Mr Trek Posted September 28, 2009 Report Share Posted September 28, 2009 Nu öppnar Mr Trek officiellt forumets idagtråd Här berättar vi om vi gjort nåt skoj (eller mindre skoj) idag i en ganska avslappnad stil och det kanske dyker upp någon diskussion, idag tänkte jag berätta om vad som hände med dagens svenskaprov: Vi skulle ha ett grammatikprov i svenska vilket vi hade fått veta för ganska länge sen, vår riktiga svenska/engelskalärare har varit sjukskriven typ hela terminen så vi har hft flera olika lärare så det har blivit gasnka rörigt och ingen vet typ vad den andra har gått igenom med oss. Vi hade iaf fått ett häfte med en massa grammatik i, men ingen visste vad i häftet vi skulle träna på, jag tränade iaf 20 mins (brukar räcka för proven :P ) på hela häftet så jag kunde allt ganska bra. Sen när vi ska ha provet så fattar 70% av klassen nada så vår lärarinna sätter de som vill göra provet (inkluderar mig) i ett alldeles för litet grupprum och går igenom provet med resten, jag gör iaf provet men sen så får jag veta att det var helt *****(självcensur) lönlöst eftersom det provet inte spelade nån roll eftersom alla skulle få göra ett nytt prov senare på dagen. Vi satt alltså ute en extra genomgång för att fundera själva, det hade vart gött att få veta att provet vi gjorde inte spelade nån roll då hade man självklart finslipat kunskaperna på genomgången istället. Vi blev alltså lite lurade kan man säga Det andra "riktiga" provet gick ganska gött ändå för mig, jag har lätt att lära mig osv., men nåra andra som satt med mig i grupprummet hade säkert tjänat på att vara på genomgången. Då kan man ju fråga sig om man verkligen bara "flyttar" ett prov så och dessutom lurar ett gäng elever, är det en bra lärarinsats?? Det tycker iaf inte jag... Fotnot: Jag vet att det säkert har smitit in lite dialekt på några ställen i min text men som sagt är det lite avslappnad stil här så man behöver inte vara helt grammatiskt korrekt ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 Jag var och hörde Christer Fuglesang berätta om sin rymdfärd igår vilket var kul. I dag har jag väl bara hunnit tänka några galna tankar om sagan om ringen. Måste kolla om ingen har tänkt likadant... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 Kul tråd Mr Trek Idag har jag hållit i en mattelektion på min praktikplats (VFU-Verksamhets Förlagd Utbildning). Jag har bara gått lite drygt en månad på lärarprogrammet på högskolan, så det har varit lite mjukstart då vi endast förväntas leda ett par lektioner och vara med som hjälp/observatör resten av tiden. Nåväl, nog om det! Jag höll i två mattekluringar (åk 9)- som de fick fundera på - om potenser resp pythagoras och area. Det är alltid svårt att sätta svårighetsnivån så att det bli lagom utmanande, men det blev ganska lagom och efter de funderat ett bra tag klarade de flesta uppgiften på en basnvå (den mer avancerade mekaniken är lite mer ogripbar). Sen får man som lärare förklara det fiffiga i att använda potenser i stället för att dubbla allt om och om igen , men nu har de iaf lärt sig mekaniken bakom på ett mer handgripligt sätt. Det blev väldigt lyckat och många fick den där aha-upplevelsen som man alltid är ute efter . Kanonkul Här följer en av mina kluringar för de som är lite sugna :P Du har ett rep, som du klipper i två delar, sedan klipper du halvorna itu, vartefter du klipper itu fjärdedelarna etc, hur många bitar har du efter att du gjort 10 omgångar med klipp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted September 29, 2009 Author Report Share Posted September 29, 2009 (edited) Kul tråd Mr Trek Men vi får hoppas att det kommer hit några icke-amiraler också, för många amiraler i Stjärnflottan verkar det som :P Du har ett rep, som du klipper i två delar, sedan klipper du halvorna itu, vartefter du klipper itu fjärdedelarna etc, hur många bitar har du efter att du gjort 10 omgångar med klipp? Efter att ha tänkt en kort stund (orkar inte mer, matte förpassas till skolan :P ) kommer jag fram till 1024, jag vet inte om det är rätt, men det var ett försök som fick en minut på sig, jag vet inte heller om jag fattade uppgiften rätt då jag kan komma på två tolkningar av den :P Edited September 29, 2009 by Mr Trek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 Efter att ha tänkt en kort stund (orkar inte mer, matte förpassas till skolan :P ) kommer jag fram till 1024, jag vet inte om det är rätt, men det var ett försök som fick en minut på sig, jag vet inte heller om jag fattade uppgiften rätt då jag kan komma på två tolkningar av den :P Helt rätt smidigaste sättet är såklart 2^10, givetvis går det att dubbla allt 10 gr också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 VFU:n är den klart bästa delen av lärarutbildningen. På mina sammanlagt dryga två månader VFU jag har haft de senaste 3 åren har jag lärt mig mer om att vara lärare än under hela den övriga utbildningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 (edited) Idag började jag jobba 06:45 och var hemma exakt 12 timmar senare. Då hade jag åkt bil i 3 timmar samt arbeta i 9 timmar. Nyss tog jag en dusch och innan det lagade jag och åt mat. Nu ska jag strax falla i koma...om jag kan hitta sängen.....Hjärnan är aningen seg.....Säng?? Är det det där med kuddar......zzzzZZZZ Edited September 29, 2009 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 Helt rätt smidigaste sättet är såklart 2^10, såklart går det att dubbla allt 10 gr också Jag kunde den \o/ --- Min dag i stora drag; 8-10 - Höll i mattelektion jag med 10-13 - Förbereda labb 13-16 - Labb 16-18 - Middag med brorsan på någon indisk resturang 18-21:45 - Förbereda labb 21:45-23 - Förbereda morgondagens lektion (så lång tid brukar det ju inte ta, men morgondagens lektion är lite svårare än normalt) Skönt att ha lite fritid nu en timme innan man ska sova .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted September 30, 2009 Report Share Posted September 30, 2009 Käkat en fet kebabpizza och kollat på ett par filmed med en kompis. Lyckad dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted September 30, 2009 Report Share Posted September 30, 2009 Kom nyligen hem från jobbet, har jobbat natt, 22-06. Har haft några rätt så lugna arbetspass då vi färgar om glaset från vitt till brunt där jag jobbar på glasbruket, vilket gör att glasmaskinerna som producerar flaskorna och burkarna har stått still. I natt så går antagligen allt igen. Håller tummarna för att maskinerna inte går allt för dåligt. Inte bra när vissa av maskinerna vi använder för att paketera glaset får stå still flera månader när dom inte används. Ska snart lägga mig och sova åtminstone till kl 15. Jobbar en natt till och är sen ledig i 6 dagar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted September 30, 2009 Author Report Share Posted September 30, 2009 Jobbar en natt till och är sen ledig i 6 dagar Gött! Låter som att de flesta har det ganska bra just nu Jag kom just hem från idrottslektionen i skolan, vår vanliga gympa och mattelärare har en praktikant med sig som gör sin sista praktik, hon får sköta lektionen till stor del och testar lite saker med oss medans vår vanliga lärare... ja, han sitter och latar sig(klokt av honom att se till att få en praktikant) Nu ska jag duscha Jag tror att jag ska se lite DS9 när resten av familjen kommer hem (fast mamma är i Södertälje så hon missar avsnittet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted October 5, 2009 Report Share Posted October 5, 2009 Dagens största händelse för mig är jag hittat tillbaka till forumet efter en tids uppehåll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 5, 2009 Report Share Posted October 5, 2009 Dagens höjdpunkt var att jag såg på Kenny Begins. Den var verkkligen underhållande genom att de verkligen satsade benhårt på att det hela skulle se hur töntigt ut som helst! Klart sevärd! J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted October 6, 2009 Author Report Share Posted October 6, 2009 Idag var det en ganska underhållande dag i skolan, men lite på fel sätt. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted October 6, 2009 Report Share Posted October 6, 2009 Idag ska jag slappa lite, spela lite Third Age: Total War (en mod till Medieval 2: Total War, där de gjort om hela spelet från medeltiden till midgård strax innan böckerna utspelas) och sen se Sagan om de två Tornen. Såg Härskarringen igår, och tänker se Konungens Återkomst imorgon. Sen så ska jag plugga lite, läsa om den psykiatriska tvångsvårdens historia i förberedelse för min C-uppsats i historia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted October 6, 2009 Report Share Posted October 6, 2009 Vore det inte bättre att välja star trek som historie ämne... Eller vänta förresten... J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted October 7, 2009 Author Report Share Posted October 7, 2009 Idag hade vi en katastrofgympalektion med en praktikant! Nu måste jag duscha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted October 7, 2009 Report Share Posted October 7, 2009 Den här arbetsdagen började med ett telefonsamtal från en tvär och omedgörlig kund så humöret har inte varit på topp precis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted October 7, 2009 Report Share Posted October 7, 2009 Idag har jag haft mitt första vikariat =), fick hoppa in åt min handläggare på praktiken eftersom hon blev sjuk idag. Kanonkul, mina elever är så härliga, de gjorde min dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted October 7, 2009 Report Share Posted October 7, 2009 Testade DNs nutidsorientering för högstadiet. Det var lätt förutom de två sportfrågona som var omöjliga. Sport är inte nyheter, det är en hobby. Trots det får sporten mer TVtid än riktiga nyheter. Mycket märkligt. Men iaf, 33/35 poäng för mig. Trots allt har jag ett supporterplagg för ett lag, nämligen en Ninerskeps Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted October 7, 2009 Author Report Share Posted October 7, 2009 (edited) De frågorna hade vi i skolan. Man ska tydligen kunna vinna "fina" priser^ EDIT: Fast vi fick inga svarsalternativ när vi gjorde testet vilket man får på webben :P Edited October 7, 2009 by Mr Trek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted October 7, 2009 Report Share Posted October 7, 2009 Som sagt, frågorna var lätta förutom sportfrågorna. De flesta som kollar på/läser/bryr sig om nyheter kan klara alla frågor utan svarsalternativ. Nån som uppmärksammade fåren i pizzerians källare där de ska bereda grönsaker mm? Yikes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted October 7, 2009 Author Report Share Posted October 7, 2009 Fast en del var riktiga Stockholmsfrågor, inte särskilt rättvist eftersom tävlingen går i hela landet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted October 7, 2009 Report Share Posted October 7, 2009 Hm, det testet jag tog var det inte en enda Stockholmsfråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted October 8, 2009 Author Report Share Posted October 8, 2009 Bara för att du bor i stockholm, vad sägs om frågan om en seriefigur som hittas i DN? Var är det flest som läser DN? Stockholm. Ingen i vår klass hade DN, här har man GP! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts