Jump to content

ENTERPRISE ÄR INSTÄLLT!

Gul Nador

Recommended Posts

Serien fick en chans att visa upp vad den gick för och tyvärr måste jag säga att den inte levde upp till mångas förväntningar.

<{POST_SNAPBACK}>

Eftersläpning!

Det finns en tröghet i systemet. De första säsongerna av Enterprise levde inte upp till den nivå de andra serierna hade haft. Likväl körde man vidare på de andra seriernas meriter.

Nu har man hittat rätt. Säsong fyra är minst lika bra som de andra serierna. Prognoserna är också goda. Vad kan vara ett mer intressant tema för alla Trekkers än Federationens framväxt?

Då när saker ser bra ut kommer reaktionen på de tidigare säsongerna och man lägger ned serien.

Det är inte första gången tröghet påverkar. DS9 har ett sämre rykte och visades aldrig av svensk TV. Ändå är det min åsikt att kriget med Dominion, i DS9:s senare säsonger, är det mest spännande som funnits i Star Trek.

Blir det här beslutet början på en långsam död för Star Trek? Kommer vi få se nya produktioner eller kommer vi få nöja oss med att se om gamla avsnitt och filmer?

Vi i Sverige är en liten marknad, men kan det bli en opinion i USA som man lyssnar på?

• Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det kändes som om säsong 4 sändes till stor del p.g.a. fansens vädjanden. Ändå har inte tittarsiffrorna ökat under säsong 4 fastän många anser att den varit bättre ände tidigare säsongerna. Det är dags att ge star trek en välförtjänt vila under några år. [

Det finns en tröghet hos fansen också. Fortsätter säsong fyra på det här sättet kommer tittarna succesivt bli fler. Gamla fanns hittar tillbaka och nya rekryteras.

Det kändes som om säsong 4 sändes till stor del p.g.a. fansens vädjanden. Ändå har inte tittarsiffrorna ökat under säsong 4 fastän många anser att den varit bättre ände tidigare säsongerna. Det är dags att ge star trek en välförtjänt vila under några år. [

Det finns en tröghet hos fansen också. Fortsätter säsong fyra på det här sättet kommer tittarna succesivt bli fler. Gamla fanns hittar tillbaka och nya rekryteras.

<{POST_SNAPBACK}>

Du har delvis rätt i att det finns en eftersläpning hos tittarna (alla som tittar är ju inte fans). Man kan ju TOS som ett exempel. Och som vi har läst så kommer Enterprise att visas på repris i USA. Men tittarsiffrorna har fortsatt sjunka genom säsong 4 verkar det som och då spelar det ingen roll hur bra en serie är - det är ändå tittarsiffrorna som avgör.

Jösses, här har man rest bort några dagar och när man kommer tillbaka är hela Star Trek-världen i sorg. Att det skulle gå så här illa hade jag ingen aning om. Håller naturligtvis tummarna för att man gör en nytt försök med en ny serie om några år, bara det inte tar så lång tid som TNG tog efter TOS. Tur att det finns lite att trösta sig med också: när ENT slutar gå i mars börjar den nya säsongen av South Park. ;) Men det känns riktigt snopet att serien läggs ner nu när den har blivit så bra. :(

när ENT slutar gå i mars börjar den nya säsongen av South Park.  ;) 

<{POST_SNAPBACK}>

Men men....där finns inga klingons, vulcans eller romulans ju. Då är det ju inte samma sak :D

För övrigt läste jag att kostnaden för att producera ett avsnitt ENT är ca 5 miljoner dollar. Då förstår man plötsligt att ca 3 miljoner tittare inte räcker till. Sorgligt men sant. :gråter: Eftersom mänskligheten inte har slutat använda valuta än så får vi väl leva med att sånt här händer :D

Jag vill inte vara fröken pessimism och negativitet här, men jag personligen tror att det är försent. Beslutet är redan fattat och då tror jag inte att bossarna kommer att ändra sig. Förra året dröjde beslutet längre och då lät de sig påverkas av fansens många brev. Men nu har de redan gått ut med beslutet, i god tid för att skådespelarna ska hinna få nya jobb innan allt är tillsatt och Berman har ju dessutom sagt att det är bäst att ST får vila några år nu...

Det kanske är fler som tycker som jag och därför inte har svarat på ditt upprop. Men ingen skulle bli gladare än jag om de ändrade sig - och gärna satte fart med en serie till när de ändå var i farten :D

för ********* gubbar vi måste strida för enterprise!! Det kommer jag att göra även om det kommar att bli så att jag måste spränga paramount pictures för att få se en femte sesong. eller så får jag ringa nordkorea och fråga dem om de kan kärnvapen hota USA om de inte sänder minst 7 sesonger av enterprise

idioterna som kom på idén att lägga ned enterprise borde skjutas

<{POST_SNAPBACK}>

Runar!

På det här forumet finns det säkert en samstämmighet om att vi skulle vilja se fler säsonger av Enterprise. Vi känner oss också frustrerade över att det inte är säkert att det blir någon mer nyproduktion av Star Trek.

Detta är dock ingen anledning att sänka debattnivån. Vi har säkert bättre argument att komma med än ditt inlägg ovan. I Star Trek hade man uttryckt det "You are out of line Runar!".

...och Berman har ju dessutom sagt att det är bäst att ST får vila några år nu...

<{POST_SNAPBACK}>

Som vanligt så "vet" Berman vad som är "bra" för Star Trek... :arg:

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan ju självklart diskuteras, men han är trots allt ansvarig producent och har följaktligen en hel del att säga till om. Även om nedläggningsbeslutet säkert inte är hans utan det är de som bestämmer på UPN och Paramount som har tagit ett ekonomiskt beslut.

Å andra sidan så har Berman varit med sedan Rodenberrys tid och producerat massor av bra Star Trek. Så jag tycker inte heller att man kan bara avfärda hans åsikter :)

En intressant idé startades på 3 amerikanska Trek-siter ungefär samtidigt...

Fansen betalar säsong 5, typ. (Ja, kanske inte hela, men en bra del så att det hela går med vinst).

Lite uträkningar och sånt har visat att det går på ungefär $36 miljoner totalt för en full säsong. Förbaskat mycket, men utsmetat på några miljoner fans blir det plötsligt inte så mycket längre.

Saveenterprise.com som har lite kontakter skall tydligen göra lite känningar...

En intressant idé startades på 3 amerikanska Trek-siter ungefär samtidigt...

Fansen betalar säsong 5, typ. (Ja, kanske inte hela, men en bra del så att det hela går med vinst).

Lite uträkningar och sånt har visat att det går på ungefär $36 miljoner totalt för en full säsong. Förbaskat mycket, men utsmetat på några miljoner fans blir det plötsligt inte så mycket längre.

Saveenterprise.com som har lite kontakter skall tydligen göra lite känningar...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ställer mig mkt kluven till detta. Paramount är ju inte direkt fattiga och för dem gäller bara tittarsiffror. Om fansen skulle kunna dra ihop så mycket pengar som det behövs för en säsong, kan de ju själva bilda ett bolag och göra serien själva för att sen sälja den till Paramount eller göra en annan deal med Paramount, om de skulle börja bråka om rättigheter el. annat.

Att fansen skulle bekosta en säsong känns inte som en bra idé. Som sagt var så tror inte jag att det handlar om pengar utan om tittarsiffror. Det man kanske skulle samla pengar till är enorm marknadsföring för ST, så att efterfrågan ökar.

Vad Paramount egentligen skulle satsa på är en välgjord ST-biofilm, som kunde bli raketen för en fortsättning för ENT el. en helt ny serie.

Edited by EoNeel

Tråkigt! Tråkigt! :arg: :arg: :arg:

Var inne på SaveEnterprise.com Hittade dock ingen e-postadress till UPN. Detta vore ju det lätytaste sättet att uttrycka sitt missnöje. Är det någon som vet?

Även om de redan har bestämt sig tycker jag att de bör veta vad vi tycker.

Innbär detta slutet för Star Trek?

Är det bara hemska dokusåpor som gäller nu. Dessa smaklösa innehållslösa serier lär ju förståss vara billigare att göra! :P

Synd att man inte kommer att se mer av besättningen. :(

Jag tyckte att Enterprise blev bättre och bättre på slutet...

(Man får nu hoppas att SVT bestämmer sig att åtminstonde visa säsong 3och 4.)

Jag tror dock att detta inte är slutet för Star Trek. Paramount säger att de kommer att ta 3 till 4 års ledigt. Det kan de ju behöva för att komma på en bra ide för en ny show. Och framför allt tror jag att vi treekers behöver lite ledigt från Star Trek..annars så finns det risk att man tröttnar. (Ingen risk för min del!)

Edited by Kathryn Archer

Jag säger så här:

De får gärna ta 3-5 eller whatever år ledigt. Fast efter att Enterprise slutat ordentligt (dvs minst 5 säsonger, imho).

Tråden på TrekBBS angående "fan-sponsringen":

http://www.trekbbs.com/threads/showflat.ph...b=5&o=7&fpart=1

Jag vet iaf att om det nu får ett go-ahead, så skulle jag donera iaf. Jag kommer ju ändå att köpa DVD-boxar med mera framöver, så...

Ok, det verkar som om doneringsdriven får ett goahead för tillfället:

Ok everyone, We are basically considered as a joke for trying to do this. The person that I talked too said come back with a big check and we would talk..

I say, lets come back with a big ass check and see what they say!

I was told to be careful collecting money on behalf of Star Trek or Enterprise. I will let our Attorney post here and let you know how the collecting will happen.

They don't think we can remotely pull this off. I say let's crank this puppy up take them the check.

On another note.. we have the domain name and waiting to propagate now. I need immediately the following people...

Ok, det verkar som om doneringsdriven får ett goahead för tillfället:

Ok everyone, We are basically considered as a joke for trying to do this. The person that I talked too said come back with a big check and we would talk..

I say, lets come back with a big ass check and see what they say!

I was told to be careful collecting money on behalf of Star Trek or Enterprise. I will let our Attorney post here and let you know how the collecting will happen.

They don't think we can remotely pull this off. I say let's crank this puppy up take them the check.

On another note.. we have the domain name and waiting to propagate now. I need immediately the following people...

<{POST_SNAPBACK}>

Personligen har jag väldigt svårt att tänka mig att Paramount som äger rättigheterna skulle gå med på en sån sak. Vem är det då som äger rättigheterna till säsong 5? Star Trek är ju ett namnskyddat registrerat varumärke, som det ligger enorma pengar i. Det skulle bli oerhört komplicerat lagmässigt om vem som äger rättigheterna till en säsong som blivit betald av fansen men producerad av Paramount... :huh:

Det har kommit upp. Tanken (som jag förstår det) är att inte kräva någon som helst motprestation, förutom att pengarna skall gå till att göra Star Trek. Det är advokater och liknande som jobbar Pro Bono på fallet. Rent praktiskt så kommer det väl att innebära att det doneras till SaveEnterprise, som i sin tur ordnar upp det hela med Paramount (om det går igenom).

Om det hela misslyckas, så finns löftet om att det kommer att betalas tillbaka. Man skulle kunna se det hela som ren sponsring, vilket förekommer redan nu inom TV, fast utan målet att promota sig själv, utan snarare serien.

Antar att all sådan info kommer på hemsidan som bör dyka upp när som helst.

Edit, slänger in VulcanSouls FAQ här, eftersom den är fri att sprida:

What's our mission?

When TOS was cancelled in 1968, fans started an unprecedented letter-writing campaign and thus achieved the miracle of bringing back their show. We are bringing the devotion of Star Trek fans for their cause to a new level and starting the fan campaign of the 21st century - actually raising money to fund the continuation of the recently cancelled Star Trek: Enterprise. The cast and crew is 100% behind us, and the Paramount execs have expressed their willingness to listen, however they wanna see that we are capable of pulling this off. In light of the 1968 Star Trek campaign, it would not be the first time fandom is underestimated, so let's show them what we are capable of!

So what is it gonna cost?

John Billingsley (Phlox) has stated the production of one Enterprise episode costs $1.6m. For 22 episodes, like in season 4, that boils down to $35.2m. That sounds like an awful lot of money, but wait! Mass donation is gonna do the trick. 3 million people, the average viewer number of season 4, only need to donate a mere $12, the price of a cheap DVD or CD. 1 million people would need to donate $36 and so on. If celebrities, organizations or wealthier fans contribute accordingly, even less is required!

How much time we have?

Enterprise season 4 is filmed till early March. Reshooting is done till end of March, so the sets won't be torn down till then. So we got about 7 weeks to get this done, and even afterwards not everything is lost!

Who's gonna helm this mission?

Tim Brazeal of the SaveEnterprise campaign (tim@saveenterprise.com) is currently working together with volunteers from this board for this new mission, so we will be able to build on existing infrastructure, reputation and media attention to reach as many people as possible quickly and get the ball rolling for the cause. As you read this, a new site is being set up with a fitting name to serve our cause. Please stay tuned for the official announcement of our new campaign!

What can I do, and with whom can I talk about this?

A lot of help is required. The more people work for this, the higher the probability it'll succeed. Lawyers, web designers, artists, communications people, everyone can contribute something! Please contact chris@saveenterprise.com for your job applications, including the contact details you wish to disclose, your approximate location and what you'd like to do.

This campaign will become more than an attempt to save Enterprise or Star Trek as we know it, but an impressive proof of the dedication and power of fandom. It'll thrive with your ideas and creative support, however things need to be coordinated so no valuable input will be lost. Please contact me at vulcansoul@gmx.net (Saveenterprise address will be avaiable later today) to share your suggestions. I'll be building an idea pool, collecting and sorting your inputs for the campaign.

Spread the word in forums about the new mission, write to web sites and traditional offline media! Let's get started and bring about the largest international fan campaign in history!

This is never gonna work! How you wanna raise $35m when SaveEnterprise has trouble raising enough money for the ad project?

First, many people have expressed already their willingness to donate to fund the show directly, rather than an ad. Second, this new mission is starting after the cancellation has just been announced. The end of the show is imminent and we can count on fan dedication as well as media attention to spread the word quickly and tell people how urgent their help to keep not just Enterprise on the air, but possibly Star Trek as we know it. Third, there are more than 3 million UPN viewers who could donate, but Star Trek fans world-wide. The campaign ought to be in the headlines of Trek and media news sites around the globe. Forth, donation will be safe and provide a win-win scenario for the people who normally hesitate to give their money for a project. A special account will be set up which can only be drawn from with multiple signatures. Many can be donated via PayPal as well as other, conventional ways.

Several options will be considered depending on how much money is raised, including a full season 5, half a season, a mini-series or TV movie. The goal in any case, however, is to produce more Enterprise; the money will be used for the cause. Maybe a symbolic amount of a few million dollars will be enough already to convince TPTB to carry on. If all fails, money will be refunded. You can count on the legal safety of this endeavour. We got a lawyer on board who can answer your further questions, if you got some. Contact attorney@saveenterprise.com for this.

Why donate for a TV show and not for social aid?

It's not an either/or option. Of course the most noble donations are those for humane causes, and I'm sure many of us here are supporting aid organizations and their work.

But independent from that each day people spend alot of money on entertainment products, cinema, superficial things. To use just a little of this money (what equals to one cheap DVD or CD) to keep the show you like on the air, isn't a bad cause then either, is it?

How's Paramount gonna deal with this?

The execs wanna see action, now! The main reason for Enterprise's cancellation was too low ratings, i.e. even with Paramount paying half of the production costs themselves, the show has not turned in enough profit. So money is the issue here, and by offering actual money rather than just fan letters and pledges to keep the show running, we can be alot more convincing to the business people. I think it is important to just offer to finance the production costs with no strings attached, i.e. no creative or legal demands of any kind (co-ownership or licensing options) which would make TPTB nervous and complicate the legal procedure considerably. Of course, the money ought to be used to produce more Enterprise in one of the forms mentioned above.

But still, how is this gonna work?

What if people had listened to the masses who ridiculed explorers who thought a flight to the moon is possible? Or crossing the Atlantic? The very lesson Star Trek has taught us for 39 years is that with faith and dedication and vision (and in this case, just a little money from everyone), everything can be achieved. Despite all obstacles. Think about what Robert F. Kennedy once said -

"There are those that look at things the way they are, and ask why? I dream of things that never were, and ask why not?"

Join the cause!

Originalet finns i TrekBBS-tråden.

Edited by Peak

Sorry att jag öppnar en ny tråd, men nån mod/admin får väl merga den med nerläggningstråden framöver ifall de vill, men jag ville att det här skulle synas.

Sidan ligger på http://www.trekunited.com

För ögonblicket (när jag skriver detta) så är inte sidan klar, så det ligger bara en tempsida där så länge, men kampanjforumen är uppe.

Skall bli intressant att se vad som händer framöver.

Keep on Trekking!