ibland göra mig illamående.

Postad

Rätta mig om jag har fel men var inte Quark i ds9 en figur helt dedikerad till comic relief? Morn kan väl också sägas uppfylla den rollen och han snackar ju ännu mindre än den här pajasen som de har totat ihop Scotty med. Och vad säger att inte en chefsingenjör kan vara comic relief lika mycket som en doktor kan vara det (emh i voyager)? J.

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...