everybodyknows Posted January 11, 2003 Report Share Posted January 11, 2003 hittade årtalen efter lite letande på google. radioshowen gick mellan den 8:e mars 1978 - 25:e januari 1980 på obestämda sändningstider. detta, annat och lite mumsiga ljudklipp står att finna på: http://hem.passagen.se/fist/hhgttg/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
James Godthardt Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Men den slår inte universums öde bokserien. Jag håller med dig till 100% Är nog den bästa bokserien jag läst... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bruse Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 (edited) Min favorit sci-fi bok, eller böcker, är av Isaac Asimov och är Stiftelsetriologin. Har läst den minst 2 gånger. Och den svällde sedan likt Star Wars till 9 böcker totalt. 3 som utspelar sig före själva 3:ologin och 3 efter. Det är enligt mig genrens bästa böcker och av den bäste författaren. Vad jag förstått skrev han en herrans massa vetenskapliga böcker också. Tyvärr dog han för nåra år sen bara. Liftarens guide... tyckte jag däremot var bland de sämsta böcker jag någonsin läst. Så plumpa å simpla skämt hittar man inte ens på ett reningsverk! Edited February 8, 2003 by bruse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Jag vill tala starkt för M Dorns bok Time blender den är grymmt bra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted February 11, 2003 Author Report Share Posted February 11, 2003 Då kan jag rekommendera David Webers Honor Harrington-serie på nio böcker. Första boken är lite seg men de andra böckerna är mkt bra, en av böckerna är i stort sett en fet rymdfajt med massa skepp o pangpang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted April 17, 2003 Report Share Posted April 17, 2003 Måste rekomendera en svensk!? SF-bokserie Universums öde skriven av George Johansson. I bokserien ingår: Uppbrott från jorden Planetjakten På okänd planet Datorernas död Barn av andromeda Fast serien är skriven i slutet av 70-talet början av 80-talet är den väldigt "modern" med stark känsla av de klassiska "moderna" cyberpunk-sakerna/värdsbilden. Någon annan som läst bokserien. Gillar klart Sune Envalls omslagstekningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted April 22, 2003 Report Share Posted April 22, 2003 Liftarens guide... tyckte jag däremot var bland de sämsta böcker jag någonsin läst. Så plumpa å simpla skämt hittar man inte ens på ett reningsverk! Plumpa vet jag inte om jag skulle uttrycka att de är. Snarare helt osannolika och .. galna! Ett tips är att inte läsa den dunderfåniga svenska översättningen där de missat ett flertal skämt som baseras på språkliga lustigheter. Läs den engelska versionen, det tjänar man på! Visserligen är den svenska versionen mycket lättare att hitta och är billigare, men pocketversionerna av den engelska hittar man lätt på antikvariat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ENEMiX Posted April 22, 2003 Report Share Posted April 22, 2003 Måste rekomendera en svensk!? SF-bokserie Universums öde skriven av George Johansson. har läst den helt klart något jag oxå rekommenderar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted April 23, 2003 Report Share Posted April 23, 2003 Måste rekomendera en svensk!? SF-bokserie Universums öde skriven av George Johansson. I bokserien ingår: Uppbrott från jorden Planetjakten På okänd planet Datorernas död Barn av andromeda Någon annan som läst bokserien. Jag har också läst den serien! Gillade den faktist väldigt mycket. Tyväär har jag inte fått tag på den sista "barn av andromeda", ska försöka i stockholms kommuns bibliotek. Jag rekommenderar den varmt till alla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted April 24, 2003 Report Share Posted April 24, 2003 Jag har också läst den serien! Gillade den faktist väldigt mycket. Tyväär har jag inte fått tag på den sista "barn av andromeda", ska försöka i stockholms kommuns bibliotek. Jag rekommenderar den varmt till alla. Okej .. många som lovprisat den här bokserien nu, men nån som har lust att ge oss andra lite info om vad den handlar om, varför den är så väldigt bra etc? Link to comment Share on other sites More sharing options...
*voyboy* Posted April 24, 2003 Report Share Posted April 24, 2003 Jag tycker Liftarens guide är en av de bästa SF-böcker jag läst. (The Holograms Handbook är också väldigt rolig!!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted April 24, 2003 Report Share Posted April 24, 2003 Jag rekommenderar den varmt till alla. Okej .. många som lovprisat den här bokserien nu, men nån som har lust att ge oss andra lite info om vad den handlar om, varför den är så väldigt bra etc? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted April 24, 2003 Report Share Posted April 24, 2003 eventuel SPOILER varning för Universums öde. Uppbrott från jorden Handlar om Len(s) liv på Jorden och hans arbete och hur han kommer till andromeda galaxen. Planetjakten Titlen säger allt, ganska kul när de kommer till en planet som liknar 50-talets Jord. På okänd planet Kolonisatioenen av nya jorden. Ganska chokartad upplevelse, ett råd stäng aldrig av datorn..... Datorernas död Revulution på jorden mot etablesemanget.... Barn av andromeda Handlar om en expidetion från nya jorden söker efter jorden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted April 24, 2003 Report Share Posted April 24, 2003 Planetjakten Titlen säger allt, ganska kul när de kommer till en planet som liknar 50-talets Jord. En bok som jag gillade men George Johansson författaren sa att han absolut inte gillar den boken och att han ångrar att den kom ut. Så i den nya upplagan som kom ut i 1998, tror jag, finns inte den boken. Lite synd, för s?? dålig var den inte, lite vimsig ibland men inte dålig alltså. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted April 25, 2003 Report Share Posted April 25, 2003 Jag funderar på att läsa en Star Trek bok i sommar. Några rekomendationer på bra böcker? Tror ni att man kan få tag i en Star Trek bok i biblioteket? Eller skulle jag helt slösa tid på att läsa en sådan bok? :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 25, 2003 Report Share Posted April 25, 2003 Star Trek anses normalt inte vara OK i bibliotek. Biblioteken använder sig av en begränsning av bokurvalet. Detta är självklart nödvändigt - de måste veta att de flesta böckerna är "bra litteratur" och att de lånas ut mycket. Sedan har de oftast en liten mängd böcker som är snävare, men där brukar inte Star Trek komma i fråga. Prata med ditt bibliotek, och tipsa dem om bra Star Trek-b??cker och att du är intresserad av att de tar in dessa. Ett tips är väl att prata med dem om Enterprise-böckerna (ex: Surak's soul och What price honor), eftersom den serien nu kommer sändas på SVT och alltså kan snabbt få ett låneunderlag bland allmänheten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted April 27, 2003 Report Share Posted April 27, 2003 biblioteket brukar vara mycket intreserade av folks åsikter, jag frågade efter en star wars roman-serie innan de blev populära, de bad mig skriva ner titel och namn, kom bara ihåg 2 tilar av 3 men de köpte in de 2 tilarna men inte den 3.....så jag tor att det var på grund av min åsikt de köpte böckerna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Har någon läst Star Trek Voyager Homecoming? Vad handlar den om? Försökte att hitta information om vad den handlar om men hittade det inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Har någon läst Star Trek Voyager Homecoming? Vad handlar den om? Försökte att hitta information om vad den handlar om men hittade det inte. Hittade det här: After seven long years in the Delta Quadrant, the crew of the Starship Voyager now confront the strangest world of all: home. For Admiral Kathryn Janeway and her stalwart officers, Voyager's miraculous return brings new honors and responsibilities, reunions with long-lost loved ones, and for some, such as the Doctor and Seven of Nine, the challenge of forging new lives in a Federation that seems to hold little place for them. But even as Janeway and the others go their separate ways, pursuing new adventures and opportunities, a mysterious cybernetic plague strikes Earth, transforming innocent men, women, and children into an entirely new generation of Borg. Now the entire planet faces assimilation, and Voyager may be to blame! Verkar vara två böcker del 1 och 2. Link to comment Share on other sites More sharing options...
James Godthardt Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 De böckerna verkar ju jättebra. Jag tror kanske att jag tänker köpa dem om jag får tag på dem någonstans. Finns de på Sf-bokhandeln? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 De böckerna verkar ju jättebra. Jag tror kanske att jag tänker köpa dem om jag får tag på dem någonstans. Finns de på Sf-bokhandeln? De har inte börjat ges ut än utan börjar göra i juni i år. De kommer då troligen säljas i sf-bokhandeln i Gamla Stan (83 kr). Böckerna verkar intressanta och om de säljs i sf-bok. så går jag och köper dem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wrogie Posted June 7, 2003 Report Share Posted June 7, 2003 Jag rekommenderar: Framtidens Paradis (Future Eden) Den utspelar i framtiden, när människoarten har nästan utrotat sig själv. Väldigt få lever fortfarande. En av dom är Jay, som träffar hönan Ethel. Ethel är ingen vanlig höna, dete liksom bara hennens "kropp". Hon är allting skapare. Hon la ägget som användes i äggröran "den sista måltiden" med Jesus. Hon e cool Det finns faktiskt en poäng med boken, fast den säger jag inte, annars blir det nite spännade. Den kommer en uppföljare vet jag till denna. Läs den om du inte har något annat för dig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
StarTrekin Posted June 14, 2003 Report Share Posted June 14, 2003 Jag rekommenderar: Framtidens Paradis (Future Eden) Den utspelar i framtiden, när människoarten har nästan utrotat sig själv. Väldigt få lever fortfarande. En av dom är Jay, som träffar hönan Ethel. Ethel är ingen vanlig höna, dete liksom bara hennens "kropp". Hon är allting skapare. Hon la ägget som användes i äggröran "den sista måltiden" med Jesus. Hon e cool Det finns faktiskt en poäng med boken, fast den säger jag inte, annars blir det nite spännade. Den kommer en uppföljare vet jag till denna. Läs den om du inte har något annat för dig. Jag håller på att läsa den och den är riktigt kul. Star Trek nämns faktiskt någon gång i början av boken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts