Aike Posted May 5, 2009 Report Share Posted May 5, 2009 (edited) Det är fem år sedan Enterprise lades ner. Sex år sedan Nemesis och arton år sedan den gamla TOS-besättningen seglade iväg i Star Trek 6. Men nu är väntan över -- Star Trek är tillbaka. Vad tyckte du? Mina åsikter finns här Edited May 6, 2009 by Commander Michels Uppdatering av länk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted May 5, 2009 Report Share Posted May 5, 2009 (edited) Din länk ser inte ut att fungera. Edit; Fast din tråd var visst inte så svår att hitta så :P Edited May 5, 2009 by Fmi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 5, 2009 Report Share Posted May 5, 2009 Vet ej, måste se filmen först Men jag hoppas att den är så bra som alla säger. Och så är det extra stor spoilervarning på den här tråden och är det extra känsligt placera alltid diskussionen i spoilerbox tack! J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 5, 2009 Author Report Share Posted May 5, 2009 Din länk ser inte ut att fungera. Edit; Fast din tråd var visst inte så svår att hitta så :P Jag vet, men jag lyckas inte länka till den. Kanske någon forumledare kan fixa länken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted May 6, 2009 Report Share Posted May 6, 2009 Är det hit du vill komma Aike? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 6, 2009 Author Report Share Posted May 6, 2009 Är det hit du vill komma Aike? Nej, hit: http://www.startrekdb.se/forum/index.php?showtopic=4211 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted May 6, 2009 Report Share Posted May 6, 2009 Fixat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas1968 Posted May 8, 2009 Report Share Posted May 8, 2009 Filmen stämmer inte med händelserna i tidigare filmer. I denna film förstördes Vulcan. Hur stämmer detta med dom tidigare filmerna som utspelar sig längre fram i tiden. Där fanns ju Vulcan kvar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 8, 2009 Author Report Share Posted May 8, 2009 Filmen stämmer inte med händelserna i tidigare filmer. I denna film förstördes Vulcan. Hur stämmer detta med dom tidigare filmerna som utspelar sig längre fram i tiden. Där fanns ju Vulcan kvar? Har du sett filmen? I så fall klicka på spoilerboxen. Annars vänta och se den eftersom det förklaras där. De förklarar att filmen utspelar sig i en alternativ verklighet där rollfigurernas öden har ändrats pga Nero. Vulcan i den gamla tidslinjen finns kvar. Dock är Spock den äldre numera en del av den nya tidslinjen i filmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted May 8, 2009 Report Share Posted May 8, 2009 Jag har sett filmen nu och den var bra även om saker flöt ihop lite ibland. Eftersom jag funderade mycket på tidslinje saken under filmen(vilken jag tänkte starta en tråd om imorgon)var jag också lite borta ibland, jag tänker inte ge något slutgiltigt betyg förrän jag sett filmen igen men just nu lutar jag ut 3.5/5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 8, 2009 Report Share Posted May 8, 2009 Jag har precis sätt filmen och är väl fortfarande lite numbed över allt som hände. Det är en riktig bra film och alla som i överhuvudtaget kan tänka sig att se en star trek film bör se den omedelbums. Jag vill inte avslöja för mycket om handlingen men jag måste säga att jag gillar skurken Nero skarpt även om han gott kunde ha fått vara med ännu mer och vara en ännu tydligare antagonist jämtemot kirk så är han än av de vassaste skurkarna som star trek har mejslat fram. Det är ett mycket intressant star trek universum de har mejslat fram och det verkar mycket lovande för framtiden. Varning! Läs ej spoilern om du inte vill veta hur det slutar! Varning! Även om det är synd att Nero dog eftersom Kirk behöver en skurk som han. En klart sevärd film som får betyget 4/5 av mig mest för att jag hade lite svårt med det svängiga och röriga bsg fotot. