Jump to content
Sign in to follow this  
Mr Trek

Idag

Recommended Posts

Såg fantomen i maj, och ja Sofia Escobar var riktigt bra som Christine. Passade du på att titta in i Planet Hollywood ett par kvarter bort?

Hade jag haft råd så hade jag gärna sett Jöback som fantomen, antingen kombinerad med Lejonkungen eller Wicked.

Och till alla er som gillar rock and roll: De tre musketörerna på stockholms stadsteater är riktigt, riktigt bra. J.

Var på födelsedagskalas med scifi-tema idag. Vi fick gå på skattjakt med något primitiva men uppenbarligen användbara tricorders för att leta efter dilithium och eftersom vi alla hittade dilithium måste de ha fungerat. Konstigt nog kunde man öppna kristallen och där i fanns hembakade chocolate chip cookies. Vi fick även använda kraften genom att vifta med ett lasersvärd och vips dök det upp en Star Wars godispåse. Klart trevligt och annorlunda kalas. Tyvärr tyckte de yngre att det var något pinsamt och flydde fält. LOL!

Igår tog jag hand om en bedårande hittekatt - en stackars utsvulten kattunge, hane ca 12-14 veckor gammal - som enl uppgift strukit runt i kvarteret (S Huskvarna) några dagar. Tills vidare har han fått namnet Sisko :). Ett underbart litet liv, rumsren snäll och rar som kattungar ska vara... Hoppas någon hör av sig och vill ha tillbaka honom.

304925_3659276449712_701497515_n.jpg

Missen hade gärna fått stanna hos mig om det inte vore för att jag redan har tre vildbasar varav en blir jättesur på "inkräktare" - hon tål knappt det senaste tillskottet (som kom till oss för tre år sedan) så vill inte utsätta henne för en till "busunge". Men självklart har vi inte lämnat honom vind för vår utan han får bo hos mina föräldrar tills vidare. Jag hoppas verkligen att han inte är en s.k. sommarkatt, jag kan inte förstå att människor är så grymma att de kan lämna en sån liten plutt åt sitt öde, för kattungar i den åldern är sårbara och stryker med om ingen tar hand om dem. Annars misstänker jag att min mor och far inte har något emot den lille parveln - han är en riktig charmör :wub: . I annat fall blir det nog inte svårt att hitta någon annan han kan charma :).

Tack :rodna: . Han man haft/har katt/djur själv är det svårt att gå förbi och göra ingenting när man hittar sådana små sötisar i nöd. Det brukar värma mitt hjärta när jag hör sådana historier samtidigt som man känner förtvivlan och sorg över människors grymhet. Jag har vänner som också förbarmat sig över småkatter. En av dem hittade en kattunge i en papperskorg med lock... Helt ofattbart! :arg: :(. Men oftast finns det någon som ställer upp och det är fantastiskt vad små djur kan förbrödra. När vi "hittade" Sisko stod två män i 40-årsåldern och diskuterade hur de skulle göra för att ta hand om honom och de bad oss om råd, de gav oss t.o.m. en hundralapp (de insisterade) för att vi tog hand om honom, trots att det inte var deras katt. Sådant värmer.

Vad tråkigt att din katt blev sjuk, vi har också varit i en liknande situation och det är fruktansvärt sorgligt. Men man kan alltid finna en ny kattkompis :) eller två... eller tre ;)

Edit:

Nu har kissens matte hört av sig. Hon verkade glad och tacksam :). Skönt att veta att han varit saknad och har ett hem. Fantastiskt hur snabbt man nåt ut till folk via internet, 24 timmar och 8 e-annonser senare har kissens matte hittats :)

Edited by Commander Michels
Ny info

Det finns inte lika mycket Star Trek-relaterat i New York som i Kalifornien. Men här är i alla fall ett tips.

Besök NBC, som sände originalserien på 60-talet.

De har sitt huvudkontor mitt på Manhattan och ger guidade turer. (Ok, de gjorde det i alla fall när jag var där 1996, men det borde vara detsamma).

Det var hit alla brev för att rädda Star Trek kom.

Nu var det inte jättemycket Star Trek på rundturen (minns att det bara dök upp i en film om de serier kanalen har sänt). Men det är ändå ett intressant turistmål, då man får se tevestudior, hur program produceras samt får kika in i Saturday Night Lives studio. Säkerligen är det också något de flesta svenskar som besöker NY missar.

Annars kan jag rekommendera ett besök på hangarfartyget Intrepred som ligger vid Manhattan. Här får man möjlighet att besöka ett hangarfartyg som var aktivt i andra världskriget.

Beroende på hur mycket tid du har och om du har varit här förut tycker jag att du skall passa på att se saker som ligger utanför de vanliga turiststråken. T ex åka upp till Harlem eller the Bronx för att se väldiga skillnader i socioekonomisk status mellan olika delar av New York. Eller ta dig ut på Queens eller Brooklyn, vilket jag själv aldrig gjort.