Pjotr'k Posted January 4, 2004 Report Share Posted January 4, 2004 TNG 2.22 Shades of Gray Det här måste vara en av de sämsta avsnitten jag någonsin har sett inom Star Trek. Jag somnade när jag såg den, då det nästan enbart handlade om återblickar. Om man inte visste att Riker skulle vara kvar i fler avsnitt, skulle man ha trott att detta avsnitt skulle vara det sista med honom i. Så många återblickar till tidigare avsnitt, så att jag somnade. Intressant grundstory dock, något som används i andra sammanhang. En utomjordisk organism invaderar Rikers kropp och bryter ner den mer och mer. Vad som kunde få bort organismen behöver vi väl inte berätta om här (SPOILER) men det hela kändes sammantaget inte väl underbyggt. Jag blev mycket besviken på avsnittet, då säsongsavslutningar i mycket har varit en strålande avslutning (ofta s.k. "cliffhangers") i väntan på den nya säsongen. Har ni sett det? Morn - du har i alla fall sett det - jag köpte ju DVD:erna av dig! Vad tycker ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted January 4, 2004 Report Share Posted January 4, 2004 Är inte detta inte lite likt flamning?? Persoligen så håller jag med dig på alla punkter SoG är ett dåligt avsnitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stelfan Posted January 4, 2004 Report Share Posted January 4, 2004 SoG är enligt mig det sämsta avsnittet i Star Trek någonsin, för det första är det en dålig story, och för det andra är den helt omöjlig. Då Riker minns tillbaka på händelserna så var många av dessa minnen från då han inte ens var med, han minns t.ex. händelser på skeppet, samtidigt som han var nere på en planet. För det andra tycker jag att det är väldigt konstigt att det enda han skulle återblicka var tiden när han var på enterprise (då bara ungefär två år). Har ingenting annat hänt i hans liv någonsin? Fast jag har för mig att avsnittet gjordes under någon sorts strejk, så de var bara tvungen att sätta ihop något skräp att visa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted January 5, 2004 Author Report Share Posted January 5, 2004 Fast jag har för mig att avsnittet gjordes under någon sorts strejk, så de var bara tvungen att sätta ihop något skräp att visa. Det förklarar ju en del om varför de gjorde detta avsnitt. Kan du verifiera detta, eller är det bara ett rykte som skapats för att förklara det dåliga avsnittet? Är inte detta inte lite likt flamning?? Även om jag förstår att du bara skojar, måste jag ändå replikera: Njae, det är det inte. Reglerna säger att ogrundade och vettlösa anklagelser gentemot Star Trek, serier och karaktärer (etc) är att anse som flaming. Att däremot yppa sina åsikter och grunda dem i något skapar ingen "flambering". ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StoVoKor Posted January 6, 2004 Report Share Posted January 6, 2004 är inte Sog 2.22 jag gillade inte heller avsnittet men att påstå att det vore det sämsta är att ta i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted January 7, 2004 Report Share Posted January 7, 2004 Shades of Gray är mycket riktigt ett dåligt avsnitt, och jag har svårt att komma på ett ännu sämre avsnitt. Jag tycker över huvud taget inte att s k flashbacks-avsnitt är bra, och jag tycker att det är synd att TPTB hade med ett i TNG bara för att alla andra amerikanska serier verkar ha det. Och för att vara ett flashback-avsnitt så är det extremt dåligt gjort, som när Riker minns saker som han själv inte upplevt, som tidigare nämnts. Och det värsta med avsnittet är när Troi upprepar sig från EaF och börjar storgråta åt ingenting. Vill hon vara opopulär bland ST-fansen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snajve Posted January 8, 2004 Report Share Posted January 8, 2004 Så dåligt är det väl inte. Var ganska länge sedan jag såg det, men jag tycker det var helt okej. En bra inramning av det som tidigare skett. Riker är ju en synnerligen trivsam prick också, så det gör det ju ännu bättre. Huruvida han minns saker han själv inte var med om känner jag inte till, men gör han det är det ju lite lamt. Men, nej. "Shades of Gray" är ett bra avsnitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettan Posted January 9, 2004 Report Share Posted January 9, 2004 :!!!: Varning. Ett dålig inlägg :!!!: Jag vill bara först säga att jag inte vill använda ordet "dålig" eftersom det låter negativ klang och jag gillar inte verkligt att ge menninglösa anklagelser mot Star Trek. Därför använder jag ord tråkig istället. Avsnitt Shades of Grey är den tråkigaste avsnitt pga några anledningar. Det kan bero på olika anledningar till varför avsnitt "misslyckades" Några exemplar som Pjotr´k, Morn och övriga medlemmar tidigare har nämnat och jag instämmer bara. Men det kan vara en möjlig anledning ; "Det ser fint ut på papper" men det blev ett annat resultat när "filmarbetet" var avslutat. QUOTE (Stelfan @ 4 Jan 2004, 23:58) Fast jag har för mig att avsnittet gjordes under någon sorts strejk, så de var bara tvungen att sätta ihop något skräp att visa. Nej, jag tror inte att det pågick en strejk bakom, men jag vet att det har haft en manusförfattare-strejk under en annan avsnitt Loud as A Whipser (tror jag men inte säker på det) eftersom jag är pytteliten expert på denna avsnitten pga två anledningar som jag inte vill förklara detta här eftersom jag anser att det är en OT-ämne. Eftersom jag har en cd-rom Star Trek The Next Generation Compainon, a series guide and script library) ( en slags uppslagbok) hemma, där kan man läsa manus (i original) och insåg att originalmanuset och handlingen i avsnitt Loud as A Whipsher inte är samma. Jag antar att de på Star Trek var tvungen på någon sätt att ändra handlingen under filmarbetet. Det kan vara samma sak med denna avnsitten SoG men jag inte är säker på detta eftersom jag har tagit en snabb titt på manuset och tycker att det inte finns stora skillnader mellan manuset och handlingen. ( Det finns en onödigt kommentar till SoG; En manusförfattare tycker att det är hemsk trots att hon har själv skrivit) ( Källa:Star Trek The Next Generation Compainon, a series guide and script library) ( en slags uppslagbok)) På andra sidan kan det bero på varför Sog misslyckades eftersom det innehåller för långa flashback-bitar och det är ganska lätt att tröttna på dessa scenar eftersom jag inte är förtjust i långa flashback Och det kan bero också på det innehåller meningslösa scener som inte "tillför"/"uppfyller" detta avsnitten. Men det finns bra flashback-avsnitt som ge spänning eller rätt känsla i dessa avsnitten. Det är en lysande exempel på korta flashback-avsnitt är (vOY) Shattered ( säsong 7). Men jag kom inte just på övriga exempel. // Nettan, som passar på att be om ursäkt för dålig svenska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phlox Posted January 12, 2004 Report Share Posted January 12, 2004 Jag har för mig att det var just en författarstrejk i slutet på andra säsongen. De tvingades återanvända gamla manus från Star Trek Phase II som skulle bli en ny serie med Kirk och de flesta andra från TOS (Dock inte Spock). Phase II gjordes om till första långfilmen TMP. Det är även därför som det bara är 22 avsnitt i TNGs säsong 2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungellars Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 Jag har för mig att jag läst att avsnittet gjordes om p.g.a. pengabrist i slutet av säsongen , istället för att spräcka budgeten gjorde man ett flachbackavsnitt så man slapp spela in så mycket och sparade pengar. Har däremot ett svagt minne av avsnittet, men inget om kvaliten på det, inte den bästa säsongsavslutnigen direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Borg Posted August 16, 2004 Report Share Posted August 16, 2004 Tycker både bra och dåligt om det avsnittet. Det kunde gjorts bättre, men som idé är det rätt hyfsat att få tillbakablickar, speciellt om man inte sett allt. *spoiler* Personligen tycker jag avsnittet (kommer inte ihåg vad det heter) med Geordi som blir biten av en alienparasit som långsamt tar över honom och han blir osynlig, är det sämsta avsnittet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted September 7, 2004 Report Share Posted September 7, 2004 Visst är Shades of Grey är det tråkigaste avsnitt som gjorts. Kan bara hålla med. Förklaringen är den, som nämnts ovan, att paramount behövde spara pengar. Budgeten hade överskridits. Det är också anledningen att det bara blev 22 avsnitt den andra säsongen. Jag drar mig inte för att säga att avsnittet är dåligt. Det finns en del tråkiga avsnitt i star treks historia, men bara ett som dåligt: Shades of grey. Ett mycket passande namn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Storm Posted September 10, 2004 Report Share Posted September 10, 2004 (edited) Såg detta bara för nårra dagar sedan. Tänkte me på att det va så dåligt eftersom det va säsongsavslutning. Men att dom kanske ville få publiken att tro att Riker skulle försvinna. Men va rätt ok endå på slutet. Skämtet med Picard på slutet va det bästa dock Har bara sett s1 och s2 än så länge och tycker inte att nått avsnitt vart dåligt. Edited September 10, 2004 by Storm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aliline Posted July 16, 2005 Report Share Posted July 16, 2005 clipshows/flashbacks är jag inte mycket för. tycker det är otroligt tråkigt speciellt om man sett avsnitten som man får se. när det gäller att man får se sånt riker inte varit med om stör mig inte speciellt mycket, det var ju för att få en mer sammahängande överblick om vad som hände Riker i det speciella flashbacken. Och det värsta med avsnittet är när Troi upprepar sig från EaF och börjar storgråta åt ingenting. Vill hon vara opopulär bland ST-fansen?hon känner ju av smärtan hos andra, och då kan ju smärtan bli outhärdlig för henne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G'Brr Posted January 4, 2006 Report Share Posted January 4, 2006 :!!!: Varning. Ett dålig inlägg :!!!: Jag vill bara först säga att jag inte vill använda ordet "dålig" eftersom det låter negativ klang och jag gillar inte verkligt att ge menninglösa anklagelser mot Star Trek. Därför använder jag ord tråkig istället. Avsnitt Shades of Grey är den tråkigaste avsnitt pga några anledningar. Det kan bero på olika anledningar till varför avsnitt "misslyckades" Några exemplar som Pjotr´k, Morn och övriga medlemmar tidigare har nämnat och jag instämmer bara. Men det kan vara en möjlig anledning ; "Det ser fint ut på papper" men det blev ett annat resultat när "filmarbetet" var avslutat. QUOTE (Stelfan @ 4 Jan 2004, 23:58) Fast jag har för mig att avsnittet gjordes under någon sorts strejk, så de var bara tvungen att sätta ihop något skräp att visa. Nej, jag tror inte att det pågick en strejk bakom, men jag vet att det har haft en manusförfattare-strejk under en annan avsnitt Loud as A Whipser (tror jag men inte säker på det) eftersom jag är pytteliten expert på denna avsnitten pga två anledningar som jag inte vill förklara detta här eftersom jag anser att det är en OT-ämne. Eftersom jag har en cd-rom Star Trek The Next Generation Compainon, a series guide and script library) ( en slags uppslagbok) hemma, där kan man läsa manus (i original) och insåg att originalmanuset och handlingen i avsnitt Loud as A Whipsher inte är samma. Jag antar att de på Star Trek var tvungen på någon sätt att ändra handlingen under filmarbetet. Det kan vara samma sak med denna avnsitten SoG men jag inte är säker på detta eftersom jag har tagit en snabb titt på manuset och tycker att det inte finns stora skillnader mellan manuset och handlingen. ( Det finns en onödigt kommentar till SoG; En manusförfattare tycker att det är hemsk trots att hon har själv skrivit) ( Källa:Star Trek The Next Generation Compainon, a series guide and script library) ( en slags uppslagbok)) På andra sidan kan det bero på varför Sog misslyckades eftersom det innehåller för långa flashback-bitar och det är ganska lätt att tröttna på dessa scenar eftersom jag inte är förtjust i långa flashback Och det kan bero också på det innehåller meningslösa scener som inte "tillför"/"uppfyller" detta avsnitten. Men det finns bra flashback-avsnitt som ge spänning eller rätt känsla i dessa avsnitten. Det är en lysande exempel på korta flashback-avsnitt är (vOY) Shattered ( säsong 7). Men jag kom inte just på övriga exempel. // Nettan, som passar på att be om ursäkt för dålig svenska. Hör väl egentligen inte hit, men det fins INGA dåliga inlägg! Jag har ej sett avsnittet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted January 4, 2006 Report Share Posted January 4, 2006 Kom ihåg att flashback avsnitt är konstruerade/skrivna med baktanken att man ska ha sett serien på tv. Alltså ett avsnitt med en vecka mellanrum. I sådana tillfällen fungerar återkopplings och återblicksavsnitt bra men absolut inte om man har serien på dvd och tittar på den på kort tid. Om man jämför återblicksavsnitt i olika serier så vill jag framhäva shades of gray som ett helt ok sådant. Det är en juste stpory. Riker blir skadad så att hjärnan börjar spela upp minnen för honom och vi får följa med. Meditera en stund över detta så inser ni att jag har en vettig åsikt (faktiskt) ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted January 4, 2006 Report Share Posted January 4, 2006 Jag är så så så ledsen men nej du är inte vettigt någonstans i denna fråga :P . Visst själva idéen om återbilckar kan vara helt lysande ur nostalgiska känslor för något. Men i detta fall faller ju allt ändå. 1. Storyn är för för för tunn gällande att hålla ihop detta. 2. Återblickarna är mer än dåligt valda - det finns ju faktiskt bra klipp från de två första säsongerna 3. Lite tidigt med återblickar i säsong två Nej nej det fungerar inte alls Men ryck upp dig gullet jag gillar dig ändå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted January 6, 2006 Report Share Posted January 6, 2006 Det här med återblicker är ingen nyhet. Många serier, i synnerhet de producerade ung samtidigt med TNG, hade i slutet av e säsong återblicker från den gångna säsongen. Förhoppningsvis har man slutat med sådana dumheter. Själv tycker jag att Conspiracy i slutet av säs 1 är sämre än SoG. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts