Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad

I dag har jag förundrats över de enorma mängder snö som kommit i natt. Och så har jag givetvis skottat mängder...behöver snart gå ut och skotta igen, för ännu snöar det kraftigt och blåser mycket. Tycker det är underbart med en riktig vinter.

Planen var egentlige att hällsa på en vänn 12 mil härifrån, men som det är nu skulle jag inte komma 50 meter med bilen. Bara att gilla läget och njuta av naturens krafter.

Någon annan som har fått gott om snö?

• Svar 445
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad (redigerade)

Man behöver väl ingen miniräknare för gymnasiematte väl. Formelsamling med tabeller räcker långt. Elever får en chock när de kommer till högskolor där man inte får använda annat än penna och sudd på mattetentorna. Jag har räknestuga här hemma och det förvånar mig att vissa gymnasieelever inte kan räkna med bråk eller kan de mest elementära räknelagarna eller ens alla räknesätten :o

Tyvärr görs många "moderna" matteböcker med räknedosespecifika uppgifter. Jag agerar också lite mattehjälp för en gymnasieelev och blir rätt förvånad över hur kassa många av uppgifterna är ... t.ex. andragradsekvationer med koefficienter som är omöjliga utan räknare. Ett annat exempel är på trigonometriuppgifter där de har vinklar som är helt skumma och som inte går att räkna med utan räknare.

Matte ska ju trots allt inte handla om att komma fram till svar utan snarare till att förstå samband och logik.

Dessutom dröjjer det väl inte många år nu innan barnen har fullgoda symbolhanterande handdatorer med sig till lektionerna (som de väl sitter och spelar spel på istället :D). Nee, bort med skärpet på lektionerna imho.

(Jag ska inte vara en hycklare ... givetvis använde jag också räknare på gymnasiematten nästan konstant av ren lathet helt enkelt eftersom jag kunde.)

Redigerad av Fmi
Postad

Man behöver väl ingen miniräknare för gymnasiematte väl. Formelsamling med tabeller räcker långt. Elever får en chock när de kommer till högskolor där man inte får använda annat än penna och sudd på mattetentorna. Jag har räknestuga här hemma och det förvånar mig att vissa gymnasieelever inte kan räkna med bråk eller kan de mest elementära räknelagarna eller ens alla räknesätten :o

Tyvärr görs många "moderna" matteböcker med räknedosespecifika uppgifter. Jag agerar också lite mattehjälp f??r en gymnasieelev och blir rätt förvånad över hur kassa många av uppgifterna är ... t.ex. andragradsekvationer med koefficienter som är omöjliga utan räknare. Ett annat exempel är på trigonometriuppgifter där de har vinklar som är helt skumma och som inte går att räkna med utan räknare.

Matte ska ju trots allt inte handla om att komma fram till svar utan snarare till att förstå samband och logik.

Dessutom dröjjer det väl inte många år nu innan barnen har fullgoda symbolhanterande handdatorer med sig till lektionerna (som de väl sitter och spelar spel på istället :D). Nee, bort med skärpet på lektionerna imho.

(Jag ska inte vara en hycklare ... givetvis använde jag också räknare på gymnasiematten nästan konstant av ren lathet helt enkelt eftersom jag kunde.)

Det är precis så som jag tycker. Gymnasiematte ska lära en att tänka på ett visst sätt. Den vanliga vardagsmatten bör man ha gått igenom tidigare. Men visst är det konstigt att gymnasieelever inte kan dividera. Här har jag fått lära ut "liggande stolen" och "trappan". Det är nog dax att göra om matteböcker så att man klarar sig utan grafräknare utan helt kan förlita sig på den fina formelsamlingen med tabeller.

Idag... har jag varit på 18-årskalas och handlat. Så har det blivit ett avsnitt av TOS "The Paradise Syndrome". Nu är huset fullt av folk som sitter och spelar TVspel eller kollar på OS så nu sitter jag här och kollar på MUSE, liveklipp på youtube.

Postad

Så härligt att läsa hur ni envetet kollar på TOS eller liknande fastän nästan tv:n är upptagen! Mysigt med så insnöade människor! Jag gör mitt på min front- skickar bilder på mms på min enterprise-öppnare, tjatar med alla stackare om STO- spelet och anknytningarna till TOS, TNG och DS9..snart kommer nån´o hämtar mej med en sådan där- krama mej själv jacka...ses vi där på "det speciella stället för psykiskt utmanade"? The Holy Three känner igen mej i alla fall så vi kan säga hej! ;) :w00t: Nu ska jag Testa viral matrix på alla stygga Orions!

Postad

Det är precis så som jag tycker. Gymnasiematte ska lära en att tänka på ett visst sätt. Den vanliga vardagsmatten bör man ha gått igenom tidigare. Men visst är det konstigt att gymnasieelever inte kan dividera. Här har jag fått lära ut "liggande stolen" och "trappan". Det är nog dax att göra om matteböcker så att man klarar sig utan grafräknare utan helt kan förlita sig på den fina formelsamlingen med tabeller.

Det är inte så konstigt att du har fått lära ut de sätten för division när man har bytt till en lättare och modernare sorts uppställning för division :P

Postad

Jag är totalt ointresserad av OS :P Har däremot en bättre hälft som sitter som klistrad framför dumburken så fort det är något idrottsarrangemang.

Har precis varit och handlat. Nu är det dax för nästa avsnitt av TOS, om jag får använda TVn.

Postad

Jag ryser fortfarande när jag tänker dubbeljakten igår (konstigt namn förresten). Måste ha något att göra med de där kattlika skiddräkterna, eller vad säger du, ro? ;) :P J.

Beror på att de byter skidor :P

Det var verkligen häftigt att se ja!

• 2 veckor senare...
Postad

Fin tårta. Hoppas den var lika god som den ser ut.

Jag var på stockholm trekkers videodag igår. Träffade JAF som irriterade sg enormt på mig för jag inte kan gilla Cats och de flesta andra musikaler. (Undantagen är The Nightmare before Chistmas , Tenacious D, Sweeny Todd och Spök.)

Självklart började jag med Trekfika, en kopp te med en Vulcan-fralla. Nu för tiden tar jag med mig egen kopp eftersom jag ogillar att dricka ur engångsplastmuggar. Tar även med mig egna tepåsar så jag får exakt det teet jag gillar. Hehe, väldigt petig. Egentligen fick jag idéen från Solange, som alltid har egen kopp och egna tepåsar.

Denna dag blev det mycket mingel. Kul att fler kommer fram och snackar med en. En medlem hade med sig egengjorda props, superfina. Mycket imponerande arbete.

Mirror Universe och möte stod på menyn, men det blev några justeringar eftersom fel dvdskivor hade råkat komma med, eftersom Farpoint Station egentligen skulle åkt till Kanarieöarna, men blev fast i Sverige pga kräksjuka i familjen. Hur som helst, trek som trek =) Det är alltid trevligt att kolla på avsnitt tilsammans.

Tyvärr gick inte lotteriet som jag ville riktigt. Vann en knapp med scifibokis logga på, som jag genast skänkte bort till en medlem som ville ha den. Jag köpte 2 st lotter.

Och så fick vi besök av vår yngsta trekker, han är 2 veckor gammal. en kompis hade köpt 3 st baby bodies (ett babyplagg som är en t-shirt och underbyxa i ett) och tryckt fast Star treklogos på dem. Så måste vi bara lära babyn Vulcan Salut också ;)

Postad

Mmmmm. Tar du beställningar? ;)

Det blev ingen tårta för min del idag, men dock ett tillägg till Mego-samlingen (ett skäl att fira egentligen). Hittade den saknade oöppnade Scotty idag på leksaksmässan i Helsingborg. Normalt brukar Star Trek lysa med sin frånvaru på denna mässa, men idag så fanns i alla fall precis vad jag sökte. Vi får väl se om man kan hitta något nytt fynd på scifi-mässan (missade Göteborg) 27-28/3 och figurmässan i Malmö 24-25/4.

Postad

Mmmmm. Tar du beställningar? ;)

Det blev ingen tårta för min del idag, men dock ett tillägg till Mego-samlingen (ett skäl att fira egentligen). Hittade den saknade oöppnade Scotty idag på leksaksmässan i Helsingborg. Normalt brukar Star Trek lysa med sin frånvaru på denna mässa, men idag så fanns i alla fall precis vad jag sökte. Vi får väl se om man kan hitta något nytt fynd på scifi-mässan (missade Göteborg) 27-28/3 och figurmässan i Malmö 24-25/4.

Vad fick du hosta upp för en sådan?

Postad

Ahhhhhhhhhhhhhhh! Jag som inte hittade en enda på Helsingborgsmässan. Vad fick du ge för figuren?

Den oöppnade Scotty kostade 500:- och en likaledes McCoy gick för 300:-. Säljaren hade haft dem i flera år till ett mycket högra pris (1200:- resp. 800:- tror jag det var), men nu ville han bara bli av med dem. Och det blev han. :D

Sedan var det en annan säljare som sålde alla 6 vanliga figurerna uppackade (Kirk, Spock, McCoy, Scotty, Uhura och Klingon) komplett i ett paket. Han ville ha 1800:- för hela paketet. Samma säljare hade ett "Inter-space communicator"-paket. Ganska kul grej som i praktiken består av två burkar med ett snöre emellan. Prislappen på den var 900:- . Skippade den då den redan finns i samlingen.

I övrigt så fanns inte mycket denna gången heller.

Postad

Hmmm, kanske är snubben som sålde figurerna på Tradera då? Han ville ha 1800 kr för dom 6 figurerna men fick dom aldrig sålda.

Varför var McCoy så mycket billigare än Scotty, sämre skick på förpackningen?

Scotty är den svåraste av de 6 att få tag på oöppnad.

Postad (redigerade)

I dag eller i inatt sitter jag på jobbet som är ovanligt lugnt då jag kan hänga här. Fast det skulle jag nog inte säga, för nu slår jag vad om att alla gamlingar börja larma.

Redigerad av T'Pol

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...