Jump to content

Klassisk Science Fiction

mumle

Recommended Posts

The Day Earth Stod Still / Mannen Från Mars (1951)

Visas på TV4 på Lördag (5/4) kl. 23:45!

Som nämts förut, en riktig klassiker från den gamla goda tiden när man inte kunde dränka ett dåligt manus i massa dyra effekter.

Ni som har DN kan läsa lite mer info om filmen i Tisdagens TV-bilaga. I den kunde man också för övrigt läsa för några veckor sedan att en privatperson (jag har tyvärr glömt hans namn) har lobbat i vad jag tror var tio år eller mer för att den ska visas på TV igen. Om någon kommer ihåg namnet så kan ni väl posta det så han får lite "credit" för sin kulturgärning hehe.

• 2 weeks later...

Jag kom på en film som visades på tv för många år sedan . Filmen Det våras för rymden från 1987 är  riktigt kul och är parodi på science fiction-filmer. En högst oblyg och oförfalskat oförskämd variant av star wars, med gliringar även åt andra sf-filmer. Yoda har bytt till Yoghurt och roligast har man förstås om man känner till genren.

• 3 weeks later...

Rymdinvasion i Lappland / Terror in the land of the midnight sun

Nu har jag sett den! 70 minuters svartvit plåga. En James Bond-liknande huvudperson, en rymdfarkost, ett stort hårigt monster och -såklart- en vacker kvinna som inte kan göra något själv och råkar ut för de mest osannolika fientliga situationerna hela tiden. Blandat engelska, svenska och vad filmmakarna verkar tro att samiska låter som.

Filmmissarna är riktigt pinsamma på sina ställen. Den enda behållningen är monstret som ser ut som den mobbade sonen till följd av frankensteins kärleksaffär med en riktigt hårig mammut.

Den enda behållningen är monstret som ser ut som den mobbade sonen till följd av frankensteins kärleksaffär med en riktigt hårig mammut.

*skrattar* Den måste jag se! Har försökt hitta den ett tag nu, men jag vet ärligt talat inte om jag struntar i den nu.

Såg ni "Det våras för rymden" (eller "Spaceballs") igår då? Det gjorde jag. Och huj, de två timmarna hade jag hellre lagt på nåt annat. Själva storyn va iofs ganska kul, plus förtexterna. Men annars var det bara rent pinsamma drifter. Är man däremot väldigt skeptisk, eller inte gillar SW så är den nog kul. Men om man vill se sf-parodi så rekommenderar jag GalaxyQuest istället, verkligen en film värd tiden det tar att se den.

Jag såg den och har sätt den innan, fast det var på dator och kvalitén var inte den bästa.

Tycker att det finns en den scener som är väldigt bra och en del som är sämre, fast på tanke på att det är en parodi och de i en del fall aldelles spårar ut så är den bra i det faktum att den inte spårar ut utan är "seriös" hela tiden.

8/10

Det finns ju alltid

The Day the Earth Stood Still (från 1951) (det har väll översatt den till Mannen från Mars tror jag ???)

där snackar vi gammalt, svart och vit, klassiker

jag tycker den e helt ok

föresten så e det Robert Wise  som har "directat" den

han har ju oxå "directat" Star Trek The Motion Picture (från 79) :)

[såg inte det andra inläget om den filmen, Sorry]

• 2 weeks later...
Hur var det egentligen med "rymdinvasion i lappland"? man kunde beställa den från dubbel 8, men nån som har sett den?

Rymdinvasion i lappland!??? Vad är det för film?????????

TMP sög! Skeppen åker så långsamt så man tror sonden kommer att komma till jorden innan de lämnar dockan!

Och det faktum att det skulle ha blivit den nya serien "Star Trek II" är väl bara tur att det inte hände...

• 3 months later...

Vet inte riktigt om den hör till 'klassisk sf' men iaf ...

"Dune" (David Lynch, USA, 1984)

Helt ok film som tyvärr åldrats väldigt märkbart. Specialeffekterna till exempel är så pinsamma att man nästan vänder bort blicken stundtals.

Annars är det med en hel drös med Star Trek-skådisar:

Patrick Stewart spelar Gurney Halleck, en av huvudrollens närmaste män, har en förvånansvärt stor roll.

Brad Dourif spelar Piter De Vries, en av elakingarna. Brad spelade elaking också när han var med i Voyager för några år sedan. Känner ni igen Crewman Lon Suder?

Metropolis är en annan given film. En anledning är att det va den första scifi-filmen (tysk stumfilm från 1926), en annan är att det helt enkelt är en riktigt bra film.

Listan på kultförklarade rullar kan givitvis göras lång. Blade Runner, Star Wars,  Dune...

Jasså jag som trodde att "Resan till månen" var först (fransk film, från 1909 tror jag). För övrigt så finns ju Dune med i ämnesbeskrivningen,. så den måste väl få diskuteras (Vem är det nu som inte läser ordentligt i ämnena ? ;) )

Dune är ju typ phettt skumm, bara. Resan till månen är världens första fiktiva film, men inte film (om man nu kan kalla det för film?) utan det är en liten sekvens när arbetarna lämnar fabriken, som heter just "Arbetarna lämnar fabriken" fast på franska då. Sen tycker jag Spaceballs är överlägsen GQ, SB är mkt roligare, en av Brooks bästa filmer

Bröderna Lumies gjorde "dokumentärfilmer"

Meliere gjorde spelfilmer som resan till månen

Resan till månen är världens första fiktiva film, men inte film (om man nu kan kalla det för film?) utan det är en liten sekvens när arbetarna lämnar fabriken, som heter just "Arbetarna lämnar fabriken" fast på franska då. Sen tycker jag Spaceballs är överlägsen GQ, SB är mkt roligare, en av Brooks bästa filmer

Bröderna Lumies gjorde "dokumentärfilmer"

Meliere gjorde spelfilmer som resan till månen

Njae, bröderna Lumière gjorde den första filmen, Arrivée d'un train en gare à La Ciotat (Tågets ankomst) från 1895. Men den första filmvisningen gjordes i Paris 1905, vad som visades vet man dock inte.

Njae de gjorde Arbetare lämnar fabriken först, eller spelade in den först, men det är mer test än riktig film, de testade hur filmkameran fungerade, sen gjordes tågets ankomst som visades på bio vilket arbetare.. inte gjorde, så vilken film som är först beror på hur man ser på det eller hur man klassar film....

första filmen visades 1905??? Filmen firade ju 100 år typ för något år sen

• 6 months later...

Hej!

Har ni sett Pavel Kluchantsevs´s filmer? Vägen till Stjärnorna 1957, Stormarnas planeten 19??, Mars 1968 är några av filmer. Jag har inte sett dessa filmer men jag vill gärna se.

Jag såg dokumentär Stjärndrömmaren på tv för några timmar. jag blevlite imponerad av Kluchantsevs´s verken och han var duktig filmmakare. Han skapade några framtidvisioner av människor i rymden. Det var otrolig och nästan realistisk scener, trots att tanke på att det inte finns stora budget eller dagens teknik inom specieleffekt på hans tiden. Han skapade några otroliga scener Före Satnley Kubriks film 2001 . (Det var cirka 6-7år före)

Vägen till Stjärnorna handlar om en (rysk) grupp människor gör en bemannad rymdfärd till månen och skapar ett liv. Det inspierade ryska folket och alla människor i hela världen. Amerikaner "vaknade till livet" och börjar utforska rymd / tävla kapplöpning till månen när det vidadws filmen i USA.

Handlingen i filmen Stormarna planeten är att en grupp utforskar några okända livformar på ett planet. Det finns tre-fyra versioner av filmer; orignalversion, rysk version, amerikansk version 1 och amerikansk version 2. Det beror på att det finns en skådespelare´s sätt att spela som rysk myndigheter och amerikansk ogillar.

Mars vet jag inte vad filmen handlar om men det var Kluchantsevs´s sista stora filmen men jag såg en kort snutt i filmen, där strövade en hund i måndräkt (seriefantast , ni vet kanske att det ser ut som Milou i sin specialdräkt. :D )

Om ni,, cineast , vill gärna veta mer eller se, vill jag rekommera varmt att se dokumetär, så har ni två nya chans att se de närmasta dagar. K Special "Stjärndrömmaren" , SVT2 12/4 kl 13.30 och SVT2 17/4 kl 23.30

// Nettan, som ber om ursäkt för eventuellt svenska

Edited by Nettan

Jag såg oxå dokumentären på som var igår! Jag blev både djupt imponerad och överaskad. Mycket av det Kluchantsevs gjorde var långt före hans tid.

Som du sa den teknik Kluchantsevs använde 1957 och i sina andra filmer var många år för "2001 a space Odessey". När 2001 kom ut fick Kubrick värsta mycket beröm för att han använt nya sätt att filma som ingen annan gjort förrut men sanningen är den att Kluchantsevs hade använt det sättet att filma 9 år tidigare.

Jag blev även imponerad av filmen Mars som var hans sista film. Den hade vissa likheter med Star Trek faktist. Här blev jag mest överaskad. Det var scener ifrån ett rymdskepp, faktist hade den många likheter med TOS och Enterprise.

Kluchantsev drömmde om ett bättre samhälle än det Sovjet han levde i och han verkade alltid orolig för framtiden, därför tror jag att han ville se en ljus framtid som Roddenberry.

Det tråkiga kanske är att de amerikainiserade versionerna gjorts om till dåliga b-filmer med halvnakna tjejer för att gör adet hela mer kommersiellt, vad vet jag.

Nu tar jag påsklov och kommer tillbaka om en vecka. Hppas ni klarar er utan mig.

• 1 year later...

När jag var liten så såg jag en svartvit amerikansk sci-fi-film, som hette Världsrymden anfaller. Den skrämde vettet ur mig. Jag fick ligga i mitten av mammas och pappas dubbelsäng i veckor. Jag tror att jag var 7-år när jag såg den och märklig nog så var det där mitt sci-fi intresse började. Världsrymden anfaller gjordes på 50-talet och bygger på den dåvarande kommunistskräcken och är väl egentligen en skräckfilm, men idag och så många år senare sitter den som en smäck i hjärnan på mig. Det är så märkligt att jag mer eller mindre kommer ihåg hela filmen fast att jag var 7-år och bara sett den en enda gång.

Vet inte riktigt om den hör till 'klassisk sf' men iaf ...

"Dune" (David Lynch, USA, 1984)

Helt ok film som tyvärr åldrats väldigt märkbart. Specialeffekterna till exempel är så pinsamma att man nästan vänder bort blicken stundtals.

Annars är det med en hel drös med Star Trek-skådisar:

Patrick Stewart spelar Gurney Halleck, en av huvudrollens närmaste män, har en förvånansvärt stor roll.

Brad Dourif spelar Piter De Vries, en av elakingarna. Brad spelade elaking också när han var med i Voyager för några år sedan. Känner ni igen Crewman Lon Suder?

<{POST_SNAPBACK}>

Har precis suttit och läst i denna tråden (övrigt->Science Fiction->Klassisk Science Fiction)

Och hittade detta om Dune. En otroligt fantastisk film. Underbar. Har sett den minst 20 gånger. Och visst känner vi igen Piccard och Crewman Suder från Voyager.

Vill också slå ett slag för miniserien Frank Herbert's Dune från 2000. Ni Enterprise insatta känner väl igen Alec Newman som spelar huvudrollen som Paul Atreides/Muad'Dib?

• Create New...