Jump to content
Sign in to follow this  
Jocke

Star Trek Databas - startrekdb.se

Recommended Posts

Tycker den nya sidan ser skön ut, ganska mycket av stenterprise.nu stuket över den, vilket är bra.

Litteratur avdelningen är ett mycket efterlängtat tillskott. Första resensionen var bra hoppas det kommer fler inom kort.

Litteratur avdelningen är ett mycket efterlängtat tillskott. Första resensionen var bra hoppas det kommer fler inom kort.

Skicka gärna era recensioner till oss så kan vi lägga ut dem. Vi förbehåller oss rätten att redigera eller rata om det inte är tillräcklig substans i dem, men det blir nog inget större problem. Jag tror nog att de flesta av er som läst någon star trek-bok har mycket bra kritik att skriva om böckerna.

Yay! Gud vad snygg sajten är, du är riktigt duktig Jocke! *applåderar* Jag kan slå vad om 500 kronor att Star Trek Databas borde vara Sveriges största Star Trek-sajt, om den inte redan är det. Jag gillar verkligen färgerna och Verdana-fonten (men hur skulle det se ut med Trebuchet MS? Prova vetja!), men jag måste säga att jag saknar den stålgråa färgen som kännetecknade den gamla Enterprise Databas. Just det, skulle vi inte kunna ha ett slags samarbete mellan din och min sajt? Min sajt är betydligt enklare än din men den har ju Voyager-recensioner, du skulle ju kunna lägga upp dom på Voyager-sektionen och ge creds till mig! Eller vad säger du Jocke?

Edited by Nina Janeway

Wow, tala om att bli förvånad. Jag visste inte att ni planerade att göra om sidorna till en hemsida. Hur kom ni på den iden? Jag tycket i alla fall att det var en bra ide att skapa en sk databas för Star Trek. Jag vill dock påpeka att det vore ochså trevligt att ha information om de övriga serierna ochså...fast å andra sidan blir det kanske för mycket jobb då.

Jag är i alla fall jättenöjd med sidan som du har gjort. Jag tycker faktiskt att den är den bästa svenska Star Trek sidan på nätet. (Och det säger jag inte gör att fjäska eller så,,,utan för att det är sant.) Jag riktigt njuster av hemsidan. Applåder till webansvarige och skaparen! :lol:

Bra ide med 10-topp avsnitten. Det gillade jag verkligen.

Edited by Captain Mariah

Tack ska ni ha allihop för dom än så länge positiva kommentarerna :D

Ska försöka svara på era frågor och funderingar nedan:

Wow, tala om att bli förvånad. Jag visste inte att ni planerade att göra om sidorna till en hemsida. Hur kom ni på den iden? Jag tycket i alla fall att det var en bra ide att skapa en sk databas för Star Trek. Jag vill dock påpeka att det vore ochså trevligt att ha information om de övriga serierna ochså...fast å andra sidan blir det kanske för mycket jobb då.

Iden till slå ihop sidorna till en kom ifrån att jag funderade på att lägga ner Voyager-sidan, jag hade börjat på denna nya design till Enterprise-sidan från början, men eftersom att många ville ha kvar innehållet från Voyager- sidan, så beslutade jag att gå ett steg längre och ta med det på sidan också. Eftersom att .SE-domänet blev fritt i år så beslutade vi att registrera startrekdb.se och lägga upp den nya sidan där.

Som du säger så är det väldigt mycket jobb med att ha information om dom andra ST-serierna/filmerna, men det är inte helt omöjligt, vem vet det kanske blir något i framtiden, vi får se.

Jag gillar verkligen färgerna och Verdana-fonten (men hur skulle det se ut med Trebuchet MS? Prova vetja!), men jag måste säga att jag saknar den stålgråa färgen som kännetecknade den gamla Enterprise Databas.

Trebuchet MS används i Multimedia > Ljud på sidan, men jag tror inte att det skulle passa på hela sidan, jag trivs med Verdana, så den får nog vara kvar.

En av anledningarna till att jag började skissa på en ny sida var att jag inte riktigt trivdes med den där stålgråa färgen. Jag vet att många gillade det färgvalet, men jag hoppas att ni kommer att gilla det nya också.

