Gå till innehåll
Borg1

Tidsparadoxer och tidsresor, del 2

Rekommenderade inlägg

Vissa avsnitt med tidsresor tycker jag är bra. "Futures end" (1+2) tillhör enligt min mening de bättre avsnitten.

Ibland tycker jag dock manusförfattarna missbrukar "verktyget" tidsresor.

I "Year of hell" (1+2) får man under två avsnitt se hur Voyager går under och många av karaktärerna dör. Detta fixar manusförfattarna till på slutet genom en liten tidsresa och sedan har ingenting hänt av det man har suttit och tittat på i över en timme.

Det finns ett par avsnitt till där det förgångna förändras.

Som tittare känner jag mig lite lurad av en så "billig" lösning och det förstör lite av spänningen att veta att manusförfattarna kan göra allt jag ser, i ett avsnitt, ogjort om de bara tar till ovanstående lösning.

Vad tycker ni? ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det som gör tidsresor i trek dåligt är det faktum att nästan alla avsnitt med tids resor har olika förklaringar om tiden och hur det fugerar att resa i den ett bra ex på en tidsresa är i DS9 säsong 5 då dom åker tilbaka till kirks tid och leker med triblaran.

Kirk skäller tom. ut Doktorn (från DS9 inte voy) jag tycker det är ett av det bästa tidsavsnitten som trek gjort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bättre! Jag blir alltid väldigt yr i huvudet av alla tidsresor, och just att man måste tänka till lite själv är imm själva meningen med allt. Tänk själv!

Att man skulle suttit och tittat på "Year of Hell" del I & II förgäves bara för att de gjorde en tidsresa i slutet som intetgjorde hela avsnittet är ren rappakalja! Då frågar jag mig själv "varför tittar jag p?? Voyager?!"; för underhållningen, för kontinuiteten eller bara fördriva tid? Mitt svar blir: underhållningen. Och upplevelsen.

Bara för att händelserna i avsnittet aldrig "hände" betyder ju inte att det blir tråkigt. Det är ändå fiction, så varför inte spränga hela stället? De kan ju ändå komma tillbaka igen nästa vecka!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste säga att jag är innerligt trött på alla Star Trek-avsnitt som bara flyter på och flyter på utan att man ens behöver tänka en endaste minut. Då känns just tidsreseavsnitten extremt bra. Faktum är att många av de absolut bästa avsnitten handlar om resor i tiden t.ex. All good things, The city on the edge of forever, Times arrow och inte minst First Contact.

Som tittare känner jag mig lite lurad av en så "billig" lösning...

Jag tycker Star Trek är ganska fyllt med billiga lösningar, inte bara när det gäller tidsresor. Man måste nog erkänna att Star Trek över lag är ganska b om man jämför med bra film, fast o andra sidan finns det en hel del riktigt bra avsnitt också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tycker Star Trek är ganska fyllt med billiga lösningar, inte bara när det gäller tidsresor. Man måste nog erkänna att Star Trek över lag är ganska b om man jämför med bra film, fast o andra sidan finns det en hel del riktigt bra avsnitt också

Helt rätt, varför måste alltid alla amerikanska serier vara så hjärndöda? Star Trek har sin charm och känns påkostat men det är ändå väldigt lättsmält, försöker vara oförutsägbart men misslyckas många gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Star Trek har sin charm och känns påkostat men det är ändå väldigt lättsmält, försöker vara oförutsägbart men misslyckas många gånger.

Jo, men vi får ju se det för vad det verkigen är, underhållning skapat för att tjäna pengar, få hjulen att rulla och samhället att fortleva.

Sedan är ju en stor del av charmen med St att det finns så mycket knasiga fans som gör en massa parodier och skämt om hela karusellen. Att vi ändå vet vad det är vi glor på. Och har lite distans och kritiskt tänkande i förhållandet till det.

Jag menar alltså: Star Trek är väl egentligen i klass med Doktorn kan komma, Kvinnofängelset, MacGyver och alla andra b-serier, men så länge vi ser det för vad det är så är det ju helt ok att titta på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag menar alltså: Star Trek är väl egentligen i klass med Doktorn kan komma, Kvinnofängelset, MacGyver och alla andra b-serier, men så länge vi ser det för vad det är så är det ju helt ok att titta på det.

Jag har lite svårt för att erkänna det, men det är nog lite så.

Nåt som jag skulle tycka riktigt mycket om va om dom skulle ta in lite andra regisörer som vet va dom pular med, typ Aronofsky eller Lynch eller nåt sånt. Ahhhh, tänk ett Star Trek-avsnitt med samma ångestkänsla som Bergmans Persona! :D Visserligen tittar jag inte på Star Trek för att få nåt djup, det är ju pure entertainment.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker Tidsresor gör Star Trek lite speciellt, för Roswell har IAF inte många tidsresor (om dom har några).

Voyager dubbel-avsnittet: Year of Hell, tycker jag e det bästa VOY tidsavsnitttet

Tidsresor gör Star Trekken bara bätttre tycker jag.

Jag har blandat ihopp två avsnitt, Timeless och och Year of Hell, kan någon beskriva lite i Timeless om ni kommer ihåg

Proton

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kan någon beskriva lite i Timeless om ni kommer ihåg

Proton

Timeless var ju det avsnittet då Harry Kim blir ansvarig för Voyagers förintelse. Han och Chakotay undkommer och kommer tillbaka efter 10 år (?) för att rädda voyager med hjälp av avancerad (stulen) tidteknologi. Dom lyckas och det slutar med att Harry får ett brev av sig själv.

Väldigt bra avsnitt, synd att man inte spelade in det...  ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men jag tänkte om han klara sig, hur kan han då rädda sig?Men om han inte räddar voyager, hur kan han då överleva.

Att försöka lösa tidsparadoxer ger bara huvudvärk, fast det är skoj.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men jag tänkte om han klara sig, hur kan han då rädda sig?Men om han inte räddar voyager, hur kan han då överleva.

Nä men han skulle inte rädda sig själv, Harry var aldrig i något överhängande fara. Det var voyager och besättningen han skulle rädda. Harry befann sig ombord på en skyttel med chakotay, därför överlevde han och behövde inte rädda sig själv.  :) (för det var ju voyager som dog)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nä men han skulle inte rädda sig själv, Harry var aldrig i något överhängande fara. Det var voyager och besättningen han skulle rädda. Harry befann sig ombord på en skyttel med chakotay, därför överlevde han och behövde inte rädda sig själv.  :) (f??r det var ju voyager som dog)

Men ändå. Framtids-Harry befann sig ju i en alternativ framtid som aldrig kommer inträffa, om den inte inträffar hur är det då möjligt för Framtids-Harry att hjälpa Voyager-Harry om han aldrig kommer att finnas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips: Titta på ALL GOOD THINGS... (TNG) o lyssna på vad Q säger om tiden =)

Ett EXTREMT bra avsnitt om tidsparadoxer, troligen det bästa. De flesta ST Tids-avsnitt är inte paradoxer utan bara tidsresor (IMHO)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kommit på att när voyager använder slipström går tiden långsamare på jorden än i skeppet, deta gör att om (nu är det omöjligt viserligen) dom åkte slipström från jorden och tillbaka skulle dom kunna komma fram 90000 år efter dom åkte men bar åkt i 10 minuter.   :sigh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har kommit på att när Voyager använder slipström går tiden långsamare på jorden än i skeppet, detta gör att om (nu är det omöjligt visserligen) dom åkte slipström från jorden och tillbaka skulle dom kunna komma fram 90000 år efter dom åkte men bara åkt i 10 minuter.

Du menar väl att tiden går snabbare på Voyager?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men ändå. Framtids-Harry befann sig ju i en alternativ framtid som aldrig kommer inträffa, om den inte inträffar hur är det då möjligt för Framtids-Harry att hjälpa Voyager-Harry om han aldrig kommer att finnas?

Var det är alternativ framtid?!  ???  Så uppfattade inte jag det.

Jag tror att det var den "riktiga" framtidens Harry som undkom och sedan räddade Voyager för katastrofen som   skulle ha hänt om han inte stoppat det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Var det är alternativ framtid?!  ???  Så uppfattade inte jag det.

Jag tror att det var den "riktiga" framtidens Harry som undkom och sedan räddade Voyager för katastrofen som   skulle ha hänt om han inte stoppat det.

Alltså alternativ framtid, eftersom det var en framtid som kunde inträffat men aldrig gjorde det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg