B'Elanna Posted January 19, 2003 Report Share Posted January 19, 2003 Jag har inte hittat något sådant här ämne! Om det redan finns får forumledaren säga i från. Jag skulle gärna vilja ha boktips på bra Star Trek romaner och dylika böcker. Detta gäller främst romaner men även lite mer fackbetonade böcker går bra. Jag vet att det finns en röstning om facklitteratur fast jag skulle gärna vilja ha ett lite mer fritt ämne. Alltså allt om Star Trek böcker. Här följer några böcker som jag vill tipsa om. l IQ är en verklígt rolig bok där Q upplever ett helt galet äventyr där han ska försöka rädda världen från att gå under. Även Q:s värld är hotad. Så klart tar han hjälp av Data och Picard. De tre ger sig ut på en galen resa som bara Q kan göra för att försöka rädda världen och Q:s fru och son. Mycket läsvärd!!!!! Voyager: Dark matters - en serie om tre böcker (kommer inte i håg titlarna på alla tre men om någon är intresserad kan jag kolla upp det!!!!) Handlar om existensen av sk mörk materia. en ras lyckas manipulera med denna materia vilket hotar hela universums existens. Voyager får uppgiften att försöka ställa allt till rätta. Paris och Chacotey hamnar i ett parallelt universum (jag gillar historier om parallela universum). Chacotey försöker hjälpa en svårt skadad Paris att överleva. Voyager tvingas att sammarbeta med ett Romulan skepp. Mycket spännande. Sträckläsning. Det där med mörk materia är kanske lite svårt att förstå sig på. Läsvärt!! Enterprise: What prise honor? En besättningsmedlem dör under mystiska omständigheter. Malcolm Reed som är "ranking officer" känner sig skyldig till dödsfallet. Och, ja vad hände egentligen. Om msn gillar Malcolm som karaktär är denna bok bra. Spännande!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted January 19, 2003 Report Share Posted January 19, 2003 Inte skönlitteratur, men jag vill ändå rekommendera The Making of Star Trek. Den handlar om hur TOS kom till och beskriver hela processen från grundläggande idé till två piloter till färdig tv-serie. Den är skriven 1968 av Stephen E. Whitfield och den är bl.a. full av citat från The Great Bird of the Galaxy himself, Gene Roddenberry, samt en hel del andra "kändisar" från teamet bakom TOS. Man får se hur det resonerades när skeppet, utrustningen, Spock och allt annat utvecklades. Det hela var faktiskt mycker mer genomtänkt än vad man kan tro! Det är en bok som ökar respekten för Star Trek som idé och som också ger insyn i hur det kan gå till när en TV-serie blir till (nåja, hur det gick till på 60-talet iaf). Köp den! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted January 19, 2003 Report Share Posted January 19, 2003 Den är skriven 1968 av Stephen E. Whitfield och den är bl.a. full av citat från The Great Bird of the Galaxy himself, Gene Roddenberry, Är det ett oficiellt smeknamn, eller något du hittat på själv? Det finns nämligen en varelse i New Frontier-böckerna som kallas för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted January 19, 2003 Report Share Posted January 19, 2003 Den är skriven 1968 av Stephen E. Whitfield och den är bl.a. full av citat från The Great Bird of the Galaxy himself, Gene Roddenberry, Är det ett oficiellt smeknamn, eller något du hittat på själv? Det finns nämligen en varelse i New Frontier-böckerna som kallas för det. Det är officielt. Gene var/är The Great Bird of the Galaxy. Detta har sedan Peter David tagit till sig när han skriv sina böcker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted January 19, 2003 Report Share Posted January 19, 2003 Den är skriven 1968 av Stephen E. Whitfield och den är bl.a. full av citat från The Great Bird of the Galaxy himself, Gene Roddenberry, Är det ett oficiellt smeknamn, eller något du hittat på själv? Det finns nämligen en varelse i New Frontier-böckerna som kallas för det. Japp, det är ett officiellt smeknamn för Gene. En snabb koll i ovan nämda bok avslöjar följande: Uttrycket "the Great Bird of the Galaxy" kommer från avsnittet Man Trap, i vilket Sulu fällde kommentaren "May the Great bird of the Galaxy roost on your planet". Det var menat som någon form av välsignelse och repliken var skriven av Gene. På något sätt så överfördes detta till att bli ett smeknamn för honom, något som alla kallade honom från och till, till och med i memos som skickades fram och tillbaka mellan produktionsmedlemmarna. När Peter David använder uttrycket i sina New Frontier-böcker så är det förstås menat som lite av en hyllning till Gene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Borg Posted January 20, 2003 Report Share Posted January 20, 2003 Vill rekommendera Ferengi ordspråksboken. Kommer docj inte ihåg vad den heter, men rolig är den i varje fall. Never put friendship above profit..... Säger väl allt.=) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StarTrekin Posted January 23, 2003 Report Share Posted January 23, 2003 Voyager: Final Fury är mycket bra. Det var min första star trek-bok och den ingår i Invasion serien (tror det finns fyra böcker i den) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted January 23, 2003 Report Share Posted January 23, 2003 Voyager: Final Fury är mycket bra. Det var min första star trek-bok och den ingår i Invasion serien (tror det finns fyra böcker i den) DEt är en bra bok serie. dock så tycke jag inte om voy boken. men de andra var topp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted January 24, 2003 Report Share Posted January 24, 2003 Inte skönlitteratur, men jag vill ändå rekommendera The Making of Star Trek. Den handlar om hur TOS kom till och beskriver hela processen från grundläggande idé till två piloter till färdig tv-serie. Den är skriven 1968 av Stephen E. Whitfield och den är bl.a. full av citat från The Great Bird of the Galaxy himself, Gene Roddenberry, samt en hel del andra "kändisar" från teamet bakom TOS. Man får se hur det resonerades när skeppet, utrustningen, Spock och allt annat utvecklades. Det hela var faktiskt mycker mer genomtänkt än vad man kan tro! Det är en bok som ökar respekten för Star Trek som idé och som också ger insyn i hur det kan gå till när en TV-serie blir till (nåja, hur det gick till på 60-talet iaf). Köp den! Finnd det av Tos ochså? Har hur man gjorde Voyager.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted March 4, 2003 Report Share Posted March 4, 2003 Läser just nu "ST-DS9 Valhalla". Den är ruskigt bra. Nån mer som läst den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted March 4, 2003 Report Share Posted March 4, 2003 Läser just nu "ST-DS9 Valhalla". Den är ruskigt bra. Nån mer som läst den? Jo den är ok. Men den som är bäst är lätt AJ Robinsons "A stitch in time" Millenium serien är även den bra. sen så är säsong 8 DS9 också läsvärd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted March 10, 2003 Author Report Share Posted March 10, 2003 Nelix Star Trek kokbok är jätte bra! Här finns recept på alla de rätter man känner till så väl från Star Trek (anpassad till vårt något negränade förråd av ingridienser). Mycket rolig! Jag läser den innan jag somnar och somnar hungring varje kväll! :P Och Nelix mat är bra!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted March 12, 2003 Report Share Posted March 12, 2003 Jepp kokboken är bra har den man får ochså läsa mycket annat ochså i den... The Holograms handbok En väldigt rolig och bra bok.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*voyboy* Posted March 13, 2003 Report Share Posted March 13, 2003 Jag köpte The Holograms Handbook i lördags på SFBok för 178kr. Star Trek Voyager, a vision of the future är en bra faktabok om hur STVoyager kom till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted March 15, 2003 Report Share Posted March 15, 2003 Jepp hur man gjorde serien är en väldigt bra bok men fina bilder och mycket fakta.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted March 15, 2003 Report Share Posted March 15, 2003 Kan man köpa alla dessa böckerna på SFbok? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted March 16, 2003 Report Share Posted March 16, 2003 Kokboken, hur man gjorde voyager och the holograms handbook akn man köpa där men jag skulle nog tro att man kan köpa dom där andra sakerna där ochså.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peak Posted June 23, 2003 Report Share Posted June 23, 2003 Gammalt ämne, men det här var det närmaste jag kunde hitta. Tips om ni vill kolla upp vilka ST-böcker som finns utgivna. Tror jag har lyckats samla ihop alla skönlitterära Star Trek-böcker här: http://www.scifinytt.se/stbooks.txt (bry er inte om stjärnorna före en del böcker, det är bara för att markera de jag själv har) Det kommer en mer beskrivande sida så småningom, bara jag lyckas fixa iordning den... Hålen bland de numrerade böckerna beror på att de ligger på annan plats (i någon av de mer specifika serierna). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StoVoKor Posted June 23, 2003 Report Share Posted June 23, 2003 Jag köpte precis en bok som hette Klingon . har någon läst den jag har inte fått den ännu,, på www.adlibris.se har dom väldigt många st böcket. :vulcan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peak Posted June 23, 2003 Report Share Posted June 23, 2003 Söker man efter böcker som är 'out of print' (tyvärr en hel del 80-talsböcker vid det här laget) så kan förresten http://www.abebooks.com/ rekommenderas. Det går att köpa begagnat på amazon.com också, men jag tycker att det är betydligt osäkrare och tar betydligt längre tid. Lika bra att slänga in lite boktips också... ;) DS9 relaunch: 'Säsong 8' av Deep Space Nine i bokform. Börjar med Avatar bok 1 och 2. Voyager: Homecoming del 1 och 2: Tar vid där TV-serien slutade Naturligtvis hela 'New Frontier' (Peter David är kung!) P.S. Klingon? Har inte ännu. Har för mig att den bygger på ett dataspel om jag inte är helt ute och snurrar. Gillar man klingoner kan 'The Left Hand of Destiny' rekommenderas (iaf om man sett hela DS9 och är intresserad av Martoks fortsatta öden och äventyr) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NikkiSixx Posted August 7, 2003 Report Share Posted August 7, 2003 :borg2: Någon som känner till om det finns någon "Companion" till TOS, likt de som finns till TNG, DS9 och VOY??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted August 11, 2003 Report Share Posted August 11, 2003 Men den som är bäst är lätt AJ Robinsons "A stitch in time" tack för tipset. har läst några kapitel i den och den verkar jättebra. tänk att Andrew Robinson var lika bra författare som skådis. :cardassian: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted August 24, 2003 Report Share Posted August 24, 2003 Jag har gett mig in på den första boken i serien dominion warsmed Tng gänget. Jag har fastnat helt . Kan inte vänta tills jag får läsa rästen av serien. Är det någon mer som läst denna serien? Den finns i SFbokhandeln i Gbg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peak Posted August 27, 2003 Report Share Posted August 27, 2003 Någon mer än jag som fastnat för e-böckerna? (finns att få tag på här: http://www.simonsays.com/subs/category.cfm...t=50&order=auth ) Visserligen inte "riktiga" böcker, men de har 3 fördelar vad jag ser: 1: Priset. De flesta kostar omkring 2-4 dollar/styck 2: Man får boken genom en nerladdningslänk direkt efter att man betalat. 3: Även böcker som är utsålda finns som eböcker... Rekommendationer? Sitter just nu och läser 'Eugenics Wars' del 1 av Greg Cox. Rekommenderas storligen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ynkryggen Posted August 28, 2003 Report Share Posted August 28, 2003 :borg2: Någon som känner till om det finns någon "Companion" till TOS, likt de som finns till TNG, DS9 och VOY??? Ja.... det finns en "Companion" till TOS och den heter: Star Trek Compendium Rev/Ed. av Allan Asherman. Tyvärr är den utgången och den senaste versionen är från -93, men den brukar finnas på lite mässor, i antikvariat och finns säkert att köpa begagnad på www.amazon.com ... Jag har den.. och den är jättebra, om du ger dig *** på att hitta den så kommer du att finna vad du söker ... PS! Coolt namn föresten... NikkiSixx and Mötley Crüe knows how to party! (som Ozzy brukar säga) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts