Gå till innehåll

80 medlemmar har röstat

1. 1. Star Wars

• Episode I, The Phantom Menace
      3
    • Episode II, Star Wars: Attack of the Clones
      6
    • Episode IV, A new hope
      12
    • Episode V, The Empire strikes back
      33
    • Episode VI, Return of the Jedi
      24

Rekommenderade inlägg

• Svar 145
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Det hela är lite orättvist. Jag är, och det är säkert många av ni andra också, uppfödd med star wars triologin. Det spelar ingen roll hur mästerligt bra någon av de nya filmerna skulle göras. Det är ändå någon av de gamla som gäller. Det är ju av nostaligiska skäl man röstar här misstänker jag. Naturligtvis är ursprungstriologin överlägsen. jag lade min röst på nummer 6....

Postad (redigerade)

Det är INTE nostalgiska skäl! All charm som fanns i de gamla är borta! Han Solo är borta. C3PO, R2D2 och Yoda är bara skuggor av vad de var tidigare. På tal om Yoda var nog det löjligaste när han började studsa omkring som en studsboll...han passar inte som actionhjälte! <_<

Redigerad av holodoc
Postad

1977, strax efter jul, stod en liten 12-årig kille vid namn OnO på borgmästaregatan i karlskrona. Han stod där med sin pappa utanför skandiabiografen och blickade upp emot den upplysta reklamaffisch som förkunnade att ikväll visade biografen "Stjärnornas Krig". Visst var han förväntansfull den lille killen, det var han verkligen. Men vad han inte visste, var det att denna kvällen skulle förändra hans liv...

Jag älskar ursprungs triologin, part IV, V och VI. Det gör jag i sanning. Det är så bra jag tycker att något överhuvudtaget kan vara. Men just den upplevelsen som jag fick vara med om, den där mellandagen 1977, gör att jag inte kan bedömma de senare filmerna särskillt objektivt. Och det är ett faktum som jag tror gäller min gode vän holodoc också, tyvärr...

En sak till: Yoda är en Jediriddare. En av de främsta Jediriddarna som någonsin funnits. Om han vill studsa omkring som en studsboll så gör han det. Bara för att han är liten, grågrön och skrynklig så betyder inte det att han måste sitta still på något hem! :arg:

Postad

Jag kan bara inte välja nån favorit av Episoderna IV-VI. Tillsammans är de något så alldeles otroligt underbart :)

För mig är det svårt att njuta av en separat Star Wars film. Jag måste se allihop, annars är det inte lika roligt.

De nya filmerna har (nu upprepar jag vad ungefär 100% av forumets medlemmar tycker) förlorat sin charm <_<

Delvis tack vare Lucas förkärlek för digitalisering, delvis tack vare för runda rymdskepp och delvis tack vare för mycket ljusa miljöer (och ljussablar ska banne mig inte vara rosa!!!).

Lucas verkar vara lite fansfientlig faktiskt. Men jag måste berömma honom för hur han har fått episoderna att passa ihop med varandra, riktigt bra jobbat George ;)

P.S.

Tidigare i det här ämnet såg jag att man hade debatterat huruvida det var synd om alla de oskyldiga städarna på Dödsstjärnorna eller inte. Konstigt nog var det INGEN som nämnde det faktum att rebellerna sprängde dem i SJÄLVFÖRSVAR.

Eller har jag fel? <_<

Postad

Städarna var väll militärer de med (kommer faktiskt inte ihåg några städare i filmerna), kan inte tänka mig att dösstjärnan har en massa civilister ombord. Militärer är legala mål under ett krig....

• 1 månad senare...
Postad

Episode IV - A new hope ligger mig varmt om hjärtat. Det är en speciell stämning i den filmen som är helt fantastisk. Alla tre gamla filmerna har den - men den är extra stark i fyran. Jag tyckte scenen när Luke, Leia och Han var instängda i soprummet var ofantligt spännande när jag var liten :D

Dessutom var Leia jättesnygg med sin kanelbullefrisyr :D

Postad

The Empire Strikes Back, mest för att Han Solo och Prinsessan Leia är så roliga i den när de hela tiden smågnabbas.. :D Han Solo är nog min favoritkaraktär i StarWars, och det hade inte precis varit samma sak om han varit spelad av Christopher Walken som var in och läste för rollen...

Postad
The Empire Strikes Back, mest för att Han Solo och Prinsessan Leia är så roliga i den när de hela tiden smågnabbas.. :D Han Solo är nog min favoritkaraktär i StarWars, och det hade inte precis varit samma sak om han varit spelad av Christopher Walken som var in och läste för rollen...

<{POST_SNAPBACK}>

Christopher Walker?? Du milde....

Håller med om att Harrison Ford är mycket viktig i Star Wars och han gör de småkomiska rollerna bra...

Vet inte om man ska kalla Indiana Jones "småkomisk", men där är han ju mästerlig..(men det är ju en helt annan historia..)

Postad

<{POST_SNAPBACK}>

Christopher Walker?? Du milde....

Håller med om att Harrison Ford är mycket viktig i Star Wars och han gör de småkomiska rollerna bra...

Vet inte om man ska kalla Indiana Jones "småkomisk", men där är han ju mästerlig..(men det är ju en helt annan historia..)

<{POST_SNAPBACK}>

Jo.. Det var inte bara Christopher Walken som castade till rollen som Hans Olof, eh, Han Solo. Det gjorde även Burt Raynolds, men han vågade inte satsa låg budget pionjär film! Nick Nolte och Richard Dreyfuss var också de påtänkta som Han Solo, men de var för upptagna.

Jodie Foster och Sissy Spacek var tänkta som Prinsessan Leia.

Kul att veta är att Carrie Fisher skulle spela rollen som Carrie i filmen med samma namn, men ville inte göra nakenscenerna. Så hon och Sissy bytte roller med varandra!

Bruce Boxleitner och John Travolta var tänkta som Luke Skywalker. Tilläggas här är att John Travoltas tänkta medverkan i Star Wars bara är ett rykte, inget bekräftat.

Tänk vilka otroliga kombinationer det skulle kunnat bli. Inget hade blivit vad det blev, och det kanske är tur att det blev vad det blev och inte var det kunnat. ;)

Postad (redigerade)

Jag tycker det är så skumt, men jag har aldrig haft någon favvis inom det vanliga gänget som Luke, Han Solo, mm. Jag har gillar empire-killarna (undrar vad det säger om mig?). :blink:

Tänk vad nära det var att det inte blev någon STAR WARS.

Redigerad av EoNeel
Postad

Ska jag vara ärlig så lider jag fortfarande av sviterna från vinterkräksjukan så jag har inte orkat titta igenom de tidigare inläggen (7 sidor) här, men här är iaf mina högst subjektiva åsikter om filmerna:

1. Return of the Jedi - Nästan dött lopp mellan den och Empire, men Jedi tar hem det på filmens sista halva. Lucas satte en standard för hur actionfyllda händelseförlopp skall läggas ut på mest effektiva sätt. Dessutom anser åtminstone jag att de sista 20 minuterna överträffar allt i de andra filmerna. Där och endast där tycker jag att Star Wars är ett mästerverk, endast där kan jag se Lucas som något av ett geni. Annars tycker jag att han är lite överskattad.

2. Empire Strikes Back - Mörk men ändå ljus (snön...). Helt klart en annan slags film än de andra, men samtidigt inte en film i sig själv då den bara binder ihop de andra. Men hursomhelst djupare och bättre än den första.

3. A new hope - Klassiker som skulle placerats högre om den inte var så ***** långsamt klipp. Det finns en del skavanker i regin också, men Lucas manus är ju kanon. Där är hans starka sida så jag är glad att han inte regisserat resten själv.

4. Resten... I ärlighetens namn, så kan jag väl säga att Episode I är den klart sämsta. Jag undrar ibland om det är samma person som skrivit den och de gamla eller om de bara har klantat sig på castingen. Den enda som passar in är Liam Neeson, men han dör halvvägs in. Var är personkemin mellan skådisarna och karaktärerna från de första filmerna???

• 2 månader senare...
Postad

röstade på a new hope. There is no substitute for the real thing...

Jag tycker att dialogen i de nyare filmerna är allt igenom sämre skriven och levererad i de nyare filmerna. Har dessutom svårt för karaktärer som det märks överdrivet mycket att de endast är skapade för att locka till skratt (läs: Binks)..

• 3 veckor senare...
Postad

Röstade även jag på A New Hope. Darth Vader känns extra ond i just denna del. =)

Sen vill jag bara påpeka att jag var och såg den nya "upphottade" versionen på bio när den kom. Uppskattade inte alls allt nytt 3D. Filmen kändes helt plötsligt som värsta barnprogrammet. Det skall vara orginalklippet om jag får be.

Postad

Return Of The Jedi, sett den om och om igen och tröttnar aldrig. mycket för slutscenen mellan Darth Vader och Luke Skywalker. när jag ser den blir jag en aning tårögd. varför vet jag inte och bryr heller inte varför

• 2 veckor senare...
Postad

min röst landade på empire strikes back som jag alltid har hävdat är överlägsen de andra star wars filmerna. den är mörkast (jag gillar ju när de onda vinner... :rolleyes:), har det bästa slaget i serien (hoth) och har en helt annan och djupare psykologisk bild av karaktärerna än del fyra hade. del fyra var genialisk på så sätt att den nästan enbart arbetade med arketyper (ni vet, riddare, prinsessa etc.) men jag tycker att karaktärerna har blivit bra mycket intressantare i femman. hur som helst graderar jag filmerna enligt följande:

1. empire strikes back

2. a new hope

3. return of the jedi

4. attack of the clones

5. the phantom menace

• 4 månader senare...
Postad (redigerade)

För mig är det väldigt jämnt mellan tvåan och trean (trean kanske går om när jag sett extramaterialet!). Ettan är sämst av de nya (vilket inte innebär att den är dålig!). Däremot gör den nya triologin att de gamla (i synnerhet 4an och 5an) känns lite gammalmodiga. Fyran, tillsammans med sexan, har dock en väldig en väldigt bra story. J.

Redigerad av Supreme Comander JAF
Postad

Ja, jag har nog ändrat lite åsikt tror jag om episoderna, speciellt nu när ep III har kommit (sett den 7 ggr på bio).

Här är min rangordning:

Ep III - den är väldigt mörk och jag tycker Lucas har lyckats med specialeffekterna bättre, de är inte lika "synliga" som i Ep I och II.

Ep V - mest action och "vuxen" i mitt tycke, inte lika många barnfilmssekvenser som i de två andra episoderna i gamla trilogin.

Ep II - har nog den bästa lightsaberscenen tror jag, bra episod för övrigt med, kanske lite lång scen med podracingen.

Ep VI - tar man bort "bumbibjörnarna" så skulle den hamna mycket längre upp på listan

Ep VI - en bra episod, men känns lite tom ibland på något sätt.

Ep I - ja, den var ju inte lika bra som de andra, men den har en hel del bra scener. Liam Neeson är ju alltid bra med!

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...