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bruse Posted May 8, 2009 Report Share Posted May 8, 2009 (edited) BSG fotot? Ar det att det var reflexer och ljusbrytningar hela tiden överallt? Lite enerverande tyckte jag det blev vi längden. Är det en skådespelare bakom allt ljusflöde. tänkte jag ibland. 4 av fem från mig tack. Edited May 8, 2009 by bruse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted May 8, 2009 Report Share Posted May 8, 2009 Jag var mycket entusiastisk efter att ha sett filmen men då främst för att det var en häftig science fiction-film och att man äntligen fick lite ny star trek..man var så svulten på den fronten och glufsade glatt i sej det som serverades här Men nu när den har sjunkit in lite mer så blir utfallet så här för mej: Som science fiction actionfilm får den 4/5 Som star trek film får den 3/5 MEN utan Nimoy hade den fått 2/5 Alltså var det utan hans medverkan en icke godkänd star trek-film. Jag ser som sagt filmen som en varitant av star trek. Inte den varianten som jag skulle önska- Jag inte gillar inte att dom har slagit in på en alternativ tidslinje. Och jag vill att dom istället fortsäter efter Nemesis och det är inte nödvändigt att dom har med en massa av TNG-gänget men gärna nån´enstaka. Kirk spelades bra och jag skrattade till när det dök upp betoningar och ordval som jag direkt kunde härleda till orginal-Kirk.(skönt att man i alla fall fick en vindpust av TOS) Spock (Quinto) var godkänd men inget speciellt. MCoy var väldigt bra spelat och överträffades nog endast av orginal-Spock (Nimoy) Scotty var väl okej spelad men kändes långt ifrån orginalet och liknade ej orginal-Scotty ett dugg till utseende(Och varför kunde dom inte ha tagit Paul McGillion från Stargate Atlantis istället?!?!) Sulu var riktigt bra. Gillade fäktningen! Kändes nästan som den enda grejen som stack ut lite lite(fick ett par sekunders extra focus) i storyn. Uhura hmm jag godkänt men det var ju som någon annan sade här, inte så många repliker hon hade. Checkov ja det blev bara patetiskt med hans accent. Säkert en bra skådespelare men ej likt orginalet alls. Nero tyckte jag var en ganska flat skurk...okej men inte mer. Stack inte ut men var inte dålig. Filmen som sådant var väldigt bra ihopsnickrad om man ser till hantverket/det tekniska. Väldigt bra effekter och ljud. MEN detta med skakig filmning av effekter måste få ett slut så att man kan se effekterna ordentligt!! Jag gillade att dom hade med mycket orginalljud- t.ex skeppets phasers! Humorn fanns defenitivt med! Gillade käbblet, när en viss person satt med vissa grejer i snoken och den utvecklade varianten på flumride visades så garvade jag gott! Storyn tyckte jag var välgjord men alldeles för linjär och utan några egentliga överaskningar. Det enda som överaskade mej pyttelite var tidpunkten eller tillfället då orginal-Spock dök upp. Men som sagt..det var lite för rak story...den där lilla extra kryddan saknades även om det ej hade varit star trek. Jag tycker att det var nog bra att dom inte tog in ytterligare en från orginalserien. Det hade nog blivit för mättat på något vis. Däremot så skulle jag gärna se Shatner i en framtida film! Det fanns mycket att gotta sej i, i denna film i form av effekter och skämt samt Nimoys medverkan men star trek-känslan var alldeles för svag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 8, 2009 Author Report Share Posted May 8, 2009 Kom ihåg att rösta med. Jag tror att en del har missat det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skäggbiffen Posted May 8, 2009 Report Share Posted May 8, 2009 Är det bara jag eller är den här filmen måttligt "off" ? Ni som har sett den vet vad jag menar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted May 8, 2009 Report Share Posted May 8, 2009 Jag har sett den idag och hajar inte vad du menar med "off". Menar du tidslinjen, cannon eller annat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted May 8, 2009 Report Share Posted May 8, 2009 Då har man äntligen sett filmen, Jag skulle klassa den som bra/väldigt bra, måste låta den (och mängden öl jag konsumerat) smälta först innan jag går in mer på detalj. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted May 8, 2009 Report Share Posted May 8, 2009 Utan att gå in alltför djupt så får jag säga att jag är positivt överraskad, men å andra sidan så var jag inte alltför optimistiskt till att börja med. Jag var rädd att det skulle bara vara en space-action rulle. Även om de tendenserna också fanns så¨tyckte jag filmen var riktigt bra. Skådespelarprestationerna var genomgående bra, även om jag tycker att Scotty gjordes lite överdriven, även om jag faktiskt tyckte även det var skitkul, fast kanske inte i harmoni med TOS. Detsamma med Chekov, man överdrev hans accént till den grad att det kändes nästan som en parodi. Mycket snygga specialeffekter. Ett stort kudos till att detta är den första film där man verkligen får en känsla för skala i skeppet med stora öppna ytor så man verkligen förstår hur stort ett contitution-class skepp är. Spocks ögonbryn gjorde dock inte den där grejen, ni vet vad jag menar... :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 9, 2009 Author Report Share Posted May 9, 2009 Spocks ögonbryn gjorde dock inte den där grejen, ni vet vad jag menar... :blink: Om du menar att han höjde på dem så jo. Du får se filmen igen ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 9, 2009 Author Report Share Posted May 9, 2009 Då har man äntligen sett filmen, Jag skulle klassa den som bra/väldigt bra, måste låta den (och mängden öl jag konsumerat) smälta först innan jag går in mer på detalj. Ja, äntligen... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Picard Posted May 9, 2009 Report Share Posted May 9, 2009 För mig har Star Trek dött i och med denna filmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pela Posted May 9, 2009 Report Share Posted May 9, 2009 Jag tycker att filmen var riktigt bra. Fullt ös, många blinkningar till TOS, snygg lösning på hur man lyckas göra en uppdatering av 60-talsserien utan att bryta med originalet. Några ganger kanske det blev lite mycket action för min smak. Att skapa något nytt och samtidigt hålla bokstavstrogna fans är nog nästan lika svårt som Kobayashi Maru testet. Och lösningen är den samma, att fuska lite :-) Jag tycker att det var ett genidrag att låta berättelsen om det unga TOS-gänget utspela sig långt efter Nemesis och alla serierna (om man följer Spock den äldres tidslinje). Tidsresor och vad de kan ställa till är ju ett återkommande tema i Star Trek, så fansen borde kunna ta det till sig. I serierna brukar det ju alltid sluta med att man är tillbaks i den vanliga tiden och eventuella paralella världar kan man bara glömma bort. Att här låta Spock bli kvar i en annan tid där han möter sig själv som ung tycker jag var kul. Så nu finns det en ny fräsh tidslinje att se Enterprise flyga vidare i. Nästan som TOS, men utan grå plywooddatorer och papiermacheberg. Det var riktigt kul att gå på premiären i Göteborg. Slutsåld föreställning i största salongen. WCT var på plats och lottade ut prylar innan filmen började och berättade om föreningen. Så det blir kanske en del nya ansikten på treffen idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted May 9, 2009 Report Share Posted May 9, 2009 För mig har Star Trek dött i och med denna filmen. Motivera gärna varför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skäggbiffen Posted May 9, 2009 Report Share Posted May 9, 2009 Jag har sett den idag och hajar inte vad du menar med "off". Menar du tidslinjen, cannon eller annat? Tidslinjen såklart, nu kanske jag låter som en riktig rymdfascist men det kniper lite i en att Vulcan är trasigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Picard Posted May 9, 2009 Report Share Posted May 9, 2009 Motivera gärna varför. Det är inte längre Star Trek man ser utan en nerdumning av serien till förmån för ett biospektakel för den större publiken. En film som håller sig inom Hollywoodramen, d.v.s. bara yta och inget innehåll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts