Gå till innehåll

Vad anser du om Q ?  

124 medlemmar har röstat

1. 1.

• Usch! Borde aldrig ha införts i ST.
      12
    • Varken eller.
      17
    • Underbar.
      94

Rekommenderade inlägg

• 2 månader senare...
  • Svar 134
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad
Jo, men då hade det ju inte blivit nån serie förstår du väl ;) Janeway frågade ju Q varför han inte skickade hem dom hela vägen. Han sa "jag ska väl inte göra hela jobbet för er" eller nåt liknande. Hehe.

Q skickade väll hem dom för ett ögonblick och försökte väll utnytja deras position för en fördel vid tvisten, ännu en orsak kanske eftersom de inte lydde där. Gillar för övrigt Q enormt och karaktären spelas verkligen bra,hm... speciellt de avsnittet där han blir människa,What... what is this I'm sencing great pains in my stomache, how unplessant... your hungry, you need to eat... :DA ja nånting sån iallf. hur otroligt roligt som helst.

• 2 månader senare...
Postad
Får väl erkänna att första gången Q var med i Voyager ansåg jag honom som det största irritations objektet star trek nånsin skådat  :rodna:  Men när han dök upp i Q and the grey så hade min uppfattning ändrats totalt. Denne egotrippade, överlägsne typ var ju faktiskt riktigt rolig. Jag har inte sett så mycket av Q i de andra serierna.

Q  är ett mycket bra påhitt och som tur var så har han inte "överanvänts" (som tex Borg)

Q är en konstig ras tycker jag. Dom är ju typ magiker om borgerna skulle asimillera någon från Q så skulle dom kunna ta över hela galaxen :borg2:

Om borg skulle försöka asimillera Q skulle han bara utplåna dom. Borg går mot Q, borg försvinner i ljust sken. Så enkelt är det.

Postad (redigerade)
Q är en riktigt rolig typ!Och när det kommer till citat har han oändligt många! :w00t: Fast han var roligare i tng än i voy!

jag håller med dig i det mesta men ...

hans komiska uppvaktande av Janeway i "Q and the grey" är ju asroligt

:klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Postad (redigerade)

i TNG är Borgerna skrämmande. Detta har de förloratt i VOY. På samma sätt är det med Q. I första TNG-avsnittet när han dyker upp blir man skrämmd och förstår att detta är någon som är enormt farlig. Men i senare avsnitt (specielt i VOY) blir mest en komisk figur som inte skrämmer någon. Trots detta tycker jag att han är en härlig karaktär.

Redigerad av Unkas
  • 2 år senare...
Postad

Jag kollade på Charlie X igen för en stund sedan och uppfattade det som att Charlie kom ifrån Q-continuiet. Han skulle ha kunna varit ett missanpassat Q- barn. Jag vet inte det är avsiktligt eller om de ens hade kommit på Q- continuiet då, men om man spekulerar utifrån den världens synvinkel.

Charlie kunde ändra på saker eller ta bort dem ifrån att existera som han ville. När han hade "tagit bort" Janice framför Kirk sa han, när Kirk frågade var han hade gjort med henne, att hon var borta helt enkelt borta. Det kan man tolka som en utradering gjord av en Q. På slutet när Charlie styrde skeppet med tankar nämnde han själv att han kunde göra vad som helst, att han var en allsmäktig. Förutom att ta bort en del besättningspersoner krossade han skeppet som försökte varna Enterprise, disfigurerade personer och Spocks schackpjäser och kunde gå igenom forcefield.

På slutet uppenbarar sig något diffust i rymden som Spock noterar inte består av någon substans alls. Allt som Charlie hade ändrat med sina övernaturliga krafter blev återställt. Charlie blir rädd och säger att han inte vill komma hem. Då kommer något transparent huvud upp i rummet som säger att den tagit den skepnaden för att kunna kommunicera med dem. Han meddelar att Charlie hade rymt och är ledsen för allt Charlie hade ställt till med men att de iallafall lyckades återställa Enterprise.

Charlie motiverar att han inte vill gå hem för att: - I can´t even touch them! They don´t feel, not like you Janice! They don´t love!

Men när Kirk säger till fantomen att Charlie borde stanna med sin egen sort som människa och föreslår att de på skeppet kan lära honom att inte använda sina krafter säger den att de gav Charlie krafterna så att han skulle kunna leva. Den kommentaren gör att man kan vrida teorin lite till att Charlie kan vara ett experiment av Q att leva i materiell form.

någon som reagerat på det också? :)

Postad

En intressant teori och jag har ett minne av att jag har sett avsnittet ifråga! Jag tror dock inte att Q:s var uppfunna på tos tiden men man kan mycket väl göra den tolkningen eftersom Qs i de senare serierna har samma förmåga. Eller också var det bara en random alien som de stötte på. J.

Postad (redigerade)

appropå det här råkade jag se nu att det är en väldigt liknande historia i the squire of gothos med samma varelser dessutom ännu mer lika Q.

Men i Voyager Q2 säger Q att det aldrig tidigare har funnits något barn i continuet. Men han kanske bara sa så bara för att han inte har brytt sig om att veta om det.

Jag tror att Q är en fortsättning på de andra två tidigare nämnda.

Redigerad av taktak
  • 4 veckor senare...
Postad

Q´s favoritsysslor:

1. Överbevisa att Picard inte alls har rätt när han är säker på det.

2. Försöka att förföra Janeway.

3. Utnyttja makten att kunna göra vad som helst, speciellt oväntade saker som får omgivningen att tappa greppet och stanna till med en min.

4. Sarkastiska Borg- skämt

:katt:

• 3 veckor senare...
Postad (redigerade)
Jag kollade på Charlie X igen för en stund sedan och uppfattade det som att Charlie kom ifrån Q-continuiet. Han skulle ha kunna varit ett missanpassat Q- barn. Jag vet inte det är avsiktligt eller om de ens hade kommit på Q- continuiet då, men om man spekulerar utifrån den världens synvinkel.

någon som reagerat på det också? :)

Jag har sett andra som har spekulerat på samma sätt. Roddenberry gillade ju att låta människor möta andra varelser med gudliknande förmågor: Talosians i The Cage, just Charlie X och Q samt även godsherren i The Squire of Gothos och Gary Mitchell i TOS-piloten.

De tillhör kanske inte samma art, men kommer defintivt från samma tankesätt. Det verkar som om Roddenberry gillade att göra historier där föräldra-barn-relationen diskuterades. Kanske för att han hade själv en dålig relation till sin far.

Redigerad av Aike

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...