Jump to content
Sign in to follow this  
Supreme Commander JAF

Vilka böcker eller serier vill ni se som film?

Recommended Posts

Här kan ni ge filmmakare förslag på vilka böcker och serier (och annat?) som ni vill se som film.

Dock kan ni skippa star trek kannon som jag vill se en film på ds9 temat! eftersom det är så självklart att 99 procent här inne vill se mer st filmer.

Jag börjar!

Stiftelsetriologin - En verklig klassiker som dessvärre ännu inte blivit film.

Sånger från vår fjärran jord - En sekvens där jorden och solsystemet förstörs borde ju locka vilken filmskapare som helst!

Arn böckerna - Kommentarer överflödiga.

Martin Kellermans Rocky serie - Innehåller det mesta.

Det var några godbitar som jag väntar på. Vad väntar ni andra på? J.

Jag är egentligen skeptiskt till filmatiseringar av böcker - men visst, det finns lyckade exempel och det finns böcker jag skulle vilja se filmade.

Terry Gilliam har ju varit på gång att filma Neil Gaimans och Terry Pratchetts God omens ett tag nu. Jag hoppas verkligen det blir av. Gilliam är både tillräckligt begåvad och själständig regissör för att göra något riktigt bra av den.

Jag skulle inte ha något emot att få se Akallabeth (historien om Numenor från Tolkiens Silmarillion) på den vita duken. Det är en historia som innehåller många mäktiga och visuella scener!

CS Lewis Utflykt från tyst planet hade kunnat bli en bra film också.

Även om jag nog inte tycker att Stiftelsen bör filmas så hade det varit kul med en bra och trogen Asimov-filmatisering.

Då jag är en trogen fantasyläsare har jag massa på lager som jag tycker Peter Jackson kan sätta tänderna i (mycket hellre än tråkiga historien om jätteapan!). Varför inte David Eddings serie om Belgarion? Eller Stephen Donaldson tre första böcker om Thomas Covenant den Klentrogne? Eller Robin Hobbs böcker om mördarens lärling? Eller barnfavoriten Krönikorna om landet Prydain av Lloyd Alexander? Ja, det finns så mycket att välja på, det är bara att börja...

Då jag är en trogen fantasyläsare har jag massa på lager som jag tycker Peter Jackson kan sätta tänderna i (mycket hellre än tråkiga historien om jätteapan!). Varför inte David Eddings serie om Belgarion? Eller Stephen Donaldson tre första böcker om Thomas Covenant den Klentrogne? Eller Robin Hobbs böcker om mördarens lärling? Eller barnfavoriten Krönikorna om landet Prydain av Lloyd Alexander? Ja, det finns så mycket att välja på, det är bara att börja...

Jag drar mig till minnes att någon i min bekantskapskrets någon gång i urtiden sagt att Eddings motsätter sig att hans böcker blir film, men jag kan inte minnas orsaken till det. Någon som känner igen detta?

Paul Austers "Mr. Vertigo" tror jag skulle bli lysande som film. Kellermans "Rocky" skulle bli klockren. Asimov kanske? I Robot övertygade mig inte att en fortsatt filmatisering av hans böcker är helt önskvärd.

Jackson dödade dock genren Fantasy, allvarligt allt kan bara bli en medioker kopia av detta lansdsak av karaktärer och subintriger. Nä smartast är nog att låta genren vila i 10 år innan man ger sig på detta igen.

Böcker och film av litteratur: En film på Eric Schlossers Snabbmatslandet (Fast food nation på engelska) skulle säkerligen bli en intressant dokumentärfilm.

Vad det gäller eddings så förstår jag varför han inte vill se film av sina böcker. Har man läst en del eddings börjar man känna igen sig lite för mycket. Han använder ju samma typer av karaktärer i alla bokserier. Visst de ser lite olika ut och har n??got olika förmågor kanske men de interagerar med andra karaktärer på samma sätt.

På film skulle det bli alldeles för uppenbart.

Guilliou har liknande problem i arn: serien. Han använder ett tredjeparts beskrivning för att ta sig igenom vissa beskrivningar av händelser och situationer. Beskrivningarna är alldeles för lika... argh.. vad tråkigt... Men i huvudsak gillar jag arnböckerna och tror att de skulle bli hyfsade filmer (filmserie inte en film det skulle inte funka i min mening)

Paul Austers "Mr. Vertigo" tror jag skulle bli lysande som film. Kellermans "Rocky" skulle bli klockren. Asimov kanske? I Robot övertygade mig inte att en fortsatt filmatisering av hans böcker är helt önskvärd.

Jackson dödade dock genren Fantasy, allvarligt allt kan bara bli en medioker kopia av detta lansdsak av karaktärer och subintriger. Nä smartast är nog att låta genren vila i 10 år innan man ger sig på detta igen.

Rocky =Yes!!!! Han har ju ett filmmanus framtaget så varför inte? J.

Jag vet inte om jag tror på Eddings böcker som film. Inte för att de är repetetiva (det finns trots allt bara ett tiotal berättelser i världen, allt annat är bara omskrivningar på samma tema), utan för att jag inte tror de skulle göra sig bra på film helt enkelt. Det skulle i såna fall vara Belgarath Besvärjaren-storyn som man kunde göra till en triologi.

Då tror jag mer på Hobbs Mördarens Lärling och Vargbroder, även om man antagligen skulle vara tvungen att ta till en berättarröst för de mer "djuriska" uppleverlserna.

Robert Jordan skulle kunna bli bra, men då får man i ett tidigt skede bestämma vilken del, för att göra hela serien skulle krävas en TV-serie på 10-12 år... :P

Fler Discworld-filmer skulle inte vara fel. Jag har sett Levande Musik och en till, nån som vet om de gjort fler? Lee som röst till döden var ett genidrag.

En TV-serie baserad på Imperiets Dotter skulle kunna bli intressant.

Det två som direkt kommer in i huvudet är ju redan på G. (Terry Goodkinds Sword of truth-serie och Stiftelsen.)

Till skillnad från många andra ser jag inga direkta svårigheter med att överföra Stiftelsen till film, värre då med Sword of Truth.

Funderar jag en stund så kommer jag att tänka på: Richard Fuchs Fölungen och förstås Tim Powers fantastiska Anubisportarna.

om jag får följa upp med ett mer seriöst inlägg ^^

David Robinssons böcker: HMS Unseen, Scimitar SL-2 (tror jag den heter), Kilo Class, Nimitz class osv

Sedan en inte riktigt lika aktuell efter som den blir film: Ergon

www.eragon.se

skulle hemskt gärna se en tv-serie av garth ennis serie preacher. en regelrätt filmatisering skulle bli på tok för svår att göra om man ser till alla subplots och saker som ger bättre bild av karaktärerna. kunde blivit hur bra som helst.

och förstås Tim Powers fantastiska Anubisportarna.

ÅHHH Har du läst den!!! :w00t: Den är ju så fruktansvärt bra, Trodde ända till jag sökte på nätet att William Ashbless var en riktigt poet. Skall försöka köpa andra böcker av Tim power eftersom jag läst att han har smygit in Ashbless i nästan alla böcker han skriver.

En bok jag läste nyligen som jag tycker skulle bli en intressant bok är

The dice man (Tärningsspelaren) av Luke Rhinehart

sen har vi ju alla böcker om Dirk Pitt av Clive Cussler Två av böckerna har redan blivit film, den senaste heter Sahara men det blir nog ingen mer film eftersom Clive tycker att filmskaparna inte följde boken tillräckligt mycket. Min åsikt : filmen bra :boken bättre.

Någon bok som bör bli film är Mark Twains A Connecticut Yankee in King Arthur's Court (En yankee i kung Arturs hov)

Men då skall dom följa boken mycket mycket noggrant, Den har ju filmats otroligt många gånger tidigare men ingen har gjort den som boken är.

Ingen vad jag vet har tagit med det otroligt maffiga slutet i boken: Vår hjälte Hank Morgan och en hand full andra pojkar använder elstängel, dynamit och Gatlings kulsprutor för att slå tillbaka ett anfall av runt 300 riddare.

Eller när Hank och Artur räddats av Sir Lancelot och hans riddare som kommer till undsättning på cyklar :lol:

Boken är så otroligt bra och det är svårt att tro att den publicerades 1889

/Conny

En bok jag läste nyligen som jag tycker skulle bli en intressant bok är

The dice man (Tärningsspelaren) av Luke Rhinehart

ah! att jag inte kom på den! den skulle som sagt bli ypperlig som film. tänk alla galenskapsscener alá terry gilliam man kunde fått med i den! :)

ah! att jag inte kom på den! den skulle som sagt bli ypperlig som film. tänk alla galenskapsscener alá terry gilliam man kunde fått med i den! :)

Läser på IMDB.com att den tydligen är i startgroparna !

/Conny

I Nationens Intresse av Jan Guillou.

Jag kan inte beskriva hur mycket jag gillar den roman. Skulle älska att se en filmatisering av den.

Och då hoppas jag jag att filmskaparna är romanen trogen och inte gör (som Jan sakt i intervjuer rörande dom som har filmats) barnfilm av det hela.

Ps: hatade den senaste Hamilton-filmen. :arg: :arg: :arg: :arg: :arg: :arg:

Peter Jackson skulle ta sig an Asimovs Stiftelseböcker.

Sedan skulle nedanstående "ungdomsböcker" kunna filmas och bli skitbra.

A.E Van Vogt - Duell i världsrymden

Alfred Bester - Tigermannen

Robert A Heinlein - Egen rymddräkt finnes och Vintergatans son

Några roliga Harry Harrison vore också kul att se på film.

HALO romanerna vore trevligt att se, även om jag hoppas att filmen av första spelet blir av och inte blir kass som de flesta andra "spel-filmer". (Det finns en oskriven lag om spel som blir filmer och filmer som blir spel kommer vara ytterst dåliga)