Gå till innehåll

Star Trek XI, del 2


Pjotr'k

Rekommenderade inlägg

Ang. vad någon nämnde om en film om borgkollektivets uppkomst.

Det finns en förklaring till detta i spelet Star Trek: Legacy, ligger som något extramaterial.

Det ska tydligen ha haft med V'ger att göra. Någonting i stil med att där V'ger skapades, det var därifrån som borgerna uppkom, med hjälp av den där satelliten från jorden som alltså blev V'ger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg John Cho aka Sulu på Hollywood Uncensored alldeles nyss. Där frågade dem honom på en premiär för någon film om hur Star Trek inspelningen går. Hans svar var "Terrible", utan att låta allt för sarkastisk. Nu undrar jag om jag officiellt har a license to freak out? :huh:

Säkerligen var det sagt med en stor dos ironi. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det var i Hollywood Uncensored så är det väl inte lustigt att många svarar lite svävande. Jag skulle inte heller uppskatta att ha ett kamerateam hängandes efter mig när jag är ute för att ha lite trevligt. Tror knappast det ligger någon sanning i hans uttalande då han har sagt helt andra sker i mer seriösa sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 månader senare...

Vad tror ni om låten "Serenata" med gruppen Imediate music som soundrack när Enterprise lägger ut på sin jungfrufärd från space shipyard? Sitter på tåget och lyssnade på den och kom självklart att tänka på startrek och nya filmen!:-) Det har gjorts en fanvideo redan med snygga klipp. Om ni inte hört denna eminenta låt så införskaffa och lyssna! Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om låten "Serenata" med gruppen Imediate music som soundrack när Enterprise lägger ut på sin jungfrufärd från space shipyard? Sitter på tåget och lyssnade på den och kom självklart att tänka på startrek och nya filmen!:-) Det har gjorts en fanvideo redan med snygga klipp. Om ni inte hört denna eminenta låt så införskaffa och lyssna! Vad tycker ni?

Du syftar på den här?

Ja, den är riktigt bra, en av mina favoriter. Men Imediate Music gör mest musik för trailers, vilket detta stycke passar till. Sen tycker jag att musik ska skrivas & komposeras åt filmen i sig, inte att man köper in redan gjord musik och slänger in det i filmen bara för att det låter bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte kolla om det är den låten då jag är i min stuga och endast har tillgång till internet via min telefon men jag ska kolla när jag kommer hem.

Men jag håller med dej att filmmusik ska ska skrivas specifikt för filmen och vara unik.

Men jag bara satt och lyssnade och fantiserade att den kändes klockren i övrigt!:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Hur ställer ni er till det faktum att filmen bryter etablerad canon fullständigt och egentligen inte kan anses vara Star Trek överhuduvtaget (precis som Enterprise)?

Som det faktum att det i TOS-avsnittet a Piece of the Action klargörs att Kirk inte kan köra manuell växellåda, något som Corvetten han kraschar i trailern har. Dessutom så borde han väl vid den åldern redan bo på Tarsus IV, och där tror jag nog det är ganska svårt att få tag på Corvettes och fossilt bränsle.

JJ Abrams borde hållas så långt borta från Star Trek som möjligt, han har ju själv sagt att han inte är något fan av ST och det är ju ganska tydligt med tanke på hur trailern ser ut.

Börjar kännas lite frustrerande nu att det inte har kommit någon ny riktig Star Trek sen Voyager, det var ju ett tag sen liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju inte jag tillräckligt insatt i tos för att vara riktigt kvalificerad att köra. Men är du för det första helt säker på att bilen är manuellt växlad? Dessutom kan han ju ha drabbats av minnesförlust vid något tillfälle och glömt bort hur det går till att växla. Jänkar bilar brukar ju med fördel ha automatlåda. Vad det gäller bränslet så finns det ju replikatorer så det är inga problem. Vad det gäller att han är på jorden så skulle jag kunna tänka mig att han går på akademin eller ska börja där och alltså är på jorden redan. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det käns märklige hur de kan bryta mot vad som varit. Men det är tydligt att JJ Abrams och paramount vid det här laget inte bryr sig om de gammla fansen, eller canon. ST ska riktas mot ny publik. De gammla duger inte längre.

Jag ser ett tydligt försök i ENT och nu film XI, att försöka föra Star Trek närmare våran sammtid, till skillnad från det gammla ST som inte har så mycket gemensamt med vår tid.

Nog ser det ut som att han drar i en manuel spak i trailerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

där slog du nog huvet på spiken Unkas .men man undrar varför man då ska bry sig om höverhuvudtaget att köra ett "gammalt" märke som Star Trek istället för att göra en helt ny serie .

Ja det är en väldigt bra fråga. Vissa fans säger ju att man ska vara glad att det kommer nån ny Star Trek-film överhuvudtaget, men jag anser att om det här är det enda vi kommer att få så klarar jag mig bättre utan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ställer ni er till det faktum att filmen bryter etablerad canon fullständigt och egentligen inte kan anses vara Star Trek överhuduvtaget (precis som Enterprise)?

Återigen hävdas det att ENT bryter mot canon. Jag skulle väldigt gärna vilja se lite argument för det, lämpligen i den här tråden: http://www.startrekdb.se/forum/index.php?showtopic=3753 . Jag får nämligen en obestämd känsla att ENT:s påstådda canonbrott inte har någon större basis utan att det är något som hävdas av fans som inte gillade serien. Jag skulle gärna se lite argument som stödde tesen om brotten mot canon. I lämplig tråd, gärna den jag länkat.

Vad gäller filmen är det dock sant att Kirk inte kan köra manuell växellåda, men innan vi ser filmen är det nog lite tidigt att tala om canonbrott. Själv tycker jag det verkar som bilen har en sekventiell växellåda, alltså en racinglåda (har faktiskt kört med en sådan en gång, det har aldrig varit roligare att växla :) ). Den fungerar i princip som en manuell låda fast du behöver inte använda kopplingen när du växlar.

I övrigt lämnar jag helst trailern okommenterad...

Redigerad av Schran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

där slog du nog huvet på spiken Unkas .men man undrar varför man då ska bry sig om höverhuvudtaget att köra ett "gammalt" märke som Star Trek istället för att göra en helt ny serie .

Skulle gissa att det är lättare att sälja in Star Trek i nytt format, än att göra en helt ny Sciens Fiction. I USA är ST ändå väldigt känt, så inget nytt varomärke behöver byggas upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar kännas lite frustrerande nu att det inte har kommit någon ny riktig Star Trek sen Voyager, det var ju ett tag sen liksom.

Om man bara ska se till canon som kriterium huruvida något är riktig Star Trek är knappast Voyager det heller.

I serien hävdas att man inte kan svänga ett skepp, medan det flyger i warphastighet. Detta kunde man redan i TOS.

Och tänker man efter kan inte TNG säsong 2-7 eller hela DS9 räknas som Star Trek. Varför? Jo, därför Wesley säger till Picard att klingonerna är medlemmar i Federationen i säsong ett.

Egentligen kan inget av TOS bortsett från pilotavsnitten heller ses som canon. I Where No Man Has Gone Before (det första pilotavsnittet med Kirk) står det James R Kirk på en gravsten och inte James T Kirk. Slutsatsen är att resten av serien är felaktig och därför bör strykas...eller nåt sånt :D

Så om de i den nya filmen dubbar scenen där den unge Kirk säger att han heter Tiberius till att han säger Robert eller något annat namn som börjar på r så är filmen korrekt kanonmässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej säger jag Han som spelar bones liknar inte alls bones :( Samma sak med scotty

Det är bara spock som de har haft krav på att han ska likna orginalet. Alla andra kan se ut lite hur de vill. Det är väl med tanke på att spock är den ända som riskerar att möta sig själv antar jag. Men hey, man får väl anta att plastikkirurgin är ganska välutvecklad på 2200 talet. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite rädd för att filmen kommer att kännas mer som en actionrulle med lite star trek touch än som en star trekrulle! Men det får väl duga...så länge...i brist på annat. Jag tror att den kommer att roa mej för stunden men inte betyda något just. Men jag gillar ju inte när man backar i tiden vare sej i film eller i tv-serier egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....Och tänker man efter kan inte TNG säsong 2-7 eller hela DS9 räknas som Star Trek. Varför? Jo, därför Wesley säger till Picard att klingonerna är medlemmar i Federationen i säsong ett.

men det kan Wesleyhatare förklara med att Wesley inte vet ett -piiip-(censurbyrån) .

Jo :D

Samtidigt borde väl Picard ha rättat honom. Det kanske bara är det avsnittet som inte ska tillhöra kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det så länge sedan jag läste om klingonerna men som jag minns det så har de ett avtal som gör dem väldigt nära allierade med federationen och wes kanske tolkar det som att de är medlemmar? Eller också var tanken att de skulle vara medlemmar i federationen men sedan tyckte någon att de var mycket bättre drama om de bara var nära allierade?

Till sist kan jag bara medela att misstag kan göras eftersom ingen manusförfattare är mer än människa... J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...