Jump to content
Sign in to follow this  
Jean-Luc

Se upp - 2036 krockar vi

Recommended Posts

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...1005144,00.html

Jag funderade lite på en sak:

Om Nasa verkligen skulle upptäcka att en astroid med vi säger 90 % chans att träffa jorden,

skulle dom då verkligen säga gå ut och berätta det?

Det skulle ju då bli kaos och panik omkring i värden.

eller skulle dom istället gå ut och säga att de är typ 0,01 % chans för att inte skapa oordning.?

Vad tror ni?

De skulle alldeles säkerligen hålla på det om det är nära i tiden tills de arbetat ut nåt sätt att stoppa den på. Lite längre fram i tiden hade de säkerligen gått ut med det tidigare. Läste i papperstidningen Aftonbladet i går om detta. Det som var intressant var bilden de hade valt för att illustrera en kollision. Bilden föreställer en planet som blir träffad av en nästan lika stor planet vilket snarare föreställer den teori man har om hur månen skapades när en annan planet kolliderade med jorden än att jorden blir träffad av en 150 m i diameter stor asteroid.

Föresten så heter den där astroiden "Apophis"

Heter inte han där ena "skurken" i Stargate också så?

Jo det gör han. Vart var jag nu? Just det! VI KOMMER ATT DÖ!!!! AAAAHHHHH!!!!

Föresten så heter den där astroiden "Apophis"

Heter inte han där ena "skurken" i Stargate också så?

Det ryktas på stan att astronomen som döpte astreoiden var Stargate-fan. :w00t:

SPOILER FÖR DE SOM SER PÅ STARGATE PÅ TV6

I såna fall så tycker jag det dock vore lämpligare med Anubis, eftersom han försökte förstöra jorden med en enorm asteroid i ett avsnitt. :P Men jag tror den upptäcktes innan det avsnittet sändes.

någon som vill hjälpa till att bygga en defiant så vi kan ta oss härifrån. det får räcka liten defiant, ett sovereign hade blivit för stort (mitt garage är för litet). nä nu ska jag försöka få den här materia/antimateria-reaktorn att funka, förra försöket slutade med att köket utplånades, morsan blev inte så glad... :P

men jag hade faktiskt en liknande dröm här om natten. jorden stod inför sin undergång, en stor asteroid skulle utplåna all liv om cirka 25 år. jag började jobba lite hemma efter skolan (är 16 år nu). 5 år senare såg mitt projekt (som jag kallade för: NCC-1701-F, till hyllning av star trek) för warpdrift riktigt lovande ut och jag blev anställd av nasa. en tid senare insåg man hur bråttom det var och nasa stängde alla andra projekt för att jag skulle få mer pengar till mitt, många andra länder donerade pengar. år 2021 fick jag och mitt team en sond (med min motor) att runda mars och komma tillbaka på under en sekund. efter det började vi konstruera ett stort rymdskepp som skulle kunna ta med 850 människor för att kolonisera en ny planet. år 2031 lyfte USS Enterprise-F för att:

"To boldly go where no man has ever gone before!"

p.s. Apophis låter bättre än Anubis d.s.

någon som vill hjälpa till att bygga en defiant så vi kan ta oss härifrån. det får räcka liten defiant, ett sovereign hade blivit för stort (mitt garage är för litet). nä nu ska jag försöka få den här materia/antimateria-reaktorn att funka, förra försöket slutade med att köket utplånades, morsan blev inte så glad... :P

men jag hade faktiskt en liknande dröm här om natten. jorden stod inför sin undergång, en stor asteroid skulle utplåna all liv om cirka 25 år. jag började jobba lite hemma efter skolan (är 16 år nu). 5 år senare såg mitt projekt (som jag kallade för: NCC-1701-F, till hyllning av star trek) för warpdrift riktigt lovande ut och jag blev anställd av nasa. en tid senare insåg man hur bråttom det var och nasa stängde alla andra projekt för att jag skulle få mer pengar till mitt, många andra länder donerade pengar. år 2021 fick jag och mitt team en sond (med min motor) att runda mars och komma tillbaka på under en sekund. efter det började vi konstruera ett stort rymdskepp som skulle kunna ta med 850 människor för att kolonisera en ny planet. år 2031 lyfte USS Enterprise-F för att:

"To boldly go where no man has ever gone before!"

p.s. Apophis låter bättre än Anubis d.s.

Schysst dröm tycker jag :)

Jag kan gärna sponsra ditt byggande med 20 kr om det garanterar mej en plats ifrån den här planeten :P

Det vore osis om Nasa bygger ett rymdskepp och sedan tar med jordens smartaste människor bara för att sedan krocka med asteroiden och på så sätt rädda jorden.

Hm...

Det gav mig en idé, istället för att evakuera ett fåtal människor och lämna resten att dö så bygger vi en raket, utrustar den med kärnvapen och spränger asteroiden i småsmulor.

Det är ju vi människor bra på också, att förstöra saker.

Det vore osis om Nasa bygger ett rymdskepp och sedan tar med jordens smartaste människor bara för att sedan krocka med asteroiden och på så sätt rädda jorden.

Hm...

Det gav mig en idé, istället för att evakuera ett fåtal människor och lämna resten att dö så bygger vi en raket, utrustar den med kärnvapen och spränger asteroiden i småsmulor.

Annars får Nasa göra som i filmen Armageddon bara.

Det finns nog många amerikaner som ör villiga att åka upp i rymden för att spränga en astroid i småbitar.

Hm...

Ja! Och någon måste styra skeppet. Jag föreslår att besättnigen blir dom 10 mest hatade kändisarna. :D <_<

Fast dom tänker bygga ett stort rymdskepp som har egen gravitation ocg flyga ut till Apophis och sedan lägga sig jämsides. skeppets gravitation kommer att rucka på Apophis bana (i teorin) och missa jorden. Allt beror på om asteroied passerar gravitationsfickan vid jorden 2026 eller vad det var när den passerar första gången. Missar den det hålet är det lugnt

Hm...

Ja! Och någon måste styra skeppet. Jag föreslår att besättnigen blir dom 10 mest hatade kändisarna. :D <_<

jag kom att tänka på att om de byggde ett skepp för att evakuera ett fåtal människor och lämna resten att dö skulle en hel drös med politiker få en gratisplats på skeppet tillsammans med alla ingenjörer , läkare och annat . men är det nåt vi människor inte behöver är det politiker och byråkrater . nej om det blev utlottning om platserna på ett sådant skepp skulle allt politikerna få dra en lott de med . :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

Sannolikheten för att Apophis skall kollidera med jorden är mycket liten.

Man kommer förstås veta mer om dess bana några år före 2026. Om den mot förmodan skulle skära jordens bana när jorden befinner sig i skärningspunkten har man ändå flera lösningar på förslag.

Den som f.n. har flest förespråkare är det förslag som innebär att man skickar upp ett rymdskepp i god tid som fäster sig vid asteroiden, och med hjälp av raketer förskjuter Apophis bana något, så att asteroiden passerar jorden på säkert avstånd. Är man tillräckligt långt ifrån jorden behövs det en oerhört liten kurskorrigering.

Sannolikheten för att Apophis skall kollidera med jorden är mycket liten.

Man kommer förstås veta mer om dess bana några år före 2026. Om den mot förmodan skulle skära jordens bana när jorden befinner sig i skärningspunkten har man ändå flera lösningar på förslag.

Den som f.n. har flest förespråkare är det förslag som innebär att man skickar upp ett rymdskepp i god tid som fäster sig vid asteroiden, och med hjälp av raketer förskjuter Apophis bana något, så att asteroiden passerar jorden på säkert avstånd. Är man tillräckligt långt ifrån jorden behövs det en oerhört liten kurskorrigering.

ja jorden är bara som en droppe i havet, eler som jag brukar säga: en fis i rymden. problemet är bara att få ut rymdskeppet till Apophis om det skulle behövas. och skulle man missa (för asteroiden är en ännu mindre fis i rymden), då är det liksom rätt kört.

Att komma dit är i och för sig inga större problem. Problemet är att man måste ha med sig allt bränsle och tillräckligt stora motorer för att ändra banan. J.

jo men vad jag syftade på är att om man ska ta sig till asteroiden i tid så lär man väl åka rätt långt i förväg, det tar ju rätt lång tid med dagens teknologi. nu vet jag inte hur långt bort man måste åka, men det tar ju hela 6 månader att åka till mars, och skulle det behöva åkas ännu längre bort så tarju det ännu längre tid. och när man ska till asteroiden så kan man ju inte åka raka spåret, man lär ju åka i en bana som är någorlunda halvmåneformad eftersom man ska komma upp bakom asteroiden och nå samma hastighet.

Edited by NX-01

Att komma dit är i och för sig inga större problem. Problemet är att man måste ha med sig allt bränsle och tillräckligt stora motorer för att ändra banan. J.

jo men vad jag syftade på är att om man ska ta sig till asteroiden i tid så lär man väl åka rätt långt i förväg, det tar ju rätt lång tid med dagens teknologi. nu vet jag inte hur långt bort man måste åka, men det tar ju hela 6 månader att åka till mars, och skulle det behöva åkas ännu längre bort så tarju det ännu längre tid. och när man ska till asteroiden så kan man ju inte åka raka spåret, man lär ju åka i en bana som är någorlunda halvmåneformad eftersom man ska komma upp bakom asteroiden och nå samma hastighet.

Time? This is not the time to argue about time, we dont have the time! What did I just say?

Time is a four letter word. Vad jag menar är att om asteroiden krockar 2036 så har man rätt lång tid på sig att bygga och skicka upp en rymdraket. Det är fortfarande inga problem att lägga tio år på resan. J.

Time? This is not the time to argue about time, we dont have the time! What did I just say?

Time is a four letter word. Vad jag menar är att om asteroiden krockar 2036 så har man rätt lång tid på sig att bygga och skicka upp en rymdraket. Det är fortfarande inga problem att lägga tio år på resan. J.

jo men änd??, för att kunna lägga tio år på resan lär man ju börja projektet i tid. ett sådant skepp är inget man slänger ihop på en kvart. först ska en plan på hur allt ska gå till sättas upp och sedan ska allt byggas och sånt tar tid (fast planeringen lär ta längst tid, det brukar vara så...).

Japp men i nöd tider tenderar allt riktigt viktigt att gå mycket fortare. Så det skulle inte förvåna mig om man kan slänga ihop ett sådant rymdskepp på en vecka. Eller i varje fall ett år eller två.. J.

haha ja en vecka blir nog svårt, men ja även om ett år eller två är väldigt snabbt inom rymdfarten så går det nog, bara man vill.