rehnvall Posted October 22, 2002 Report Share Posted October 22, 2002 Det var kul att se att avsnitten börjar bli lite samanhängande minefield och dead stop även om jag tycker att minefield var löjlig... Arrrggg vi har en mina på skrovet efter vi har fått en person fastnaglad i den kommer man på att man kan lossa hela skråvplåten. stor miss...om vi nu inte ville undersöka den närmare och riskera skeppet. Största missen jag är romulian jag har minerat hela systemet med clokade minor bara för att spion skepp ska krocka med dom. oj ett främande skepp har gjort intryck i vårt hemliga system (annars skulle vi satt ut en singnalboj som varnade andra skepp som sa hit men inte länge för då förstör vi er) de desarmerar en av våra "hemliga" minor och verkar ha förmågan att se våra osynliga minor, mycket ointresant, våra sensorer skanar skeppet och kan upptäcka att en besättning är fastnaglad på minan men våra sensorer inte upptäcker en av våra ärkefiender en vulkan ombord på skeppet. det största problemet är att artcher verkar styra enterpris totalt på måfå och råka hitta "problem" i de andra serierna gav star fleet order till kaptenerna gå dit undersök X patrulera sektor A transportera person Z till C osv och kunde hitta "problem" på vägen eller när de kom fram. är det bara jag som tycker att de har för mycket "vi vill ha naket men vi vågar inte utan håller på och larva oss hela tiden bara för att extrem högern i usa ska vara nöjd. Har inget emot naket men att göra det på "det" sättet. sist men inte minst är de så svårt/dyrt att hyra in några statister att ha med i bild på brygan som sitter och trycker på lite knappar, de måste finnas massor med star trek fanatiker som skulle betala för att få göra det. Synd om artcher när nattskiftet tar vid anars.... Har antagligen sätt för mycket b5.... Nu är pestflaggan hissad måste säga att enterpris första sesång har varit den bästa första sesångerna gemfört med de andra "moderna" seriernas första sesångerna. tog det ds9 3 sesånger att bli bra kan man nog stå ut med 2 sesånger rundgång med enterpris. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted October 30, 2002 Report Share Posted October 30, 2002 2x06 Marauders får 7/10 av mig. + Nytt klingonskepp (eller är det av samma typ som i "Sleeping Dogs"?) + Skönt med lite skifte i uniformerna ibland. + Den första scenen med klingonerna tyckte jag om. Jag tyckte det kändes som om de var mer kontrollerade i sitt sätt än de flesta klingonerna i TNG-tid, ungefär som de var i TOS. - T'Pols fajtande kändes lite överdrivet. Inte för att det egentligen är omöjligt för en Vulcan att kunna sådana saker, men jag tycker inte att den här graden av kampsport passar in i Star Trek. - Jag hade föredragit att klingonerna inte använde en transporter. Det hade passat bättre med en skyttel. Men å andra sidan så har det ju redan visats att klingons ligger långt före Jorden teknologiskt. - Kunde dem inte ha hittat på en bättre plan? Det kändes som om de la ner aldeles för mycket jobb bara för att stänga in klingonerna i en ring av eld. Och varför transporterade klingonerna inte bara ut sig ur ringen och fortsatte att fajtas? Och på vilket sätt skulle det här hindra att klingonerna kommer tillbaka? - Och varför, varför, varför måste de alltid stoppa in småbarn i såna här avsnitt? Nåja, det kunde ha varit värre än det var i det här avsnittet (Data och ungen i Insurrection t. ex). Link to comment Share on other sites More sharing options...
GuZZLo Posted December 6, 2002 Report Share Posted December 6, 2002 "Dead Stop" får 9/10 av mig, detta avsnitt kommer nog att spinnas vidare på i framtiden. Har mina aningar eftersom Archer & co förstör stationen och den börjar laga sig själv i slutet av avsnittet. Kanske stationen (som verkar vara mkt intelligent) är förbannad på Enterprise... :blink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted January 20, 2003 Report Share Posted January 20, 2003 Såg Marauders nu i helgen och jag såg en miss som var så uppenbar att man nästan vill gå hem och bränna all sin trek. Jag pratar naturligt vis om att klingoneran inte viste hur man använder en Mek'leth (fel stavat jag vet) Dom höll den upp och ner. har inte dom som gör trek sett på trek eller??? Sen så hade dom vanliga bat`leth även fast dom borde ha haft Sword of Kahless modellen som använders på den tiden enligt det som sades i Voy avsnittet Prophecy. :arg: :förbannad: :pirat: :pirat: nej jag tycker att dom borde kolla upp saker så det blir rätt. fy för dom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted January 21, 2003 Report Share Posted January 21, 2003 Såg också Marauders i helgen. Jag tyckte inte det avsnittet var mkt att ha. Det var ju ganska så otroligt att klingonerna skulle ge sig iväg så enkelt. Jag tror nog att de skulle ha förstört gruvkolonin. Det hela känndes som ett ganska bra problem, men lösningen var ju riktigt kass. Sedan så tycker jag att de snott aldelles för mkt från DS9/FC i de där uniformerna: Dragkedjan i halsen och gradbeteckningarna i kragen. <_< Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted May 2, 2004 Author Report Share Posted May 2, 2004 Diskutera här de sex första avsnitten på ENT:s andra säsong! Shockwave, del II (040510) Carbon Creek (040517) Minefield (040524) Dead Stop (040531) A Night in Sickbay Marauders Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aliline Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 (edited) Shockwave del 2 Den bästa scenen var helt klart på slutet när Archer och T'Pols tal till Vulcanerna. Favorit citat: The Romulan Star Empire, whats that? You don't wanna know! eller nått sånt Titta nu här vad farbror Frej tar fram: en scanner och en kommunikator, och nu ska ni höra, vad man med dessa grejor kan g??ra: Trixa o fixa och fittelifin, så har vi gjort oss en tidsmaskin! Edited May 10, 2004 by CaJo Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 I Schockwawe del 2 tycker jag det är särskilt intressant när Archer är i biblioteket och Daniels talar om Enterprise framtid och federationen. Gillar när archer hittar boken om Romulan Empire. Detta för mig in på seriens framtid. Detta avsnittet vsar att det finns så mycket att se. Det finns ju en "påse att knyta i hop" med den andra serierna om hur federationen bildades och hur utvecklingen på jorden var. etc. En anna sak jag har tänkt på angående avsnittet är att saken de använder för att kommunicera i tiden ser ut som en barnleksak. :lol: Angående "tidskommunikationen" har jag funderat på hur Archer (i framtid i ruiner) kunde veta när Silik skulle försöka använda "tidsleksaken" och hur det egentligen gick till. När det gäller tidsresor ska man kanske inte fråga sig när eftersom man blir snurrig i huvudet :P Fortsättning på inlägget med spoilervarning följer i anna forum se länk: http://www.startrekdb.se/forum/index.php?s...indpost&p=28788 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lieutenet Lind Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 (edited) Shockwave del 2 jga har tidigares ett det här avsnittet men var ändå trevligt se det igen. Tycker det var ett väldigt bra start på säsong 2 när den innehöll bra handling, roliga scener, men även scener när man blir som indragen i det tillexpempel T'Pols tal till Vulcanerna. Det är såna där tal som vissar att hon förändrats efter efter ett år med människor och han pratade bara på om alla små ''problem'' Enterprise varit med om och inte om allt det bra som tex när dom hjälpte akaalier som blev sjuka såna där saker gör väll det värld att förska alla stöter ju på problem coh gör misstag och sen lär sig av dom. Men gillade när Daniels höll på berätta om federation och Enterprise framtid och senasre så hittar han inget om det i biblioteket men i stället hittar Archer en bok om Romulan Empire.. :lol: Men i betyg får det en 8/10 Edited May 10, 2004 by Lieutenet Lind Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted May 10, 2004 Author Report Share Posted May 10, 2004 Och jag ser att så många som 41 har röstat på avsnittet! Kul att så många läser det vi skriver där! Ni som har kommentarer och är medlemmar kan ju göra det här i denna diskussion. Jag ser att det redan varit en diskussion uppe tidigare, på ovannämnda sida (dock inte med särskilt stor substans, märker jag). Nog om detta och till mina tankar om avsnittet: Jag tyckte lösningen var lite för enkel i avsnittet. Denna ras kunde ju bara kommunicera genom tiden, hur kunde Daniels då lura den till att använda maskinen på rätt sätt, så att tidsresan kunde göras möjlig? Jag tyckte att lösningen kändes billig och inte särskilt förklarande. Jag gillar dock att Silik inte kunde kontakta sin herre heller, troligen var väl hela dennes tidslinje också borta, eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Avsnittet var jätte bra. Hoppas att det fortsätter lika bra :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Shockwave II En bra fortsättning på Shockwave I som dock var lite bättre. Det skulle ha varit bättre med mer konversasion mellan Daniel och Archer så man skulle förstå vad som hände och sen tycker jag också som Pjotr'k att lösningen inte förklarade mycket. Får betyg: VG+ Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 (edited) Shockwave II Jag var väldigt nöjd med fortsättningen. Det är något med framtiden som verkligen är spännande. ;) Det är kanske därför jag tycker att scenerna mellan Daniels och Archer var den bästa delen av avsnittet. Samt då Archer fångatar "ledaren" och återvänder till Enterprise. Lite minus på att de inte utvecklade storyn med den mystiska mannen från framtiden. Jag skulle gärna vilja veta vem som ligger bakom allt och vem han är och varför han försöker hindra Archer till varje pris. Men det kommer väl senare... Betyg: VG Edited May 13, 2004 by Kathryn Archer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 Shockwave II Jag var väldigt nöjd med fortsättningen. Det är något med framtiden som verkligen är spännande. ;) Det är kanske därför jag tycker att scenerna mellan Daniels och Archer var den bästa delen av avsnittet. Samt då Archer fångatar "ledaren" och återvänder till Enterprise. Lite minus på att de inte utvecklade storyn med den mystiska mannen från framtiden. Jag skulle gärna vilja veta vem som ligger bakom allt och vem han är och varför han försöker hindra Archer till varje pris. Men det kommer väl senare... Betyg: VG Ja lösningen var nog för enkel. Ett avsnitt till skulle göra det mer spännande och han återkommer i slutet i nästan avsnitt. Men men det får väl duga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted May 17, 2004 Report Share Posted May 17, 2004 KATASTROF! Profeterna förbjude, men tyvärr så missade jag Enterpriseavsnittet idag. :arg: Är det möjligtvis någon i Växjö eller i närheten som spelade in det och skulle kunna tänka sig att låna ut det till mig? Jag kan tänka mig att köra och hämta det om det inte är för långt. Med hopp om ett positivt svar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aliline Posted May 17, 2004 Report Share Posted May 17, 2004 Carbon Creek Tyckte väl att jag kände ingen Mestral, skådespelaren alltså. Det var ju han (tyska soldaten, Belanna kände) från Killing game (voy). Jag tyckte detta avsnitt var bra, kanske lite segt det hände inte mycket. Tellus, hehe. Roligt namn för en Vulcan. 6/10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted May 21, 2004 Report Share Posted May 21, 2004 (edited) Carbon Creek Intressant avsnitt. Jag uppskattade verkligen att de gjorde ett avsnitt med Vulcans. Tyckte dock att Archers och Trips reaktioner av historien var lite väl överdrivna. Lite konstigt att det fanns enbart 4 officerare ombord på vulcan skeppet. Vad var det egentligen som gjorde att skeppet störtade? Avsnittet gav som sagt många frågor. Till exempel Vad gjorde de med skeppet efteråt? Helt klart godkänt avsnitt ändå. Betyg: VG Edited May 21, 2004 by Kathryn Archer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted May 21, 2004 Report Share Posted May 21, 2004 Carbon Creek Lite av ett mys-avsnitt och det gillar jag. Carbon Creek påminner faktist lite om Voyageravsnittet 11:59. Tycker också att Archer och särskilt Trips reaktioner var lite väl överdrivna, jag menar hur svårt kan det vara att se om T'Pols historia är sann eller inte. Nu blir jag också lite nyfiken på hur gammal T'Pol är men det får man nog veta lite längre fram. Roligt att veta att kardborrbandet är uppfunnet av vulcans! :vulcan: Betyg: MVG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bradis_Mamma Posted May 24, 2004 Report Share Posted May 24, 2004 Minefield Helt ok men inte jättebra. En VÄLDIGT orelistisk lösning på problemet. Romulanerna kunda han tagits in i serien på något bättre sätt och utan att namnet Romulaner näms. Är det någon som vet när kriget mellan jorden och romulanerna börade och i vilkeen säsong av Enterprise det då bö bryta ut (räknar med ett år per säsong). Betyg: 5/10 (För att vara Trek asså) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted May 25, 2004 Author Report Share Posted May 25, 2004 Minefield Helt ok men inte jättebra. En VÄLDIGT orelistisk lösning på problemet. Romulanerna kunda han tagits in i serien på något bättre sätt och utan att namnet Romulaner näms. Är det någon som vet när kriget mellan jorden och romulanerna börade och i vilkeen säsong av Enterprise det då bö bryta ut (räknar med ett år per säsong). Betyg: 5/10 (För att vara Trek asså) Vad jag minns skulle det vara i början av 2160-talet, och att vi därför inte skulle få se det förrän i en lämplig men något osannolik 11:e säsong eller så. Stämmer 2161? Jag tror det. Avsnittet var lite segt för mig där ute med det långa samtalet och så, men jag gillar den svarta humorn - mer sådant, önskar jag! Men visst märks det att det är det första skeppet från Jorden så här långt ut - det är inte mycket av den avancerade teknologi som vi ser mer av i de övriga Star Trek-serierna. Gick det förresten inte att transportera Reed bort från platsen och filtrera bort metallbenet? Betyget blir 6/10. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise_Nx-01 Posted May 25, 2004 Report Share Posted May 25, 2004 Jag missade Enterprise igår **** B'Elanna redigerar inlägget för att vi inte ska tala om massa dumma nedladdningar**** Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted May 26, 2004 Report Share Posted May 26, 2004 (edited) Gick det förresten inte att transportera Reed bort från platsen och filtrera bort metallbenet? Författaren tänkte nog inte på det. Den tanken slog mig faktiskt. Kanske så är det så att teknologin med transportera inte är helt säkert ännu... Edited May 26, 2004 by Kathryn Archer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted May 26, 2004 Report Share Posted May 26, 2004 (edited) I tidigare avsnitt har de ju använt transportern i krislägen men som absolut sista utväg när ingen annan möjlighet finns. Så har de andra alternativ så använder de dem. Så har i alla fal jag tolkat läget. Edited May 26, 2004 by Thalaxian Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted May 26, 2004 Report Share Posted May 26, 2004 (edited) Minefield Avsnittet började bra men hela samtalet ute i rymden gjorde att betyget drogs ner. Spänningen minskades också, det kanske vore bättre med mer av romulanerna i avsnittet. Var det inte så att Jorden vann kriget mot romulanerna? Jag tycker att det var helt fel att intoducera transporten i Enterprise. Det uppstår många situationer där man kunde använda transport istället för att t.ex. de små skyttlarna. Betyg: VG- Edited May 26, 2004 by Captain Proton Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted May 27, 2004 Report Share Posted May 27, 2004 Minefield Samtalet mellan Captain Archer och Reed var ganska lång tråkig. Ett stort minus till det. Annars så tyckte jag att avsnittet var okej. Detta är inte det bästa avsnittet hitintills men inte heller den sämsta. Lite tråkigt att man inte fick mer av Romulanerna och det var roligt att de gjorde ett avsnitt med Reed i huvudhandligen. Tycker dock att de har gjort karaktären Reed lite väl stel och tråkig. Betyg: VG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts