Jump to content

Vad ska Enterprise få härnäst?

Bromma_Herman

Recommended Posts

Holodäckteknologi har de ju stött på i ett avsnitt under säsong 1. Dock är det väl först vid TNG som Star Trek använder sig av teknologin? Jag minns ett avsnitt som jag sett, där de börjar testa holodäckprogram.

Dock är det väl först vid TNG som Star Trek använder sig av teknologin? Jag minns ett avsnitt som jag sett, där de börjar testa holodäckprogram.

Jag vet inte vilket avsnitt du menar, men i Encounter at Farpoint (dvs TNG:s första avsnitt - för er som inte vet) så är det uppenbart att holodeckteknologi är något som är nytt för Federationen. När Riker i jakt på Data stiger in på holodecket, så uttrycker han förundran, som om han aldrig sett något liknande förut.

Ett holodeck på Enterprise vore med andra ord, en väldigt, väldigt, väldigt dålig idé.

Personligen vill jag inte se någon ny-gammal teknologi över huvud taget, åtminstone inte förrän serien når sina allra sista delar. Enterprise är redan på tok för likt 2300-tals-serierna när det gäller teknologisk nivå. Låt Enterprise vara annorlunda!

Edited by Sotunk

Det var ju ochså att Picard testade holodecket för första gången i början av serien. Jag håller med ENT har blivit alldelens för 2300-talet. :( Det var väll att i avsnittet Q who? som federation skulle ha träffat på borg? inte går det då att mitt i allt så är dom med i ENT som ligger flera hundra år innan..

Jag vet inte vilket avsnitt du menar, men i Encounter at Farpoint (dvs TNG:s första avsnitt - för er som inte vet) så är det uppenbart att holodeckteknologi är något som är nytt för Federationen. När Riker i jakt på Data stiger in på holodecket, så uttrycker han förundran, som om han aldrig sett något liknande förut.

Ett holodeck på Enterprise vore med andra ord, en väldigt, väldigt, väldigt dålig idé.

Personligen vill jag inte se någon ny-gammal teknologi över huvud taget, åtminstone inte förrän serien når sina allra sista delar. Enterprise är redan på tok för likt 2300-tals-serierna när det gäller teknologisk nivå. Låt Enterprise vara annorlunda!

Det mötet finns det också en, IMHO väldigt snygg, referens till i NEM :). Ngt som är intressant i det sammanhanget är att Data kastar en sten mot en "vägg i luften", som därmed blinkar till lite, ngt jag aldrig sett i ngt annat avsnitt. Men det är en annan diskussion.

Åter till Enterprise: Jag håller med Sotunk där. Det är lite för mkt "för bra" teknologi i ENT. Måste de få ännu mer? I de andra serierna får de väl inte särskilt mkt ny teknik? Det är väl mest små f??rändringar i befintlig teknik?

Jag skulle snarare vilja se lite mer utveckling av t ex transportern. Vore kul att se hur den blev standard, som den är i senare serier.

Om de nu prompt skall få ny teknologi, kunde det ju vara intressant att följa utvecklignen av sköldar. Och det vore inte helt fel om det tog dem en säsong eller två att få ordning på dem. Att de blir verkningslösa mitt under pågående strid, att man verkligen jobbar med problemen.

eftersom folk inne i den här diskussionen verkar ha sett en del ENT så tror jag inte det e så farligt att spoila,

men jag kör än en varning för säkerhets skull.

*SPOILERVARNING*

*

*

*

*

*

apropå holodeck så har ju Enterprise-besättningen redan stött på en annan ras som har både holodeck och cloak, ganska tidigt i serien till och med. så jag skulle nog inte tycka det vore så konstigt om de fick återse sina gamla vänner i nåt framtida avsnitt och får låna lite teknologi av dem. men visst känns det ändå konstigt att de introduceras till sån teknologi så tidigt med tanke på att de då förorenar tidslinjen i ST *ler*.

Jag håller med många här att Enterprise inte bör få någon holodeck, det är alldeles för teknisk avancerad teknik och hör inte hemma på ett skepp som Enterprise.

Det finns många andra grejer som kan förbättras eller tillkomma som ex. sköldar, vapen, sensorer, transport(beeming), kommunikation och inredning- t.ex. varför måste man trycka på en knapp för att öppna dörrar?! Har inte vi redan nu automatiska dörröppnare!

Edited by Captain Proton

Jag håller med många här att Enterprise inte bör få någon holodeck, det är alldeles för teknisk avancerad teknik och hör inte hemma på ett skepp som Enterprise.

Det finns många andra grejer som kan förbättras eller tillkomma som ex. sköldar, vapen, sensorer, transport(beeming), kommunikation och inredning- t.ex. varför måste man trycka på en knapp för att öppna dörrar?! Har inte vi redan nu automatiska dörröppnare!

Men dörrarna kanske läser av fingeravtryck så att ingen obehörig kan komma igen dem utan att man vet det på bryggan. Vanligtvis brukar de eskortera sina gäster överallt.

Men dörrarna kanske läser av fingeravtryck så att ingen obehörig kan komma igen dem utan att man vet det på bryggan. Vanligtvis brukar de eskortera sina gäster överallt.

Jo jag har hört det argumentet förrut och att det är för extra skydd mot fiender. Men egentligen är det inte så svårt att förfalska fingeravtryck och särskilt i framtiden. Men men du kan ha rätt.

Edited by Captain Proton

Jo jag har hört det argumentet förrut och att det är för extra skydd mot fiender. Men egentligen är det inte så sv??rt att förfalska fingeravtryck och särskilt i framtiden. Men men du kan ha rätt.

och sen kan man ju fråga sig om det är ett så effektivt skydd om det inte kompletteras med nån sorts anti-transport-kraftfält...

Appropå Enterprise och Holodeck fanns det i Voyager avsnittet Equinox en något enklare variant av holodeck som bestod av någon slags virtual reality hjälm som man tog på sig och sedan tyckte man sig vara i en annan miljö. Om Enterprise får holodeck får de ju börja med något enklare som sedan utvecklas mer och mer.

Jag tycker det är kul med holodeck så jag hoppas att besättningen på Enterprise har fler erfarenheter av Holodeck även om de kanske inte får holodeck på samma sätt som i senare Star trek avsnitt.

Sedan tycker jag att de hade kunnat utrusta någon av skyttlarna med warpdrift. De borde ju ha lärt sig efter shuttlepod one att en sådan kan vara bra att ha. För övrigt ett riktigt höjdaravsnitt :)

• 3 weeks later...

Holodäck uppträder faktisk redan i "The animated serie" närmare bestämt avs. 19 "The Practical Joker", som sändes 21 September, 1974

Sedan håller jag med om att det inte skulle ha skadat med lite mer "omodern" utrustning i Enterprise...

Det skulle ge mycket trovärdighet om det alltid fans en no-name styrman eller liknande på bryggan som fick lite order och svarade yes sir.

Sedan kunde man utväkla en no-name till en återkommande sub-karaktär som Rose? i TNG. De måste finnas 1000-tals fans som skulle jobba gratis som en no-name styrman.

Det skulle ge mycket trovärdighet om det alltid fans en no-name styrman eller liknande på bryggan som fick lite order och svarade yes sir.

Sedan kunde man utväkla en no-name till en återkommande sub-karaktär som Rose? i TNG. De måste finnas 1000-tals fans som skulle jobba gratis som en no-name styrman.

Vad jag har hört, så finns det regler som säger att skådespelare (dvs. någon som har minst en replik) måste få betalt, varken de vill det själva eller ej. Därav den låga förekomsten av no-name-personer på bryggan som säger något.

Någon som kan bekräfta/bestrida detta? :)

• 2 weeks later...

:!!!:***SPOILER VARNING***:!!!:

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

I kommande avsnitt kommer det att handla ne del om tidsresor. Kan de inte få ny teknologi genom tidsresorna kanske? Skulle vara roligt om de fich sköldar och quantum torpeder genom detta. Är det förresten federation som utvecklade photon torpeder för i sista avsnittet av enterprise säsong 2 får NX-01 photon torpeder. Vet nån om man kommer utveckla quantum torpeder under enterprise seriens gång också?

Edited by Lt. Karl

Jo jag har hört det argumentet förrut och att det är för extra skydd mot fiender. Men egentligen är det inte så svårt att förfalska fingeravtryck och särskilt i framtiden. Men men du kan ha rätt.

Annars kanske den tar och kollar DNA:t genom att analysera en bit av fingret...men vad vet jag : ;)

Hur många gånger har inte någon obehörig person i star trek hackat en dator och låst ut bestättningen.... någon typ av säkerhets rutiner och heraki borde finnas

Föresten i Enterprise (serien) är det någon som pillat med deras datoer olovligt?

• 5 months later...
Det var ju ochså att Picard testade holodecket för första gången i början av serien. Jag håller med ENT har blivit alldelens för 2300-talet. :( Det var väll att i avsnittet Q who? som federation skulle ha träffat på borg? inte går det då att mitt i allt så är dom med i ENT som ligger flera hundra år innan..

Men i filmen First Contact så skjuter Enterprise-E ner en borg Sphere som krashar i antarktis. Det är denna som NX-01 stöterpå.

Vet nån i vilken serie som man först får Quantum torpedos i?

När uppfanns sköldarna runt skeppen?

Vet någon om det kommer att handla något om enterprise NX-02?

Edited by Lt. Karl

Jo har ett svagt mine av det eller vad det NX0-1 som låg i rymd docka.

NX-01 låg också i rymddocka för att man skulle reparera henne och utrusta henne med Photon torpedos.

Men man fick även en skymt av systerskeppet NX-02 som höll på att byggas.

Kan det vara så att NX-01 kommer att förstöras och att man då har "tur" att man byggt ett skepp till?

• 1 month later...

Dock är NX-01 och NX-02 registreringsnumer, så NX-02 heter nog nått annat än enterprise. :)

Men jag tycker det är lite trist att enterprise är det enda star fleet skeppet som utforskar rymden. Skulle va bra om NX-02 fick en egen besättning och utforskade "åt andra hållet" eller nått sånt...

Dock är NX-01 och NX-02 registreringsnumer, så NX-02 heter nog nått annat än enterprise. :)

Men jag tycker det är lite trist att enterprise är det enda star fleet skeppet som utforskar rymden. Skulle va bra om NX-02 fick en egen besättning och utforskade "åt andra hållet" eller nått sånt...

Men dom såg ju identiska ut då man såg dem tillsammans.

:!!!: Spoiler :!!!:

I det avsnittet då Archer tappar minnet varje dag och T'pol tar hand om honom så får man väll se en konvoj med NX-02 eller? Dom verkade i alla fall vara identiska.

Men dom såg ju identiska ut då man såg dem tillsammans.

Jo, men de är ju skepp av samma klass, så de bör väl se likadana ut. Det enda som skiljer dem åt är registreringsnumret (ungefär som senaste volvo-modellen som har flera olika registreringsnummer men ser likadana ut i övrigt).

• Create New...