Gå till innehåll

Q


Vad anser du om Q ?  

124 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • Usch! Borde aldrig ha införts i ST.
      12
    • Varken eller.
      17
    • Underbar.
      94


Rekommenderade inlägg

Såg att det ínte fanns nåt ämne om Q så nu öppnas ett.

Allt som allt tror jag att det varit kanske 10, 12 avsnitt med Q i TNG, DS9 och Voyager och Q2 (VOY) är ju den sista. Det man kanske kan undra är om det är den sista gången Q kommer att medverka ... (intevjun är kanske lite out of date men det var vad jag hittade)Q Länk

Själv tycker jag att Qs uppenbarelser i Enterprise och DS9 och Voyager bara varit roliga och att han liksom säger det alla tittare tänker. Star Trek ska ju va så allvarligt men han gör nästan komedi av deras "allvarlighet"... om ni förstår. Alla Q-avsnitt innehåller många komiska repliker och diskusioner så det finns mycket att diskutera om avsnitten oxå.

Redigerad av Captain Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 134
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Får väl erkänna att första gången Q var med i Voyager ansåg jag honom som det största irritations objektet star trek nånsin skådat :rodna: Men när han dök upp i Q and the grey så hade min uppfattning ändrats totalt. Denne egotrippade, överlägsne typ var ju faktiskt riktigt rolig. Jag har inte sett så mycket av Q i de andra serierna.

Q är ett mycket bra påhitt och som tur var så har han inte "överanvänts" (som tex Borg)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl erkänna att första gången Q var med i Voyager ansåg jag honom som det största irritations objektet star trek nånsin skådat  :rodna:  Men när han dök upp i Q and the grey så hade min uppfattning ändrats totalt. Denne egotrippade, överlägsne typ var ju faktiskt riktigt rolig. Jag har inte sett så mycket av Q i de andra serierna.

Q  är ett mycket bra påhitt och som tur var så har han inte "överanvänts" (som tex Borg)

Q är en konstig ras tycker jag. Dom är ju typ magiker om borgerna skulle asimillera någon från Q så skulle dom kunna ta över hela galaxen :borg2:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Q är toppen, och John deLancie regerar!

Dock endast i TNG och DS9, där han både är respektingivande men ändå står för humorn. I VOY står han bara för humorn, och inte på ett lika bra sätt som tidigare. Dessutom var det bättre när det bara var en "känd" Q. När det började dyka upp flera började det bli lite kalkonartat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag älskar Q! Första avsnittet jag såg med honom var VOY: Death Wish och jag tyckte det var helknasigt :D Han är så underbart rolig och irriterande, det faktum att de uppfann honom är ju genialiskt. Men även om man kan tycka att han är barnslig, så finns det ju avsnitt där han faktist är mer eller mindre allvarlig och har ett budskap... t.ex TNG: Tapestry, och VOY: Q2 (är det inte för beundransvärt att lära sig föräldraskap? :D). Han har häftiga krafter, total kontroll över tid och rum vilket innebär att han skulle ha kunnat hjälpa Voyager hem hur lätt som helst. Men det gjorde han ju förstås inte...

Jag vet inte om jag ska hålla med om det som någon sa, att Q var mesigare i Voyager än han var i TNG. Jorå han var riktigt elak i Encounter at Farpoint, och retade gallfeber på Picard och Riker, och det faktum att han är "snällare" i Voyager beror väl på att han har lärt sig något av att vara i närheten av människor! Även om han förolämpar dom hela tiden. :P Ett av hans bästa avsnitt är TNG: All Good Things för där var han så grymt rolig när han spelade gammal gubbe vs. Picard. :lol: Det var också roligt i VOY: Deathwish när Q "återupplivade" Riker och Riker sa "What the h*ll is going on"!

Så ja, han är verkligen en av hörnstenarna i Star Trek. En hörnsten av guld ;)

Redigerad av Nina Janeway
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är alla avsnitt som Q har varit med i :

TOS

The Squire of Gothos

(kan diskuteras om detta är Q eller inte)

TNG

Encounter at Farpoint dubbel

Hide and Q

Q who? :borg2:

Deja Q

Qpid

True Q

Tapestry

All good things dubbel

DS9

Q-Less

VOY

Death Wish

The Q and the Grey

Q2

Redigerad av Captain Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag älskar Q! Första avsnittet jag såg med honom var VOY: Death Wish och jag tyckte det var helknasigt :D Han är så underbart rolig och irriterande, det faktum att de uppfann honom är ju genialiskt. Men även om man kan tycka att han är barnslig, så finns det ju avsnitt där han faktist är mer eller mindre allvarlig och har ett budskap... t.ex TNG: Tapestry, och VOY: Q2 (är det inte för beundransvärt att lära sig föräldraskap? :D). Han har häftiga krafter, total kontroll över tid och rum vilket innebär att han skulle ha kunnat hjälpa Voyager hem hur lätt som helst. Men det gjorde han ju förstås inte...

Jag vet inte om jag ska hålla med om det som någon sa, att Q var mesigare i Voyager än han var i TNG. Jorå han var riktigt elak i Encounter at Farpoint, och retade gallfeber på Picard och Riker, och det faktum att han är "snällare" i Voyager beror väl på att han har lärt sig något av att vara i närheten av människor! Även om han förolämpar dom hela tiden. :P Ett av hans bästa avsnitt är TNG: All Good Things för där var han så grymt rolig när han spelade gammal gubbe vs. Picard. :lol: Det var också roligt i VOY: Deathwish när Q "återupplivade" Riker och Riker sa "What the h*ll is going on"!

Så ja, han är verkligen en av hörnstenarna i Star Trek. En hörnsten av guld ;)

För att dom tog hand om han son i Q2 så borde han ha sickat hem dom med hjälp av sina krafter tycker jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att  han kommer att dyka upp i framtida Star Trek serier. Vad tycker ni om det?

Jag ser faktist inga problem med det. Tänkte på det ett tag men nu tycker jag det inte finns nåt problem. Q kan ju göra vad han vill så efter att han har lekt med besättningen kan han ju bara göra så att de glömmer allt. Så är inte kontinuiteten bruten heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag personligt tycker Q är bara för rolig, avsnitten med han får en alltid att skrata..  :lol:

Håller helt med

Ibland tenderar ST att bli väl seriöst

Q passar mig alldeles utmärkt med den svarta ironiska humorn

Q är dessutom en bra motvikt gentemot vissa torra stolpskott som ibland

finns med i ST :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riker? Han är bland de roligaste ju! Kan ofta lita på honom när det gäller att lätta upp stämningen. :P

Bästa exemplet jag kommer på är i början av ett avsnitt (minns inte vad det hette) när barnen på Enterprise firar "Captain Picards day". Riker tar en Picard docka som ett av barnen hade gjort och härmnar honom. Riktigt roligt! :D Finns många fler tillfällen då han skojar till saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...