Nyhet Posted November 19, 2009 Report Share Posted November 19, 2009 Det var tänkt att det både skulle finnas gorn och saltvampyrer i filmen Star Trek från tidigare i år, men scenerna med dessa karaktärer hängde inte med i den slutliga versionen av filmen. Vi har lagt upp bilderna i vår bilddatabas (gorn och saltvampyr) med bifogad bild på hur originalet ser ut. Undertecknad redaktör tycker att de omarbetade versionerna av arterna är i linje med originalet och riktigt snygga, men vad tycker ni? Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted November 20, 2009 Report Share Posted November 20, 2009 Make-upen är välgjord, men jag hade inte känt igen dem. Enterprisegornen som var datoranimerad var ju tex mycket mer lik originalet. Så mitt omdöme är nja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PerZerk Posted November 20, 2009 Report Share Posted November 20, 2009 (edited) Dom omgjorda ser groteska ut medans dom gamla hederliga ser betydligt mer välgjorda ut. Man ska inte ändra ett orginal. Edited November 20, 2009 by PerZerk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted November 20, 2009 Report Share Posted November 20, 2009 Saltvampyren ser bra ut, men gornen ser alldeles för olik ut... Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted November 20, 2009 Report Share Posted November 20, 2009 Gorn var ju ett skämt, inte heller saltvampyren såg överdrivet bra ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted November 20, 2009 Report Share Posted November 20, 2009 Jag förstår faktiskt inte missnöjet. Jag tyckte det var en bra efterspegling med ett mer modernare uttryck. Men ni kanske hade tyckt likadant om klingonernas uppdaterade utseende från TOS till senare (exempelvis TNG och DS9), för där kan vi snacka om stor skillnad. Det grundläggande i arternas karaktärer var kvar, kanske var gorn det som tydligast blev en skillnad i utseende (med de tillagda huggtänderna), men karaktären upplever jag som densamma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted November 20, 2009 Report Share Posted November 20, 2009 Inte jag heller. Maskerna är så mycket mer välgjorda och realistiska än de "gamla". Visst ser dom hemska ut... men det hör ju till. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted November 20, 2009 Report Share Posted November 20, 2009 Saltvampyren tycker jag behöver ändras lite om den ska vara med i en film. Dock var väll inte den nya designen helt lyckad. Såg för blek ut, jag glömde utseendet på en minut. Kanske en korrsning av de båda skulle fungera bäst. Vad det gäller Gorn så ser jag inte lika stort behov att ändra på den ursprungliga designen. Tycker de går för långt med den nya stilen. Även där hade en korsning varit bättre. Skulle kunna tänka att man ändrar ögon och hy på Gorn, men behåller ansiktsformen. Lite mindre rovdjurständer vore ett utseende som man mer skulle tro på. Å andra sidan är det Star Trek och det fins inga mallar som säg hur utomjordlingar kan och inte kan se ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted November 20, 2009 Report Share Posted November 20, 2009 Jag förstår faktiskt inte missnöjet. Jag tyckte det var en bra efterspegling med ett mer modernare uttryck. Men ni kanske hade tyckt likadant om klingonernas uppdaterade utseende från TOS till senare (exempelvis TNG och DS9), för där kan vi snacka om stor skillnad. Det grundläggande i arternas karaktärer var kvar, kanske var gorn det som tydligast blev en skillnad i utseende (med de tillagda huggtänderna), men karaktären upplever jag som densamma. Jag gissar att det som gjorde att klingonerna då accepterades var att i TOS såg klingoner ut som människor och kanske behövde göras "unikare", gorn var ganska unika från början. Min jämförelse var nog ganska baserad på likhet också, men i det perspektivet du har är det nog bra. Jag tycker att det skulle kunna använda den nya "gornen", men kanske till en ny art istället? Kanske man träffar på en ny fiende i detta parallella universum (som kanske kan bli lika kända som klingoner?)? Makeupen tyckte jag var bra i alla fall Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted November 20, 2009 Report Share Posted November 20, 2009 Ja både Gorn och vampyren såg ju ut som helt andra arter och jag tyckte att Gorn-masken var sådär...ser verkligen ut som något man har smällt på skallen på en människa för att ögonen ser så insjunkna ut. Dom behöll ju Gorns utseende mycket bra i serien Enterprise! Men som sagt..det är ju en alternativ tidslinje/universum så dom kan ju göra vad dom vill med det hela. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thamupp Posted November 20, 2009 Report Share Posted November 20, 2009 Ja både Gorn och vampyren såg ju ut som helt andra arter och jag tyckte att Gorn-masken var sådär...ser verkligen ut som något man har smällt på skallen på en människa för att ögonen ser så insjunkna ut. Dom behöll ju Gorns utseende mycket bra i serien Enterprise! Men som sagt..det är ju en alternativ tidslinje/universum så dom kan ju göra vad dom vill med det hela. Fast det är väll lite lång sökt att gornsens (skriver man så ? :P ) utseende ändras för nero åker tillbaka i tiden och förstör vulcan, eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted November 20, 2009 Report Share Posted November 20, 2009 På grund av "sätt in lämplig text här"(naturkatastrof) utvecklades gorn till... Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted November 20, 2009 Report Share Posted November 20, 2009 På grund av "sätt in lämplig text här"(naturkatastrof) utvecklades gorn till... Precis! Eller också så är denna Gorn i den nya tidslinjen, en för andra okänd underart av Gorn, som har utvecklats mer och nästan utrotat "orginal-Gorn". Man kan ju fippla hejvilt nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted November 21, 2009 Report Share Posted November 21, 2009 Den nya Gorn är ok, till skillnad från den taskigt datoranimerade versionen i ENT, för den var ju bara löjlig. Jag ar svårt för dataanimerade karaktärer i vanliga filmer (de funkar i helt datoranimerade filmer som t ex Shrek), de rör sig så flytande på något sätt och känns så billiga och genomskinliga. Saltmonstret är en katastrof, inte ett dugg läskig. Den nya ser ut som en döende medlem av arten Hierasrchy från VOY. Det är positivt att de inte använder sig av animeringar utan hederliga gamla metoder som människor i monsterdräkter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted November 21, 2009 Report Share Posted November 21, 2009 Jag gissar att de skulle vara med den bortklippta scenen på Rura Penthe. Och, tyvärr, jag hade inte känt igen dem. Den gamla designen är bra. Jag tycker att man borde markerat arternas tydliga drag. I Gornens fall ögonen, och för saltvampyren munnen. Ansiktena är redan bra och ser utomjordiskt ut. Snarare är det dräkternas och ansiktenas rörlighet som behöver förbättras. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pela Posted November 21, 2009 Report Share Posted November 21, 2009 Framgick det om det här var så de skulle se ut på filmen, eller om det skulle läggas på ytterligare effekter? Tänkte främst på Gorn-ögonen. På bilden syns det ju tydligt att det är en människa under. Men det ser ut att finnas utrymme för att lägga på ögon, antingen som praktisk effekt, med någon lins, men troligare digitalt. Sedan håller jag med om att det ser lite skumt ut med bulldognosen på Gorn. Jag tycker att det är kul att dom plockar in varelser från TOS, även när det bara är som bakgrundskaraktärer. Hoppas det blir ännu mer i kommande film. Gärna lite folkslag från TAS och böckerna också. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 21, 2009 Report Share Posted November 21, 2009 Jag skulle gärna se den där kattkvinnan från TAS i nästa film Men det blir antagligen för dyrt att göra bra. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted November 21, 2009 Report Share Posted November 21, 2009 Hmm får intrycket att JAF eller J, är liiiiiiiite insöad på katter just nu?! :visslar: För övrigt så föredrar jag ändå den datoranimerade Gorn före denna nya då den följer mer vad jag anser vara Gorn. Dessutom så är inte den datoranimerade Gorn-farbrorn så exponerad i det avsnittet. Men visst om man pratar om vad jag verkligen föredrar så gillar jag ju mer riktiga masker framför datoranimeringar. Men snart så är datoranimeringarna ikapp the real thing, tror jag och i vissa avseenden/scener så är den redan det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted November 21, 2009 Report Share Posted November 21, 2009 Hur kan du få det intrycket? Inte katter så mycket som katterna i Cats J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pela Posted November 23, 2009 Report Share Posted November 23, 2009 Såg senaste filmen igår igen. (WCT hade en kortare treff än vanligt igår, så det behövdes en extra dos Star Trek framåt kvällen :lol: ) Kom att tänka på den här tråden. I filmen finns ju flera karaktärer som är kombinationer av skådespelare, mask och datoranimation. Oftast tycker jag att det är de snyggaste effekterna. Till exempel Keenser (Scottys kompis på Delta Vega) har datoranimerade ögon. Eller sköterskan/barnmorskan (?) som var med vid Jims födelse, ni vet hon med de stooora ögonen. Hur snyggt gjort som helst. Vid första anblicken bara en vanlig människa, men sedan är proportionerna helt omöjliga. En annan film jag såg ganska nyligen var Forrest Gump. Minns ni hur coola effekterna var i den när den kom? Minns ni dokumentärerna om inspelningen. Minns ni hur man satt och gapade över fjädern i introt. Hur hade dom kunnat göra den så snygg. Hade Gary Sinise/Lt. Dan verkligen ben (de syntes aldrig i bild i hela filmen). Det var femton år sedan. Redan då kunde de lägga till och ta bort saker förbluffande bra. Så en delvis datoranimerad katt borde inte vara några större problem idag. Ett filmtips när det gäller till stor del datoranimerade icke-mänskliga karaktärer är Guldkompassen. Riktigt snygga talande djur där. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts