Gå till innehåll

Idag


Mr Trek

Rekommenderade inlägg

Oj, kul! På vilken typ av ställe? Själv har jag påbörjat min 4:e praktikperiod idag; på ett gymnasium :D

Jag är på Andréassons Musik, en instrumentaffär i centrala Göteborg.

Idag har man putsat gitarrer, putsat gitarrer, putsat ännu fler gitarrer, prismärkt varor och burit på kartonger med varor som levererades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 445
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Jag läste lite i början av tråden att det verkar som att det är fler som är inne på lärarbanan (om jag förstod det rätt).

Själv pluggar jag till biolog för tillfället men har ändå haft lite erfarenhet av att vara lärare.

Hösten direkt efter att jag tagit studenten från samhällsvetenskapliga programmet så läste jag ett tekniskt basår,

när det sedan var gjort så sommarjobbade jag som laborant på ett pappersbruk där jag sedan fick en projektanställning

som gick ut vid nyår. Veckan efter att jag slutade på pappersbruket fick jag helt random ett samtal från min gamla

gymnasieskola som undrade om jag ville komma dit och vara lärarvikarie i Spanska.

Jag hade väl under min studietid sagt till min spanskalärare (som gick i pension i samband med min student) att jag

gärna skulle vilja testa på läraryrket och när hennes kollega råkat ut för en olycka och blivit sjukskriven så hade

hon tipsat rektorerna om mig.

Jag tänkte "En sån här chans får man ju inte varje dag." och tackade ja och var således lärarvikare i Spanska hela

första kvartalet för de steg i Spanska som jag själv läst (steg 1-3) och det var riktigt givande faktiskt.

1:orna som gick sam med inriktning språk var bara några stycken men riktigt duktiga och ambitiösa och ganska självgående

när man gav dem uppgifter, 2:orna var däremot naturare som tvingades läsa ett extra språk och de struntade rent ut sagt i

om de fick IG eller inte och hade ingen motivation (de kunde mer än de trodde, men man fick ju anpassa undervisningen rejält)

och 3:orna var nästan på samma nivå som mig, men eftersom att jag läst samma steg för bara nåt år sedan så var allt i ganska

färskt minne och vi gick snabbt fram (parallellklassen hamnade efter oss vilket innebar att vi fick tid över att titta på

lite film och köra lite gloslekar m.m.)

Men just att se hur klassdynamiken skiljer sig liksom elevernas ambitioner, gav mig också

en tankeställare om hur individuellt man måste försöka forma utbildningarna för att passa eleverna men samtidigt få med

allt ifrån kursplanerna så att de i slutändan ska vara på samma nivå som andra om de fortsätter plugga.

Det var i alla fall riktigt intressant och eftersom att jag själv nyss varit elev där så kunde jag nog lättare sätta mig in

i deras situation om hur de kände inför skolan och att det var viktigt att föra en dialog med eleverna om hur de ville lägga

upp lektionerna och inlärningen för att passa just dem. Och när de själv får välja hur de vill ha förhör m.m. så kändes det

som att de tog ett helt nytt ansvar inför uppgifterna än om man som lärare helt själv bestämmer hur man ska lägga upp sin

undervisning.

Bara för att jag drog upp det nu när jag läste i tråden så blev jag sugen på att testa på det igen.

Ursäkta mitt långa självcentrerade inlägg! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja läraryrket är otroligt givande och roligt! Det var kul att läsa om dina erfarenheter Fo0+. Jag slog in på lärarbanan efter en hel del velande, ett riktigt kasst jobb gjorde att jag äntligen gjorde slag i saken, sökte till högskolan och fick det stora nöjet att säga upp mig själv. Det har jag aldrig ångrat! Även om jag inte hunnit vara ute i verksamheten mer än mina praktikperioder på någon månad i stöten har jag ändå redan fått många trevliga minnen som man kan le åt länge i efterhand. Läraryrket kan jag definitivt rekommendera för den som är intresserad.

Idag höll jag min första lektion i matte på en gymnasieskola, jag har bara haft praktik på högstadium tidigare. Jag hade kursstart i Matte B och kommer undervisa dem i algebra/funktionslära i fyra veckor. Det är en liten klass med väldigt fin stämning och duktiga elever. De lär sig otroligt fort och är hur härliga som helst. Kanonkul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant höra om vad ni andra studerar :) Jag studerar själv Informatik och Medie- & kommunikationsvetenskap. Peppad inför att skriva min magisteruppsats i informatik i vår :)

Mod: I och för sig intressant att höra om men dessvärre ett ämne som faller utanför denna tråd. Ni får jättegärna skapa en annan tråd för detta ämne om ni vill. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mod: I och för sig intressant att höra om men dessvärre ett ämne som faller utanför denna tråd. Ni får jättegärna skapa en annan tråd för detta ämne om ni vill. J.

Fast i och för sig så var denna tråden tänkt som väldigt fritt :) :P Fast det kanske kan gynna detta ämne om det delas från den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läraryrket är helt klart mycket givande. Undervisade från och till i matte på högskolan medan jag pluggade. Finns inte mycket som är så tillfredsställande som känslan av att ha hjälpt någon förstå något den tyckte var svårt. Ögonblicket när man ser ljuset gå upp för personen är guld värt :)

Själv har jag inte gjort så mycket idag. Åkte till Stockholm för ett möte, åkte hem igen, jobbade lite till, och sen vet jag inte vart tiden tagit vägen. Mötet var iallafall produktivt då vi faktiskt kom fram till lösningar på några grejjer som varit problematiska, så överlag en inte alls dum dag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
  • 10 månader senare...

Kanske inget som hänt så mycket idag, men i lördags hade jag en liten träff med några Star Trekkompisar. Vi var 6 st totalt. Vi började med middag och delade sedan upp oss i två lag för att spela Star Trek Scene It, ett mycket bra Star Trek triviaspel. Därefter kollade vi på "The Inner Light" på bluray. Sedan var det dags för "Who wants to be a Millionaire - Star Trek edition", där vi med sammanlagd kunskap lyckades bli millionärer på tredje försöket. Trots att vi hade både Starbars och Dukat (perfekta scifi/trekgodiset) var det vissa som ville gå till ICA i alla fall. Två av gästerna hade lång väg hem och bestämde sig för att avvika. När vi kom tillbaka spelade vi ytterligare en omgång av Star Trek Scene It, nu med 3 spelare. Vii avsluteade sammankomsten med att kolla på "The Thing" från 1982 på bluray. Det är en riktigt bra scifi/horror som verkligen rekommenderas. Förra gången vi träffades hos mig såg vi originalfilmen "The Thing from another World" från 1951, som även den är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag översatte nyligen en text av en arab (jag jobbar som frilansöversättare) som var riktigt sur på en svensk tjej. Ganska dråplig text, men ändå ganska kul på något sätt. Jag var tvungen att mildra formuleringarna något. :)

Kulturkrockarna märktes tydligt (toleransnivån är inte stor hos vissa).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår var det vegetariska dagen hos oss och då lagade gårdagens kock Ratamba Stew, en bajoransk maträtt vilken förekom i avsnittet "For the Cause" (DS9). Receptet hittades i Star Trek Cookbook.

1 16-ounce package spinach linguini (vi använde färsk spenatfettuchini eftersom vi inte hittade linguini)

2 12-ounze packages of fresh mushrooms

3 red or green bell peppers

3 whole tomatoes

2 medium onions

6 cloves of garlic

3 tablespoons olive oil

2 tablespoons oregano

1 tablespoon dried parsley (vi använde fryst eftersom det var det vi hade hemma)

salt and pepper to taste

freshley grated Romano or Pecorino cheese to taste (vi tog Pecorino eftersom det var det enda som fanns i vår lokala ICA)

Det smakade rätt gott men jag skulle nog vilja utöka receptet med färsk habanero och kanske lite mer tomat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våflor, promenad, reklamation, fotosorterande, umgänge, klippning, rakning, läsning, arbete, grillning, försäljning, felsökning....dagen har varit fullspäckad. Synd att jag inte han med hälften på min lista.

Nästa helg kanske....My minde is delusional....

Dagen ska avslutas med Star Trek i alla fall.

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Inte idag, men denna veckan spenderades i London. Det var riktigt kul! En höjdpunkt JAF nog kommer gilla är att jag såg Peter Jöback som fantomen i Phantom of the Opera. Det var phantastic. Även om Sofia Escobar som spelade Christine kändes strået vassare, hon var otroligt bra, fast Jöback gjorde det också väldigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...