Jump to content

Klassisk Science Fiction

mumle

Recommended Posts

Jag kände att denna tråden behövdes. Nu när chansen kommer att diskutera annan scifi än Star Trek är ju en diskussion om klassiska scifi-filmer given. Det finns ju trots allt film som är minst lika bra som Star Trek! (Även om det är svårt att tro ibland ;))

Några av de filmer jag tänker på är

2001 - A Space Oddesey. Stanley Kubricks höjdarrulle, enligt min mening när Science Fiction är som bäst.

Solaris. (Personlig favorit) Sanslöst bra, sovjetisk scifi på Stanislaw Lems bok med samma namn. Solaris kommer att visas på SVT den 1 april, så boka in den kvällen! ;)

Metropolis är en annan given film. En anledning är att det va den första scifi-filmen (tysk stumfilm från 1926), en annan är att det helt enkelt är en riktigt bra film.

Listan på kultförklarade rullar kan givitvis göras lång. Blade Runner, Star Wars,  Dune...

2001 - A Space Oddesey. Stanley Kubricks höjdarrulle, enligt min mening när Science Fiction är som bäst.

*suckar lyckligt*

Den är min stil-guru. Min hedersplats i filmhyllan.

Och snart, snart hedersplatsen av plancherna i mitt rum.

Men den filmen är ju så rolig att se ur ett studieperspektiv, hur de 1968 trodde att världen skulle se ut 2001. Att man reser mellan planeterna med färja på typ arbetstid. Men, observera!; man måste uppsöka en väggfast telefon! Inga mobiltelefoner här inte. Just det tycker jag är rätt fräckt.

Det är antagligen därför jag är så barnsligt förtjust i St:tmp, för att den är rätt lik 2001.

är crouching tiger hidden dragon scifi??  det är den väl inte?? ???

Det är visserligen en riktigt bra film, av en riktigt bra regisör. Men jag kan inte se något som har något med science fiction att göra i den filmen.

är crouching tiger hidden dragon scifi??  det är den väl inte?? ???

Verkligen inte.

Däremot är den bra. Men den diskussionen tar vi inte nu.

En annan film jag tänkte på är "the day the earth stood still".. nån som sett den?

Och jag tänkte: med  klassisk Sci-fi menas inte filmer producerade efter 1990. Ungefär.

Nån mer än jag som har sett superfilmen Plan 9 from outer space av Ed Wood?

Japp!

Den är ju jättekul! Man kan ha tävling med sin medtittare om vem som kan se flest snören som rymdskeppen hänger i :)

Och så nåt om 2001: Vi såg den i skolan på ett a-lag (två timmar värdelös tid när man oftast inte gör nåt) men eftersom filmen var längre än två timmar så stängde nån lärare av, fast den inte var slut!!  :-@

Jag var den enda intresserade, tror jag. Såg minst tre st som sov... :( *snyft* Det är ingen som uppskattar bra film nuförtiden...

Jag: Vi ska se 2001: A space odyssey av Stanely Kubrick!

Kompis 1: Vem är det?

Kompis 2: *suckar* Är det en sån där rymdfilm?

Kompis 2: *suckar* Är det en sån där rymdfilm?

Jag känner igen tugget, va. ;)

I de flesta Ed Wood-filmer är väldigt många snören med.. *fniss* Eller gravstenar i papp som vajar innan de välter..

2010 var ingen hit direkt nä, den va mest långsam, utan det estetiskt tilltalande. Och HAL va inte alls lika creepy.

Måste säga att jag tycker att 2010 är bättre, jag somnade under 2001 ett äventyr men inte under 2010, vilket måste ses som ett plus.

Har sätt Plan 9 from outer space av Ed Wood 2 ggr när den gick på SVT, det är in rolig film, särkillt när de är utanför rymdskeppet och knackar på metallen. :)

Då borde den vara klassisk.

Fast de klasiska borde vara den som det inte är datagjorde rymdskepp i så stor utstäckning, då tänker jag på modeller som hängde i trådar, de tycker jag är klassiska filmer, fast det finns ju morderna klassiker också

??? Hmmm... Jag vet inte om det räknas  till ämne Klassisk Science Fiction filmer.

Jag minns att jag har sett tv-serie "Lost in Space " från 60 eller 70-talet som har gått på någon tv-kanal. Denna serien var rätt kul. Och en tv-serie (från mitten av 70-talet) har gått på ztv för några år sen ; Space 1999 med skådespelare  Martin Landau i huvudroll. (Serie  som heter Månbas Alpha på "svenska")

Det var en verkligt underbar serie! :D

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
När vi ändå är igång så passar nog

starship troopers till detta ämne

ett riktigt klasisk film..

Nja, jag vet inte om jag tycker Starship Troopers passar in bland klassikerna. Tycker mest att det är ett hån mot riktigt bra klassisk sci-fi som Solaris och Blade Runner att kalla Starship Troopers en klassisk sci-fi. Faktum är att det enda som är någorlunda bra med filmen enligt mig är relationen till nazi-tyskland.

Jag minns att jag har sett en film som gått på tv.n för många år sedan, jag minns inte vad filmen  heter på "svenska".

Filmen Silent Running från 1971 handlar om en botanist som sköter om de  sista växtlivet från jorden ombord på en fraktskeppet. En dag får han ett order att förstöra all växter ombord på skeppet då gör han uppror mot besättning.......

Jag undrar om filmen Tron från slutet av 70-talet är en sci-fi klassisk eller inte.

• Create New...