Just det, skulle vi inte kunna ha ett slags samarbete mellan din och min sajt? Min sajt är betydligt enklare än din men den har ju Voyager-recensioner, du skulle ju kunna lägga upp dom på Voyager-sektionen och ge creds till mig! Eller vad säger du Jocke?

Jag och dom andra i redaktionen får fundera på detta.

Trevligt iniativ!

Snygg enkel rak design!

Ska den byggas ut med alla ST serier, som TOS, TNG, DS9 osv?

En mycket bra grej ni tagit till er, är sändningsdatum i Sverige! Jättebra!

Stående ovationer!

Edited by bruse

Mums, ögongodis!! :w00t::w00t:

Sidan är jättesnygg, både till designen och färgerna.

Den är också lättmanövrerad och enkel att använda. Bra adress ocks??, lättare att komma ihåg. ^_^

Får klart MVG.

Edited by Excelsior

Wow. Snacka om positiv överaskning. Hade ingen aning om att sidorna skulle lägga ihop. Vad snyggt det blev. Gillar att litertur nu finns med.

Bra gjort!!!

Saknar dock lite utomjordlingar. Bla allas älskade Borg... när kommer det?

Som extra bonus, kunde det vara kul att sätta Borgs numrering på alla utomjordnlingar... eller?

Saknar dock lite utomjordlingar. Bla allas älskade Borg... när kommer det?

Har vi missat Borg? Det måste åtgärdas så snart som möjligt! Tipsa oss gärna om andra raser vi har missat antingen här eller via PM. Om ni dessutom skriver något om rasen, så ger vi självklart "credit" (hänvisning) till er, så att ni får äran. Skicka sådant direkt till Jocke, Pjotr'k, Quiet eller Ella så lägger vi upp det så snart som möjligt (med den vanliga harangen om att vi redigerar språkliga saker, etc).

Som extra bonus, kunde det vara kul att sätta Borgs numrering på alla utomjordnlingar... eller?

Eftersom vi i enlighet med kontinuiteten under Enterprise inte vet något särskilt mycket om Borg, skall vi inte lägga till Borgnumreringarna, men när eller om vi utvecklar texter om raserna hos Voyager är detta något vi kan fundera över. Tack för tipset!

Var hittar information om TNG och Deep Space Nine på Star Trek Databas?

Det finns ingen information om TNG eller DS9 på Star Trek Databas, just nu så finns det enbart om VOY och ENT, förutom vissa delar som Litteratur. Det är möjligt att det blir något i framtiden, inget som jag kan lova just nu, vi får se ...

Var hittar information om TNG och Deep Space Nine på Star Trek Databas?

Det finns ingen information om TNG eller DS9 på Star Trek Databas, just nu så finns det enbart om VOY och ENT, förutom vissa delar som Litteratur. Det är möjligt att det blir något i framtiden, inget som jag kan lova just nu, vi får se ...

Fel svar! :P

Svaret är: ja, hemskt gärna ska vi göra det för Eder! :wub:

När jag går in på databasen på jobbet, så visas inga bilder alls på förstasidan (röda kryss överallt...). Klickar jag däremot på en länk, så kommer alla bilder tillbaka, även på första sidan. Vad beror detta på? :huh:

(Inlägg 1000 :w00t: )

Edited by Essray

När jag går in på databasen på jobbet, så visas inga bilder alls på förstasidan (röda kryss överallt...). Klickar jag däremot på en länk, så kommer alla bilder tillbaka, även på första sidan. Vad beror detta på?  :huh:

(Inlägg 1000  :w00t: )

Det har jag aldrig råkat ut för, på någon sida, så jag vet inte vad det beror på. Vilket operativsystem och vilken webbläsare använder du på jobbet?

När jag går in på databasen på jobbet, så visas inga bilder alls på förstasidan (röda kryss överallt...). Klickar jag däremot på en länk, så kommer alla bilder tillbaka, även på första sidan. Vad beror detta på?  :huh:

(Inlägg 1000  :w00t: )

Det har jag aldrig råkat ut för, på någon sida, så jag vet inte vad det beror på. Vilket operativsystem och vilken webbläsare använder du på jobbet?

Jag har råkat ut för samma sak.

Använder Windows 2000 och Internet Explorer 6.0

På jobbet är det Windows NT och IE 5.5. Hemma kör jag ME och Opera (har för mig att det hänt hemma också). Lustigt nog så hände inte samma sak idag. Verkar vara lite oregelbundet. :huh:

Hmm, detta är väldigt mysko tycker jag, har hållt på och testat sidan nu under 3 månader, både på nätet och lokalt och jag har aldrig råkat ut för något sånt här, det händer att någon enstaka bild inte visas i IE 6, men det är en bugg i webbläsaren och det räcker att välja "Visa bild" eller uppdatera sidan för att dom skall visas igen. Jag har gjort några små justeringar, ni kan väll testa och se om det har blivit bättre.

Några frågor:

Räcker det med att ni uppdaterar sidan så visas alla bilder och dom visas sen på resten av sidan?

Händer detta enbart på startrekdb.se?

Händer detta enbart på jobbet eller händer det hemma också?

Jag antar att ni har en rätt så bra uppkoppling, men har sidan varit "seg" n??r ni har varit inne, misstänker att IE timar ut när ni besöker sidan och därför visas inte bilderna?

Jag ska försöka göra allt jag kan för att lösa detta, men då behöver jag ha eran hjälp.

Hmm, detta är väldigt mysko tycker jag, har hållt på och testat sidan nu under 3 månader, både på nätet och lokalt och jag har aldrig råkat ut för något sånt här, det händer att någon enstaka bild inte visas i IE 6, men det är en bugg i webbläsaren och det räcker att välja "Visa bild" eller uppdatera sidan för att dom skall visas igen. Jag har gjort några små justeringar, ni kan väll testa och se om det har blivit bättre.

Några frågor:

Räcker det med att ni uppdaterar sidan så visas alla bilder och dom visas sen på resten av sidan?

Jag antar att ni har en rätt så bra uppkoppling, men har sidan varit "seg" när ni har varit inne, misstänker att IE timar ut när ni besöker sidan och därför visas inte bilderna?

Jag ska försöka göra allt jag kan för att lösa detta, men då behöver jag ha eran hjälp.

Nu när jag gick in på startrekdb.se så fungerar bilderna.

Svar på dina frågor

1. Nej, det hjälper inte.

2. Ja

3. Har inte provat hemma, kommer att göra det ikväll.

4. På jobbet har jag ADSL, hemma har jag modem.

Några frågor:

Jag antar att ni har en rätt så bra uppkoppling, men har sidan varit "seg" när ni har varit inne, misstänker att IE timar ut när ni besöker sidan och därför visas inte bilderna?

När jag via jobbet går in på sidan skriver jag in URLen i adressfönstret, och när jag kommer fram funkar inga bilder, oavsett hur många ggr jag uppdaterar. sedan klickar jag på ngn av länkarna, antingen inom databasen eller till forumet, och då funkar alla bilder perfekt, även om jag går tillbaka till startsidan, via länkarna då. Klickar jag däremot på uppdatera så försvinner bilderna igen. Jagh är ju ingen datorexpert, men jag tycker det verkar som om bilderna alltid öppnas när man använder länkar, men inte när man går via adressfönstret eller trycker uppdatera. Och detta händer alltså enbart på förstasidan. Går jag direkt till ett underdirektiv så funkar alltid bilderna.

Och sidan går inte segt direkt. Använder en 100 Mbits-lina på jobbet.

När jag via jobbet går in på sidan skriver jag in URLen i adressfönstret, och när jag kommer fram funkar inga bilder, oavsett hur många ggr jag uppdaterar. sedan klickar jag på ngn av länkarna, antingen inom databasen eller till forumet, och då funkar alla bilder perfekt, även om jag går tillbaka till startsidan, via länkarna då. Klickar jag däremot på uppdatera så försvinner bilderna igen. Jagh är ju ingen datorexpert, men jag tycker det verkar som om bilderna alltid öppnas när man använder länkar, men inte när man går via adressfönstret eller trycker uppdatera. Och detta händer alltså enbart på förstasidan. Går jag direkt till ett underdirektiv så funkar alltid bilderna.

Och sidan går inte segt direkt. Använder en 100 Mbits-lina på jobbet.

Jag lyckades precis att återskapa felet själv och jag tror att jag har löst det :)

Skulle uppskatta om ni kunde besöka sidan och se om det är bättre.