Jump to content
Sign in to follow this  
MrsRiker

Wish me luck!

Recommended Posts

Idag ska jag ha ventilering av min 59 sidor långa c-uppsats med titeln När monster inte skräms - en studie av skräckfigurer som protagonister i barnlitteratur.

Jag har levt, andats, ätit och drömt om den här tingesten i flera månader och det ska bli så skönt att bli av med den. Men det är nervöst, det har blivit min lilla bebis och jag är oerhört beskyddande om den. Tänk om den blir sågad :(

Så ni kan väl skänka mig en tanke om ni har en sekund över - det här innebär nämligen att jag kommer att ha tid att ägna mig åt Star Trek igen som jag fått försumma något gruvligt :D

För sen har MrsRiker SOMMARLOV!!! :):D :lol:

Ja du lycka till med detta.

Slå bort dina personliga känslor och håll dig kall. Det går bäst då och är dom dumma med dig -- le och le lite till och tänk IDIOTER. Gå till möte och ändra villigt allt som inte berör dig och påpekar de något hemsk säg att du ska ändra och sen struntar du i det eller så hänvisa till inledningen och ändra där.

Allt kommer att gå bra det är jag säker på i och med att du har ett intressant ämne - tror jag.

Vilket intressant ämne! Jag önskar dig verkligen lycka till och passar på att fråga om vilket/vilka monster som har blivit dina favoriter under arbetets gång. Och med barnlitteratur menar du även bilderböcker eller bara ren prosa; vilka avgränsningar har du gjort vad gäller literratururvalet - anglosaxisk, svensk, europeisk, eller vad? Skulle jättegärna vilja veta mer eller läsa din uppsats.

Lycka till!!!!

Min c-uppsats blev också min bebis. Ville liksom inte riktigt lämna ifrån mig den... Och får man kritik väcks beskyddarinstinkten och man vill gärna börja veva omkring sig :D

Tack för alla era lyckönskningar. Det värmer verkligen!! :)

Nu är jag klar och godkänd, det är bara viss formalia som ska rättas till. Det är jätteskönt. Hade magknip hela dagen innan den skulle ventileras - sist av fyra såklart. Vet inte vad jag får för betyg än, men den i alla fall godkänd, det är huvudsaken.

Lycka till!!!!

Min c-uppsats blev också min bebis. Ville liksom inte riktigt lämna ifrån mig den... Och får man kritik väcks beskyddarinstinkten och man vill gärna börja veva omkring sig  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Vet precis vad du menar!! Fastän examinatorn kom med bra, konstruktiv kritik kändes det ändå hemskt. Hon hade massor med bra saker att säga också, men jag hörde bara det negativa. Men nu har jag lugnat ner mig och inser att det var bra!! :)

Vilket intressant ämne! Jag önskar dig verkligen lycka till och passar på att fråga om vilket/vilka monster som har blivit dina favoriter under arbetets gång. Och med barnlitteratur menar du även bilderböcker eller bara ren prosa; vilka avgränsningar har du gjort vad gäller literratururvalet - anglosaxisk, svensk, europeisk, eller vad? Skulle jättegärna vilja veta mer eller läsa din uppsats.

Det är både barn och ungdomslitteratur, både bilderböcker och ren prosa. Mitt favoritmonster är en urgullig liten varulv som heter Valter i en bok, Varulven Valter, av Måns Gahrton och Johan Unenge och som lär barn om att mobbing är fel.

Jag har inte gjort några geografiska avgränsningar, utan jag har valt böcker där monstret är protagonisten och historien berättas ur dess synvinkel. Det har jag gjort eftersom när synvinkeln är sådan så blir inte läsaren skrämd, även om huvudpersonen är ett monster.

Exempel: Jfr Dracula med En vampyrs bekännelser. I båda böckerna är en vampyr en viktig del av historien, men i Bram Stokers klassiker så berättas aldrig historien ur vampyrens synvinkel vilket gör att han blir skrämmande. Men i En vampyrs bekännelser är det ju vampyren som berättar - och även om de fortfarande är farliga för människor i berättelsen så blir ju inte läsaren skrämd.

Förstår du hur jag menar? :)

Så om monstrets syfte inte är att skrämmas, varför skriver man då en berättelse med ett monster som protagonist? Det är det jag försökt undersöka, och som jag enligt examinatorn lyckats med :) Hur bra, återstår att se :)

Ni andra som skrivit c- eller d-uppsats, har inte ni lust att berätta lite?? Nån som skrivit nåt Star Trekrelaterat? :)

Ja uppsatser har man skrivit så det räcker. Jag har en väldigt stor hat-kärlek till dessa små s**tyg. Min bästa är nog D-uppsatsen i religionshistoria som behandlade ämnet Religiösa myters påverkan av det moderna samhället. Jag utgick från den kinesiska myten Färden till väster (ca 3000 sidor – hur dum får man bli) och jämförde detta med det nya kinesiska samhället. Oboy blev den sågad när jag gick upp med den, jag hade en teologisk metod på ett religionshistorisk ämne ajabaja. Men efter en omdisposition och ett nytt kapitell blev det riktigt bra för alla men oj vad nere man var. Men man lär sig.

De andra uppsatserna har bara runnit igenom, här finner man ämnen som en analys av den sublima sexualiteten i 3 Princetexter, New-age retorik, teodicéproblemet. Mitt examensarbete på pedagogikåret blev en lysande tråkig analys om analysens plats i svenskämnet. Man går alltid på någon nit, men oj vad man lär sig – inte bara inom det man arbetar med utan även själva tänket runt saker och ting.

Så ett stort grattis till dig – visst måste detta vara bättre än att gifta sig

Ja uppsatser har man skrivit så det räcker. Jag har en väldigt stor hat-kärlek till dessa små s**tyg. Min bästa är nog D-uppsatsen i religionshistoria som behandlade ämnet Religiösa myters påverkan av det moderna samhället. Jag utgick från den kinesiska myten Färden till väster (ca 3000 sidor – hur dum får man bli) och jämförde detta med det nya kinesiska samhället. Oboy blev den sågad när jag gick upp med den, jag hade en teologisk metod på ett religionshistorisk ämne ajabaja. Men efter en omdisposition och ett nytt kapitell blev det riktigt bra för alla men oj vad nere man var. Men man lär sig.

De andra uppsatserna har bara runnit igenom, här finner man ämnen som en analys av den sublima sexualiteten i 3 Princetexter, New-age retorik, teodicéproblemet. Mitt examensarbete på pedagogikåret blev en lysande tråkig analys om analysens plats i svenskämnet. Man går alltid på någon nit, men oj vad man lär sig – inte bara inom det man arbetar med utan även själva tänket runt saker och ting.

Så ett stort grattis till dig – visst måste detta vara bättre än att gifta sig

<{POST_SNAPBACK}>

Sublima sexualiteten i 3 Princetexter? Det låter ju underbart. Vilka texter om man får fråga? Darling Nikki, antar jag? :)

Den skulle jag hursom helst kunna tänka mig att läsa!

Och vadan denna aversion mot äktenskap? Visserligen har jag bara tänkt att gifta mig en gång, men det har hittills inte varit ens hälften så smärtsamt som att skriva en c-uppsats :D

Men jag håller med om att man lär sig enormt mycket av att göra uppsatser. Jag kan nog tänka mig att göra en igen. Låååååååångt in i framtiden :)

Edited by MrsRiker

Nej du Det var Sexuality - 81, Lovesexy - 88 och Come - 94

Darling Nikki fanns dock med på ett hörn, jössös vad den är bra. Hur som helst jag ville visa att Prince alltid (nästan i allafall) använder sexualiteten som en metafor för något religiöst.

Men hur kan du vet något om Darling Nikki hade inte du dålig musiksmak :P

Nej du Det var Sexuality - 81, Lovesexy - 88 och Come - 94

Darling Nikki fanns dock med på ett hörn, jössös vad den är bra. Hur som helst jag ville visa att Prince alltid (nästan i allafall) använder sexualiteten som en metafor för något religiöst.

Men hur kan du vet något om Darling Nikki hade inte du dålig musiksmak :P

<{POST_SNAPBACK}>

Nejnejnej, jag trodde vi hade kommit överens om att du hade fel angående musiksmaken :D

Jag gillar Prince. Inte allt han har gjort, mycket är rätt dåligt, men vissa låtar är lysande. Jag och min kompis brukar alltid vrålsjunga till Get off på partyn... :)

Jag var också inne på att skriva nåt om musik (texter alltså). Men det får bli projekt för en d-uppsats kanske :)

Jag gillar Prince. Inte allt han har gjort, mycket är rätt dåligt,

Jag hade alltså rätt i allafall. :P

Typiskt att du just skulle gilla Gett Off, den låten ger mig dåligt självförtroende, jag har bara klarat av 21. Men man kan ju inte vara perfekt B)

Analys av den sublima sexualiteten i 3 Princetexter

<{POST_SNAPBACK}>

Tydligen ska Prince sublima sexualitet i texter vara grunden till att vi måste har "Explict Lyrics" stickers på våra skivor idag, i alla fall om man får tro Frank Zappa's sjäälvbiografi...

Annars har jag själv en ex-jobb rapport som ligger och skräpar i ett hörn, i väntan på att skrivas klart.

Kul att du klarade dig igenom det hela MrsRiker. homer, har du bläddrat i den där Zappabiografin igen... verkar finnas en hel del kul där :)

Jag har skrivit en uppsats också, det var visserligen en B-uppsats men den handlade om en jämförelse mellan utopi och framtidsvision. Jag jämförde Edward bellamys utopi en återblick med gene roddeberrys framtidsvision... den känner vi väl till, åtmistone till en viss del... :w00t:

Hah! Min handledare ringde mig nu på morgonen och undrade om jag var OK för hon tyckte att examinatorn hade gått onödigt hårt åt mig igår. Jag ska absolut inte tro att min uppsats var sämre än de övrigas även om det kunde verka så eftersom jag hade en annan examinator än de övriga som blev ventilerade igår och som hade en annorlunda examinationsstil.

Gissa om det känns bra i ett studenthjärta, att ha en så omtänksam handledare! :)

Och Kai: 21 är inte dåligt det heller :D

var det inte en WCT:are som skrev en uppsats om tidsresor, Centerwall vet nog mer om detta tror jag, det var inför träffen time travels som jag hörde/läste nått om det. Skulle vara intressant att veta mer om den (själv har jag nåra år kvar tills det e dags att skriva c-uppsats)

Jag blir bara mer och mer intresserad av din uppsats. Som barn älskade jag böcker som handlade om spöken, både när de var i huvudroll eller som mystiska varelser som skulle undersökas. Jag tyckte mycket om Eva Ibbotsons böcker - hade du med någon av hennes böcker i din uppsats?

Jo, jag hänger med på vad du skulle utreda, men vad kom du fram till? Varför använder de sig av monster? Är det för att locka läsaren med något annorlunda? Avdramatisera det otäcka? Rasproblematik - hur vi än ser ut så är vi lika på många sätt?

Själv har jag baraskrivit B-uppsatser eftersom jag avbröt min första utbildning efter tre och ett halvt år, men jag planerar att skriva min C-uppsats i historia någon gång i framtiden.

Min första uppsats var inom svenskämnet och handlade om något jag inte hade någon relation till alls (tycker det är intressant att ge sig på något helt nytt istället för att ta något man är bekant med) och det är hur språket på sportsidorna i dagstidningarna förändrats från 1936 till 1996. Jag tittade enbart på artiklar om fotboll. Det blev intressant, allrahelst för att språket var så oerhört målande på 30-talet då TV inte fanns, de var då tvungna att försöka ge känslan så mycket tydligare med språkets hjälp än idag då det mest är fråga om referat, om än med ett språk som har massa rester kvar från 30-talet.

Min andra uppsats (historia) handlade om hur kommunisterna (dagens vänsterparti) reagerade på Sovjetunionens brutala ingrepp på Ungerns revolt 1956. Det intressanta är att före det så målades Sovjet upp av kommunisterna som det stora förebildslandet som gjorde allt rätt, men nu fick de det svårt att försvara pansarvagnarnas instormning mot det frihetslängtande folket.

Min tredje uppsats var inom litteratur och handlade om populärlitteratur (kiosklitterartur typ Margit Sandemo) och varför sådan litteratur inte tas in på biblioteken. Så jag intervjuade tre olika bibliotek om deras inställning till sådan litteratur som anses vara mindre värd, för biblioteken är ju trots allt i folkets tjänst och om folket vill läsa "skit" varför finns det inte att låna?

Oj, det blev ett långt inlägg...

långt, men intressant, lustigt, jag har aldrig tänkt på språket i sporten, jag bara läser resultaten (och förundras över hur "mina" lag hela tiden förlorar:P), vad fick du för svar från biblioteken?