EoNeel Posted November 14, 2005 Report Share Posted November 14, 2005 Upplevde att det skulle var på sin plats att ära de som äras bör. Utan TOS och dess underbara gäng så skulle vi inte ha ett ST-kosmos eller denna sida. När TOS började på svensk tv på 70-talet, så tändes en underbar eld i mitt hjärta. Visst idag kan man tycka att det är naivt, men då var det en revolution. Spock och Kirk gled in i mitt barndoms vardagsrum fick allt annat stryka på foten. Det var en helig stund, och jag har inte upplevt något liknande sen dess. Spock fick hos mig nästan en rockguds status, han var/är bara så "alien". Hans örnblick, spettsiga öron och frisyr var bara så exakt för ett ungt Bowiefan som jag var då. Jag skulle vilja säga att TOS har för alltid skrivit om sci-fi historien. Utan dem...ingenting. Spinn-offer i all ära, men TOS är och förblir fundamentet. LONG LIVE STAR TREK! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted November 14, 2005 Report Share Posted November 14, 2005 Amen EoNeel, Amen Jag har inte riktigt rätt ålder för att över huvud tahet kunnat se TOS på den tiden men jag blev star trek fan i samband med att jag såg filmerna 1-6. Helt underbart bra. Jag var såld. Följde sedan tos när det gick på femman och vid ungefär samma år visade de även tng. Femman var riktigt bra på den tiden... Igen Amen EoNeel, Amen. There is no substitute for the original Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolsk Posted November 14, 2005 Report Share Posted November 14, 2005 Den är ju och kommer alltid att vara startskottet för en fantastisk serie serier :P Roddenberrys underbara vision om framtiden som optimistisk kanske inte togs emot så väl just av generationen som levde under kalla krigets hot, men överlevde och inspirerade till nya fantastiska generationer Star Trek. Jag tror att världen skulle vara en bättre värld att leva i om fler tittade på Star Trek och tog till sig dess budskap om tolerans, öppenhet och medmänsklighet. Ja, det blev väl en hyllning både till TOS och till Roddenberry :rodna: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted November 14, 2005 Report Share Posted November 14, 2005 Den är ju och kommer alltid att vara startskottet för en fantastisk serie serier :P Roddenberrys underbara vision om framtiden som optimistisk kanske inte togs emot så väl just av generationen som levde under kalla krigets hot, men överlevde och inspirerade till nya fantastiska generationer Star Trek. Jag tror att världen skulle vara en bättre värld att leva i om fler tittade på Star Trek och tog till sig dess budskap om tolerans, öppenhet och medmänsklighet. Ja, det blev väl en hyllning både till TOS och till Roddenberry :rodna: Oja! Jag håller med! Visst skulle världen bli bättre om fler tog till sig Star Treks budskap! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trolsk Posted November 14, 2005 Report Share Posted November 14, 2005 B)-->CITAT(B @ 14 Nov 2005, 19:28) <{POST_SNAPBACK}>Oja! Jag håller med! Visst skulle världen bli bättre om fler tog till sig Star Treks budskap! Va glad jag blir att du håller med B'Elanna! Var orolig att jag flummade iväg för mycket - det är i alla fall känslar jag får när jag kommer med liknande yttringar till icke sci-fi kompisar (vilket av någon skum anledning är alla min vänner i stort sett). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Durator Posted November 16, 2005 Report Share Posted November 16, 2005 Upplevde att det skulle var på sin plats att ära de som äras bör. Utan TOS och dess underbara gäng så skulle vi inte ha ett ST-kosmos eller denna sida. När TOS började på svensk tv på 70-talet, så tändes en underbar eld i mitt hjärta. Visst idag kan man tycka att det är naivt, men då var det en revolution. Spock och Kirk gled in i mitt barndoms vardagsrum fick allt annat stryka på foten. Det var en helig stund, och jag har inte upplevt något liknande sen dess. Spock fick hos mig nästan en rockguds status, han var/är bara så "alien". Hans örnblick, spettsiga öron och frisyr var bara så exakt för ett ungt Bowiefan som jag var då. Jag skulle vilja säga att TOS har för alltid skrivit om sci-fi historien. Utan dem...ingenting. Spinn-offer i all ära, men TOS är och förblir fundamentet. LONG LIVE STAR TREK! Visst är TOS fundamentet! Och Roddenberrys idéer om en nytt samhälle bland stjärnorna är fantastisk. Jag minns att serien från 70-talet och några repriseringar senare på svensk TV. Jag märker dock att både serien och jag åldrats, inte med bara välbehag TOS saknar en del med dagens mått mätt. Med undantag från några avsnitt ur säsong 2 och 3 är det rätt mycket dravvel faktiskt. Fast då var det bra, i alla fall så som jag kommer ihåg det. Filmerna 1 till 6 är ur den synvinkeln bättre. De har alla en story att berätta, och det känns inte som att titta på ång-TV avsnittena av TOS att se filmerna (eller några av dem). Men som EoNeel sa ovan; LONG LIVE STAR TREK! Och framför altt TOS som gett oss så mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted December 7, 2005 Report Share Posted December 7, 2005 Jag har bara sett TOS efter att jag sett övriga serier och jag är inte imponerad. Även om man bortser från "specialeffekterna" som av självklara anledningar inte kan vara lika sofistikerade som de är nu, så är manusen inte speciellt bra och karaktärerna är inte tillräckligt intressanta. Rent logiskt förstår jag att det var banbrytande för sin tid och utan TOS, inget TNG eller DS9 etc. Men för mig, som såg det i fel ordning, eller vad man ska säga, är det mest dravel. Tyvärr... Jag önskar att jag hade sett TOS först av allt, och att jag hade sett det när jag var mer lättimponerad än vad jag är nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted December 7, 2005 Report Share Posted December 7, 2005 Hrmpf.. Dåliga manus. Här går våra åsikter vitt skilda ser det ut som. Visst kanske det råder viss brist på karaktärsutvecklign och ett djup som finns hos moderna serier men TOS är helt unikt i personkemin. De meningsutbyten som sker i triangeln kirk, mccoy och spock är helt superba. Återkopplingar till serien från filmerna gör färden ännu mer "hemtrevlig" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted December 7, 2005 Report Share Posted December 7, 2005 Hrmpf.. Dåliga manus. Här går våra åsikter vitt skilda ser det ut som. Visst kanske det råder viss brist på karaktärsutvecklign och ett djup som finns hos moderna serier men TOS är helt unikt i personkemin. De meningsutbyten som sker i triangeln kirk, mccoy och spock är helt superba. Återkopplingar till serien från filmerna gör färden ännu mer "hemtrevlig" Well, jag måste ju erkänna att jag inte har sett alla TOS än heller, bara säsong 1 i princip, så än finns ju utrymme för förbättring. Men jag är tveksam till att jag kommer att se storheten som ni ser... Och det beklagar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted December 7, 2005 Report Share Posted December 7, 2005 (edited) Well, jag måste ju erkänna att jag inte har sett alla TOS än heller, bara säsong 1 i princip, så än finns ju utrymme för förbättring. Men jag är tveksam till att jag kommer att se storheten som ni ser... Och det beklagar jag. jaha du Mr. O nu är Mrs R. och jag två = en klubb får vi med oss en till så är vi ett imperie se bara hur det gick för engelsmännen när de hade hybris :P ;) ;) Edited December 7, 2005 by Kai Dukat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odo II Posted January 13, 2006 Report Share Posted January 13, 2006 Jag tror nog att vi får till ett imperium nu... Jag har bara sett några få avsnitt men det räcker. Om jag inte somnat så har jag stört mig på och skrattat åt fula aliens, och det vill jag inte göra när jag ser ST. Men som mrs R så klokt sade så visst har de betytt oerhört mycket i och med spin offerna, och visst var det banbrytande på sin tid, så jag hade säkert varit såld om jag varit ung då, men nu var jag inte det, inte ens född. Däremot uppskattar jag filmerna mer med TOS-besättningen. De fick mig att bli intresserad av ST-universumet, men nu i efterhand tycker jag tyvärr att även de är något mossiga, fast ändå underhållande, speciellt den med valarna. Dock har jag svårt att ta dem på allvar, de bygger så mycket på komik (särskilt den med valarna) att det nästan blir scifi-komedi av det. Visst kan det vara inslag av komik, men det får inte ta överhanden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted September 2, 2006 Report Share Posted September 2, 2006 Inläggen som inte handlade om detta ämne har flyttats till hit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted September 3, 2006 Report Share Posted September 3, 2006 Så hyllar vi TOS för att det var de som uppfann androiden enligt avsnitt What are little girls made of Dom säger till och med android Njaa konstigt sätt andrider tillverkades eftersom det behövdes en levande varelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted September 7, 2006 Report Share Posted September 7, 2006 (edited) Jag tycker att TOS är toppen. Manusen i säsong 2 är riktigt bra. Varje avsnitt är bra. Visst, tidsperspektivet är ju gammalt. Vi ser inte saker på samma sätt i dag, och inte heller är vi alltid så imponerade av tekniken. Men på den tiden var det en fantasktisk vision. Om dagens Star Trek hadde varit lite mer av den gammla andan så tror jag att det hadde gått bättre. Den gammla andan har i alltför många avsnitt gåtts ifrån. Det ser jag som negativt. För att ytterligare rosa Tos så vil jag mena att filmerna med Tos är så bra p.g.a. att alla roller, personligheter, samt stilen lades ann i Tos-serien. TOS är grunden till att vi fått filmer 10 samt Tas, Tng, Ds9, Voy, och tyvärr Ent "enligt min personliga mening", men alla goda ting har ett slut. Edited September 7, 2006 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anima Posted June 11, 2009 Report Share Posted June 11, 2009 Hrmpf.. Dåliga manus. Här går våra åsikter vitt skilda ser det ut som. Visst kanske det råder viss brist på karaktärsutvecklign och ett djup som finns hos moderna serier men TOS är helt unikt i personkemin. De meningsutbyten som sker i triangeln kirk, mccoy och spock är helt superba. Återkopplingar till serien från filmerna gör färden ännu mer "hemtrevlig" Amen to that! (För övrigt tittar jag bara på TOS) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted June 11, 2009 Report Share Posted June 11, 2009 ^Härligt, fler fans av TOS behövs på det här forumet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gronkal Posted July 4, 2009 Report Share Posted July 4, 2009 jag började se på tos när jag var fem och sedan när jag var 7 blev det tng jag säger bara en sak one tos to rule them all, mohahahahahahah. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts