Captain Proton Posted August 31, 2003 Report Share Posted August 31, 2003 (edited) Såg att det ínte fanns nåt ämne om Q så nu öppnas ett. Allt som allt tror jag att det varit kanske 10, 12 avsnitt med Q i TNG, DS9 och Voyager och Q2 (VOY) är ju den sista. Det man kanske kan undra är om det är den sista gången Q kommer att medverka ... (intevjun är kanske lite out of date men det var vad jag hittade)Q Länk Själv tycker jag att Qs uppenbarelser i Enterprise och DS9 och Voyager bara varit roliga och att han liksom säger det alla tittare tänker. Star Trek ska ju va så allvarligt men han gör nästan komedi av deras "allvarlighet"... om ni förstår. Alla Q-avsnitt innehåller många komiska repliker och diskusioner så det finns mycket att diskutera om avsnitten oxå. Edited August 31, 2003 by Captain Proton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StarTrekin Posted August 31, 2003 Report Share Posted August 31, 2003 Får väl erkänna att första gången Q var med i Voyager ansåg jag honom som det största irritations objektet star trek nånsin skådat :rodna: Men när han dök upp i Q and the grey så hade min uppfattning ändrats totalt. Denne egotrippade, överlägsne typ var ju faktiskt riktigt rolig. Jag har inte sett så mycket av Q i de andra serierna. Q är ett mycket bra påhitt och som tur var så har han inte "överanvänts" (som tex Borg) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise_Nx-01 Posted August 31, 2003 Report Share Posted August 31, 2003 Får väl erkänna att första gången Q var med i Voyager ansåg jag honom som det största irritations objektet star trek nånsin skådat :rodna: Men när han dök upp i Q and the grey så hade min uppfattning ändrats totalt. Denne egotrippade, överlägsne typ var ju faktiskt riktigt rolig. Jag har inte sett så mycket av Q i de andra serierna. Q är ett mycket bra påhitt och som tur var så har han inte "överanvänts" (som tex Borg) Q är en konstig ras tycker jag. Dom är ju typ magiker om borgerna skulle asimillera någon från Q så skulle dom kunna ta över hela galaxen :borg2: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingon Posted August 31, 2003 Report Share Posted August 31, 2003 (edited) Q är en riktigt rolig typ!Och när det kommer till citat har han oändligt många! Fast han var roligare i tng än i voy! Edited August 31, 2003 by Klingon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted August 31, 2003 Report Share Posted August 31, 2003 *Jag flyttade detta ämne till Serierna då raser och grupperingar diskuteras där* Låt mig också säga att jag tycker det är konstigt att diskussionen om Q inte har kommit upp i en egen diskussion tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted August 31, 2003 Report Share Posted August 31, 2003 Gillar Q mycket . Älskar dessa roliga saker man kan höra i olika avsnitt. Har nu sett Deja Q å jag skrattade verkligen gott flera gånger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Posted September 1, 2003 Report Share Posted September 1, 2003 Till ämnet, Q-avsnitt är i regel dom som tillhör toppen.. Go natt igen.. :tomte: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted September 1, 2003 Report Share Posted September 1, 2003 Q är toppen, och John deLancie regerar! Dock endast i TNG och DS9, där han både är respektingivande men ändå står för humorn. I VOY står han bara för humorn, och inte på ett lika bra sätt som tidigare. Dessutom var det bättre när det bara var en "känd" Q. När det började dyka upp flera började det bli lite kalkonartat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nina Janeway Posted September 1, 2003 Report Share Posted September 1, 2003 (edited) Jag älskar Q! Första avsnittet jag såg med honom var VOY: Death Wish och jag tyckte det var helknasigt Han är så underbart rolig och irriterande, det faktum att de uppfann honom är ju genialiskt. Men även om man kan tycka att han är barnslig, så finns det ju avsnitt där han faktist är mer eller mindre allvarlig och har ett budskap... t.ex TNG: Tapestry, och VOY: Q2 (är det inte för beundransvärt att lära sig föräldraskap? ). Han har häftiga krafter, total kontroll över tid och rum vilket innebär att han skulle ha kunnat hjälpa Voyager hem hur lätt som helst. Men det gjorde han ju förstås inte... Jag vet inte om jag ska hålla med om det som någon sa, att Q var mesigare i Voyager än han var i TNG. Jorå han var riktigt elak i Encounter at Farpoint, och retade gallfeber på Picard och Riker, och det faktum att han är "snällare" i Voyager beror väl på att han har lärt sig något av att vara i närheten av människor! Även om han förolämpar dom hela tiden. :P Ett av hans bästa avsnitt är TNG: All Good Things för där var han så grymt rolig när han spelade gammal gubbe vs. Picard. :lol: Det var också roligt i VOY: Deathwish när Q "återupplivade" Riker och Riker sa "What the h*ll is going on"! Så ja, han är verkligen en av hörnstenarna i Star Trek. En hörnsten av guld ;) Edited September 1, 2003 by Nina Janeway Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted September 1, 2003 Author Report Share Posted September 1, 2003 (edited) Här är alla avsnitt som Q har varit med i : TOS The Squire of Gothos (kan diskuteras om detta är Q eller inte) TNG Encounter at Farpoint dubbel Hide and Q Q who? :borg2: Deja Q Qpid True Q Tapestry All good things dubbel DS9 Q-Less VOY Death Wish The Q and the Grey Q2 Edited September 1, 2003 by Captain Proton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nina Janeway Posted September 1, 2003 Report Share Posted September 1, 2003 TOS The Squire of Gothos (kan diskuteras om detta är Q eller inte) Njae, figuren i det där avsnittet är snarare en föregångare till Q. Jag har faktist sett det, och det var ganska roligt! Det är inte Q, men någon som liknar honom. För "Q continuum" nämns väl inte i det avsnittet, eller hur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise_Nx-01 Posted September 1, 2003 Report Share Posted September 1, 2003 Jag älskar Q! Första avsnittet jag såg med honom var VOY: Death Wish och jag tyckte det var helknasigt Han är så underbart rolig och irriterande, det faktum att de uppfann honom är ju genialiskt. Men även om man kan tycka att han är barnslig, så finns det ju avsnitt där han faktist är mer eller mindre allvarlig och har ett budskap... t.ex TNG: Tapestry, och VOY: Q2 (är det inte för beundransvärt att lära sig föräldraskap? ). Han har häftiga krafter, total kontroll över tid och rum vilket innebär att han skulle ha kunnat hjälpa Voyager hem hur lätt som helst. Men det gjorde han ju förstås inte... Jag vet inte om jag ska hålla med om det som någon sa, att Q var mesigare i Voyager än han var i TNG. Jorå han var riktigt elak i Encounter at Farpoint, och retade gallfeber på Picard och Riker, och det faktum att han är "snällare" i Voyager beror väl på att han har lärt sig något av att vara i närheten av människor! Även om han förolämpar dom hela tiden. :P Ett av hans bästa avsnitt är TNG: All Good Things för där var han så grymt rolig när han spelade gammal gubbe vs. Picard. :lol: Det var också roligt i VOY: Deathwish när Q "återupplivade" Riker och Riker sa "What the h*ll is going on"! Så ja, han är verkligen en av hörnstenarna i Star Trek. En hörnsten av guld ;) För att dom tog hand om han son i Q2 så borde han ha sickat hem dom med hjälp av sina krafter tycker jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nina Janeway Posted September 1, 2003 Report Share Posted September 1, 2003 Jo, men då hade det ju inte blivit nån serie förstår du väl ;) Janeway frågade ju Q varför han inte skickade hem dom hela vägen. Han sa "jag ska väl inte göra hela jobbet för er" eller nåt liknande. Hehe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted September 7, 2003 Report Share Posted September 7, 2003 Om jag inte minns helt fel fick väl även Janeway en padd med instruktioner som förkortade Voyagers resa med några år, av Q i slutet av Q2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted September 11, 2003 Report Share Posted September 11, 2003 Här är alla avsnitt som Q har varit med i : DS9 Q-Less Är Q bara med en gång i DS9? Har för mig att det var fler, men jag kan ju minnas fel förstås. Men rolig är han, och irriterande... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted September 12, 2003 Author Report Share Posted September 12, 2003 Här är alla avsnitt som Q har varit med i : DS9 Q-Less Är Q bara med en gång i DS9? Har för mig att det var fler, men jag kan ju minnas fel förstås. Men rolig är han, och irriterande... ;) Jepp bara en gång i DS9. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted September 12, 2003 Report Share Posted September 12, 2003 Jag gillar Q starkt. Men jag måste erkänna att i början var jag inte så förtjust i honom. Det är först i Voyager som jag började tycka om honom som karaktär. Jag hoppas att han kommer att dyka upp i framtida Star Trek serier. Vad tycker ni om det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted September 12, 2003 Author Report Share Posted September 12, 2003 Jag hoppas att han kommer att dyka upp i framtida Star Trek serier. Vad tycker ni om det? Jag ser faktist inga problem med det. Tänkte på det ett tag men nu tycker jag det inte finns nåt problem. Q kan ju göra vad han vill så efter att han har lekt med besättningen kan han ju bara göra så att de glömmer allt. Så är inte kontinuiteten bruten heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted September 12, 2003 Report Share Posted September 12, 2003 (edited) Q är ju faktiskt en viktig karaktär. Tänk vad encounter on fairpoint skulle vara utan honom tillexempel Och jag gillar att han ska ha uppfostringstips av Janeway Nu blev jag ensign hurra!!! Edited September 12, 2003 by crazy_voyager Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted September 12, 2003 Report Share Posted September 12, 2003 Voyageravsnitten med Q är bra, men det är ändå nåt visst med de TNG-avsnitt där han medverkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted September 14, 2003 Report Share Posted September 14, 2003 Jag personligt tycker Q är bara för rolig, avsnitten med han får en alltid att skrata.. :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
poth_99 Posted September 14, 2003 Report Share Posted September 14, 2003 Jag personligt tycker Q är bara för rolig, avsnitten med han får en alltid att skrata.. :lol: Håller helt med Ibland tenderar ST att bli väl seriöst Q passar mig alldeles utmärkt med den svarta ironiska humorn Q är dessutom en bra motvikt gentemot vissa torra stolpskott som ibland finns med i ST :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted September 14, 2003 Report Share Posted September 14, 2003 Q är dessutom en bra motvikt gentemot vissa torra stolpskott som ibland finns med i ST :lol: Vilka menar du? Skulle vara intressant att veta vilka du jämför med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
poth_99 Posted September 15, 2003 Report Share Posted September 15, 2003 Q är dessutom en bra motvikt gentemot vissa torra stolpskott som ibland finns med i ST :lol: Vilka menar du? Skulle vara intressant att veta vilka du jämför med. Well, jag tänker inte börja räkna upp alla men... Riker är absolut ett av dessa tråkiga "stolpskott" <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lore Posted September 16, 2003 Report Share Posted September 16, 2003 Riker? Han är bland de roligaste ju! Kan ofta lita på honom när det gäller att lätta upp stämningen. :P Bästa exemplet jag kommer på är i början av ett avsnitt (minns inte vad det hette) när barnen på Enterprise firar "Captain Picards day". Riker tar en Picard docka som ett av barnen hade gjort och härmnar honom. Riktigt roligt! Finns många fler tillfällen då han skojar till saker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts