Jump to content

ENT: Avsnitt #201-206

Pjotr'k

Recommended Posts

• 1 month later...

Shockwave part 2

Oh yes! Så underbar fortsättning på en lika bra början. Shockwave känns mest trekkigt av alla ENT hittills tycker jag, storslagen handling med rätt mycket rädda-världen-spänning och ett otippat, smart och nästan omöjligt slut. Och jag gillar T'Pol mer och mer. Hon har gått från att vara sur vulcan till kaxig hjälte.

Jag tyckte om Shockwave II, men ettan var var mycket, mycket bättre.

Jag ger det 8/10.

+ Dem nämnde Federationen och The Romulan Star Empire :)

+ Genomförandet av planen med den fejkade antimatera-vad-det-nu-var-igen-olyckan.

- Archers tal på slutet kändes bara fånigt.

- Soval uppförde sig som en barnunge som surt vände om och trampade ut ur rummet när han inte fick som han ville.

- Hoshis lilla olycka med tröjan såg bara löjligt ut.

- Archer kom tillbaka lite väl lätt med hjälp av techno-babble osv. Men med tanke på vad dem kan göra med techno-bable i 2300-talet, så borde dem ju kunna förvanda vad som helst till en temporal-holo-sändare(eller vad man ska kalla det) i det 29:e århundradet - även en 2100-tals kommunikator.

Jahapp så har man altså kollat på Shockwawe del 2. (tror jag sysslat lite för mycket med annat när jag lyckats glömma bort Enterprise ;) )

Avsnittet va lite av en besvikelse. Det var alldeles för lätt att skicka tillbaka Archer. Det skojiga var ju dock att de nämnde både Federationen och Romulan star Empire. Och tidsparadoxer är ju alltid kul. Även om det inte var så mycket av det just i det här avsnittet.

Såg precis på "Carbon Creek". Jag ger det 6/10. Ända fram till T'Pol sålde kardborre-grejen (vad kallar man det egentligen?) så tyckte jag mycket om avsnittet och hade förmodligen gett det 9/10. Det var så, så dumt att låta en Vulcan göra något sådant. Vulcans om några borde väl vara noga med att inte kontaminera primitiva kulturer.

+ Hela idén tyckte jag var trevlig. Påminde om Voyagers 11:59, ett annat avsnitt som jag tycker om.

+ Middagskonversationen var trevlig. Jag tycker om alla scenerna där Archer, Trip och T'Pol äter middag tillsammans och samtalar, i alla avsnitt.

- Jag tyckte att alla tre Vulcans visade alldeles för mycket känslor. Inte ens Spock demonstrerade den graden av känslor och han var hälften människa.

- Dem ljög också för mycket. "Vulcans don't lie," som Spock brukar säga.

Känner mig som en idiot, men jag måste ändå fråga hur kan ni ha sett ett avsnitt som visades i USA för bara en dryg vecka sedan? Det visades ju inte på svensk TV och det kan ju inte redan ha släppts på video...

Fördelen med att ha bredband är att man kan företa sig sådana olagligheter som att ladda hem avsnitt från nätet.

Själv gör jag det på IRC. Faktum är att jag oftast har avsnittet ett till ett halv dygn före det sänds i USA.

Lyckliga jag. :)

Känner mig som en idiot, men jag måste ändå fråga hur kan ni ha sett ett avsnitt som visades i USA för bara en dryg vecka sedan? Det visades ju inte på svensk TV och det kan ju inte redan ha släppts på video...

Fördelen med att ha bredband är att man kan företa sig sådana olagligheter som att ladda hem avsnitt från nätet.

Själv gör jag det på IRC. Faktum är att jag oftast har avsnittet ett till ett halv dygn före det sänds i USA.

Lyckliga jag. :)

Om det är olagligt är inte säkert, har aldrig avgjorts i svensk domstol. Själv brukar jag använda DC.

Japp, och därför har jag fortsatt diskussionen privat med Excelsior.

För att återgå till ämnet, så kommer jag med ytterligare en åsikt om "Carbon Creek":

Jag tyckte det var fruktansvärt ologiskt av vulcanen (minns inte hans namn) att stanna kvar på Jorden. Det behövs inte mycket för att han ska upptäckas. Ta av honom mössan eller skjut undan håret från öroren, så är han avslöjad. Och tänk om han skulle råka ut för en olycka och hamna på ett obduktionsbord? Och vad händer om han stannar där livet ut?

Risken för kontamination är så stor att det verkar otroligt att en VULCAN av alla människor(hrrmm), och dessutom en som arbetar inom det militära, skulle göra något sådant.

Logiken verkar inte var särskilt utvecklad hos Vulcans på 1900-talet.

Är det ingen annan som har sett på avsnittet?

Jag tyckte det var fruktansvärt ologiskt av vulcanen (minns inte hans namn) att stanna kvar på Jorden. Det behövs inte mycket för att han ska upptäckas...

Det va väl egentligen inte det som var intressant med hans beslut, eller? Jag tycker egentligen inte att hans beslut va ologiskt, han hade ju en poäng. Han va vetenskapsman och för att kunna studera objektet, människorna, finns det väl inget bättre ställe att vara på? Det finns ju alltid risker med forskning. Dock tror jag knappast att det är meningen att man ska tänka så långt. Jag tror man ska stanna vid att han tyckte människorna och "våra" egenskaper va tillräckligt intressant för att studeras vidare och tillräckligt intressanta för att ta vissa risker för.

Jag tycker egentligen inte att hans beslut va ologiskt, han hade ju en poäng. Han va vetenskapsman och för att kunna studera objektet, människorna, finns det väl inget bättre ställe att vara på? Det finns ju alltid risker med forskning.

Ja, men han riskerar inte bara sin egen säkerhet. Han riskerar att påverka och förändra en hel värld av 5 - 6 miljarder människor.

Dessutom så kunde han väl åtminstone sett till att få ett tillstånd från Vulcans regering om han nu skulle ta för sig en sådan risk.

Han stannar kvar genom att LJUGA om sin egen död, mot sin egen regerings vilja och trots risken att kontaminera hela Jordens befolkning. Det kallar jag ologiskt.

2x03 Minefield får 9/10 av mig.

+ Vi fick höra Archers åsikter om sin egen kommandstil, vilket var bra. Jag tyckte genom hela första säsongen att saker och ting sköttes lite väl slappt (Archer försöker värna om officerarnas sociala liv osv - Reed och tårtan t.ex) och inte så strikt som man tycker att det borde vara inom det militära. Genom att höra honom erkänna det, så kan man acceptera det hela lite lättare.

+ Dem undvek att till en viss del bryta mot vad som etablerades i TOS "Balance of Terror" genom att inte visa hur Romulans ser ut. Alltid något.

+ Archer/Reed-interaktionen var trevlig. Jag tycker dock alltid om scener där Reed tvingas umgås med andra i besättningen. :)

Man lärde sig mer om både Archer och Reed.

+ Dem använde teknologin de fick av Daniels (i Shockwave del 1) igen. Ingen reset-knapp!

- Romulans borde inte ha cloaking (inte Xyr-vad-dem-nu-heter-från-1x04 heller för den delen), både för att det bryter mot kontinuiteten och för att det, enligt mig, är för avancerat för 2200-talet.

Jag förstår inte varför TPTB ska envisas med att slänga in den gamla 2400-tals teknologin som vi alla känner till. Om dem vill att Enterprise ska vara annorlunda från dem föregående serierna så vore en bra start att låta teknologin vara mindre avancerad. Dem borde ha undvikit faspistoler, faskanoner osv. också, åtminstone så här tidigt i seriens gång.

- Fysik är inte min starka sida, men borde inte penetreringen av Reeds rymddräkt ha dödat honom?

- Romulans borde inte ha cloaking (inte Xyr-vad-dem-nu-heter-från-1x04 heller för den delen), både för att det bryter mot kontinuiteten och för att det, enligt mig, är för avancerat för 2200-talet.

Ok, jag har inte sett MInefield, och vet därför inte om avsnittet involverar tidsresor, men i vanliga fall så utspelas ju Enterprise på 2100-talet

Ok, jag har inte sett MInefield, och vet därför inte om avsnittet involverar tidsresor, men i vanliga fall så utspelas ju Enterprise på 2100-talet

Japp, självklart. Ett litet misstag i farten bara. :)

Tänkte nog engelskt!

• 2 weeks later...

2x05 "A night in sickbay" får 5/10 av mig. Den skulle ha fått 7, men de idiotiska scenerna som handlade om den s.k. sexuella spänningen mellan T'Pol och Archer sänker betyget två steg.

Jag tycker det var ett trivsamt avsnitt. Det mesta av humorn funkade på mig och jag tycker om att man fick lära känna Phlox lite bättre. Jag gillade till och med de nördiga scenerna med Phlox tånaglar och tunga :)

Och gulliga vovven är alltid kul att se!

En sak jag störde mig på var Archers humör. Jag har inget emot att han blir lite irreterad ibland - jag hade också haft dåligt humör om min hund var sjuk -, men han var FÖR störig. Jag ville nästan hoppa in i TV:n och slå till honom ordentligt ibland: "LUGNA NER DIG ARCHER!".

Och s?? var det Archer/T'Pol-scenerna, som jag tyckte illa om på så många sätt. Jag är så trött på TPTB's tama försök att dra tittare till sig genom att sätta T'Pol i (totalt misslyckade) sexuellt laddade scener.

Sedan när kan en människa inte göra sitt jobb ordentligt bara för att dem gått en period utan att ha sex med någon? Idén är rent löjlig!

Och självklart så kan en man och en kvinna inte jobba med varandra utan att en sexuell spänning byggs upp? Nejdå, inte alls. :rolleyes:

Okej, nu ska jag tala om för er vad jag tycker om de nya Enterprise-avsnitten!

Shockwave var ett utmärkt dubbelavsnitt, då jag älskar tidsresor och action. Sulibans är några av de coolaste aliens som finns i Star Trek, med sin gröna hud :) Inte mycket annorlunda från Andorians! Sedan blir det spännande att se hur det går med Daniels och Temporal Cold War! *tänker på Cold Front-avsnittet*

Carbon Creek var väldigt skoj, speciellt när T'Pol höll jag på att säga, T'Mir och Mistral (hette han va?) tog på sig de där kläderna och när de "infiltrerade" byn. Det var så himla amerikanskt bara. Se bara på den där filmen de kollade på på teven, där indianer sköts....

Minefield var intressant, det betyder att Romulans är på god väg att visa sig! Jag har inte sett TOS, men det blir intressant att se hur producenterna gör för att knyta ihop Enterprise med TOS, eftersom Enterprise är en prequel. Naturligtvis är ju detta liksom huvudgrejen med serien, det är ju det alla funderar över, men mest spännande är det ifall de kommer att kunna komma upp i en högre warpfart och hur långt ut i kvadranten de kommer! Och så självklart hur Federationen kommer till. Man blev så retad när man såg Shockwave, när Daniels stod i det där biblioteket *L* :P

Dead Stop påminde mig mycket om vissa avsnitt av TNG, om Crystalline Entity och diverse andra avsnitt om mystiska artificiella (eller bara annorlunda) livsformer!

A Night in Sickbay - karaktärsavsnitt. Man får ju som sagt lära känna Phlox lite mer efter Dear Doctor, kanske Archer också. Det var väl sentimentalt med Porthos eventuella död (nu dog han inte som tur var :P), och så tycker jag det ser så dumt ut när de smörjer in varandra med gelé! En fråga, vad f-n ska det vara bra för. Tur för T'Pol att hon är Vulcan, annars hade kanske hon och Archer stått och kyssts vilt, på riktigt. Anyway, det är väl alltid kul med romanser, det är ett kul tillägg, men i en sån här serie ska man vara försiktig med sånt. Detta avsnittet var helt befriat från action eller aliens (nästan), och de där alienvarelserna påminde ju om Nausicaans. Gud vad löjligt när Archer tvingades genomföra den där ritualen.

• Create New...