Gå till innehåll
Starblind

Varför tycker du om Star Trek?

Rekommenderade inlägg

Vet inte, kanske finns ämnet i någon tidigare tråd...

Men varför tittar du/tycker om star trek?? Själv tycker jag att det är fantasin om vad som finns utanför dom kända "gränserna" idag samt det fina teamvork som finns på varje skepp/besättning och den fanstastiska kunskapen som löser i princip varje "problem" som kan uppkomma. Dessutom den ödmjuka inställningen till varje besättningsman som råkar utför något. Det finns mycket som är bra med star trek..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tittar på star trek för att jag älskar rymden. många av mina kompisar hatar sci-fi men de tycker att star wars är helt okej medans star trek är skit. jag gillade star wars väldigt mycket men när jag började titta på trek så slutade jag gilla star wars. det som är kul med trek är att det är mer realistiskt, det finns alltid en förklaring till allt. sen gillar jag hur det är med en riktig besättning med militärdisciplin. hade nog kunnat titta på trek även om det utspelades om 100 år på ett stort militärfartyg ute på stilla havet och inte hade några utomjordingar alls. men nog är det bättre med star trek som det är. men jag fattar inte hur människan, som inte ens har utvecklat warpdrift, kan designa så underbart vackra skepp, särkilt enterprise-e.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JA vet inte men när jag såg några avsnit på tv så var jag bara tvungen att titta mer.... det var väll något i at det va abstrakt men jag kunde ändå tänka mig att det kanske blir så i framtiden....??? vem vet

----------------------------------

Qapla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nog måste man titta mer! Jag har varit bortrest och inte sett star trek på FEM dagar. Ja ni kan ju ana abstinensen! ;)

Att svara på varför man gillar star trek är både avancerat och enkelt. Jag gillar det bla för att det är både militärt och familjärt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det som lockar med Star Trek. Är man en speciell person med nyfikenhet av det okända..eller är man en Scfi "nörd" som vill veta mer än det som finns tillgänglit dag..??. Vill man egentligen leva i Star Trek världen..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gillar rymden och ny teknik. Funderar mycket om framtiden och hur världen ser ut om 50 år kanske.

Har nog alltid sci-fi till viss del eftersom det inte finns nån speciell gräns vart man ska sluta fantisera. Började med Star Wars och sen när Voyager började sändas i Sverige började jag kolla på de. Innan det förknippade jag star trek med TOS vilket var bara löjligt tyckte jag då. Och nu är jag fast med Star Trek och sci-fi. Skulle lätt kunna tänka mig ett jobb på ESA eller något liknande. Jorden svävar i rymden så vi bor i rymden, vi härstammar från rymden och rymden är vår framtid om mänskligheten får chansen att leva så länge. Så Scifi all the way

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns mycket med Star Trek som gör att jag finner dess värld underhållande och spännnande. Något som dock står ut speciellt är att den, till skillnad från många andra sci-fi-serier, förmedlar en positiv syn på framtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det finns mycket med Star Trek som gör att jag finner dess värld underhållande och spännnande. Något som dock står ut speciellt är att den, till skillnad från många andra sci-fi-serier, förmedlar en positiv syn på framtiden.

Instämmer!

Star Trek tar också Sci-Fi och vetenskap seriöst. Nu för tiden finns det visserligen många serier och Sci-Fi är någorlunda accepterad underhållning även för äldre, (även om det ännu finns viss nördstämmpel). Star Trek var dock den första Sci-Fi serie som var seriös och riktade sig till vuxna. Det är också, enligt min mening, den enda serie som på fullt allvar handlar om vetenskap och inte agerar nedlåtande åt vetenskapen. Både existerande vetenskap, filosofi och fantasifulla ideer tas upp i olika avsnitt, och manusen är uppenbarligen skrivna av folk som verkligen vet en del om vetenskap.

Förutom detta så fins det en känsla av gemenskap och vänskap i ST som känns ärlig. Det är därför jag älskar Star Trek.

Redigerad av Unkas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid varit facinerad av rymden och försökt ta reda på en hel del på egen hand, även när jag var liten, då är ju startrek en självklar bra underhållning, och källa till information och inspiration. Filosofi har också varit intressant, det finns många sådana dilemman i Star Trek och många olika vinklar och saker som blir svåra fast vi dagligen tar dem för givna, sådant är alltid intressant och får en att fundera.

Sedan ger Star Trek en väldigt smickrande framtidsbild åt oss människor - grundare till en federation av planeter och så att säga galaxens rättvisa ärkeänglar som hjälper till överallt, det hade som inte varit lika intressant om det var tvärt om hmmm?

Karaktärerna bidrar också till att det blir så bra, vi har karaktärer att se upp till, skratta åt och indentifiera oss med, och dessa med olika kulturer och bakggrung tillsammans i ett samspel blir rikt på kultur och åsikter såväl som personlighet. (Oj vad likt en skoluppstats det här blev :w00t: :lol: )

Sen har vi spännande teknik förståss med manicker som transportören och replikation, sådant är ju alltid kul att se...

SÅ allt detta ovan i en härlig mix är vad som gör Star Trek så fruktansvärt bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första gången jag kom i kontakt med star trek så var jag runt 14 år. Det var Course: Oblivion och först så tyckte jag inte att det var intressant. Men det lilla jag hade sätt följde med mig under många år fram tills att jag såg TNG för fösta gången för tre år sedan. Jag var bestatt att hitta det avsnittet men eftersom att jag inte visste vilken serie det var så var det bara att titta igenom allt som fanns med star trek. Vad jag inte visste när jag började var hur mycket det fanns. Så det är på den vägen som jag fick upp ögonen för, enligt mig, en av de bästa Sci-fi serierna och filmerna som någonsin har skapats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vet inte, kanske finns ämnet i någon tidigare tråd...

Men varför tittar du/tycker om star trek?? Själv tycker jag att det är fantasin om vad som finns utanför dom kända "gränserna" idag samt det fina teamvork som finns på varje skepp/besättning och den fanstastiska kunskapen som löser i princip varje "problem" som kan uppkomma. Dessutom den ödmjuka inställningen till varje besättningsman som råkar utför något. Det finns mycket som är bra med star trek..

Jag är nyfiken på er inställning till Gene Roddenberry kontra Rick Berman. Det är alltid Rick Berman som får kritik av Trekkers för att han ska ha avvikit från Roddenberrys priciper, för att ha upprepat avsnitt, för att ha använt sex och våld för att höja tittarsiffrorna osv. Det låter ibland som kritiken mot Paulus för att ha avvikit från Jesu lära, men Star Trek är ju ingen religion. Eller hur?

Star Trek är utvecklat av Roddenberry och ett team av duktiga producenter, regissörer, manusförfattare och andra inspiratörer. Rick Berman har haft samma stöd, plus möjligheter till allt fler avancerade dataanimationer, vilket vidgar gränserna för vilka stories som är möjliga att spela in. Vad jag vet handplockades Rick Berman av Roddenberry, och jag känner inte till någon större konflikt dem emellan. När det gäller sex så var redan tjejerna i orginalserien klädda i så korta kjolar som det sena 60-talet tillät, och kapten Kirk hade fler heta nätter än James Bond.

Jag undrar om forumledarna tillåter en tråd kallad Roddenberry kontra Berman, för det finns mycket att diskutera i den frågan.

Vostre Amico

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citat:

Jag är nyfiken på er inställning till Gene Roddenberry kontra Rick Berman. Det är alltid Rick Berman som får kritik av Trekkers för att han ska ha avvikit från Roddenberrys priciper, för att ha upprepat avsnitt, för att ha använt sex och våld för att höja tittarsiffrorna osv. Det låter ibland som kritiken mot Paulus för att ha avvikit från Jesu lära, men Star Trek är ju ingen religion. Eller hur?

I mina "ögon" så var det Gene Roddenberry som skapade Star trek och den värld som vi känner till. Rick Bergman utvecklade den världen (kanske har fel) men i mitt tycke så förde han Star Trek framåt, sen å andra sidan så tog väl ideérna slut för i vissa avsnitt så kan jag tycka att jag har sett det förut. ( Kan inte ge nåt exempel på avsnitt). Det som jag inte har sett än är dom 2 sista säsongerna av Enterprise. Är dom bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker star trek e bra, orka lixom kommentera varför, men det negativa e att de inte använder sig utav Newthonian science o så =) typ som i babylon 5 där de måste använda thrusters för o manuvrera sig åt alla möjliga håll =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker helt enkelt att det är en bra serie för att den har så stor spridning i sitt innehåll. Den tar upp jämlikhet, relationer, vetenskap, filosofi, mystik, moraliska dilemman, konflikter, tekniska landvinningar, rumtidsproblematik... Allt som behövs! Att den dessutom inte ger en så dystopisk bild av framtiden är väldigt skönt.

Och (nästan) alla karaktärer är underbara, de ger liv åt serierna och gör dem trovärdiga.

Redigerad av Marvin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
I mina "ögon" så var det Gene Roddenberry som skapade Star trek och den värld som vi känner till. Rick Bergman utvecklade den världen (kanske har fel) men i mitt tycke så förde han Star Trek framåt, sen å andra sidan så tog väl ideérna slut för i vissa avsnitt så kan jag tycka att jag har sett det förut. ( Kan inte ge nåt exempel på avsnitt). Det som jag inte har sett än är dom 2 sista säsongerna av Enterprise. Är dom bra?

dom två sista säsongerna av Enterprise är min favoritsäsonger i hela ST. tredje säsongen är det dock många som klagar på, men jag tycker det blev bra med den sammanhängande storyn och fjräde säsongen är riktigt riktigt bra med nästan bara dubbel- och trippelavsnitt.

Jag tycker star trek e bra, orka lixom kommentera varför, men det negativa e att de inte använder sig utav Newthonian science o så =) typ som i babylon 5 där de måste använda thrusters för o manuvrera sig åt alla möjliga håll =)

håller med, att använda trusters för att styra skeppen är ascoolt. älskar hur dom gör det i BSG, fatta vad skoj och kunna flippa runt skeppet som man vill och till och med kunna flyga baklänges. det är därför jag gillar spelet Starshatter The Gathering Storm, det är en stridsflygsimulator i rymden med newtonian. hur skoj som helst flyga en liten fighter mot en större kryssare, koppla ur autostabilisatorn och sedan glidflyga i sidled förbi kryssaren samtidigt som man pepprar sidan på den full med kulhål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tycker helt enkelt att det är en bra serie för att den har så stor spridning i sitt innehåll. Den tar upp jämlikhet, relationer, vetenskap, filosofi, mystik, moraliska dilemman, konflikter, tekniska landvinningar, rumtidsproblematik... Allt som behövs! Att den dessutom inte ger en så dystopisk bild av framtiden är väldigt skönt.

Och (nästan) alla karaktärer är underbara, de ger liv åt serierna och gör dem trovärdiga.

Det känns som om du beskrev exakt varför jag älskar Star Trek. Jag antar att många av oss Trekkie's delar den åsikten, eller?

Jag gillar också att allt inte är så hemskt och mardrömmsliknande som i vissa andra serier, det är avslappnande :)

En till skön sak är att Star Trek (TNG tänker jag på mest, för jag har inte sett så mycket av de andra) är att inte alla på skeppet är anorektiker, som i typ dagens tv-serier.

Sen kan jag ju inte bara ignorera det faktum att en av mina favoritskådespelare (sedan innan jag såg på Star Trek) är med, Patrick Stewart :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dom två sista säsongerna av Enterprise är min favoritsäsonger i hela ST. tredje säsongen är det dock många som klagar på, men jag tycker det blev bra med den sammanhängande storyn och fjräde säsongen är riktigt riktigt bra med nästan bara dubbel- och trippelavsnitt.

håller med, att använda trusters för att styra skeppen är ascoolt. älskar hur dom gör det i BSG, fatta vad skoj och kunna flippa runt skeppet som man vill och till och med kunna flyga baklänges. det är därf??r jag gillar spelet Starshatter The Gathering Storm, det är en stridsflygsimulator i rymden med newtonian. hur skoj som helst flyga en liten fighter mot en större kryssare, koppla ur autostabilisatorn och sedan glidflyga i sidled förbi kryssaren samtidigt som man pepprar sidan på den full med kulhål.

Hm har jag missat något här? Varför säger dom hela tiden "Manouvering thusters only" eller liknande? Visst använder det thrustorer i st men oftast märks det inte eftersom skeppen är så stora. Eller också är det en grej som är bortrationaliserat för det mesta. Notera också att likaväl som man kan använda thrustorer så kan man styra ett rymdskepp genom att vinkla impulsmotorernas utloppsström åt valfritt håll ungefär som ett roder. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hm har jag missat något här? Varför säger dom hela tiden "Manouvering thusters only" eller liknande? Visst använder det thrustorer i st men oftast märks det inte eftersom skeppen är så stora. Eller också är det en grej som är bortrationaliserat för det mesta. Notera också att likaväl som man kan använda thrustorer så kan man styra ett rymdskepp genom att vinkla impulsmotorernas utloppsström åt valfritt håll ungefär som ett roder. J.

jo jag vet hur det funkar i ST, gerjen är bara den att man aldrig får se hur små thrusters blåser till för styra skeppet, det är det som är så coolt i BSG, när man får se ett skepp som flyger ser man altid att det psscht, psscht, psscht bara för att korrigera kursen lite lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför gillar jag star trek? Det var en bra fråga. Exakt varför det vet jag inte men det är väl det att man slukas upp av det så fort man börjar titta och sedan inte kan låta bli längre. Visserligen finns det många bra sci-fi filmer och serier men jag tycker på något sätt att ST är den framtid som är mest realistisk. Star Wars till exempel tycker jag är så mycket överdriven och tittar man noga på figurerna så ser man att de nästan direkt är hämtade från det djurliv som finns i dag. Gene tog det ett steg längre genom att bygga upp ett helt nytt universum med UFP och skapade nya raser såsom klingons, triller och alla andra som vi stöter på under seriernas gång. Det är nog det som fick mig intresserad från första gången.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Asså det me newthonian grejset använder de i TNG kom ja på nu, när de ska ta sig ut ur ett dampning field där i något asteroid fält me ett gammalt "ancient" skepp ^^

Sen måste jag testa starshatter verkar fin fint ^^

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt betygssättningen på forumet så är det två bästa Star Trek-avsnitt som någonsin gjorts Scorpion, del II i Star Trek: Voyager och The Best of Both Worlds, del II i Star Trek: The Next Generation – båda med medelbetygen 9,7. Jag är nyfiken på om detta verkligen är allas uppfattning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Enligt betygssättningen på forumet så är det två bästa Star Trek-avsnitt som någonsin gjorts Scorpion, del II i Star Trek: Voyager och The Best of Both Worlds, del II i Star Trek: The Next Generation – båda med medelbetygen 9,7. Jag är nyfiken på om detta verkligen är allas uppfattning?

Inte min. The Best of Both Worlds är ett mycket bra avsnitt, men definitivt inte på min top 30 av TNG avsnitt. Scorpion del 2 har jag tyvärr inte sett. Om jag själv fick välja det allra bästa avsnittet antar jag att det skulle bli antingen The Next Phase eller Descent del 2 (båda TNG).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mitt favoritavsnitt är "The Nth Degree".

Jag älskar The Nth Degree! :wub: Speciellt när Barclay uppträder andra gången (fast det är ju inte ett uppträdande, utan en repetition, men ändå), jag får typ alltid gåshud och tårar i ögonen. Dwight Schultz måste vara en av världens bästa skådespelare helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att all good things är ett riktigt bra avsnitt och en fin avslutning på tng eran håller jag helt med om. Även scorpion är ett riktigt bra avsnitt. Anledningen till att många gillar det tror jag är att det är då vi får se seven of nine för första gången. Ett motsvarande avsnitt som också är riktigt riktigt bra är way of the warrior i ds9. Just ds9an innehåller också många riktigt bra avsnitt som tåls att ses om och om igen precis som all goog things gör. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu