Enterprise_Nx-01 Postad 1 September, 2003 Rapport Postad 1 September, 2003 Star trek Starship spotter är en bra bok. jag får själv aldrig nog av den. En bra bok till är starfleet survival guiden också en bra bok men inte lika bra som starship spotter en rekommenderad bok till alla Citera
Pjotr'k Postad 8 Juni, 2004 Rapport Postad 8 Juni, 2004 Jag tycker att höstens bokutgivning verkar lovande. Till och med ett par VOY-böcker av Christie Golden samt en bok av William Shatner att vänta runt årsskiftet! Jag citerar från nyheten: Flera spännande e- och pocketböcker kommer att ges ut i höst. Bara att läsa titlarna eggar och inspirerar till läsning, tycker jag. En del finns nu information till här på Star Trek Databas. Läs här och köp sedan böckerna! Juni: A Time To Love (TNG), Strange New Worlds: VII (Alla), Worlds of Star Trek Deep Space Nine (DS9) och Bitter Medicine (S.C.E.). Juli: A Time to Hate (TNG), Vulcan's Soul Trilogy: Book One (TOS), Sargasso Sector (S.C.E.) Augusti: A Time to Kill (TNG), Enigma (Stargazer), Tales of the Dominion War (DS9), Paradise Interrupted (S.C.E.) September: A Time to Heal (TNG), Maker (Stargazer), Where Time Stands Still (S.C.E.) November: A Time for War, a Time for Peace (TNG) December: Old Wounds (VOY) Januari: Enemy of My Enemy: Spirit Walk (VOY) Februari: Captain's Blood (TOS) - av William Shatner! Jag undrar om VOY-böckerna kommer att utspela sig efter Homecoming-böckerna - Christie Golden är mycket bra, IMM. Citera
thestargaze Postad 10 Juni, 2004 Rapport Postad 10 Juni, 2004 (redigerade) Jag har precis beställt de två Homecomingböckerna från sfbok. Det ska bli intressant att läsa dem. Vad tycke ni om böckerna? Var de bra? Pjotr'k: Är det bekräftat att det kommer att komma fler Voy- böcker?? :blink: Redigerad 10 Juni, 2004 av Kathryn Archer Citera
Pjotr'k Postad 10 Juni, 2004 Rapport Postad 10 Juni, 2004 Pjotr'k: Är det bekräftat att det kommer att komma fler Voy- böcker?? :blink: Uppgifterna i databasen har jag hämtat från SimonSays.com som är de som gör böckerna om Star Trek. Citera
Pjotr'k Postad 16 Augusti, 2004 Rapport Postad 16 Augusti, 2004 Vad tycker ni om litteraturdatabasen vi har skapat? Vi har hittills närmare 70 olika böcker men vi vill gärna ha synpunkter på urvalet, recensionerna och hur det ser ut. Vill ni dessutom bidra så är ni varmt välkomna att skicka in en recension! Jag lägger själv ner rätt så mycket tid, och de flesta böckerna har jag själv stått för, tillsammans med sammandrag och recension, så jag vore verkligen glad för alla synpunkter. Citera
OnO Postad 13 September, 2004 Rapport Postad 13 September, 2004 Kolla denna länken http://www.fantasticfiction.co.uk/series/index.htm Om man skrollar ner till star trek böckerna, det finns nio olika rubriker, och går in på dem så stämmer inte utgivningsdatumen med de på litteraturdatabasen. Ex. Emissary i litteraturdatabasen står det Maj 2000 men enl. fantasyfiction kom den 1993. Är jag helt ute och reser eller.... Citera
Pjotr'k Postad 13 September, 2004 Rapport Postad 13 September, 2004 Kolla denna länken http://www.fantasticfiction.co.uk/series/index.htm Om man skrollar ner till star trek böckerna, det finns nio olika rubriker, och går in på dem så stämmer inte utgivningsdatumen med de på litteraturdatabasen. Ex. Emissary i litteraturdatabasen står det Maj 2000 men enl. fantasyfiction kom den 1993. Är jag helt ute och reser eller.... <{POST_SNAPBACK}> De nya böcker jag i dagarna lagt in har jag hämtat utgivningsdatum från förlagets egen hemsida. Det finns flera fel bland dessa, men detta beror på att Simon & Schuster när deras lager av pocketböcker är slut, bara listar de e-böcker de givit ut. Vi har ännu inte möjligheten att i vår databas ange e-bok som alternativ, men det kommer. Jag har i varje fall särskilt markerat (för mig själv) de böcker som är e-böcker och skall kolla upp dem. Det är ett tjugotal hitintills och de som jag i fortsättningen upptäcker skall jag kolla med andra källor direkt. Tack för tipset om webbsida, förresten! Citera
EoNeel Postad 21 September, 2004 Rapport Postad 21 September, 2004 Jag har sträckläst DS-9 Avatar del 1, och jag säger vilken fantastiskt bra bok! Karaktärerna är så personligt beskrivna och storyn är lysande. Detta är en måste bok för DS-9 fans. Citera
MrsRiker Postad 28 September, 2004 Rapport Postad 28 September, 2004 Jag är en bokmal. Jag älskar Star Trek. Alltså borde man tycka att jag borde läsa Star Trekböcker, eller hur?? Men av någon anledning har jag inte kommit mig för att göra det. Det tänkte jag ändra på nu, så jag tänkte fråga er om ni har några boktips för en nybörjare inom Star Treklitteraturen. Jag har sett alla TNG, VOY, DS9 och ENT-avsnitt som finns och jag läser gärna mer om dem, om det finns/går. Finns det böcker som handlar om när VOY har kommit hem? Finns det böcker med TNG inblandning i dominionkriget? Finns det böcker som handlar om DS9 besättningen? Har ni några tips åt mig, den startrekälskande bokmalen? Några bra, välskrivna, intressanta böcker? Tacksam på förhand för svar Citera
Great Bird Postad 28 September, 2004 Rapport Postad 28 September, 2004 Finns det böcker med TNG inblandning i dominionkriget? <{POST_SNAPBACK}> Om du är intresserad finns det en bokserie med TNG besättningen tidsperioden mellan Insurrection och Nemesis. De heter "A time to..." och är jättebra. De är pocketar med ca 300 sidor och kostar 78kr/st. Jag tror det finns mer info om dom i Literatur-databasen. Själv är jag också intresserad av TNG i Dominionkriget, önskar jag kände till några såna böcker. Citera
Pjotr'k Postad 28 September, 2004 Rapport Postad 28 September, 2004 Finns det böcker som handlar om när VOY har kommit hem? Japp: De två böckerna Homecoming och The Farther Shore Finns det böcker med TNG inblandning i dominionkriget? Det finns en novellsamling som berör flera olika besättningar och Dominionkriget, däribland TNG:s: Tales of the Dominion War (kom ut i augusti) Finns det böcker som handlar om DS9 besättningen? Om Garak: A Stitch in Time. Därutöver kan jag starkt rekommendera serien Mission Gamma (4 böcker) som sammantaget var mycket bra. Jag tror det finns mer info om dom i Literatur-databasen. Japp: Bok 1 finns här (klicka er sedan vidare). Mrs Riker: Jag säljer gärna de första fyra A Time to-böckerna och jag tror även att jag har VOY-böckerna som jag tipsade om ovan. Hör av dig via PM! Citera
Great Bird Postad 28 September, 2004 Rapport Postad 28 September, 2004 Finns det böcker med TNG inblandning i dominionkriget? Det finns en novellsamling som berör flera olika besättningar och Dominionkriget, däribland TNG:s: Tales of the Dominion War (kom ut i augusti) Den boken verkar jättebra. Men det verkar inte som om min trogna SF-bokhandeln har den. Vet någon var man kan skaffa den i Sverige? Citera
MrsRiker Postad 28 September, 2004 Rapport Postad 28 September, 2004 (redigerade) Finns det böcker med TNG inblandning i dominionkriget? Det finns en novellsamling som berör flera olika besättningar och Dominionkriget, däribland TNG:s: Tales of the Dominion War (kom ut i augusti) Den boken verkar jättebra. Men det verkar inte som om min trogna SF-bokhandeln har den. Vet någon var man kan skaffa den i Sverige? <{POST_SNAPBACK}> Jag har precis beställt den från Adlibris, den kostar 129 kronor plus frakt såklart Tack pjotr'k....PM kommer med ilfart Redigerad 28 September, 2004 av MrsRiker Citera
Pjotr'k Postad 28 September, 2004 Rapport Postad 28 September, 2004 Jag har precis beställt den från Adlibris, den kostar 129 kronor plus frakt såklart Adlibris är ett bra tips på butik som har det mesta av böcker inom Star Trek. Oftast kostar pocketböckerna runt 78:- och om man köper några stycken böcker på en gång blir portot på 19:- överkomligt. Visst: Om man bor i Stockholm eller Göteborg så är det sannolikt billigare att ta sig direkt till SF-bokhandeln, men som ni ser ovan har de inte alltid allt, och att resa 40 mil till huvudstaden kostar ju det också... Jag är själv mycket nöjd med Adlibris. Citera
Tuvix Postad 26 Oktober, 2004 Rapport Postad 26 Oktober, 2004 Hej.... Har läst den nya A Call to-seriern.... Nu vill jag fortsätta att läsa andra ST-böcker.... Men det finns ju så många och i alla serier.... Är det någon som kan ge mig råd och tips hur jag skall lägga upp det.... Skall jag hålla mig till bara en serie ( typ. börja med orginalserien osv. ).... eller går det bra att läsa i blandat ordning efter vad jag får tag i böcker???.... Citera
EoNeel Postad 27 Oktober, 2004 Rapport Postad 27 Oktober, 2004 Hej.... Har läst den nya A Call to-seriern.... Nu vill jag fortsätta att läsa andra ST-böcker.... Men det finns ju så många och i alla serier.... Är det någon som kan ge mig råd och tips hur jag skall lägga upp det.... Skall jag hålla mig till bara en serie ( typ. börja med orginalserien osv. ).... eller går det bra att läsa i blandat ordning efter vad jag får tag i böcker???.... <{POST_SNAPBACK}> Oj! Jag tror det blir jättetråkigt att försöka läsa med att börja med bok ett i TOS, för att sedan beta av till ENT. Själv läser jag lite här och lite där, lite det som passar för stunden. Just nu är det DS9 som gäller för mig och det har det gjort i ett bra tag. Jag läser DS9-böcker om serier, typ 1-3 i samma serie sen kan jag gå över till en fristånde bok och jag hoppar friskt fram och tillbaka. Jag tycker att det skall vara roligt att läsa och jag tar det som mest intresserar mig just nu. Jag önskar dig lycka till i bokval och läsning, som sagt var "Det är en djungel där ute"! Citera
Quinn Postad 27 Oktober, 2004 Rapport Postad 27 Oktober, 2004 (redigerade) Hej! För dom som är intresserade vilka böcker som kommer och när, kan jag rekommendera följande länk: http://www.psiphi.org/ Vidare på sidan www.trektoday.com finns bbs, och där kan man hitta Trek Litterature forum, där man kan följa (eller delta själv) i diskussioner angående trek litteratur. Och det som är intressant är att vissa av f??rfattarna besöker forum regelbundet. Vad gäller rekomendationer om vilka böcker man ska läsa, så kan jag säga följande: Voyager, efter slutet av serien, pocketböcker har startat sk. "relaunch" med Christie Golden som författare. Och då kan du börja med: Homecoming The Farther Shore sen kommer en bok i november (US) - Spirit Walk#1: Old Wounds och en i december (US) - Spirit Walk #2: Enemy of my Enemy Deep Space Nine, dom har också startat med ny omgång efter slutet av serie, och då kan man börja läsa enligt följande (parantes betyder att böckerna har DS9 anknyning men är inte del av serie), * betyder att en av berättelsena i boken Gateways #7 avslutar bok Gateways #4: Demons of Air and Darkness): (The Left Hand of Destiny, Books One & Two) (The Lives of Dax) Avatar, Books One & Two Section 31: Abyss Gateways #4: Demons of Air and Darkness *Gateways #7: What Lay Beyond: "Horn and Ivory" Mission: Gamma - #1: Twilight - #2: This Gray Spirit - #3: Cathedral - #4: Lesser Evil Rising Son* Unity The Worlds of Deep Space Nine, Books One - Three Om du gillar TNG, du kan läsa en samling av böcker som leder till Nemesis och senare till en ny serie. Det är A Time to... serien: A Time to be Born A Time to Die A Time to Sow A Time to Harvest A Time to Love A Time to Hate A Time to Kill A Time to Heal A Time to War, A Time for Peace vilket leder till Nemesis och sen till... Star Trek Titan #1: Taking Wing (som förtsätter med uplösningen av Nemesis och börjar med att följa Will Riker som kapten på hans nya skepp) Om du gillar William Shatner dvs Kapten Kirk, kan du läsa följande: Odyssey - The Ashes of Eden - The Return - Avenger The Mirror Universe Trilogy - Spectre - Dark Victory - Preserver Totality - Captain's Peril - Captain's Blood - Captain's Glory (kommer i 2005 i hardcover) För den som gillar klingoner, kan man följa Kapten Klag (från TNG episod A Matter of Honor) och besättningen på IKS Gokon (Diplomatic Implausability) (The Brave and the Bold, book two: The Final Artifact) Star Trek IKS Gorkon #1: A Good Day to Die Star Trek IKS Gorkon #2: Honor Bound som förtsätter med #3: Enemy Territory i 2005 sen finns det New Frontier serien, SCE serien, The Lost Era serien, Stargazer serien, Enterprise......"possibilities are endless".... mvh Redigerad 27 Oktober, 2004 av Quinn Citera
Pjotr'k Postad 27 Oktober, 2004 Rapport Postad 27 Oktober, 2004 Du missar väl inte heller att vi på databasen har flera hundra böcker? Citera
Great Bird Postad 27 Oktober, 2004 Rapport Postad 27 Oktober, 2004 Hej.... Har läst den nya A Call to-seriern.... Nu vill jag fortsätta att läsa andra ST-böcker.... Men det finns ju så många och i alla serier.... Är det någon som kan ge mig råd och tips hur jag skall lägga upp det.... Skall jag hålla mig till bara en serie ( typ. börja med orginalserien osv. ).... eller går det bra att läsa i blandat ordning efter vad jag får tag i böcker???.... <{POST_SNAPBACK}> Jag har aldrig brytt mig om att läsa böcker i kronologisk ordning såvida de inte är i samma serie. Om du är intresserad av USS Titans äventyr som utspelar sig efter Nemesis, så kommer det snart att släppas en serie om dem. För övrigt kan jag jag rekommendera "A time to" serien. Bästa böckerna med TNG-besättningen enligt mig. Citera
Tuvix Postad 27 Oktober, 2004 Rapport Postad 27 Oktober, 2004 Opppss.. Skrev jag verkligen A call to.... Måste vara trött.... Jag menade förstås A time to.. Att hitta massor med böcker är hur enkelt som helst...Mitt problem är ju vilka man skall börja med.... Kommer nog att ta EoNell:s tips att läsa en serie och sen hoppa till en annan, efter vad man har hemma... Tack för tipsen.... Citera
MrsRiker Postad 6 December, 2004 Rapport Postad 6 December, 2004 Jag har en fråga: I de fall det finns en bok som heter samma sak som ett avsnitt i en serie (eller som en av filmerna) - är det då det avsnittet i bokform? Ex Voyagers Caretaker? ELler är det nya historier som vi inte har sett på TV som är relaterat till det avsnittet? Eller är det helt enkelt olika? Hoppas ni förstår vad jag frågar efter... Citera
Great Bird Postad 6 December, 2004 Rapport Postad 6 December, 2004 Jag har en fråga: I de fall det finns en bok som heter samma sak som ett avsnitt i en serie (eller som en av filmerna) - är det då det avsnittet i bokform? Ex Voyagers Caretaker? ELler är det nya historier som vi inte har sett på TV som är relaterat till det avsnittet? Eller är det helt enkelt olika? Hoppas ni förstår vad jag frågar efter... <{POST_SNAPBACK}> Jag förstår vad du menar. Så gott som alltid när jag läst en bok med samma namn som ett avsnitt har det varit avsnittet i bokform. Oftast lite utförligare. Caretaker som du nämnde t.ex. utspelar sig precis som avsnittet men ger lite bättre insikt i de olika karaktärerna. Självklart kan populära namn som "First contact" eller "Where no man has gone before" vara tagna av separata böcker. Så om man ser en bok "Endgame" med Kirk på omslaget gör man bäst i att läsa baksidan. P.S. Många berättelser som gått från film till bok har blivit förstörda, det har jag fått uppleva ett antal gånger. Citera
Bradis_Mamma Postad 11 December, 2004 Rapport Postad 11 December, 2004 (redigerade) Min tur att fråga något.... 1. Vet någon när första boken i Star Trek: Titan kommer ut 2. Kommer fortsättningsböckerna på Voyager (Homecoming, Father Shore och Old Wounds) bilda nån längre serie eller slutar det med nästa del i spirit walk? Redigerad 11 December, 2004 av Bradis_Mamma Citera
Lenski Postad 9 Mars, 2005 Rapport Postad 9 Mars, 2005 Själv har jag aldrig läst en enda Star Trek bok. Ska naturligtvis ändra på detta då jag hittade två böcker om "the Eugenic Wars" (kriget med de genmanipulerade supermänniskorna med Khan i spetsen) på Sci-Fi Bokhandeln. Annars är jag ett stort fan av serietidningarna. Tycker dom är riktigt kul att läsa även om dom kanske inte känns sådär jätteofficiella. Då är det mest TOS serier jag köper. Någon annan serietidningsfantast i forumet? =) Citera
T'Pol Postad 29 April, 2005 Rapport Postad 29 April, 2005 tänkte bara säga att internetbokhandeln har 112 star trek böker. de e nog alla på engelska skulle ja tro. Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.