Jump to content
Sign in to follow this  
mumle

TAS

Recommended Posts

Jag har inte sett något av denna serie, så jag har lite frågor. Vem/vilka är det som tecknar, är det under Paramounts övervakning? Varför valde man att teckna det - är det riktat mer till barn eller är det ett surrogat när TOS försvann ur etern? Är det bra tecknat?

Jag är ganska säker på att det var ekonomiska skäl till att man valda tecknat. Jag personligen gillar jag stilen i bilderna, stilistiskt så är det vuxentecknat a´la 70-tal med inspiration av heavy metal. Hal Sutherland är mannen som har regisserat avsnitten hur involverad han har varit i animationen vet jag inte riktigt. Problemet med TAS är inte det tecknade egentligen utan många gånger är manusdelen direkt dålig. Men det finns riktiga pärlor som gör hela boxen köpvärdig - när den kommer???

Edited by Kai Dukat

Jag vet inte riktigt om TAS allmänt anses som canon men det finns en hel del intressant information i den serien, bla om Spocks uppväxt och barndom. Jag har sett samtliga avsnitt och jag tycker definitivt att man ska se dem. Många av avsnitten är fortsättningar på TOS-avsnitt så kan man sin TOS så är det extra kul.

ska bara meddela att TAS släpps i en dvd box i usa den 21 november i år. så vi kan ju alltid hoppas på att den kommer hit omkring den 21 nov me. fast vi bruka ju alltid ligga lite efter.

Såg TAS för ganska länge sedan, och tyckte väl att serien inte var så upphetsande. Men vissa stories var dock inte så dumma. Betydligt bättre än The Infinite Vulcan i vilket fall.

Serien finns för övrigt också i bokformat, bearbetade av den kompetente sf-författaren Alan Dean Foster (som också skrev manus till The Motion Picture). Dessa utgavs i mitten av 1970-talet och är idag kanske inte så lätta att få tag på. Men den volym som jag läst tillhör faktiskt det mest lästvärda jag stött på av Star Trek i bokformat (har dock inte läst så mycket, men somligt är riktigt uselt. Akta er t.ex. för böcker av Margaret Wander Bonano).

Jag vet inte riktigt om TAS allmänt anses som canon men det finns en hel del intressant information i den serien, bla om Spocks uppväxt och barndom. Jag har sett samtliga avsnitt och jag tycker definitivt att man ska se dem. Många av avsnitten är fortsättningar på TOS-avsnitt så kan man sin TOS så är det extra kul.

TAS är INTE Canon, såvida inget ändrats de senaste åren...

I övrigt är jag ingen stor fan av serien. Detta beror mest på att jag nästan inte tål den tecknade stilen. Har dock bara sett ett par avsnitt så hur det är med manusbiten låter jag vara osagt...

Det är de 10 långfilmerna, TOS, TNG, DS9, VOY, ENT, TAS episoden "Yesteryear" samt böckerna "Mosaic" och "Pathways skrivna av Jeri Taylor som räknas som canon. :)

Det är de 10 långfilmerna, TOS, TNG, DS9, VOY, ENT, TAS episoden "Yesteryear" samt böckerna "Mosaic" och "Pathways skrivna av Jeri Taylor som räknas som canon. :)

Va???? Då måste vi mena helt olika saker när vi säger Canon. Min definition av Canon har alltid varit det inom Star Trek som är så att säga officiellt och därmed hyfsat kollat från ansvarigt håll att det passar in i ST-universat och inte krockar med något.

Därför är detta (minst) Canon: Långfilmerna, TOS, TNG, DS9, VOY och ENT!

TAS skall enligt vad jag fått höra inte vara canon.

Jag tror OnO har rätt. Lägg märke till att han inte påstod att hela TAS var canon, bara det specifika avsnittet "Yesteryear", som hänvisas till från andra Star Trek-avsnitt.

Så här står det på på den officiella star trek sajten startrek.com:

As a rule of thumb, the events that take place within the live action episodes and movies are canon, or official Star Trek facts.

Story lines, characters, events, stardates, etc. that take place within the fictional novels, the Animated Adventures, and the various comic lines are not canon.

There are only a couple of exceptions to this rule: the Jeri Taylor penned novels "Mosaic" and "Pathways." Many of the events in these two novels feature background details of the main Star Trek: Voyager characters. (Note: There are a few details from an episode of the Animated Adventures that have entered into the Star Trek canon. The episode "Yesteryear," written by D.C. Fontana, features some biographical background on Spock.)

Jag älskar tas har sett alla avsnitt och precis som med de flesta serier måste man komma in i serierna detta gäller speciellt star trek som de flesta vet, så döm inte på förhand.

Anledningen är att jag tycker att det är charmigt med tecknad star trek det är ju t.o.m originalröster. Jag skulle vilja ha star trek på alla sätt det går att få st tecknat, otecknat, färdigtuggat, otuggat. :)

Förresten undrar jag vem det är som bestämmer att något räknas in i st-universumet? För mig räknar jag med det så länge det inte går emot nån annan info jag fått. Om jag t.e.x får reda på nånting i spocks barndom i tas som inte finns och motstrids nån annanstans så ser jag det som att det är så. Varför inte liksom? Jag tycker att alla har lika stor rätt att bidra till star trek. Sen är det upp till var och en om man ser det som legitimt eller inte?

Lite lustigt att någon tog upp det här ämnet idag, jag började nämligen titta lite på TAS i går. Jag hann se 6 avsnitt och tyckte att de var rätt bra, även om det var lite svåst att konsentrera sig p.g.a. de drastiska skiftningarna mellan scenerna. (I och för sig så hade jag redan ont i huvudet när jag började titta, så det var väl delvis mitt fel.) Vilka som var målgruppen märktes tydligt, men eftersom jag i somligas ögon fortfarande är barn så var det rätt lättsmält. Storyn var lite pappig, men trots det, bra. Också fanns ju orginalrösterna med och höjde kvaliteten. :D

Förresten undrar jag vem det är som bestämmer att något räknas in i st-universumet?

Det finns ingen som gör det. Varje producent har kunnat göra som de vill. Däremot har en hel del manusförfattare som t ex Moore och Orci (ST11) velat upprätthålla kontinuiteten så långt det går.

Idén att något var riktigt, eller kanon, kommer ifrån Roddenberrys assistent Richard Arnold. Han hävdar att Roddenberry var trött på att få frågor om varför Star Trek-serierna och litteraturen var motstridig. Därför beslöt Roddenberry att enbart det filmade Star Trek med riktiga skådespelare skulle räknas.

Det råder dock delade meningar om detta eftersom Roddenberry sägs ha haft problem med vissa delar av säsong tre av TOS, och Star Trek 5 och 6. Vissa säger att han inte heller hade godkänt DS9 eftersom serien behandlade religion.

När Star Trek-uppslagsverket kom ut på 90-talet använde sig författarna främst av regeln att det som visats i serierna, men inte Tas, och filmerna var det man skulle basera boken på. Samtidigt har aldrig manusförfattarna varit bundna av materialet i uppslagsverket. De som skrev uppslagsverket anser t ex inte att boken är kanon.

För mig räknar jag med det så länge det inte går emot nån annan info jag fått. Om jag t.e.x får reda på nånting i spocks barndom i tas som inte finns och motstrids nån annanstans så ser jag det som att det är så. Varför inte liksom? Jag tycker att alla har lika stor rätt att bidra till star trek. Sen är det upp till var och en om man ser det som legitimt eller inte?

Jo, så är det. Just Spocks barndom från TAS var något som uppslagsverket menade var riktigt och dök ju även upp i den senaste filmen.

TAS är hemskt ojämt för min del. Vissa avsnitt, som t.ex. "Yesteryear", är guld värda, men sen finns det avsnitt som är så usla att man vill slå av eländet. Tycker att det är värt att se TAS ändå, mest för att dom kunde ta ut svängarna mer och det är roliga miljöer och aliens.

TAS är helt ok. Vissa avsnitt är bra, andra mindre bra. Serien visades i USA på lördagmornar, och alla vet vilka som kollar på TV då, barn, medan föräldrarna får sova ut. Animationen och musiken är väldig budget 70-tal. Det har en liten Scooby doo- eller Shmoo-känsla över stilen.

Idén att något var riktigt, eller kanon, kommer ifrån Roddenberrys assistent Richard Arnold. Han hävdar att Roddenberry var trött på att få frågor om varför Star Trek-serierna och litteraturen var motstridig. Därför beslöt Roddenberry att enbart det filmade Star Trek med riktiga skådespelare skulle räknas.

Var det verkligen Roddenberry som kom på den regeln? Är väl en välkänd regel sedan tidigare i film & TV-världen att det som görs till film & TV inom en franchise är canon medan böcker och annat inte räknas som det, så länge inte något verk blir godkänt på något sätt, tror det finns en eller två böcker som ska vara canon inom Star Trek. Men regeln att det som filmas är canon måste väl ändå ha föregått Roddenberry? Kan ha fel. Hade varit coolt om det kom från just Roddenberry dock, där satte han snabbt punkt på en massa fanboy snack.

Sen är jag inget fan av att skaparen ska få bestämma vad som är och inte är canon inom det som är filmat, speciellt inte Roddenberry som hade väldigt lite med filmerna efter TMP att göra. Roddenberry ville ju som du nämner inte ha Star Trek V som canon, det får ju inte mig på något sätt att betrakta att händelserna i den filmen inte hände.

Det står en del om det i den officiella biografin om det, han var mycket missnöjd med vad man skrev i vissa böcker. Sedan huruvida det var han eller Arnold som till sist kom på regeln vet jag inte. Det finns i alla fall ett dokument från Star Trek-kontoret som då fanns där regeln beskrivs.

De böcker som anses vara kanon skrevs efter Roddenberrys död och det var väl bara vissa som respekterade dem fullt ut.

Det står en del om det i den officiella biografin om det, han var mycket missnöjd med vad man skrev i vissa böcker. Sedan huruvida det var han eller Arnold som till sist kom på regeln vet jag inte. Det finns i alla fall ett dokument från Star Trek-kontoret som då fanns där regeln beskrivs.

De böcker som anses vara kanon skrevs efter Roddenberrys död och det var väl bara vissa som respekterade dem fullt ut.

Intressant. Får bli ett framtida köp för min del då.

Jag har sett två stycken TAS avsnitt hittills. Men jag tvivlar på att det kommer bli mer för min del. Tycker avsnitten är så sjukt sega... Man blir lite frustrerad av att se det nästan.

Men jag tror att om man skulle välja att göra en tecknad Star Trek serie idag, att man både skulle kunna hålla en hög kvalité och tjäna en bra slant på det. (För det är ju det bolagen är intresserade av.) Tänker bara på Star Wars: The Clone Wars som verkar ha gått hem rätt bra. Plus att om man gör en tecknad serie så skulle man kunna få med sådana skådespelare som kanske egentligen är lite för gamla för att spela sina roller. Typ Data hade ju varit klockrent!

Började kolla på TAS i torsdags såg tre avsnitt på raken, ville se mer men jag var tvungen att gå till affärn innan den stängde :)! Såg bl. på avsnittet "Yesteryear" där de använder The Guardian of Forever från TOS-avsnittet "The City on the Edge of Forever" vilket gör att tiden har förändrats när de kommer tillbaks. vilket gör att Spock måste återvända till sin barndom genom The Guardian för att återställa allt till rätta!

Fortsatte igår att se klart skiva 1 jag är helt fast i serien och älskar att det är orginal rösterna och den trearmade Arex är bara för bra! Måste också nämna avsnittet "More Tribbles More, Troubles" i vilket vi får ett kärt återseende av Cyrano Jones! Som hamnat i knipa med Klingons med sina tribblar!

Nåt som fattas på skivorna är Star Trek The Next Voyage trailern för nästa avsnitt som fanns med på TOS-boxarna. På Youtube kan man se next voyage för TAS, kanske de valde bort det på DVD-boxen! Stod nåt på boxen att avsnitten kunde vara trimmade, kanske det är trailerna de menar då!

Jag återkommer med mer info om andra avsnitt!

Edited by Tribble