Gå till innehåll
StarTrekin

Mitt liv som död

Rekommenderade inlägg

Mitt liv som död (eller Dead like me) är verkligen en udda serie. Efter att jag hade sett första avsnittet var jag överraskad: De gjorde TV på ett helt nytt sätt, men det var inte helt lätt att avgöra om den var bra eller inte.

Men efter att ha sett ett par avsnitt till så är jag säker: Jag älskar serien.

Om någon har missat den så är det det här den handlar om:

Georgia är 18 år och har hoppat av plugget. Hon är håglös, saknar intressen och motivation för det mesta. Hennes cyniska sätt att se på livet och tillvaron genomsyrar umgänget med såväl familj som vänner och gör att hon är hyfsat jobbig att umgås med. Kort sagt Georgia Lass är inte särskilt lyckad eller omtyckt, och hon är trött på det mesta.

Men hennes tillvaro förändras minst sagt drastiskt den dag hon av en ren olyckshändelse får lämna jordelivet för att tjäna på andra sidan. Mitt på torget i hemstaden Seattle träffas hon av rymdstationen Mirs nerfallande toalett och dör på fläcken.

Det går snabbt upp för Georgia att döden inte riktigt är vad man kan vänta sig. Hon tas snabbt om hand av kollegor, andra döda, som berättar vad som gäller i livet efter detta. Georgia blir utsedd till en lieman, vars uppgift i efterlivet är att skörda själarna hos de levande som står i begrepp att dö. Uppgiften är naturligtvis tveksam, och den truliga Georgia är sig i alla delar lik i efterlivet, vilket inte minst hennes chef Rube upprepat tvingas konstatera.

Liemännen lever bland vanliga människor, och tvingas arbeta på vanligt vis för sin försörjning. Georgia får nya bekantskaper, men framför allt tvingas hon gradvis anpassa sig till sitt nya liv som död. Att ta en människas själ inför dödsögonblicket ställer stora krav på disciplin, och du kan aldrig förändra ödet.

Källa:SVT

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg första avsnittet och tyckte om det jag såg, mycket udda faktiskt. Gillade slutet på det avsnittet när den lilla flickan måste dö. Georgia Lass gillade inte tanken på att flickan skulle dö och försökte ändra på detta faktum. Men, men. Hon fick lära sig att inte lägga sig i andras öden...

Tyvärr har jag missat serien sedan dess, inte för att jag inte ville se mer utan helt enkelt därför att jag är glömsk... :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

denna serie e ju helt underbar.. kanske för att ja ser mig själv i Georgia. ja inte som odöd direkt, men som person. Whatever e en typsik sak som kommer från min mun hela tiden..

å 5:e avsnitter går näst...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar serien i sig. Men jag klarar inte av Ellen Muth (hon som spelar Georgia), dock har hon tagit sig (eller så har jag vant mig...) men det väger upp eftersom att Mandy Patikin är en utav mina favoriter när det kommer till skådisar :) Som helhet är hälften av skådisarna bra och den andra hälften borde bytas ut enligt min åsikt. Men intressant story och bra humor. Den är godkänd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
upptäckte en sak när ja satt å tittade på serien i går, ingen säger Georgia till henne, utan George..

onördigt, men ja va tvungen att säga det...

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl lättare att säga George. Har sett alla avsnitt (eller sporadiskt sett, eftersom det är hockey ibland) som visats på svt och tycker det är en underhållande serie. Men inte så att jag blir sur när jag missar det.

Inte nästa torsdag utan torsdagen därpå den 14e så är det Robert Duncan McNeill som regisserat avsnittet. (1.07 Reaper Madness)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
upptäckte en sak när ja satt å tittade på serien i går, ingen säger Georgia till henne, utan George..

onördigt, men ja va tvungen att säga det...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte om det är sagt i serien, men hon föredrar att bli kallad George.

Källa: oumbärliga Internet Movie Database.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att seriens bästa avsnitt hittills har varit det första, de andra har inte hållit samma klass eller så kanske det var så att serien var så annorlunda, men nu har man vant sig lite.

Upptäckte igår att musiken i eftertexterna är olika i varje avsnitt :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det här är en härlig serie. Jag gillar den skarp, kanske mest för de ovanliga personporträtten och den bisarra situation som huvudkaraktären gentligen befinner sig i.

Någon som vet om det kommer en 2:a säsong? Eller finns det bara en?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
det här är en härlig serie. Jag gillar den skarp, kanske mest för de ovanliga personporträtten och den bisarra situation som huvudkaraktären gentligen befinner sig i.

Någon som vet om det kommer en 2:a säsong? Eller finns det bara en?

<{POST_SNAPBACK}>

Finns en säsong till.

Fortsättning följer...

Mitt liv som död - säsong 2 är inköpt av SVT. När serien startar igen är dock inte beslutat, antagligen under senhösten på samma tid som tidigare, torsdagar 20.00 i SVT2.

Redigerad av StarTrekin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

asså e det nån som vet varför det bara blev 2 säsonger av denna underbara serie.. ha ellen muth lagt ner sitt skådespelande? för hon ha inte setts på tv eller vita duken sen dead like me las ner...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma svar som många andra serier antar jag, få tittare. Ren spekulation från min sida iofs men långt ifrån osannolikt. Ta bara komediserien Arrested Development som exempel. Underbar serie som har 9.7 i betyg på imdb. I slutändan är det ju trots allt antalet tittare som avgör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Serien går kl:20,00 på tisdagar i SVT1.

Tycker Gorgia är en härligt person. Kan heller inte klaga på de andra skådespelarna. Alla gör sinna roller bra och trovärdigt.

PS. T´Pol, vi kanske skulle gå ut på en dejt!!??

Redigerad av Unkas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får hålla med om att det är en schysst serie, det var synd att det inte blev mer än 2 säsonger.

Måste tyvärr också säga att sista avsnittet av säsong 2 redan har gått på tv, kan dock säga att de 3 sista avsnitten går i repris på lördag i tv2 star kl 12:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu