Gå till innehåll

Combadge


Lieutenet Lind

Rekommenderade inlägg

När man klickar på själva brickan så säger man först sitt eget namn, sedan namnet till den man anropar, och så kopplas det genom skeppets dator, eller av brickan själv som sänder ut meddelandet i sub-space. Ex: Janeway klickar på sin bricka för att prata med Tuvok, och säger då: "Janeway to Tuvok", och då förstår datorn att den skall öppna en länk mellan Janeways och Tuvoks brickor, och Tuvok får höra hela meddelandet i sin bricka. Är man ombord på skeppet så kan man även skicka ett meddelande mellan olika stationer, eller away-teams, då säger man t ex: "Bridge to Engineering".

Sedan kan man även skicka ett mer diskret meddelande genom att säga åt datorn att låta mottagarens bricka pipa, och ´mottagaren svarar då genom att klicka på sin bricka, och säga sitt namn.

För övrigt så tror jag att det finns en jättebra sprängskiss på stvoyager.nu.

:vulcan: :vulcan: :vulcan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan grej som är lite konstig är att de inte har ngn örsnäcka, så att de kan ha lite mer privata samtal. Fast Uhura hade väl det. Sedan tycker man ju att de borde kunna ha ngn form av knappsats, eller dylikt så att de kunde använda brickan som mobiltelefon. I nuläget måste de ju använda en dator om de skall "ringa" ngnstans utanför skeppet/stationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
  • 4 veckor senare...
Det är klart att det fungerar på det sättet ja. Coolare hade dock varit om man bara tänkte "Tuvok" så kom man fram genom tanken istället för att säga "Janeway to Tuvok"

Lte sent svar :rodna: men tänk om det var s??. Då skulle man ju tänka "Jag måste snacka med Tuvok om det sen" och bli kopplad till honom :D:D:D

Det skulle ju inte vara så praktist!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 11 månader senare...
Jag ska köpa combadge. Vet ni var man ska köpa en?? Hjälp mig!!!!

Jag undrar om jag ska köpa en från startrek.com .

:rolleyes:  :)  :D

Var kan man få tag på "combadge" och "rank-pin" i dag, i bra skickt??

:) Har nyligen köpt en uniform.

Vore trevligt om man ochså hade en kombricka! ;)

Redigerad av Kathryn Archer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har aldrig riktigt förstått hur den registrerar att ett meddelande är slut, ibland avslutas ett "samtal" med att man trycker lätt på sin combadge dock så görs detta INTE i flertalen av fallen. någon med en bra teori?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak är vad rösterna kommer ifrån. Rösterna borde ju komma från brickan, men varför tittar oftas Rikes upp i luften när någon pratar med honom. :D

Och ibland i korridorerna i TNG hörs en röst som anropar en viss person, och då går de till en panel och svarar... undrar varför...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ibland i korridorerna i TNG hörs en röst som anropar en viss person, och då går de till en panel och svarar... undrar varför...

Kanske för att spara energi när de är ombord på skeppet, combadgen kanske drar en del. Fast de verkar ju ha gott om energi. En liten idé i alla fall. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak är vad rösterna kommer ifrån. Rösterna borde ju komma från brickan, men varför tittar oftas Rikes upp i luften när någon pratar med honom.  :D

Och ibland i korridorerna i TNG hörs en röst som anropar en viss person, och då g??r de till en panel och svarar... undrar varför...

har dom haft på sig en combadge i de fall som du har sett dom gå till en panel och svara? Fast man brukar ju inte ha det helt lätt att hitta folk som inte har en combadge på sig, då borde man inte kunna anropa dem via en panel tycker jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo combadge har de på sig... Den brickan sitter ju alltid på alla anställda på skeppen, vilket jag antar att det är en regel de har...

En gång gick Ricker till väggpanelen och ropade på säkerhetschefen, fast båda hade combadge på sig....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har för mig att detta ämnet har funnits tidigare men i vilket fall som helst. Combadgs är små "datorer" som innehåller batteri, sändar och mottagar,reläeer och en översättare. Den borde ju antagligen innehålla en mikrofon och högtalare också men det läser man ju självklart aldrig om.

Redigerad av crazy_voyager
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 år senare...
När man klickar på själva brickan så säger man först sitt eget namn, sedan namnet till den man anropar, och så kopplas det genom skeppets dator, eller av brickan själv som sänder ut meddelandet i sub-space. Ex: Janeway klickar på sin bricka för att prata med Tuvok, och säger då: "Janeway to Tuvok", och då förstår datorn att den skall öppna en l??nk mellan Janeways och Tuvoks brickor, och Tuvok får höra hela meddelandet i sin bricka. Är man ombord på skeppet så kan man även skicka ett meddelande mellan olika stationer, eller away-teams, då säger man t ex: "Bridge to Engineering".

Sedan kan man även skicka ett mer diskret meddelande genom att säga åt datorn att låta mottagarens bricka pipa, och ´mottagaren svarar då genom att klicka på sin bricka, och säga sitt namn.

Enligt ST:TNG Technical Manual, vilken får ses som en officiell källa för tekniken på 2300-talet, så funkar de på följande vis.

Brickorna är röststyrda och kopplade till huvuddatorsystemet. Om tex Picard anropar Data säger han:

"Picard till Data" och då söker datorn blixtsnabbt efter Data. Kan den hitta Data på skeppet, så startar datorn automatiskt de högtalare som finns där han befinner sig (eller hans bricka, det nämns dock inte i boken).

Tydligare än så är inte boken. Men i serierna är det väl så som Essray skriver att man får anta att den som blir kontaktad hör vad den som kontaktar säger till datorn. Eller så hör han kanske brickan pipa. Samtidigt får vi som tittare sällan höra det. Orsaken är nog att det skulle sänka tempot i avsnitten eftersom det inte tillför något.

Sedan är man nog inte helt konsekvent i serierna. Man kan trycka på brickorna innan man säger något. Detta gör man ibland, ibland inte. I ST:TNG Technical Manual står det att datorn tolkar ett tryck som en bekräftelsesignal, men att det inte är nödvändigt.

Det är lite vagt och jag tror att det beror på att man inte från början bestämde sig för hur de skulle fungera.

Sedan om det vid något tillfälle är så att de trycker och får svar innan de avsändaren har sagt något, så får det nog ses som ett fel. Jag kan dock inte komma på ett avsnitt det sker i.

Jag har aldrig riktigt förstått hur den registrerar att ett meddelande är slut, ibland avslutas ett "samtal" med att man trycker lätt på sin combadge dock så görs detta INTE i flertalen av fallen. någon med en bra teori?

Länken stängs av efter 10 sekunder om ingen säger något mer. Källa: TNG Technical Manual.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul när någon plockar upp gamla ämnen ur arkivet! :lol: Jag håller med det senaste inlägget i det stora hela men vill gärna förtydliga att jag tror att det dels finns mikrofoner i comm badgen (man har ju sätt folk tala i dem ute i ingenstans med och dels tror jag att man kan aktivera och avvaktivera den antingen genom att tala (tex picard till data) eller genom att ta på den och sedan säga vem man vill prata med. Datorn torde ju hålla koll på var alla commbadgar som tillhör skeppet finns så det torde ju vara lite överflödigt att ha som krav på att säga vem det är som pratar. Att datorn stänger av communikationen om det är tyst ett tag låter också bra. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha ett bluetooth headset som är utformad som en combadge! Tekniken finns ju redan! Dels kan man ha en högtalare i com.badgen och dels kan man ha en öronplugg för privatare samtal! Kan inte Jabra eller nån sätta igång och göra en serie!? :blink:

Redigerad av michael ricochet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...