Gå till innehåll

29 medlemmar har röstat

1. 1.

• The Klingon Dictionary
      1
    • Klingon for the Galatic traveler
      1
    • Aliens and Artifacts
      0
    • Star Trek Celebrations
      0
    • Klingon Hamlet
      0
    • New Worlds, New Civizations
      0
    • The religions of Star Trek
      1
    • The Star Trek Encyclopedia (alla årgångar)
      12
    • Star Trek Cookbook
      3
    • Annan
      8

Rekommenderade inlägg

Postad
Hur tjock är ST Encyclopedin? Hur är den gjord är den som ett lexikon från A till Z? Skulle gärna vela ha svar.

Den är som ett lexikon.. från A-Z (fall det finns nåt på Z)...

den är inte extremt tjock (vet ej antalet sidor) nåt på 500 eller 700 var det (tror jag)

• 2 veckor senare...
Postad

Yees!!! Idag fick jag mina Star Trek böcker. Jag har beställt Star Trek Encyclopedin, Quatoble Star Trek och Star Trek Cookbook. Jag tycker att Star Trek Encyclopedin. Har redan slått upp en massa saker. Det finns ett litet fel. Det nyare som är uppdaterat har en sektion istället för att finnas med allt det äldre. Letade efter Delta Flyern och Omega direktivet på den äldre delen innan jag av en slump upptäckte den nyare delen.

• 4 månader senare...
Postad

skulle nog satsat på klingon dictionary, men det är bara för att jag är så såld på linguistik och sånt tjaffs... ;)

annars kan jag rekomendera en underbar liten samling med artiklar som heter best of the best of trek [ja, skum titel]

hittade den för ynka 20 kronor och har läst om den två gånger. mycket tänkvärda artiklar, analyser och även en och annan parodi. lite smått och gott så att säga. tål att säga att den bara tar upp tos.

• 1 år senare...
Postad

Det var flera av dessa böcker som jag inte har läst, men jag kryssa för ST-Encyclopedia. Jag har två årgångar, där en är den senaste. Jag tycker att den är ett syvärent hjälpmedel för ett ST-fans som jag. Jag läser nog i den varje dag. Har med mig den till jobbet ibland och somnar med den på nätterna. Den är så fantastiskt underhållande!

Postad

Jag skulle vilja tipsa om en trevlig bok som heter Star trek The human Frontier av Duncan och Michéle Barret. Den handlar om människans väsen, som det målas upp i star treks olika serier (omfattar ej enterprise).

Postad (redigerade)
Det var flera av dessa böcker som jag inte har läst, men jag kryssa för ST-Encyclopedia. Jag har två årgångar, där en är den senaste. Jag tycker att den är ett syvärent hjälpmedel för ett ST-fans som jag. Jag läser nog i den varje dag. Har med mig den till jobbet ibland och somnar med den på nätterna. Den är så fantastiskt underhållande!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har bara en äldre utgåva, den som tar upp t.o.m. första säsongen av DS9. Men visst är det en underbar bok och ett otroligt kul hjäpmedel. Den brukar följa mig runt i huset. Den finns stationerad vid min dator där hemma, men är ofta ute på "away-mission" till toaletten och sovrummet som du sa EoNeel. :D

Äger även ett exemplar av The Physics of Star Trek av Lawrence M. Krauss. Som jag läste med stort intresse.

War Drums, en TNG bok av John Vornholt (det står Esther Friesner i databasen), är faktiskt den enda skönlitterära star trek romanen jag äger. :rodna:

Någon som vet om den är bra?

Edit. Naturligtvis har jag icke avlagt röst då jag av alternativen bara läst Encyklopedin.

Redigerad av OnO
  • 1 månad senare...
Postad
föra veckan köpte jag tre böcker på sf bokhandeln och jag måste säga att dom var bra  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Det kanske skulle underlätta för oss andra också om du talade om vilka böcker du köpte....ifall vi vill ha tips någon gång när vi också är där :D

Postad

Is Data human: the metaphysics of Star Trek är mycket bra. Det är helt enkelt en mycket överskådlig och grundläggande genomgång av metafysiska frågeställningar som dyker upp i Star Trek. Frågan om Data (och andra articiella intelligenser) kan räknas som männskliga får stort utrymme, men även frågor som tidsresor, parallella världar med mera tas upp.

I övrigt vill jag påpeka att Klingon Hamlet inte är facklitteratur. Det är drama! :klingon:

Postad
var kan man köpa är facklitteratur nånstans

<{POST_SNAPBACK}>

Menar du ST?

Sci-fi Bokhandeln har mkt smått o. gott.

<{POST_SNAPBACK}>

www.adlibris.se

www.bokus.se

finns också en hel del faktiskt :)

Postad

Om du först tittar på www.startrekdb.se :s litteratursida, så kan du få några tips på böcker som är bra. Därefter går du till SF-bokhandeln, adlibris.se eller till någon av de andra tipsen ovan och söker på de exakta titlarna. På så sätt skall du nog hitta en hel del!

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...