Jump to content

Efternamn på karaktärer

Fredrik

Recommended Posts

Eftersom Vulcans inte brukar ha efternamn så har nog inte Tuvok det heller. Spock hade ju inget.

Chakotay är ju delvis indian och dom har nog heller inget efternamn. Hans far hette enbart Kolopak.

Jag har kollat igenom de böcker jag har om ST och det nämns inte någonstans att dom har efternamn.

Som jag sade, den officiella sajten startrek.com säger att de inte har några efternamn. Jag vet att Chakotay benämndes en gång som "Chakotay, son of Kolopak", men det är inget tillägg till namnet, bara en benämning vem han är relaterad till. Precis så var våra namn för ett par hundra år sedan. Mitt namn hade då varit Peter Ivarsson. Ivarsson skulle i sådana fall inte vara släktnamn utan enbart ett patronymikon som gjorde klart att jag var Ivars son.

• 3 years later...

Jag kollade på TOS avsnittet "This Side of Paradise" igår (förlåt holodoc) och där säger avsnittets kvinliga fägring, Leila, till Spock något i stil med (kom ej ihåg de exakta orden)´: "Du har inte sagt vad du heter mer än Spock". Spock svarar då: "Du skulle ändå inte kunna uttala det."

Alltså har Spock minst två namn, inte nödvändigtvis efternamn, men mer än ett namn. Ingen som vet vad han heter? (Ni kan ju skriva det, inte bryta tungan av er genom att säga det) :D

Edit:

Upptäckte nu att detta hamnat fel, men eftersom Jocke här ovan hänvisat till Spock så kanske det inte är helt fel iallafall.....?

Edited by OnO

Jag kollade på TOS avsnittet "This Side of Paradise" igår (förlåt holodoc) och där säger avsnittets kvinliga fägring, Leila, till Spock något i stil med (kom ej ihåg de exakta orden)´: "Du har inte sagt vad du heter mer än Spock". Spock svarar då: "Du skulle ändå inte kunna uttala det."

Alltså har Spock minst två namn, inte n??dvändigtvis efternamn, men mer än ett namn. Ingen som vet vad han heter? (Ni kan ju skriva det, inte bryta tungan av er genom att säga det) :D

<{POST_SNAPBACK}>

Och på avsnittet "Journey to Babel" Kirk prata med Amanda, och han säger: "Mrs. Sarek". Hon svarar att det är bara Amanda. Sedan frågar han om det finns inget annat namn och hon säger, ja, det finns, men det är svårt att uttala också för henne. Efter många år på planetet Vulcan kan hon bara ungefärt uttala namnet.

• 1 month later...
Jag citerar Chokotays presentationer på olika ställen:

"My name is Amal Kotay, but may friends call me chokotay."

Alltså är väll då hans namn just Amal Kotay(för de vet väll han bäst)

<{POST_SNAPBACK}>

Det sa han väl bara en gång, i "Workforce"? Han skulle leta efter besättingen som blivit hjärntvättade och anställda på en planet med brist på arbetskraft.

Men eftersom han redan kontaktat myndigheterna så var han tvungen att förklä sig till utomjording, så det vore väl snopet om han blev fast bara för att han andvänt sitt eget namn? Så jag är säker på att det namnet är påhittat.

jo då var det som jag trodde..just det ja på senaste scifi mässan i sollentuna var den nån jäkligt skumm äldre herre som tog upp en sån och pepe med den och tittade mycket bögit mot mig..sen köppte han typ 5 såna (asså leksaker) det var väldigt läskigt

*edit* men åhh fel forum, det här ska vara i tribbles delen

Edited by Worf

Eftersom Vulcans inte brukar ha efternamn så har nog inte Tuvok det heller. Spock hade ju inget.

<{POST_SNAPBACK}>

Men någonstans någon gång är jag säker på att jag snubblat över namnet Spock Jenkins. Men jag kan inte för mitt liv komma på var. Var det någon parodi, tidsreseavsnitt eller vad. Någon som vet var jag kan ha fått det ifrån?

Edited by Tom_Hell

• 1 year later...

citat "Eftersom Vulcans inte brukar ha efternamn så har nog inte Tuvok det heller. Spock hade ju inget.

Chakotay är ju delvis indian och dom har nog heller inget efternamn. Hans far hette enbart Kolopak.

Jag har kollat igenom de böcker jag har om ST och det nämns inte någonstans att dom har efternamn."

hej spock har ett efternamn det är son of scon

det kommer fram i star trek 3 när spocks karta ska överföras till honom från dr mcoy

star884

Son of scon?

Och vadå för karta, förklara.

Han hon menar "Katra" (som är Spocks själ...

Men "Son of Scon"?

Förutsatt att Scon är rättstavat kan man anta att det är en förfader eller rent av "grundaren" av hans släkt. Oavsett vilket tycker jag inte man kan klassa det som ett efternamn.

Fortfarande ingen som vet vad jag svamlar om när jag säger Spock Jenkins? :(

Fotnot: Tårtan är framplockad och champagnekorkarna viner i luften. Detta var mitt 500:ade inlägg! :D

Edited by Tom_Hell

Son of scon?

Och vadå för karta, förklara.

Han hon menar "Katra" (som är Spocks själ...

Men "Son of Scon"?

Förutsatt att Scon är rättstavat kan man anta att det är en förfader eller rent av "grundaren" av hans släkt. Oavsett vilket tycker jag inte man kan klassa det som ett efternamn.

Fortfarande ingen som vet vad jag svamlar om när jag säger Spock Jenkins? :(

"Son of Scon" har jag aldrig hört talas om, men på Memory Alpha kan man läsa följande:

Skon was a Vulcan, father of Sarek and forefather of Spock, native of the Vulcan city Shi'Kahr. He translated The Teachings of Surak into English. (Star Trek III: The Search for Spock; ENT: "Two Days and Two Nights"). Skon's father, Solkar, was the first Vulcan ambassador to Earth. (ENT: "The Catwalk")

In the film, Sarek's family line was given - the line states "Sarek, child of Skon, child of Solkar". This is normal for many cultures even on Earth - to list one's direct ancestors in this manner. Sarek is the child of Skon, who is the child of Solkar, and so on. Following the traditional Vulcan name nomenclature, Skon should be male, and thus, Sarek's father.

Det som har nämnts är "Son of Sarek", men precis som Tom_Hell skriver så tycker inte jag att det är ett efternamn.

Nej Tom Hell, har inte aning vad du svamlar om.