Jump to content

Star Trek X: Nemesis

thestargaze

Betygsätt filmen!  

61 members have voted

1. 1.

• IG
      11
    • G
      14
    • VG
      25
    • MVG
      10
    • Såg inte filmen!
      1

Recommended Posts

• 3 years later...

Jag har precis tittat på filmen och jag tycker att mycket i fimen går emot det jag tycker är Star trek. Jag tycker att specialeffekterna är för utvecklade och att det tydligt syns att det är så pass ny som den är. Star Trek för mig är att man ser att mycket är studiofilmat.

Vet inte vad förkortningarna står för. Kan därför inte rösta förrän jag vet.

Icke Godkänt

Godkänt

Väl Godkänt

Mycket Väl Godkänt

Med största sannolikhet iaf.

Jag har precis tittat på filmen och jag tycker att mycket i fimen går emot det jag tycker är Star trek. Jag tycker att specialeffekterna är för utvecklade och att det tydligt syns att det är så pass ny som den är. Star Trek för mig är att man ser att mycket är studiofilmat.

Det var en ny variation på ett gammalt tema... För BRA specialeffekter är ett ovanligt klagomål. :lol:

• 3 months later...

Jag röstade G. Jag hade nog röstat VG för ett år sedan då jag tyckte om actionscenerna och att den var välgjord. Men nu tycker jag, efter att ha sett i princip alla TNG-avsnitten och 4 utav TNG-filmerna, att den har för lite TNG-känsla och även generell star trek-känsla. Att sedan ta livet av Data är ett big "no no"! Filmen tog också skada av att dom försökte flirta med "icke-trekkies".

Edited by michael ricochet

• 10 months later...

Det finns bara ett alternativ för mig: Såg/ser inte filmen, och tänker aldrig se den (över min döda kropp! ). Jag brukar tillochmed lite skämtsamt (men ändå ganska allvarligt) säga att det på min gravsten ska stå "Aldrig att jag ser Nemesis!" (ang. "över min döda kropp": då skulle man ju kunna visa den på min begravning! :lol: )

jo sämsta star trek film (tycker jag) men om jag skulle ge fråån 1-10 skulle den få 7 :) den hade sina bra stunder. men som jag sakt förr för mycket action för att vara star trek gjorde picard till en mördare :arg: och sen en bil i star trek :blink:

Vad gav du den då för betyg? G? IG?

Själv gav jag den IG. Att så många ger den ett VG förstår jag mig inte på.

jo sämsta star trek film (tycker jag) men om jag skulle ge fråån 1-10 skulle den få 7 :) den hade sina bra stunder. men som jag sakt förr för mycket action för att vara star trek gjorde picard till en mördare :arg: och sen en bil i star trek :blink:

Smaken är som baken, delad. En del gillar filmen *räcker upp en hand* och en del inte. J.

Smaken är som baken, delad. En del gillar filmen *räcker upp en hand* och en del inte. J.

Ja självklart, men hade TFF haft en likadan poll så hade den aldrig fått 22 st VG, då den ses som den sämsta ST filmen tillsammans med Nemesis.

Som Spock hade sagt, "Fascinating..."

Jag har i andra trådar uttryck min besvikelse över denna film. Finns mycket jag vill klaga på men det som ofta kommer upp är det faktum att de hade en bil i ST. Helt sjukt fel. Vore som om jag skulle ta häst och vagn till jobbet. Har ibland undrat över om filmen kunnat bli bättre om Jonathan Frakes regiserat även denna. Kanske skulle han kunnat ha posetivt inflytande på manuset. Fixat till det lite. Men så blev det inte, och istället satta de en gubbe att regisera som inte viste vad ST var för något, och bara så vill göra action.

När de börjar ha ihjäl skådespelarna så har ideerna uppenbarligen tagit slut. Tragiskt att man då inte kan inse att det kanske är dax att lägga ner.

Edited by Unkas

Du har helt fel där. Det är inte det minsta farligt att spela in film även om KARAKTÄREN dör. Så vitt jag vet lever alla skådespelare i tng fortfarande.

Jag har väldigt svårt att se den här oviljan mot att ledande karaktärer dör. Det gör väl bara att det känns lite mer verklighetstroget? J.

Snarare dålig fantasi då det har hänt så otroligt många ggr förut (Spock, Kirk, Sisko)

Du har helt fel där. Det är inte det minsta farligt att spela in film även om KARAKTÄREN dör. Så vitt jag vet lever alla skådespelare i tng fortfarande.

Jag har väldigt svårt att se den här oviljan mot att ledande karaktärer dör. Det gör väl bara att det känns lite mer verklighetstroget? J.

Snarare dålig fantasi då det har hänt så otroligt många ggr förut (Spock, Kirk, Sisko)

Instämmer. Visst, ibland kan det få fram andra karaktärer genom att döda någon

TASHA!

, men jag tycker definitivt inte att man ska döda karaktärer hejvilt, DEFINITIVT inte! Speciellt inte när man gör det i den planerat sista filmen, och det är en av de mest betydelsefulla och ??lskade karaktärerna.

Måste bara lägga till:

Du, AxelFoley, skrev "(Spock, Kirk, Sisko)": DÖR SISKO!?!?!?!

• 1 year later...
  • 7 months later...

En annan sak angående det här:

Anledningen till att man ofta inte vill se en karaktär dö är givetvis för att man fattat tycke för just den karaktären. Man gillar ju till viss del en serie/film pga karaktärerna, brukar vara svårt att uppskatta verket om karaktärerna inte är sympatiska.

Visst är det lite önsketänkande, men man föredrar nog "Och han/hon levde lyckligt i alla sina dagar" framför "Han/hon dog. Sånt är livet." Film är ju framförallt något man kollar på för att komma bort ett tag, bort från verkligheten. Vi vill se våra hjältar besegra de onda och och att valfri Julia Roberts karaktär äntligen hittar den rätta.

Tycker inte det borde vara så svårt att förstå, det har ingenting att göra med att själva skådisarna som spelar karaktärerna fortfarande lever, det är framförallt karaktärerna man fäst sig vid vilket kan väcka vissa känslor om karaktären dör.

Så vad gjorde du när Spock dog i TWOK?

Grät. Är knappast ensam om att fälla en tår när jag ser slutet på Wrath of Khan och skäms inte för det heller. Enligt mig är det den bäst filmade och mest minnesvärda dödsscenen någonsin, med mycket bra manus och skådespel under scenen.

Men Spock kom ju tillbaka, tack gode Gud för det.

Jag fällde också en tår första gången jag såg slutet på TWOK. Poängen var att du nog där tyckte att en huvudkaraktärs död var en "bra" del av filmen, varför kan det inte vara samma med Datas död? Båda dödsfallen är ju ganska lika varandra (gör så att respektive Enterprise inte blir sprängt av ett massivt vapen).

Så varför kan inte Datas död vara en "bra" del av filmen för dig? (Data kom ju också tillbaka)

Visst var det en bra del av filmen, men hade han fortsatt vara död hade jag varit mindre glad av resultatet. Datas död i Nemesis var ju mycket sämre gjord och ett dåligt försök att härma Wrath of Khan, i den sista TNG-filmen dessutom, så hoppet om en återkomst var nog inte alltför stor hos fansen.

Data kom tillbaka ja, 7 år senare i en serietidning som förmodligen inte alla accepterar. Sen sa jag inte att en dödsscen inte kan vara en bra del i en film, däremot är det självklart att fans kan bli upprörda över att en älskad karaktär dör, oavsett hur bra scenen är där karaktären dör.

• 6 months later...